Kispálya a nagyszínpadon – Sziget 0. nap

Publikálás dátuma
2018.08.09 16:19

Fotó: MTI/ Mohai Balázs
Totális tévedés volt a fesztivál nulladik napjának programja. Kendrick Lamar őrületes berepüléssel jelentkezett be a rendezvény elmúlt huszonöt évének legkínosabb fellépései közé.
„Most már nemsokára egy kicsit mást is fogunk játszani. Ígérem, valami szexit” – mondta Lykke Li a Szigeten adott koncertjének derekán. És ez a fekete lakkszerű bőrszerkóba burkolt svéd hölgy ígéretéhez híven próbálkozott is. Előfordult, hogy kicsit letolta a kabátját és vállat villantott a So Sad So Sexy című nótája alatt. Lám, a kevesebb néha több, ötlött fel az örök gondolat – végül is tényleg ez volt a produkció csúcspontja. Fellépésének legvégén előadta az I Follow Rivers című slágerét, ami minden bizonnyal a nagyszínpados meghívás oka volt. Ám épp ez a döntés állította lehetetlen misszió elé az énekesnőt és a fesztiválközönséget. Lykke Li, lényegében depressziós, de mély érzelmű nótái testidegenek voltak ebben a bulizni akaró (talán helyesebb: vágyakozó) környezetben. Olyan szürreális helyzetet teremtett, mintha szereplőivé lettünk volna egy sci-fi-nek, amelyben Lykke Li csupán a háttérben futó szomorú hologram, akin, ha akarunk, büntetlenül áthajíthatunk egy sörösdobozt. Nem az énekesnőnek és zenekarának volt betudható a teljes értetlenség és érdektelenség, ami fogadta őket Budapesten. Egyszer egy intimebb koncertteremben, vagy bárban biztos meghallgatnám őket, mert azért csak izgat, hogyan művészkednek tovább a pop keretein belül. 
A Sziget legnagyobb dobásának számító Kendrick Lamar fellépése viszont őrületes berepüléssel jelentkezett be a rendezvény elmúlt huszonöt évének legkínosabb fellépéseinek toplistájára. A fél tízre meghirdetett koncertet sikerült negyed tizenegykor elkezdeni, és miután tizenegyig lehet a nagyszínpadon hangoskodni, a koncert felét elvette tőlünk valaki. Kendrick Lamar álomszerű karriert futott be, a nyugati partvidéki west coast rapper már a kezdetektől fogva élvezte földije, Dr Dre támogatását, és nemcsak a hip hop kultúra nagy neveivel (Eminem, 50 Cent, Snoop Dogg, The Game és Busta Rhymes) dolgozott együtt, hanem olyan sztárokkal, mint Taylor Swift vagy Beyoncé. Ilyen múlttal nyilván azt gondolja, hogy megengedheti magának, hogy negyvenkét percet késsen Európa legnagyobb fesztiváljának nagyszínpadáról, ahol a 0. napi fő fellépők koncertjei mindig különösen fontosak. Igaz, ezek eddig sem mindig sikerültek a legszerencsésebben – lásd Rihanna két évvel ezelőtti esetét. Lamaron látszódott, hogy nem drogok vagy alkohol hatására nem tudott a színpadra lépni idejében, állítólag „technikai problémák” adódtak, ezért késett (kép nem véletlenül nincs ebben a cikkben Lamarról, mivel megtiltotta, hogy fotózzák). A hatalmas nézősereg könnyen megbocsátott, Lamar szinte egyedül uralta színpadot, zenészeit sem látni, sem hallani nem lehetett igazából, vokalistákra pedig már nem is tellett neki – vagy lehet, hogy economy csomagot vett tőle a Sziget? Bár aligha várható el, hogy a neosoul díva, SZA is eljöjjön vele Budapestre és szíveket melengető bársonyos hangján élőben adja elő az All the stars vokálját, ami jelentőségének megfelelően a tegnapi koncertet is zárta, de biztosan lehetett volna megoldást találni arra, hogy a playbackekek, az igencsak visszafogott zenei kíséret és Lamar lelkes szónoklása ne klubhakninak tűnjön. Ettől eltekintve a Los Angeles-i Comptonból, az afroamerikai kultúra és a mélyszegénység valamint az ehhez köthető bűnözés egyik bölcsőjéből származó rapper Pulitzer-díjra is érdemes, társadalomkritikus szövegeit hatalmas lendülettel nyomta, és a koncert zárómondataként az is elhangzott a fekete párduc szájából: „I will be back”. Remélhetőleg hamarosan viszontláthatjuk – lehetőség szerint egy olyan színpadon, ami kicsit jobban megfelel a rap alapvetően nem tömegszórakoztatásra, hanem társadalomkritikára orientálódó ágának.
2018.08.09 16:19

