Noha a szentgotthárdi Opel-üzemben jó ideje már csak motorok készülnek, az Audi győri, a Mercedes kecskeméti és a Suzuki esztergomi üzemei ontják a kocsikat – és hamarosan Debrecen is autóvárossá válik. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ugyanis kedden bejelentette azt, amiről az utóbbi rendre felröppentek pletykák: a BMW gyárat épít Magyarországon, Debrecenben, a város melletti 400 hektáros területen, ahol hagyományos és elektromos meghajtású autókat készítenek majd. Az egymilliárd eurós befektetés nyomán több mint ezer munkahely jön létre.
Szijjártó – jelezve, hogy 14 hónapja tárgyalnak már a céggel, amely több európai várost is megvizsgált lehetséges helyszínként – úgy vélekedett: az alacsony adók, a rugalmas munkaerő-szabályozás, a duális szakképzés és a színvonalas informatikai, műszaki képzés miatt döntött Debrecen mellett a bajor vállalat. Arról Szijjártó nem közölt részleteket, hogy a BMW-nek ígértek-e külön adókedvezményt, anyagi támogatást, és erről lapunk megkeresésére az illetékes minisztérium sem nyilatkozott.
A támogatásokról nem kívánt részleteket közölni Salgó András, a márka magyarországi szóvivője sem, azt ugyanakkor elmondta: már jövőre elkezdik toborozni a debreceni BMW-gyár reménybeli dolgozóit. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen végzettségű emberekre lesz majd szükség a gyárban, mert a szóvivő csak annyit mondott: minél több „jól képzett, magyar munkaerőt” alkalmaznának, és egyebek mellett a munkaerőpiaci adottságok miatt döntöttek Debrecen mellett a helyszínválasztás során. (A gyárban dolgozókon túl vélhetően a hazai beszállítói kör is gyarapodhat, ami már most sem csekély: évente 1,4 milliárd euró értékeben vásárol magyar cégektől a BMW.)
A debreceni gyárban évente akár 150 ezer jármű is készülhet majd, ami jelentősen megdobja a magyarországi autógyártást. Az Audi Hungaria – amely 12 ezer embernek ad munkát Magyarországon – tavaly 105 ezer autót, és 1,9 millió motort gyártott Győrben. A kecskeméti Mercedes-Benz gyár négyezer dolgozója tavaly 190 ezer autót készített – és máris tovább bővít a cég, újabb egymilliárd eurós beruházással további 2500 munkahelyet hoz létre. A Suzuki – amelynek egyetlen európai termelőbázisán, a 26 éves esztergomi gyárban 175 ezer autó készült tavaly – 10 ezer ember dolgozik.
Kassa kiszállt, Miskolc elszállt
A BMW több európai várost is megvizsgált, mielőtt a debreceni helyszín mellett döntött. Információink szerint végül Kassa, Miskolc és a Debrecen volt versenyben. A szlovák kormány előzetesen még egy ipari park létesítését is beígérte Kassára a BMW-nek, de – egyes források szerint – később annyira már nem hajtott a beruházásért, mert a munkaerőhiány ha lehet, még nagyobb, mint Magyarországon. A Nyitra mellett hamarosan termelni kezdő Jaguar Land Rover gyár például már Magyarországról is próbált dolgozókat átcsábítani és mivel az akció nem bizonyult annyira sikeresnek, Szerbiából érkeznek majd vendégmunkások. A Kassa mellett fekvő Hanista település határában létesítendő 250 hektáros ipari park azért szlovák remények szerint így sem marad kihasználatlan: a hírek egyelőre egy még meg nem nevezett kínai autógyár letelepedési terveiről szólnak.
Miskolc és Debrecen közül a hajdú-bihari megyeszékhely jobb lehetőségeket kínált, ezt elismerték kormányzati forrásaink is. Debrecenben jelenleg sokkal inkább rendelkezésre áll a képzett munkaerő, legyen szó akár a szakmunkásokról, akár a mérnökökről, ráadásul a városban működik egy angol nyelvű nemzetközi iskola, ahol nemzetközi érettségit is lehet szerezni – ez az ideköltöző külföldi menedzsmentnek nyilván fontos szempont lehetett. „Debrecen fekvése, infrastrukturális helyzete is jobb, van repülőtér, a környező településekről könnyebb bejárni, jobb a közlekedés, ráadásul már Románia felé is készen van az autópálya, harminc perc alatt Nagyvárad is könnyen elérhető” – mondta egy forrásunk.
Míg Debrecen nagyot nyerhet, Miskolc sokat vesztett. A BMW érkezése felgyorsíthatta volna a térség úthálózat fejlesztését, a régóta ígért Miskolc-Kassa autópálya biztosan megépült volna. Így viszont kérdéses, lesz a beruházás jövője. – Miskolcról az utóbbi években erőteljes elvándorlás indult meg, s egy ilyen befektetés visszahozta volna azoknak a fiataloknak egy részét, akik jövőkép hiányában elhagyták a várost – említett egy újabb veszteséget Varga László, az MSZP Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnöke, országgyűlési képviselő, aki szerint átgondolt, jól felépített és átfogó lépések hiánya miatt vesztett a város. Másként látják ezt a Miskolc vezetői: közleményük szerint a nemzetközi repülőtér hiánya miatt maradtak alul. Legalábbis az autógyárért vívott harcban: információink szerint ugyanis – afféle szépségtapaszként – hamarosan egy német járműipari-beszállító érkezhet Miskolcra. - Doros Judit, Kósa András