Domingo és a bayreuthi árok

Publikálás dátuma
2018.08.09 13:00

Fotó: Presse/ Enrico Nawrath
Minden évben adódik valamilyen meglepetés a wagneriánusok Mekkájában, Bayreuthban. Az idei Plácido Domingo karmesteri bukása volt.
A világ nagy operaházaiban már több évtizede egyre több rendező, művészeti vezető próbálja megújítani az opera műfaját. A látszólag provinciális – valójában méltán híres – bajor kisváros, Bayreuth is élen jár ebben, ünnepi játékait legtöbbször revelatív erejű előadások, időnként botrányt kiváltó rendezések is fűszerezik. A Wagner-fesztivál tavalyi évadának abszolút szenzációjának számított, hogy a fesztivál majdnem másfél évszázados történetében először kértek föl zsidó származású művészt rendezésre. Az ausztrál Barry Kosky – aki orosz, lengyel és magyar zsidó felmenőkkel is bír – 2013 óta áll a berlini Komische Oper élén, többek között arról vált híressé, hogy színházából „kitiltotta” Wagner darabjait. A fesztivál művészeti vezetője, Katharina Wagner (a zeneszerző dédunokája) felkérésére azonban ő sem tudott nemet mondani. A nürnbergi mesterdalnokok tavalyi színrevitelével azt a kérdést is feszegette, mennyire vet árnyékot Wagner művészetére a zeneszerző antiszemitizmusa. Wagner vígoperáját három idősíkban – a XVI. századi dalnokverseny, a zeneszerző XIX. századi polgári szalonja és a nürnbergi per tárgyalótermének helyszínén – jelenítette meg. A fesztivál 142 éves történetében sok ezer amerikai fordult meg a nézőtéren, amerikai rendező azonban első ízben idén kapott lehetőséget a Zöld Dombon. Az izraeli felmenőkkel bíró Yuval Sharon már-már feminista megközelítésben vitte színre a Lohengrint, amelynek zárójelenete egészen talányos lett. A Neo Rauch és Rosa Loy művészpáros festői díszletei és jelmezei között Elza végül életben marad, öccsével – Gottfried herceg alakjának ragyogóan zöld jelenésével, amely a közlekedési lámpák gyalogos emberkéjét idézi – kéz a kézben távozik a színpadról. Lohengrin, a sikertelen hős megszégyenül, Brabant hiszékeny, molylepkeszerűen ábrázolt népe egy hatalmas villámcsapásban pusztul el egy festőien ábrázolt trafóház előtt. Az előadás után egy idős, amerikai hölgy a szállás felé sétálva mindössze ennyit fűzött az előadáshoz: „Kimaradt a hattyú. De ki volt a végén a zöld emberke?” Wagner hívei szerint a német zeneszerző muzsikája sehol a világon nem hallható olyan tökéletesen, mint a zeneszerző elképzelései alapján építtetett Bayreuth-i Festspielhausban. A világ legjobb Wagner-énekesei, a világ legfelkészültebb, a hely akusztikáját kiválóan ismerő zenészek és karmesterek ritkán okoznak csalódást az akár éveken, sőt, évtizedeken át várólistán „éheztetett” közönségnek. Ám itt is hallható időnként félresiklott szólam, töredéknyi időre szétcsúszott ritmus – és a szigorú wagneriánus közönség máris büntet. Az idén augusztus 29-ig tartó fesztivál első nagy „áldozata” a 77 éves sztártenor, Plácido Domingo volt, aki karmesterként debütált a Zöld Dombon. A Walkür idei első előadásának végén a szolid taps mellett hangos fütty és pfújolás is hallható volt. Az örökkévalóságnak tűnő kínos pillanatot a két férfi főszereplő, a Siegmundot alakító Stephen Gould és a Votan szerepében fellépő John Lundgren próbálta menteni. A kudarcban osztozó, kiváló énekesek maguk közé zárva kísérték le a színpadról a közönség nem tetszését egy elegáns fejbiccentéssel tudomásul vévő Domingót. Semmi póz, semmi gesztus az udvariasságból tapsolók felé. Nem tett úgy, mint két estével korábban a Lohengrint csodálatos színészi alakítással, ám a harmadik felvonásban megtört hanggal végigéneklő Pjotr Beczala, vagy a Oltrudot alakító, 18 évnyi Bayreuth-absztcinencia után visszatérő mezzo, Waltraud Meier tette, akinek hangja felett eljárt az idő. Domingo a kritika előtti meghajlást választotta. A kudarc elismerését épp oly megható volt látni, mint amilyen megrázó volt hallani Sigmund tavaszi énekében Stephan Gould és a zenekar néhány taktus erejéig történő szétválását. Domingo előtt nem ismeretlen a speciális akusztikájú bayreuth-i színház, sem Wagner: az 1990-es években a spanyol tenor Parsifal, majd 2000-ben épp Siegmund szerepében aratott sikert. Igaz, a kagyló formájú, süllyesztett zenekari árok helyett eddig a színpadon szerezte itteni tapasztalatait. Christian Thielemann karmester, a fesztivál zeneigazgatója is elismeri, amivel minden, a fesztiválszínházat megjárt zenész tisztában van: még a legtapasztaltabb maestróknak is kihívást jelent a bayreuthi zenekari árok. „Amikor Bayreuthban vagyok, új fülekre van szükségem, a régit egyszerűen le kell vágnom. Nyár végén, a fesztivál befejeztével pedig visszaveszem a régi füleimet” – fogalmazott a zeneigazgató. A zenekari árok szokásostól eltérő formája kellemetlenül késlelteti a hang útját a zenekar, a színpad és a nézőtér között. A sajátos hangzásnak is betudható, hogy bizonyos karmesterek egy szezon után soha többé nem térnek vissza a Festspielhausba. Infó: Wagner Fesztivál Bayreuth Zajlik:augusztus 29-ig
2018.08.09 13:00
Frissítve: 2018.08.09 13:00