Kivételt tesz Budapesttel José Carreras

Publikálás dátuma
2018.12.16 16:11

Fotó: AFP/ LLUIS GENE
A világ egyik leghíresebb tenorja tavaly bejelentette, hogy nem turnézik többet. Azonban decemberben 19-én, szerdán mégis fellép a Papp László Budapest Sportarénában, egy gálakoncerten.   Nemrég pályafutása legfontosabb helyszínein – a londoni Albert Halltól Montevideóig – adott búcsúkoncerteket José Carreras, és ezután szögre is akasztotta a turnéruháját. Bár a 71 éves világhírű tenorista a turnézástól elbúcsúzott, a színpadtól szerencsére nem. Egyéni koncerteket még vállal, így látogat el Budapestre is.  A barcelonai születésű, katalán nevén Joseph Maria Carreras a leghíresebb karmesterekkel dolgozott együtt. Tehetségét korán felismerték, 5 évesen egy katalán rádióállomás adásában szerepelt, 11 évesen pedig fellépett a barcelonai Teatro Liceu színpadán. Fiatal korában eredetileg vegyésznek készült, de hamar rájött, hogy inkább a konzervatóriumba szeretne beiratkozni. 1971-ben az olaszországi Parmában megnyerte a nemzetközi Verdi énekversenyt. Első helyezése után Carlos Caballé (Montserrat Caballé testvére) lett a menedzsere, és hamarosan megnyíltak előtte a világ operaházai. Énekelt többek között a londoni Covent Gardenben, a New York-i Metropolitan színházban, a bécsi Operaházban, a milánói Scalában is, több operafilmet is forgatott. Azonban 1987-ben Párizsban tartózkodva a Bohémélet filmforgatása alatt megtudta, hogy akut leukémiában szenved.  Felgyógyulása után 1988-ban lépett fel újra, a barcelonai Diadalív előtti téren. Ezt követően két kollégájával, az olasz Luciano Pavarottival és a spanyol Plácido Domingóval együtt több koncertet adott a világ különböző városaiban, Három Tenor néven. José Carreras többször járt Magyarországon, kedvenc partnere volt Házy Erzsébet, Andor Éva, Tokody Ilona, Marton Éva és Rost Andrea is.    A repertoárja több mint 60 operát tartalmaz, melyek közül a legkiemelkedőbbek: a Bohémélet, a Don Carlos és a Carmen.
Szerző
2018.12.16 16:11

