Előfizetés

Tényleg elküldték az MVM-vezért

Marnitz István
Publikálás dátuma
2018.08.02. 18:42

Fotó: Vajda József / Népszava
Kóbor Györgyöt nevezi ki az állami MVM Magyar Villamos Művek Zrt. elnök-vezérigazgatói posztjára Bártfai-Mager Andrea.
Kóbor Györgyöt nevezi ki az állami MVM Magyar Villamos Művek Zrt. elnök-vezérigazgatói posztjára Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélkül miniszter – közölte a Népszava mai értesülését megerősítve az általa elnökként tovább irányított NKM Nemzeti Közművek. Az NKM vezérigazgatói feladatait Hiezl Gábor, a társaság eddigi digitalizációs és innovációs vezérigazgató-helyettese veszi át.
Mára a nemzeti tulajdonú energetikai társaságok, az MVM és az NKM együttesen képesek ellátni az energetikai értéklánc minden részét a termeléstől az elosztáson és a kereskedelmen át az ügyfelekig – idézi közleményük Kóbor Györgyöt. Indokolt egy nagy, egységes nemzeti energetikai társaságcsoport az MVM és az NKM bázisán – tette hozzá. A kormányzat intézkedéseinek köszönhetően ma a lakossági földgáz és áram ára az egyik legalacsonyabb az Európai Unióban – emlékeztet Hiezl Gábor, aki a főképp lakossági gázellátást végző NKM eddigi kommunikációjába illeszkedően leginkább „ügyfélélményt” nyújtana ügyfeleiknek. A közös megegyezéssel távozó Zsuga János az MVM Csoport versenyképességének növelése érdekében jelentős kultúraváltási és átszervezési programot indított. Röviddel októberi kinevezése után beindította az ország legnagyobb megújulóenergia-fejlesztését. (Ez több mint száz, jellemzően kisebb méretű napenergia-farmot jelent.) Emellett sikeresen kitolták a Paksi Atomerőmű üzemidejét a 2030-as évek végéig. Az MVM Csoport az energiapiaci verseny élénkülése és a nemzetközi árnyomás közepette is megőrizte nyereségtermelő képességét - hangsúlyozzák.
Kóbor György 2016 októberétől irányította az NKM-et elnök-vezérigazgatóként. Korábban 2010 és 2012, valamint 2013 és 2016 között az MVM gazdasági vezérigazgató-helyettese, 2012-2013 között pedig a MET Power Hungary Kft. vezérigazgatójaként tevékenykedett. Ezt megelőzően 8 évig az E.ON Energiakereskedő Kft. ügyvezető igazgatója, majd az E.ON Hungária Zrt. energia-beszerzési és -értékesítési vezérigazgató-helyettese volt. Hiezl Gábor 2016 decemberétől töltötte be az NKM kereskedelmi, majd digitalizációs és innovációs vezérigazgató-helyettesi pozícióit. 2013-2016 között a MET Power Hungary Kft. portfoliómenedzsment-igazgatója volt, majd 2016 decemberéig az E2 Hungary Zrt.-ben kereskedelmi igazgatóként dolgozott. 2000-től 2013-ig az E.ON Csoport kereskedelmi területein töltött be vezetői pozíciókat – zárul a közlemény. Lapunk értesülései szerint Kóbor György első állománygyűlésén cáfolta az MVM és az NKM cégszerű összeolvasztási tervéről szóló híreket, ugyanakkor a két állami energiatársaság közötti nagyon szoros együttműködést hirdetett. 
Mai beszámolónk szerint a – például a központi áramhálózatot, a Paksi Atomerőművet, a gáztárolók zömét és az NKM felét – birtokló MVM másfélezer milliárd, az országos lakossági gázszolgáltatást végző, az észak-dunántúli, közép- és dél-magyarországi ellátórendszert, valamint utóbbi területen az áramszolgáltatást és hálózatot is birtokló NKM pedig közel háromszázmilliárd forintos eszközértéket képvisel. A „régi” és az „új” állami energiacég között az elmúlt időszak során a tulajdonosi kapcsolat ellenére is súrlódásokat okoztak például az olyan párhuzamosan végzett tevékenységek, mint az üzleti ügyfelek kiszolgálása.

