Újrafelosztás? Közelít a BKV-hoz a Mol

Publikálás dátuma
2018.07.31. 19:47
A kép illusztráció
Fotó: Népszava
Ez a fővárosi tömegközlekedési piac újrafelosztását eredményezheti.
A fővárosi tömegközlekedési piac újrafelosztását eredményezheti, hogy a Mol többségi tulajdont vásárolt magának a BKV-nak is buszokat szállító ITK Holding Zrt.-ben – vélekedett megkeresésünkre Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Kedden jelentette be a Mol, hogy többségi részesedést vásárol az ITK Holding Zrt.-ben. A társaság fő tevékenysége a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok üzemeltetése és karbantartása. A vételárat nem közölték, de azt érzékeltették, hogy a jövőben a Mol biztosítja a társaság növekedéséhez szükséges forrásait. A cég jelenleg a Kossa Görgy vezérigazgató és felesége, valamint Fülöp Ernő jegyezte Solution Invest többségi tulajdonában áll. Kossa György 2014-ig tűzoltó dandártábornokként országos iparbiztonsági főfelügyelői tisztséget töltött be. Kinevezését két évvel korábban a Csányi Sándor Mol-alelnökkel és OTP-vezérrel jó kapcsolatokat ápoló Pintér Sándor belügyminisztertől vette át. Kossa György a vörösiszap-katasztrófa után a Mal állami felügyeletét ellátó bizottságot is vezette. A céginformációs adatok szerint az ITK Holding többségét ez idő alatt, 2013-ban szerezte meg László Géza és Lévay Örs távközlési üzletemberek cégétől. A Mol-közlemény szerint az ITK Holding tevékenységei között legmeghatározóbb az autóbuszüzemeltetés és -karbantartás, illetve az utastájékoztató és forgalomirányító rendszerek. Budapesten és Debrecenben jelenleg több mint kétszáz, általuk üzemeltetett autóbusz fut. A német Daimler magyarországi leányvállalatával közösen fejlesztették ki például a Reform 500 LE elnevezésű elővárosi típust, amit 2017-ben mutattak be Debrecenben – közlik. A lépés beleillik a Mol új stratégiájába, amelyben közösségi közlekedési célokat is megfogalmaztak. Kossa György a társaság vezérigazgatója és társtulajdonosa marad. Szavai szerint termékeiket a Mercedes Benz szakmai hátterével fejlesztik. Az ITK Holding az elmúlt évek során fővárosi tömegközlekedés különböző kiszervezési kísérletei kapcsán kapott sajtónyilvánosságot. A BKV egy néhány évvel ezelőtti szerződés keretében pár tucat Mercedes-buszt bérel tőlük – emlékezett megkeresésünkre Naszályi Gábor és Nemes Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke. A konstrukciót heves szakmai bírálatok érték: a szakszervezetek számításai szerint az eredeti tervekben szereplő 75 busz megvásárlása 6 milliárdba, míg bérlete a szokásos 8+2 év során közel 15 milliárd forintba került volna. Végül a BKV megfelezte a mennyiséget, de a bérlet hosszú távon meglátásuk szerint így is drágább a vásárlásnál. A szerződés értelmében az ITK feladata a jármű üzemkész állapotban tartása, vagyis a javítás és a karbantartás. Ennek érdekében használhatja a BKV óbudai garázsát is. (A sofőröket és az üzemanyagot viszont a közlekedési vállalat biztosítja.) Naszályi Gábor bőven elképzelhetőnek tartja, hogy a kormánykedvencnek kikiáltott Ikarus Egyedi Kft. csődje után új hazai beszállító után kell nézni. (Az Ikarus Egyedi a megrendelt mennyiség töredékét szállította le a fővárosnak és a biztonsági próbákon azok is leszerepeltek.) Mindkét szakszervezeti vezető úgy látja, hogy bár a BKV alapvető érdeke lenne a buszok megvásárlása, a kormány, a fővárosi önkormányzat, a BKK és a BKV sajátos belső feszültségei okozta forráshiány miatt erre továbbra se gondolhat. Ilyenkor merül fel a bérlés, ami a bérbeadónak nyereséget, az államnak hosszú távon nagyobb kiadást jelent. Ennek alapján támadják azt is, hogy a BKK a VT Arivát teljes járatok üzemeltetésével bízta meg; Nemes Gábor szerint így a kiszervezések visszaszorulóban vannak. Bár Hernádi Zsolt Mol-vezér és Tarlós István főpolgármester másfél hónapja kötött együttműködési megállapodást, sajtótájékoztatójukon a főpolgármester csak elektromos buszokról tett említést.
Szerző
Frissítve: 2018.07.31. 21:01

