oktatás;Nemzeti Alaptanterv;

2018-08-10 06:00:00

Csúszhat az új NAT, félkész terv alapján készülnek a tankönyvek

Nagyjából a felénél tart az új NAT fejlesztése, a jövő szeptemberi bevezetés nem tartható – tudta meg lapunk. A tankönyvek terén, a kormány elképzelései szerint alapvetően kétféle, állami és egyházi, keresztény szemléletű kiadvány közül kell majd választani.

Még távolról sincs kész az új Nemzeti alaptanterv (NAT) koncepciója, amit hétfőn kapott kézhez az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) – értesült lapunk több szakembertől, akik részt vesznek a NAT-fejlesztés munkálataiban. Mint mondták, ez egy kétéves projekt, ami csak tavaly ősszel indult. Ezért sem értik, a kormány miért kommunikálta, hogy 2019 szeptemberétől már az új alaptanterv szerint taníthatnak az iskolákban. Igaz, Palkovics László innovációs miniszter - még oktatási államtitkárként – egyszer úgy nyilatkozott: 2019 szeptembere csak egy nem hivatalos céldátum.

Nem csak ez aggasztja a NAT-on dolgozó szakértőket. Mint mondták, a kormány eddig ugyan nem szólt bele a munkájukba, de azt már az elején leszögezték számukra, hogy az új alaptanterv legyen kellően nemzeti, munkaalapú és családközpontú. Ám hogy ehhez pontosan milyen szempontokat kellene figyelembe venniük, már nem részletezték számukra. Szerintük a NAT fejlesztésével megbízott miniszteri biztos, Csépe Valéria „mindenre bólogat”, amit a kormány kér, de az elvárásokat már nem továbbítja a szakmai csoportok felé, hagyja, hogy a szakemberek önállóan dolgozzanak. Ebből pedig előbb-utóbb konfliktus lehet:

Ezért aztán várható, hogy miután a minisztérium véleményezte a koncepciót, számos változtatást javasol majd – amit a szakemberek vagy elfogadnak, vagy nem. Ez újabb vitákat generálhat, így a szakmai és társadalmi nyilvánosságnak még jó ideig várnia kell majd, mire megismerheti a koncepció tartalmát.  

Kétféle tankönyv lesz

A lapunknak nyilatkozó szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy az új NAT-nak megfelelő tankönyvek sem állnak még rendelkezésre, azokat a közeljövőben kezdik el kidolgozni – a félkész koncepció alapján. Noha a NAT nem szabályozza a tankönyveket, az abban megfogalmazottak irányt mutatnak a tankönyvíróknak és szerkesztőknek, a tanítási segédletek, eszközök készítőinek. Forrásaink úgy tudják, a kormány elképzelésében kétféle tankönyv szerepel: egy állami és egy egyházi, keresztény szemléletű, ezekből lehet majd „válogatni”.

Ezzel kapcsolatban szerettük volna megismerni az Emmi álláspontját. Kérdéseinkre küldött válaszukban nem cáfolták értesüléseinket, csak annyit közöltek: vegyük figyelembe hétfői közleményüket. Ebben mindössze arról adtak tájékoztatást, a koncepcióról a minisztériumi véleményezést követően indul széles körű társadalmi és szakmai egyeztetés, majd annak lezárultát követően kerül a kormány elé a tervezet. „A tárca célja, hogy a magyar diákok versenyképes, a munkaerőpiacon és az életben is értékes, valamint a nemzeti kultúrát korszerűen átadó tudást szerezzenek az iskolapadban” - írták. Megkeresésünkre még annyit közöltek: a társadalmi egyeztetés indulásáról tájékoztatni fogják lapunkat.