Tarolt a Hidegháború a 31. Európai Filmdíjon

Publikálás dátuma
2018.12.16 14:29

Fotó: AFP/Opus Film/Apocalypso Pictures/
Pawel Pawlikowski jött, látott és csaknem mindent vitt – röviden így foglalható össze a 31. Európai Filmdíj gála eseményei, melyet szombat este rendeztek meg Sevillában. A magyar filmek közül csak egy koprodukciónak jutott elismerés.
Az Európai Filmakadémia szokásainak és ízlésének ismeretében nem meglepő a döntés. Egyrészt, mert általában itt is azok a kedvencek, amiket a májusi Cannes-i filmfesztiválon bemutattak és elismertek, másrészt meg maga Pawlikowski személye is fontos, nincs nála jelenleg fontosabb európai filmes. Így tényleg a szeme sem rebbent, amikor a Hidegháború című szerelmi-történelmi drámája lett a legjobb európai film 2018-ban. Persze, ehhez akkor még hozzájött a legjobb rendező, illetve a legjobb forgatókönyvírónak járó elismerések is – illetve közvetve a legjobb színésznőnek járó díj, mivel ezt pedig a „terhesen Hollywoodban ragadt” Joanna Kulig kapta. A híresen hangulatember hírében álló Pawlikowski egyébként elemében volt, igen humorosan reagált arra, hogy borítékolt helye volt a színpadon. A legjobb forgatókönyvíró díjnál megjegyezte, hogy ő igazi antiíró, mert amit papírra vet, az általában nem forgatja le. Ahogy mondta, a Hidegháború forgatókönyvének is volt vagy 193 változata. Ahogy pedig Joanna Kulig üzenetét olvasta fel a telefonjáról, az elment volna egy stand up produkciónak is. Szükség is volt ezekre a villanásokra az amúgy igen hosszú és unalmas gálán, mely a német humor és a spanyol szervezés bombasztikus elegyeként jellemezhető. De visszatérve a nagy győzteshez: az amúgy végig szerénységet sugárzó rendező megjegyezte, hogy úgy nyert ilyen sokat, hogy semmiféle lobbitevékenységet nem végzett a háttérben – nagy kérdés, hogy vajon az Oscar is ilyen könnyen fog-e neki menni. Mondjuk, szép lenne az Ida után az amerikai filmakadémiánál is duplázni. 
A legjobb európai színész kategóriája több szempontból is érdekes volt. A Hidegháború főszereplője, Tomasz Kot nem tudott nyerni, a józan ész és ítélőképesség azt diktálta volna, hogy a svéd származású dán színész, Jakob Cedergren kapja meg a díjat A bűnösért, hosszú idők óta a legjobb filmszínészi alakítást nyújtotta ebben feszült, ám egyetlen helyszínen játszódó thrillerben. A befutó viszont az olasz autodidakta színész, Marcello Fonte (Matteo Garrone: Dogman) lett. Ez két dolgot erősít meg: még mindig nagyon sok az olasz tag és az Európai Filmdíjak esetében nagyon számít, hol indul a film: nos, A bűnös a Sundance-en, a Dogman Cannes-ban. Előbbit minden bizonnyal nem látta a szavazók zöme, utóbbit igen. Mindazonáltal nekünk azért is volt fontos ez a kategória, mert 2017 legjobb európai színésznője, Borbély Alexandra prezentálta az elismerést. Egészen bájos volt a pillanat, amikor Borbély lekísérte Fontét, mivel a színésznő minimum két fejjel magasabb az olasz aktornál. Kifejezetten az Európai Filmdíjra jellemző papírforma érvényesült az elsőfilmes mezőnynél is, a Prix Fiprescinél, melyet nem mellékesen nem az alkotók, hanem a nemzetközi kritikusok ítélnek oda: a Cannes-ban többszörösen elismert Lány kapta, a belga Lukas Dhont drámája, mely egy transznemű kamaszról szól. Ez csak azért nem jó hír nekünk, mert erre a díjra a jelöltek között volt Szilágyi Zsófia kitűnő debütje, az Egy nap, de végül így nem jutott elismerés az év legjobb magyar játékfilmjének Sevillában. Mint ahogy sajnos a legjobb dokumentumfilm kategóriában sem a Tuza-Ritter Bernadett által jegyzett, huszonegyedik századi csicskatartásról szóló Egy nő fogságban aranyozódott be, hanem az Európai Filmakadémia egyik alapítójáról szóló Bergman 100. Amely, amúgy fantasztikusan jó film. De a jó hír, hogy végül nem távoztunk üres kézzel: az animációs film kategóriában a Még egy nap élet című lengyel-magyar-spanyol-német-belga koprodukció kapta az Európai Filmdíjat. A budapesti Puppetworks animációs filmstúdió közreműködésében készült animációs film világpremierje – micsoda meglepő fordulat – a cannes-i filmfesztivál hivatalos programjában volt, a budapesti Anilogue-on pedig fődíjat kapott. Rendezője, Raul de la Fuente kiemelte az ötszáz fős nemzetközi stáb összetartását és művészeti erejét. Amúgy egész este az egységes Európa mellett érveltek a művészek a különböző köszönő és felvezető beszédekben. 
Nincs gála nagy és bizonyított művészek elismerése nélkül, Sevillában sem volt ez másképp. Az életműdíjat Carmen Maura színésznő kapta, aki nagyon hosszasan kevert spanyol és angol nyelven köszönte meg, de, hogy mi volt a sztori nem sikerült desifrírozni. Az Európai Filmakadémia elnökségének tiszteletbeli díját (ezt ritkán szokták kiadni, eddig csak Michel Piccoli, Manoel de Oliviera, Michael Caine és Andrzej Wajda kapott ilyet) Costa-Gavras vehette át, aki viszont példásan rövid volt: „Ma olyanok vagyunk, mint amilyennek Európának lennie kéne. Együtt vagyunk más-más országokból, tudjuk kedvelni és elfogadni egymást.” – húzta alá. Az est nagy sztárvendége Ralph Fiennes volt, aki egyszerre angolként és európaiként aposztrofálta magát. De, ami ennél sokkal erősebb üzenet volt, azt pont a Szabó Istvánnal forgatott A napfény íze című filmjével jellemezte. Ahogy fogalmazott, ez egy zsidó család asszimilációjának története volt a magyar társadalomba. A család első cselekedete ennek érdekében az volt, hogy önként feladták a zsidó nevüket egy magyarért. A film végén, amikor az immár unoka főszereplő kijött a börtönből, jelképes tettként újra felvette a zsidó nevét, és azt mondta: így tud igazán szabadon lélegezni. „Ez a szabad lélegzés van most veszélyben. Populista politikusok, politikai korrektség és a közösségi média manipulációi miatt.” – jelentette ki Ralph Fiennes. Tegyük hozzá: aki nélkül ez a gála hamar feledésbe merülne.
Témák
film
2018.12.16 14:29