Billió dolláros céggé vált az Apple

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2018.08.02. 18:35

Fotó: EMMANUEL DUNAND / AFP
A részvények értéke darabonként meghaladta a 207,04 dollárt.
Az Apple lett az első olyan, tőzsdén jegyzett amerikai cég, amelynek piaci értéke elérte az 1 billió dolláros határt – írja a BBC. A cég részvényeinek értéke ugyanis tovább, 2,8 százalékkal emelkedett, árfolyama darabonként meghaladta a több mint 207 dollárt. A CNN azt írja, a részvények értéke azután kezdett emelkedni, hogy a cég szerdán a várakozásoknál jobb bevételekről és kilátásokról számolt be. De sok fogyott az iPhone 8-ból és az iPhone X-ből is, főleg Kínában és Japánban.

Megelőzte a Huawei a globális piacon

Az MTI szerdán a Strategy Analytics piackutató vállalat felmérése alapján arról számolt be: az idei második negyedévben, a csökkenő forgalmú globális okostelefon piacon a Huawei a második helyre lépett előre, és ezzel megelőzte Apple-t. A második negyedévben a globális okostelefon-forgalom közel három százalékkal, 350 millió készülékre csökkent. A Samsung 20 százalékos piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját, az Apple azonban első alkalommal elveszítette második helyét. Az első öt helyezettből három továbbra is kínai vállalat. Az idei második negyedévben a Samsung 71,5 millió okostelefont értékesített a Strategy Analytics kimutatása szerint, kevesebbet a 2017 második negyedévi 79,5 milliónál. Piaci részesedése ezzel párhuzamosan 20,4 százalékra csökkent 22,1 százalékról. A Huawei 54,2 millió készüléket értékesített az idei második negyedévben a tavalyi 38,4 millió után, piaci részesedése pedig a második helyezésre jogosító 15,5 százalékra bővült 10,7 százalékról. Az Apple 41,3 millió iPhone készüléket értékesített, kissé többet a tavalyi 41,0 milliónál. Piaci részesedése is növekedett ugyan, de a második helyezés megőrzéséhez nem elegendő mértékben, 11,8 százalékra 11,4 százalékról. A negyedik helyen a kínai Xiaomi váltotta fel a szintén kínai OPPO vállalatot. A Xiaomi az idén 9,1 százalékos részesedést ért el a tavalyi 6,4 százalék után, az OPPO részesedése pedig 8,6 százalékra emelkedett 8,2 százalékról, így az ötödik helyre esett vissza. A Xiaomi az idén 32,0 millió készüléket értékesített, míg tavaly 23,2 milliót, az OPPO pedig 30,2 millióra növelte eladásait 29,5 millióról. Az összes többi okostelefon-gyártó vállalat együttesen 121,2 millió készüléket értékesített az idén a második negyedévben a tavalyi 148,8 millió után. Együttes piaci részesedésük 34,6 százalékra zsugorodott 41,3 százalékról. A teljes piaci forgalom az idén 350,4 millió készülék volt, 2,8 százalékkal kisebb a 2017 második negyedévi 360,4 milliónál, ami 5,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. 

