Emelkedett az üzemanyagok ára

Publikálás dátuma
2018.08.01. 07:16
Népszava fotó
A Mol Nyrt. bruttó 5 forinttal emelte a 95-ös benzin és bruttó 3 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán.
A drágulással a benzin literenkénti átlagára 400 forintra, a gázolajé 406 forintra nőtt.
Az üzemanyagok ára legutóbb múlt pénteken változott, akkor a benziné és a gázolajé egyaránt 3 forinttal emelkedett, így a benzin ára 395 forintra, a gázolaj ára pedig 403 forintra drágult.
Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között. A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
Szerző
Témák
üzemanyagár

Cseh kézbe került a Telenor

Publikálás dátuma
2018.07.31. 20:49
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A teljes ár 2,8 milliárd euró volt, amelyet a vevő szindikált hitelből finanszírozott.
A cseh PPF Csoport - térségünk legnagyobb magántőke-befektetője lezárta a Telenor közép-kelet-európai (magyarországi, bulgáriai, montenegrói és szerbiai) távközlési leányvállalatainak felvásárlását, ezzel keddtől az új tulajdonos teljes irányítást gyakorol a Telenor leányvállalatai felett ezekben az országokban. A teljes ár 2,8 milliárd euró volt, amelyet a vevő szindikált hitelből finanszírozott. A mostani felvásárlás 2011 óta a legnagyobb akvizíció volt a közép-kelet-európai régióban.  A vevő PPF több országban is jelen van Európától Oroszországig, valamint az Egyesült Államokban és Ázsiában is vannak érdekeltségei, és 38 milliárd eurót meghaladó vagyoni érték felett gazdálkodnak. A Telenor Skandináviában, Kelet-Közép-Európában és Ázsiában a telekommunikációs és mobilszolgáltatások egyik vezető társasága, amelynek éves forgalma 125 milliárd norvég korona (13 milliárd euró), ügyfeleinek száma pedig 178 millió. A magyar piacra 1994-ben léptek be, Pannon néven. Tavaly az év végén a Telenornak több mint 9 millió ügyfele volt a négy közép-kelet-európai országban, és közel 3500 alkalmazottat foglalkoztatott a régióban. Mészáros Lőrinc nagyvállalkozó érdekeltségei is érdeklődtek a Telenor Magyarország iránt, de a norvég anyacég csak csomagban volt hajlandó eladni a magyarországi, bulgáriai, montenegrói és szerbiai szolgáltatót. Az már egészen biztos, hogy megváltozik a Telenor neve.   
Szerző
Témák
Telenor

Újrafelosztás? Közelít a BKV-hoz a Mol

Publikálás dátuma
2018.07.31. 19:47
A kép illusztráció
Fotó: Népszava
Ez a fővárosi tömegközlekedési piac újrafelosztását eredményezheti.
A fővárosi tömegközlekedési piac újrafelosztását eredményezheti, hogy a Mol többségi tulajdont vásárolt magának a BKV-nak is buszokat szállító ITK Holding Zrt.-ben – vélekedett megkeresésünkre Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Kedden jelentette be a Mol, hogy többségi részesedést vásárol az ITK Holding Zrt.-ben. A társaság fő tevékenysége a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok üzemeltetése és karbantartása. A vételárat nem közölték, de azt érzékeltették, hogy a jövőben a Mol biztosítja a társaság növekedéséhez szükséges forrásait. A cég jelenleg a Kossa Görgy vezérigazgató és felesége, valamint Fülöp Ernő jegyezte Solution Invest többségi tulajdonában áll. Kossa György 2014-ig tűzoltó dandártábornokként országos iparbiztonsági főfelügyelői tisztséget töltött be. Kinevezését két évvel korábban a Csányi Sándor Mol-alelnökkel és OTP-vezérrel jó kapcsolatokat ápoló Pintér Sándor belügyminisztertől vette át. Kossa György a vörösiszap-katasztrófa után a Mal állami felügyeletét ellátó bizottságot is vezette. A céginformációs adatok szerint az ITK Holding többségét ez idő alatt, 2013-ban szerezte meg László Géza és Lévay Örs távközlési üzletemberek cégétől. A Mol-közlemény szerint az ITK Holding tevékenységei között legmeghatározóbb az autóbuszüzemeltetés és -karbantartás, illetve az utastájékoztató és forgalomirányító rendszerek. Budapesten és Debrecenben jelenleg több mint kétszáz, általuk üzemeltetett autóbusz fut. A német Daimler magyarországi leányvállalatával közösen fejlesztették ki például a Reform 500 LE elnevezésű elővárosi típust, amit 2017-ben mutattak be Debrecenben – közlik. A lépés beleillik a Mol új stratégiájába, amelyben közösségi közlekedési célokat is megfogalmaztak. Kossa György a társaság vezérigazgatója és társtulajdonosa marad. Szavai szerint termékeiket a Mercedes Benz szakmai hátterével fejlesztik. Az ITK Holding az elmúlt évek során fővárosi tömegközlekedés különböző kiszervezési kísérletei kapcsán kapott sajtónyilvánosságot. A BKV egy néhány évvel ezelőtti szerződés keretében pár tucat Mercedes-buszt bérel tőlük – emlékezett megkeresésünkre Naszályi Gábor és Nemes Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke. A konstrukciót heves szakmai bírálatok érték: a szakszervezetek számításai szerint az eredeti tervekben szereplő 75 busz megvásárlása 6 milliárdba, míg bérlete a szokásos 8+2 év során közel 15 milliárd forintba került volna. Végül a BKV megfelezte a mennyiséget, de a bérlet hosszú távon meglátásuk szerint így is drágább a vásárlásnál. A szerződés értelmében az ITK feladata a jármű üzemkész állapotban tartása, vagyis a javítás és a karbantartás. Ennek érdekében használhatja a BKV óbudai garázsát is. (A sofőröket és az üzemanyagot viszont a közlekedési vállalat biztosítja.) Naszályi Gábor bőven elképzelhetőnek tartja, hogy a kormánykedvencnek kikiáltott Ikarus Egyedi Kft. csődje után új hazai beszállító után kell nézni. (Az Ikarus Egyedi a megrendelt mennyiség töredékét szállította le a fővárosnak és a biztonsági próbákon azok is leszerepeltek.) Mindkét szakszervezeti vezető úgy látja, hogy bár a BKV alapvető érdeke lenne a buszok megvásárlása, a kormány, a fővárosi önkormányzat, a BKK és a BKV sajátos belső feszültségei okozta forráshiány miatt erre továbbra se gondolhat. Ilyenkor merül fel a bérlés, ami a bérbeadónak nyereséget, az államnak hosszú távon nagyobb kiadást jelent. Ennek alapján támadják azt is, hogy a BKK a VT Arivát teljes járatok üzemeltetésével bízta meg; Nemes Gábor szerint így a kiszervezések visszaszorulóban vannak. Bár Hernádi Zsolt Mol-vezér és Tarlós István főpolgármester másfél hónapja kötött együttműködési megállapodást, sajtótájékoztatójukon a főpolgármester csak elektromos buszokról tett említést.
Szerző
Frissítve: 2018.07.31. 21:01