320,35 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.07.31. 19:44
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Kedd este a dollárt 273,69 forinton, a svájci frankot 276,60 forinton jegyezték.
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben a nemzetközi bankközi piacon kedden – írja az MTI. Este hét órakor az eurót 320,35 forinton, a dollárt 273,69 forinton, a svájci frankot 276,60 forinton, a japán jent pedig 2,4479 forinton jegyezték. A hétfői záráshoz képest az euró 0,44 százalékkal, a dollár 0,43 százalékkal, a frank 0,54 százalékkal, a jen pedig 1,11 százalékkal gyengült. Az euró 1,1705 dolláron forgott este, napi szinten 0,01 százalékkal gyengült. Napi legalacsonyabb jegyzése 1,1692, a legmagasabb 1,1746 dollár volt. A svájci frankhoz képest 0,14 százalékkal erősödött a közös európai fizetőeszköz, 1,1584 frankon jegyezték. Egy dollárért 0,9898 frankot kértek, 0,16 százalékkal drágult az amerikai deviza. A jenhez képest 0,68 százalékkal erősödött a dollár, 110,81 jenen jegyezték kedd este.
Szerző

BMW-gyár épül Debrecenben

Publikálás dátuma
2018.07.31. 10:25

Fotó: ARMIN WEIGEL / AFP
Évi 150 ezer autó készülhet az üzemben, a beruházás értéke több mint egymilliárd euró. Ugyanazon a gyártósoron készülhetnek az elektromos és hagyományos meghajtású autók.
Gyárat épít a BMW német autógyártó vállalat Debrecenben - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden. A város melletti 400 hektáros területen a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állítanak elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat. A gyár kapacitása évente 150 ezer autó gyártására elegendő - közölte Szijjártó. A beruházás értéke meghaladja az egymilliárd eurót, és már az elején több mint ezer munkahely jön létre.  Harald Krüger, a BMW AG igazgatóságának elnöke a cég honlapján megjelent közleményben azt írta: a BMW Csoport a kínai, mexikói és amerikai fejlesztések után meg kívánja erősíteni európai pozícióit is, kiegyensúlyozni a termelést Amerika, Ázsia és Európa közt. Oliver Zipse, termelésért felelős igazgatósági tag pedig azt hangsúlyozta, a cég az elektromos meghajtású járművek gyártását kívánja felfuttatni Európában, a debreceni, legújabb fejlesztésű gyártósoron pedig mind hagyományos, mind elektromos autók is készülnek majd.  A debreceni BMW-gyár honlapja már elindult, de egyelőre még nem él az állásajánlatokat tartalmazó oldala, és a reménybeli beszállítók is csak egy e-mail címet találnak.

Jövőre indul a toborzás

Már jövőre elkezdik toborozni az új debreceni BMW-gyár reménybeli dolgozóit, egy úgynevezett karrieroldalt pedig már most elindítottak – tudta meg lapunk Salgó Andrástól, a márka magyarországi szóvivőjétől. Arról azonban egyelőre nem közölt részleteket, hogy elsősorban milyen végzettségű emberekre lesz szükség a gyárban. A szóvivő erről csak annyit mondott: minél több „jól képzett, magyar munkaerőt” alkalmaznának, és többek között éppen a munkaerőpiaci adottságok miatt döntöttek Debrecen mellett a helyszínválasztás során. A gyárban dolgozókon túl vélhetően a hazai beszállítói kör is gyarapodhat, ami már most sem csekély: évente 1,4 milliárd euró értékeben vásárol magyar cégektől a BMW. Salgó András arról nem kívánt részleteket közölni, hogy a magyar kormány milyen adókedvezményekkel, támogatásokkal segítette a beruházását, és a termelés beindításának tervezett időpontja sem ismert egyelőre. Az viszont tudható, hogy a debreceni üzem lesz a BMW tizennegyedik európai gyára. A kontinensen jelenleg Németországban, Nagy-Britanniában és Ausztriában gyárt autókat a BMW.

Papp László debreceni polgármester a Facebookon azt írta: „A BMW és Debrecen kapcsolata átírja városunk jövőjével összefüggésben eddig megfogalmazott elképzeléseket. Lehetővé teszi számunkra, hogy mindazt, amit 2050-ig terveztünk megvalósítani már 2030-ra elérjük. Büszke vagyok arra, hogy olyan városban élek, amely képes és alkalmas arra, hogy ilyen sikereket érjen el. A város fejlődése a legfontosabb és legnemesebb cél számunkra, amely minden debreceni közös ügye, közös sikere.” 
Szijjártó Péter szerint a bajor céggel 14 hónapja tárgyalnak, a BMW több európai várost is megvizsgált lehetséges helyszínként. A VS.hu ugyanakkor már 2015-ben, Angela Merkel kancellár budapesti látogatása után azt írta, hogy magyarországi üzem építését mérlegeli a bajor BMW, de akkor ezt hivatalosan nem erősítette meg sem a kormány, sem az autógyártó konszern.
Témák
BMW Debrecen
Frissítve: 2018.07.31. 14:19