A fővárosi tömegközlekedési piac újrafelosztását eredményezheti, hogy a Mol többségi tulajdont vásárolt magának a BKV-nak is buszokat szállító ITK Holding Zrt.-ben – vélekedett megkeresésünkre Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.
Kedden jelentette be a Mol, hogy többségi részesedést vásárol az ITK Holding Zrt.-ben. A társaság fő tevékenysége a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok üzemeltetése és karbantartása. A vételárat nem közölték, de azt érzékeltették, hogy a jövőben a Mol biztosítja a társaság növekedéséhez szükséges forrásait. A cég jelenleg a Kossa Görgy vezérigazgató és felesége, valamint Fülöp Ernő jegyezte Solution Invest többségi tulajdonában áll. Kossa György 2014-ig tűzoltó dandártábornokként országos iparbiztonsági főfelügyelői tisztséget töltött be. Kinevezését két évvel korábban a Csányi Sándor Mol-alelnökkel és OTP-vezérrel jó kapcsolatokat ápoló Pintér Sándor belügyminisztertől vette át. Kossa György a vörösiszap-katasztrófa után a Mal állami felügyeletét ellátó bizottságot is vezette. A céginformációs adatok szerint az ITK Holding többségét ez idő alatt, 2013-ban szerezte meg László Géza és Lévay Örs távközlési üzletemberek cégétől. A Mol-közlemény szerint az ITK Holding tevékenységei között legmeghatározóbb az autóbuszüzemeltetés és -karbantartás, illetve az utastájékoztató és forgalomirányító rendszerek.
Budapesten és Debrecenben jelenleg több mint kétszáz, általuk üzemeltetett autóbusz fut. A német Daimler magyarországi leányvállalatával közösen fejlesztették ki például a Reform 500 LE elnevezésű elővárosi típust, amit 2017-ben mutattak be Debrecenben – közlik. A lépés beleillik a Mol új stratégiájába, amelyben közösségi közlekedési célokat is megfogalmaztak. Kossa György a társaság vezérigazgatója és társtulajdonosa marad. Szavai szerint termékeiket a Mercedes Benz szakmai hátterével fejlesztik. Az ITK Holding az elmúlt évek során fővárosi tömegközlekedés különböző kiszervezési kísérletei kapcsán kapott sajtónyilvánosságot. A BKV egy néhány évvel ezelőtti szerződés keretében pár tucat Mercedes-buszt bérel tőlük – emlékezett megkeresésünkre Naszályi Gábor és Nemes Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke.
A konstrukciót heves szakmai bírálatok érték: a szakszervezetek számításai szerint az eredeti tervekben szereplő 75 busz megvásárlása 6 milliárdba, míg bérlete a szokásos 8+2 év során közel 15 milliárd forintba került volna. Végül a BKV megfelezte a mennyiséget, de a bérlet hosszú távon meglátásuk szerint így is drágább a vásárlásnál. A szerződés értelmében az ITK feladata a jármű üzemkész állapotban tartása, vagyis a javítás és a karbantartás. Ennek érdekében használhatja a BKV óbudai garázsát is. (A sofőröket és az üzemanyagot viszont a közlekedési vállalat biztosítja.) Naszályi Gábor bőven elképzelhetőnek tartja, hogy a kormánykedvencnek kikiáltott Ikarus Egyedi Kft. csődje után új hazai beszállító után kell nézni. (Az Ikarus Egyedi a megrendelt mennyiség töredékét szállította le a fővárosnak és a biztonsági próbákon azok is leszerepeltek.)
Mindkét szakszervezeti vezető úgy látja, hogy bár a BKV alapvető érdeke lenne a buszok megvásárlása, a kormány, a fővárosi önkormányzat, a BKK és a BKV sajátos belső feszültségei okozta forráshiány miatt erre továbbra se gondolhat. Ilyenkor merül fel a bérlés, ami a bérbeadónak nyereséget, az államnak hosszú távon nagyobb kiadást jelent. Ennek alapján támadják azt is, hogy a BKK a VT Arivát teljes járatok üzemeltetésével bízta meg; Nemes Gábor szerint így a kiszervezések visszaszorulóban vannak. Bár Hernádi Zsolt Mol-vezér és Tarlós István főpolgármester másfél hónapja kötött együttműködési megállapodást, sajtótájékoztatójukon a főpolgármester csak elektromos buszokról tett említést.