könyv;

- Szemben önmagunkkal

A civilizációban élő ember boldogulása a természetben és a felébredt túlélési ösztönök is megjelennek Marlen Hausfer, Osztrák Állami Nagydíjjal kitüntetett regényében.

„Mivel eltökéltem, hogy kitartok, ezért kitartottam, de hogy mi végre tartok ki, azt már nem tudtam megmondani. Éltem, egyik napról a másikra.” – mi mást is tehetne az ember, ha arra ébred az Alpok havas csúcsai és lankás mezői által körbevéve, hogy egy láthatatlan fal szigeteli el a szeretteitől, a civilizációtól, mindentől, ami korábban ismerős és megszokott volt számára. Egy harmincas éveiben járó nő életét, és keserves, vagy olykor enyhébb mindennapjait követhetjük végig Marlen Haushofer A fal című – 1963-as, magyarul most megjelent – regényében. Mivel a fal által határolt területről nincs kiút, és a nő feltételezései szerint azon túl mindenki meghalt, az őt körülvevő állatokkal szövetségre lépve próbál meg túlélni. Az Osztrák Állami Nagydíjjal is kitüntetett írónő regényét többek közt Doris Lessing is méltatta: „arról a heroikus szeretetről szól, amivel a mindennapok csekélységei felé fordulunk, amikor minden megsemmisülni készül körülöttünk."

A mű civilizáció- és társadalomkritikát egyaránt megfogalmaz, s a szabadság keresése helyett a túlélési lehetőségekre helyezi a hangsúlyt. A fal láthatatlanul mindig ott lebeg a szemhatáron, de az idő múlásával egyre kevésbé számít, ami azon túl van. Sokkal inkább fontossá válnak a hétköznapok fizikai fáradalmai, a feltört tenyér, a sajgó végtagok vagy épp a tüskébe lépett macska, az ellés előtt álló tehén. A regény lapjain a nő beszámolóit követhetjük végig ezen eseményekről – többek közt a veteményezésről, az időjárás változásairól és a helyváltoztatásokról is –, gyakran előrevetítve a soron következő szerencsétlenséget.

A fal az olvasók saját félelmeit is képes előhozni, és rámutatni arra, mennyire elárvult a civilizáció embere, ha egyszerre a természet adta körülmények közt, teljesen magára utalva találja magát. Ugyanakkor a főszereplő példáján keresztül láthatjuk, hogyan ébrednek fel azok a régen elfeledett ösztönök, amelyek az életben maradásért folytatott harcban nélkülözhetetlenek. Miként képes ölni valaki a szükségben, és milyen mérhetetlen szeretettel tud fordulni azok iránt az állatok iránt, amelyeket korábban természetesnek gondolt maga körül. A történet azonban nem csupán természetrajz ember, állat és környezet viszonyáról, hanem életszerű leírása annak, mire képes az ember, ha saját magának, kétkezi munkával kell előállítania a másnapra való élelmet. Bár ez talán nem tűnhet újdonságnak a történelmet végiggondolva, mégis úgy látszik, mindezt mára elfelejtettük.

Olvasás közben akaratlanul is felvetődnek bennünk a kételyek, amelyek a főszereplőben is megfogalmazódnak: valóban más emberektől, gépektől, a pénztől, vagy bármely emberi találmánytól függünk? Vagy az emlékeink, a szeretet, a kötődés, és a minket körülvevő jó tartja fogságban az elménket? A kérdésekre azonban nem kapunk választ, a nő beszámolói az egyedül eltöltött két és fél évről véget érnek, amikor az utolsó darab papírt is teleírta. Van azonban abban valami fanyar, hogy mindezt egy kényelmes fotelben, vagy a lakásunk teraszán ücsörögve olvassuk, fenntartva a lehetőségét annak, hogy a könyvet bármikor a polcra tehetjük. 

A világhírű basszusgitáros négy év múltán jelentkezett új albummal.