Újrafelosztás? Közelít a BKV-hoz a Mol

Publikálás dátuma
2018.07.31 19:47
A kép illusztráció
Fotó: Népszava/
Ez a fővárosi tömegközlekedési piac újrafelosztását eredményezheti.
A fővárosi tömegközlekedési piac újrafelosztását eredményezheti, hogy a Mol többségi tulajdont vásárolt magának a BKV-nak is buszokat szállító ITK Holding Zrt.-ben – vélekedett megkeresésünkre Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Kedden jelentette be a Mol, hogy többségi részesedést vásárol az ITK Holding Zrt.-ben. A társaság fő tevékenysége a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok üzemeltetése és karbantartása. A vételárat nem közölték, de azt érzékeltették, hogy a jövőben a Mol biztosítja a társaság növekedéséhez szükséges forrásait. A cég jelenleg a Kossa Görgy vezérigazgató és felesége, valamint Fülöp Ernő jegyezte Solution Invest többségi tulajdonában áll. Kossa György 2014-ig tűzoltó dandártábornokként országos iparbiztonsági főfelügyelői tisztséget töltött be. Kinevezését két évvel korábban a Csányi Sándor Mol-alelnökkel és OTP-vezérrel jó kapcsolatokat ápoló Pintér Sándor belügyminisztertől vette át. Kossa György a vörösiszap-katasztrófa után a Mal állami felügyeletét ellátó bizottságot is vezette. A céginformációs adatok szerint az ITK Holding többségét ez idő alatt, 2013-ban szerezte meg László Géza és Lévay Örs távközlési üzletemberek cégétől. A Mol-közlemény szerint az ITK Holding tevékenységei között legmeghatározóbb az autóbuszüzemeltetés és -karbantartás, illetve az utastájékoztató és forgalomirányító rendszerek. Budapesten és Debrecenben jelenleg több mint kétszáz, általuk üzemeltetett autóbusz fut. A német Daimler magyarországi leányvállalatával közösen fejlesztették ki például a Reform 500 LE elnevezésű elővárosi típust, amit 2017-ben mutattak be Debrecenben – közlik. A lépés beleillik a Mol új stratégiájába, amelyben közösségi közlekedési célokat is megfogalmaztak. Kossa György a társaság vezérigazgatója és társtulajdonosa marad. Szavai szerint termékeiket a Mercedes Benz szakmai hátterével fejlesztik. Az ITK Holding az elmúlt évek során fővárosi tömegközlekedés különböző kiszervezési kísérletei kapcsán kapott sajtónyilvánosságot. A BKV egy néhány évvel ezelőtti szerződés keretében pár tucat Mercedes-buszt bérel tőlük – emlékezett megkeresésünkre Naszályi Gábor és Nemes Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke. A konstrukciót heves szakmai bírálatok érték: a szakszervezetek számításai szerint az eredeti tervekben szereplő 75 busz megvásárlása 6 milliárdba, míg bérlete a szokásos 8+2 év során közel 15 milliárd forintba került volna. Végül a BKV megfelezte a mennyiséget, de a bérlet hosszú távon meglátásuk szerint így is drágább a vásárlásnál. A szerződés értelmében az ITK feladata a jármű üzemkész állapotban tartása, vagyis a javítás és a karbantartás. Ennek érdekében használhatja a BKV óbudai garázsát is. (A sofőröket és az üzemanyagot viszont a közlekedési vállalat biztosítja.) Naszályi Gábor bőven elképzelhetőnek tartja, hogy a kormánykedvencnek kikiáltott Ikarus Egyedi Kft. csődje után új hazai beszállító után kell nézni. (Az Ikarus Egyedi a megrendelt mennyiség töredékét szállította le a fővárosnak és a biztonsági próbákon azok is leszerepeltek.) Mindkét szakszervezeti vezető úgy látja, hogy bár a BKV alapvető érdeke lenne a buszok megvásárlása, a kormány, a fővárosi önkormányzat, a BKK és a BKV sajátos belső feszültségei okozta forráshiány miatt erre továbbra se gondolhat. Ilyenkor merül fel a bérlés, ami a bérbeadónak nyereséget, az államnak hosszú távon nagyobb kiadást jelent. Ennek alapján támadják azt is, hogy a BKK a VT Arivát teljes járatok üzemeltetésével bízta meg; Nemes Gábor szerint így a kiszervezések visszaszorulóban vannak. Bár Hernádi Zsolt Mol-vezér és Tarlós István főpolgármester másfél hónapja kötött együttműködési megállapodást, sajtótájékoztatójukon a főpolgármester csak elektromos buszokról tett említést.
2018.07.31 19:47
Frissítve: 2018.07.31 21:01