Film a MáSzínházról

Publikálás dátuma
2018.10.16 21:39

Fotó: másszinház/
Ne bámuljanak már! - inkluzív színház születik címmel készült dokumentumfilm sérült és ép színészek közös színházi produkciója, a MáSzínház KépMás – Próbálom túlkiabálni magam című előadás próbafolyamatáról. Balla Dávid Máté rendező filmje elnyerte az Ars Sacra Filmfesztivál rövidfilm kategóriájának fődíját és jelölést kapott a Verzió Filmfesztiválon is. A szereplők személyes történeteit is bemutató alkotás pénteken lesz látható. A MáSzínház 12 évvel ezelőtt indult gyógypedagógiai kísérletből vált valódi színházzá Bakonyvári L. Ágnes színész, drámajátékvezető és Göllesz Csilla gyógypedagógus eredetileg azt szerette volna megtudni, hogy drámapedagógiai módszerekkel lehet-e fejleszteni enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos embereket. A kísérlet valódi kultúrát teremtett. “Két évvel ezelőtt új műfajt teremtettünk: integrációs színházat, amelyben ép és sérült színészek egyenrangú partnerként játszanak. “ - mondta másfél évvel ezelőtt, a nők helyzetéről szóló darab bemutatója előtt lapunknak Bakonyvári Krisztina, a KépMás rendezője. “A próbafolyamat átértelmezést kíván, a munkatempóban például muszáj alkalmazkodni a sérültekhez. A szöveg mennyisége viszont ép és sérült színészek számára is ugyanannyi, és ugyanannak a szempontrendszernek kell megfelelniük.” - mesélte akkor. Szavait most Balla Dávid Máté mozgóképei teszik teljessé.    

Infó:

Ne bámuljanak már! - inkluzív színház születik Október 19. 19.00 Premier Kultcafé    

2018.10.16 21:39

Hangszabászat felsőfokon

Publikálás dátuma
2018.10.16 14:00

Fotó: THE FUSION/
Sound Tailors néven új média-zeneszerző műhely alakult a Pannónia Filmstúdió bázisán. Kozma Kata, Alpár Balázs és Sebestyén Áron társulása készítheti a JimJam tévécsatorna zenei arculatát is.
„Áronnal tavaly közösen dolgoztunk a FINA vizes világbajnokság zenéjén – hihetetlenül rövid határidővel. Az ének, a hangszerelés, a felvétel, a keverés, az editálás is ránk hárult – nem lettünk volna kész időre, ha nem hívunk be a csapatba egy harmadik producert” – meséli Kozma Kata. „Jó, ha összeadódnak az energiák, és mindenki azt teszi bele a munkába, amiben a legerősebb. Még lendületesebbé teszi a folyamatot, hogy azonnali visszajelzést kapunk egymástól.” A Sound Tailors tagjainak fontos, hogy kiválóan felszerelt stúdiókban, a legprofibb zenészekkel dolgozzanak. Felmerül a kérdés, hogyan lehet mindezt finanszírozni, hiszen a megrendelők teljesítés után fizetnek. „Műhelyünket úgy állítottuk össze, hogy mindhárman tudjunk ’home studio’ környezetben, akár egyidőben is dolgozni” – magyarázza Sebestyén Áron. „Partnerünk az épületben működő Pannonia Sound Studios, akiknek kisebb és nagyobb stúdiói, filmzene felvételére alkalmas feljátszótermei is vannak, így igény szerint tudjuk használni a termeket és a keverő-helyiségeket. A házban üzemeltetem – társammal, Reviczky Balázzsal – az Inspired Selection nevű zenészkatalógust is. A muzsikusok regisztrálnak egy webes felületen, a szakmai bizottságunk értékeléseket ad a profiljuk alapján, s így tudunk személyre szóló munkalehetőséget kínálni. A katalógus legjobb klasszikus zenészeiből megalapítottuk az Inspired Scoring Orchestrát, a Pannónia házi szimfonikus zenekarát. A stúdiókkal együttműködve filmzene-felvételeket szervezünk, versenyt hirdetünk, workshopokat indítunk. Ez a fajta kooperáció itthon még egyedülálló” – mondja Áron. A Sound Tailors az AMC Networks International által meghirdetett nemzetközi pályázaton elnyerte, és így elkészíthette a JimJam gyerekcsatorna zenei arculatát, ami komoly szakmai elismerés. „A gyerekzene nem kell, hogy gügyögjön. Nem az egyszerűség, hanem a játékosság és a figyelem-mágnesként működő hangzás a fontos. Ehhez nemcsak klisé-megoldásokat (xilofon, furulya, gitár) használtunk, hanem az elektronikus hangszíneket csavargattuk addig, amíg organikus, játékos hatásuk lett” – mondja Alpár Balázs. Itt is jól működött a csapatmunka. „Volt egy mag, az ének-jingle, amit átküldtem Áronnak és Balázsnak, akik csiszoltak rajta, és pár perc múlva hangjegyzetben visszaküldték apró javítással. A hangszerelésnél majdnem készre megírtuk külön-külön a zenéket, s amelyikről úgy gondoltuk, hogy kell rajta alakítani, azt csapatban átbeszéltük” – teszi hozzá Kozma Kata. Van esély arra, hogy a Sound Tailors a magyar filmzeneszerzés szép hagyományait is fel tudja eleveníteni? A klasszikus képzettségű Alpár Balázs optimista. „Egyre jobban figyelnek arra a fiatal rendezők, hogy a zene a hangulati aláfestésen túl még mi mindenre képes történet-mesélés szempontjából. Minél korábban elkezd együtt gondolkodni a film sztorijáról, karaktereiről a rendező és zeneszerző/hangmérnök, annál izgalmasabb megoldások születhetnek. Aki látja, milyen hozzáadott értéke lehet egy jól kitalált és nem utolsó pillanatban aládobott filmzenének, az szán is rá nagyobb keretet a büdzséből, innentől pedig már lehetőség van tartalmilag és hangzás-minőségileg is szintet lépni. Igény lesz az élő zenészek alkalmazására is, ami mindig emeli a lelkiségét egy muzsikának. Több profi stúdió üzemel Budapesten, remek akusztikával és modern infrastruktúrával. Fejlődik ez a terület, és minden adott a világszínvonalú munkához, amennyiben gyártói oldalon megjelenik az igény.”

