Tarlós: valószínűleg nem folytatom

Publikálás dátuma
2018.08.01. 06:00

Fotó: Vajda József / Népszava
Még tárgyal egyet Orbán Viktor kormányfővel, de már nem tervez újabb öt évre a főpolgármester.
„Lesz még egy beszélgetésünk miniszterelnök úrral 2019-ről, de 70 évesen én újabb 5 éves ciklust valószínűleg nem vállalok”

– jelentette ki a Népszavának Tarlós István főpolgármester arra a kérdésre, hogy indul-e a 2019-es önkormányzati választáson.

Kérdésünk aktualitását - amellett, hogy régóta kétséges, újra ringbe száll-e a főpolgármester – az adta: lapunk kormányközeli,megbízható forrásból úgy értesült, hogy a Fidesz "agytrösztjénél", a Századvégnél a Tarlós István utáni időszakra készülve olyan jogszabálytervezeten dolgoznak, amellyel lényegében még a 2019-es választások előtt eljelentéktelenítik a fővárosi önkormányzatot. Tarlós István ennek kapcsán érdeklődésünkre úgy fogalmazott: 2019 októberéig „de facto” biztosan nem lesz ilyen. Ugyanakkor azt is hozzáfűzte a főpolgármester:
„Abban biztos vagyok, hogy miniszterelnök úr megfontolt döntést fog hozni. Az említett konkrét tervezetről nem tudok, mindenesetre a jelenlegi ellenzékre én sem szívesen hagynám a várost. Az hiba lenne.”

Tarlós mostani bejelentése nem teljesen váratlan, két hete például az atv.hu kormányközeli és városházi forrásokra hivatkozva már azt írta, hogy a főváros egyre bizonytalanabb jogi helyzete miatt nem akar még egy ciklust vállalni. A főpolgármester akkor lapunknak nem kommentálta ezt a hírt. A napokban Tusványoson is csak annyit mondott: azután dönt az újraindulásáról, hogy beszélt megint Orbán Viktorral. Ugyanakkor Tusványoson is leszögezte, hogy "a döntésében nagy szerepet játszik, hogy mint mond a felesége".
Mint arról beszámoltunk, az országban kétharmados Fidesz-győzelmet, ám a fővárosban ellenzéki előretörést hozó áprilisi választások után a kormánypártban komolyan felmerült: azért, hogy még véletlenül se legyen ellenzéki fellegvár Budapestből, minél több erőforrást, pozíciót vonnak el a városházától. Akkori forrásaink többsége úgy látta: az orbáni úthengert legfeljebb Tarlós tudja lassítani azzal, ha az újabb indulását olyan garanciákhoz köti, amivel a főváros megőrizne valamennyit a 2010 óta fokozatosan csökkenő mozgásteréből. Tarlós István maga is leszögezte, hogy öt-tíz feltétele van, többek között az: csak úgy indul, ha marad a főpolgármesteri tisztségnek legitimitást adó közvetlen választás. Azonban nagyon úgy fest: Orbán ugyan azt szorgalmazta, hogy Tarlós induljon, ám csak az általa diktált feltételek szerint. Azaz úgy, hogy csupán minimális eszközök maradjanak a fővárosnál. Orbán egyébként már rögtön a választások után megkezdte Tarlós puhítását, az Index szerint május közepén mint „meglepetésvendég” megjelent a főpolgármester hetvenedik születésnapján. "Pár hét múlva okosabbak leszünk" – nyilatkozott akkor esetleges újraindulásáról Tarlós. A tárgyalások azonban elhúzódtak a főpolgármester és Orbán között. Közben a miniszterelnök kezdett kész helyzetet teremteni a fővárosban. Május közepén bejelentették hogy a Gulyás Gergely vezette Miniszterelnökségen létrejött a Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkárság, amely megkapta az állami nagyberuházások feladatait és amelynek a fő feladata egy 2030-ig tartó fejlesztési program elkészítése. A városvezetés fölé emelt államtitkársággal kapcsolatban Tarlós még a kincstári optimizmusát hangoztatta, mondván nem csökkent, hanem kibővült a mozgástere a kormánnyal szemben, mivel a fővárosi nagyberuházásokat csak „a főpolgármesterrel egyeztetve” lehet megvalósítani. Csakhogy kiderült: Tarlóséknak nem lett volna vétójoga a kormányzati döntésekkel szemben. Úgy hírlik, hogy a színfalak mögött kemény alkudozás folyt arról, hol húzzák meg a főváros és a Gulyás-féle államtitkárság közötti határt.
Tarlós helyzetét és döntését befolyásolta az is: időközben a közvélemény-kutatások azt mutatták, hogy április óta tovább erősödött Fidesz és gyengült az ellenzék, így Orbán már nincs annyira ráutalva a főpolgármesterre. Ezt jelzi, hogy - mint azt a 24.hu megtudta - a kormánypárt egy közvéleménykutatója már azt szondázta, miként reagálnának a fővárosiak arra, ha nem lenne közvetlen a főpolgármester-választás, a kabinet a megválasztott polgármesterek közül, két évre nevezné ki a város vezetőjét. Vagyis pont az ellenkezőjét kezdték előkészíteni annak, mint amit Tarlós kifejezetten kért.
Frissítve: 2018.08.01. 09:10