Személycserék készítik elő az állami közlekedési óriás születését

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2018.08.02. 13:53

Fotó: Kovács Attila / MTI
Dávid Ilona a Volánbusz, Homolya Róbert a MÁV elnök-vezérigazgatója. Szivek Norbert MNV-vezér távozását már szerdán bejelentették, utódjának kinevezéséről hamarosan döntenek.
Dávid Ilonát a MÁV korábbi vezetőjét nevezte ki a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatójának a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter. Fekete Antal, a cég vezetője közös megegyezéssel távozik – közölte Bártfai-Mager Andrea kommunikációs stábja csütörtökön az MTI-vel. Ugyancsak csütörtökön jelentették be, hogy a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. élére Homolya Róbertet nevezte ki Bártfai-Mager Andrea (Dávid Ilona közös megegyezéssel távozott a vasúttársaságtól). Az ő neve onnan lehet ismerős, hogy az OLAF az ő személyének összeférhetetlensége miatt javasolta több mint 3 milliárd forint támogatás visszavonását: Homolya érdekeltségein keresztül, alvállalkozóként részt vett olyan közbeszerzések lebonyolításában, amelyeket aztán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökhelyetteseként felügyelt is. A miniszteri közleményben azt írták, hogy Dávid Ilona irányítása alatt a MÁV-csoport adósságállománya ötödére esett vissza, a társaság nyereségessé vált, és jelentős hatékonyságnövelő lépéseket tett a cég sikeres működésének érdekében. A leköszönő Volán-vezérigazgató, Fekete Antal 2015 áprilisától irányította a céget, közös megegyezéssel történő távozását követően állítólag más területen képzeli el jövőjét.         

Szivek is távozott

Az már szerdán kiderült, hogy augusztus 31-i hatállyal, közös megegyezéssel távozik a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. vezérigazgatója, Szivek Norbert – ezt a társaság megváltozott feladat- és hatáskörével indokolta a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtó és kommunikációs főosztálya. Utódjának kinevezéséről hamarosan döntés születik. Bártfai-Mager Andrea a jövőben a nemzeti vagyon kezelésének stratégiai kérdéseiben tanácsadóként számít Szivek Norbert szaktudására. Korábban mi is beszámoltunk arról: egy kormányrendelet értelmében a MNV helyett a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter lesz több állami mamut tulajdonosi jogainak gyakorlója is, hozzá tartozik majd a villamos művek, a Volánbusz és a Szerencsejáték Zrt is. A bejelentés a kormányzati központosítás egyik előjele lehet, egyebek mellett megágyazhat a MÁV és a Volán összevonásának is. 

Egy jegy a vonaton és a buszon

Mosóczi László, az innovációs tárca államtitkára a Magyar Időknek arról beszélt, hogy országos közlekedési tarifaközösség létrehozásán dolgozik a kormány, a távolsági autóbuszokon, vonatokon, városi járműveken egyetlen jeggyel lehet majd utazni. Az innovációs tárca államtitkára úgy vélte, első körben nem szükséges egyetlen cégcsoportba összevonni az állami közlekedési vállalatokat.  „Előkészítjük a közúti-vasúti közösségi közlekedési rendszerek összehangolását, hogy egységes menetrendi, utastájékoztatási és – ami a legfontosabb – jegyrendszert hozzunk létre 2020-ra. Ez magában foglalja a vasúti és buszjáratok párhuzamosságainak kiszűrését, a csatlakozások biztonságos megszervezését, de azt is, hogy az ország két pontja közt utazva csak egy jegyet kelljen megváltanunk, függetlenül attól, hogy ehhez hányfajta szolgáltatást kell igénybe vennünk, hányszor szállunk át buszról vonatra, helyi járatról helyközire” – mondta Mosóczi.

A régi-új vezetők

Dávid Ilona közgazdász, 2010-2012-ig a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója, 2012-től a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöke, 2017 óta a Mol Nyrt. felügyelő- és auditbizottsági tagja. A GYSEV Zrt.-ben és a Mol Nyrt-ben vállalt tisztségét a jövőben is betölti. Homolya Róbert jogász, közlekedéspolitikai szakember 2015 és 2017 között a Miniszterelnökségen töltött be miniszterelnöki biztosi, majd kormánybiztosi pozíciót, 2017-től pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkáraként látta el a szakterület irányítását.