Az alapítók

Kozma Kata Artisjus-díjas és idén Fonogram-díjra jelölt zeneszerző a bostoni Berklee College of Music-on diplomázott. A többi között ő írta a 2017-es FINA VB himnuszát és kampányzenéjét, Ujj-Mészáros Károly X című mozifilmjének főcímdalát (Jónás Verával), valamint Sas Tamás Szélcsend című filmjének zenéjét. 2017-ben a CeeMusic Songwriting Camp magyar delegáltja, az Egyesült Államokban megrendezett Johnny Mercer Songwriters Project dalszerző díjazottja és első magyar résztvevője volt. Fall című dala a Universal Music Poland gondozásában jelent meg a nemzetközi piacon. Alpár Balázs a Virtuózok című tévéműsor, a Müpa és a Klasszik Rádió hang-arculatának megalkotója. Az HBO Europe számára készített ULTRA című dokumentumfilm komponistája, az M. Tóth Géza vezette Kedd Animációs Stúdió állandó zeneszerzője és sound designere, az Egy kupac kufli című sorozat hangzásának létrehozója. Hibrid kamara-szimfonikus együttese, a Fugato Orchestra rendszeresen dolgozik együtt Lackfi Jánossal. Sebestyén Áron számos zenei területen alkot. Sikeres popdalokat is írt, amelyek közül a Parfüm című szerzeménye (Csemer Boglárka, azaz Boggie előadásában) felkerült a Billboard amerikai toplistára, a Wars for Nothing pedig kijutott az Eurovíziós dalfesztiválra. Az Armel operanyitány című szimfonikus „imázs-dal” szerte a világon képviseli az Armel Operafesztivált. Zenei vezetője volt a Shrek – A musical című produkciónak, illetve az utóbbi évek István, a király előadásainak. Fonogram- és Junior Artisjus-díjas.

Újjászülető Pannónia-épület

A Pannónia Filmstúdió 1957-től működött a ma már legendás, Hűvösvölgyi út 64-66. számú épületben. Olyan rendezők dolgoztak itt, mint Dargay Attila, Jankovics Marcell, Nepp József és Ternovszky Béla; olyan filmek és sorozatok születtek, mint a Vuk, a Gusztáv vagy a Mézga család. Az épület majdnem az enyészeté lett, de 2017-ben felújítva megnyílt; a beköltöző cégek által új szakterülete a film- és hangutómunka. „A Post Office filmvágással és utómunkával, a Melon Fx filmes effektezéssel, a Studio Spájz fényeléssel, filmes utómunkával, a Clappers Creative előadói és márkakommunikációval foglalkozik. A Gaston stúdió hangutómunkával, a Pannonia Sound Studios zenefelvétellel és utómunkával, az Inspired Selection szimfonikus filmzene-felvétellel és zenész-közvetítéssel foglalkozik. A cégeket a Pannónia saját irodai csapata fogja össze, most induló közös weboldallal és közös projektekkel” – váláaszolta kérdésünkre Sebestyén Áron. 

2018.10.16 14:00
Frissítve: 2018.10.16 14:00