Hadházy: Már százezres nagyságrendben írták alá a petíciót az Európai Ügyészségről

Publikálás dátuma
2018.10.17 08:52

Fotó: Facebook/hadhazyakos/
Ebben még nincs benne, amit pártok gyűjtöttek. Sokan letöltötték az internetről és kitöltették ismerőseikkel az íveket.
Hadházy Ákos szerint már százezres nagyságrendben aláírták az általa kezdeményezett „Ne hagyjuk büntetlenül!” nevű akciót – erről az Index kérdésére válaszolva beszélt a független képviselő. A politikus célja, hogy karácsonyig, de legkésőbb a tavaszi EP-választásokig összejöjjön egymillió aláírás, ezzel pedig nyomást gyakoroljon a kormányra és kikényszerítse, hogy Magyarország csatlakozzon az Európai Ügyészséghez. A politikus bizakodó, szerinte még jó néhány helyen nem kezdték el gyűjteni az aláírásokat, illetve a pártoktól jövő hétre ígérték neki, hogy összesítik az eddigi eredményeket. A képviselő azt mondta, hogy az általa említett nagyjából százezer aláírásban még nincs benne, amit pártok gyűjtöttek. A politikus azt tapasztalta, hogy sokan letöltötték az internetről és kitöltették ismerőseikkel az íveket.
„Tegnapelőtt felhívott egy bácsi egy kis faluból, hogy már összegyűjtött 650-et, de majd akkor szeretné ideadni, ha megvan az ezer”
– mondta Hadházy.
Hozzátette: az aláírásgyűjtők közül többen arról számoltak be neki, hogy kormánypárti szimpatizánsok is aláírják az íveket, mert – mint mondják – „nem a korrupció miatt szavaztak a Fideszre”. Kampányt indít az európai ügyészséghez való csatlakozásért Hadházy Ákos: az LMP volt társelnöke egymillió, az európai ügyészséghez való csatlakozást támogató aláírás összegyűjtését tűzte ki célul, hogy a petíció erejével kényszerítsen ki lépéseket a kormánytól. Akciója mögé az MSZP, a Párbeszéd, a Momentum Mozgalom és a Jobbik is beállt. A Hadházy Ákos kezdeményezte európai ügyészséghez való csatlakozásért indított aláírásgyűjtés mellett az LMP saját akciót indított. A párt elnöke, Keresztes László Lóránt Facebook-oldalán bejelentette: „Aláírásgyűjtést indítottunk! Csatlakoztunk a »Szüntessük meg a csalást és az uniós forrásokkal való visszaélést!« európai polgári kezdeményezéshez”. Erről itt írtunk bővebben.
2018.10.17 08:52
Frissítve: 2018.10.17 09:27

Budapesti hajójáratok szünetelnek az alacsony vízállás miatt

Publikálás dátuma
2018.10.17 08:34
A Duna állását jelző vízmérő a Vigadó térnél 2018. október 16-án
Fotó: MTI/ Bruzák Noémi
Kedden egy 71 éves rekord dőlt meg a fővárosnál. A hét vége előtt nem várható jelentősebb mennyiségű csapadék.
A Duna alacsony vízállása miatt nem közlekedik a D11-es és a D12-es hajójárat – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Facebook-oldalán.
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) kedden közölte, hogy rekordalacsony a vízállás a Dunán. Az előrejelzések alapján a hét vége előtt nem várható jelentősebb mennyiségű csapadék a Duna külföldi vízgyűjtőin, ezért további apadásra számítunk.
„Ma délelőtt 10 órakor Budapestnél 49 centiméter volt a vízállás, ez pedig 2 centiméterrel alacsonyabb, mint a valaha mért legkisebb vízszint 1947. november 6-án”
– fogalmaztak.
Az OVF közleménye szerint egy 71 éves rekord dőlt meg Budapestnél, és valószínűleg a most következő pár napban még újabb negatív vízállás rekordok születnek.
2018.10.17 08:34
Frissítve: 2018.10.17 08:35