Szerdán startolhat a tisztogatás a Hír TV-nél

Publikálás dátuma
2018.07.31. 21:41

Fotó: Vajda József / Népszava
Liszkay Gábor, a Hír TV régi-új vezérigazgatója szerda délelőtt fél tizenegyre hívott össze állománygyűlést a szerkesztőségben.
A Hír TV több, lapunknak nyilatkozó munkatársa azt mondta: sokan bizonyosnak tartják, hogy ezen az állomány jelentős részét elbocsátják. Az egyes közéleti műsorok felelős szerkesztői, valamint a politikával foglalkozó munkatársak biztosak abban, hogy megkapják felmondásukat. A szerdai állománygyűlés része annak a folyamatnak, amelynek célja, hogy – miként azt a Népszava is megírta – „kormánypártivá” tegyék a Nyerges Zsolt tulajdonába került televíziót. 
Szerző
Témák
Hír TV
Frissítve: 2018.08.01. 08:52

BMW-gyár: Kassa kiszállt, Miskolc elszállt

Publikálás dátuma
2018.07.31. 20:52

Fotó: AFP
Az autógyár több európai várost is megvizsgált, mielőtt a debreceni helyszín mellett döntött.
A BMW több európai várost is megvizsgált, mielőtt a debreceni helyszín mellett döntött. Információink szerint végül Kassa, Miskolc és a Debrecen volt versenyben. A szlovák kormány előzetesen még egy ipari park létesítését is beígérte Kassára a BMW-nek, de – egyes források szerint – később annyira már nem hajtott a beruházásért, mert a munkaerőhiány ha lehet, még nagyobb, mint Magyarországon. A Nyitra mellett hamarosan termelni kezdő Jaguar Land Rover gyár például már Magyarországról is próbált dolgozókat átcsábítani és mivel az akció nem bizonyult annyira sikeresnek, Szerbiából érkeznek majd vendégmunkások. A Kassa mellett fekvő Hanista település határában létesítendő 250 hektáros ipari park azért szlovák remények szerint így sem marad kihasználatlan: a hírek egyelőre egy még meg nem nevezett kínai autógyár letelepedési terveiről szólnak. Miskolc és Debrecen közül a hajdú-bihari megyeszékhely jobb lehetőségeket kínált, ezt elismerték kormányzati forrásaink is. Debrecenben jelenleg sokkal inkább rendelkezésre áll a képzett munkaerő, legyen szó akár a szakmunkásokról, akár a mérnökökről, ráadásul a városban működik egy angol nyelvű nemzetközi iskola, ahol nemzetközi érettségit is lehet szerezni – ez az ideköltöző külföldi menedzsmentnek nyilván fontos szempont lehetett. „Debrecen fekvése, infrastrukturális helyzete is jobb, van repülőtér, a környező településekről könnyebb bejárni, jobb a közlekedés, ráadásul már Románia felé is készen van az autópálya, harminc perc alatt Nagyvárad is könnyen elérhető” – mondta egy forrásunk. Míg Debrecen nagyot nyerhet, Miskolc sokat vesztett. A BMW érkezése felgyorsíthatta volna a térség úthálózat fejlesztését, a régóta ígért Miskolc-Kassa autópálya biztosan megépült volna. Így viszont kérdéses, lesz a beruházás jövője. – Miskolcról az utóbbi években erőteljes elvándorlás indult meg, s egy ilyen befektetés visszahozta volna azoknak a fiataloknak egy részét, akik jövőkép hiányában elhagyták a várost – említett egy újabb veszteséget Varga László, az MSZP Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnöke, országgyűlési képviselő, aki szerint átgondolt, jól felépített és átfogó lépések hiánya miatt vesztett a város. Másként látják ezt a Miskolc vezetői: közleményük szerint a nemzetközi repülőtér hiánya miatt maradtak alul. Legalábbis az autógyárért vívott harcban: információink szerint ugyanis – afféle szépségtapaszként – hamarosan egy német járműipari-beszállító érkezhet Miskolcra.