Még távolról sincs kész az új Nemzeti alaptanterv (NAT) koncepciója, amit hétfőn kapott kézhez az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) – értesült lapunk több szakembertől, akik részt vesznek a NAT-fejlesztés munkálataiban. Mint mondták, ez egy kétéves projekt, ami csak tavaly ősszel indult. Ezért sem értik, a kormány miért kommunikálta, hogy 2019 szeptemberétől már az új alaptanterv szerint taníthatnak az iskolákban. Igaz, Palkovics László innovációs miniszter - még oktatási államtitkárként – egyszer úgy nyilatkozott: 2019 szeptembere csak egy nem hivatalos céldátum.
Nem csak ez aggasztja a NAT-on dolgozó szakértőket. Mint mondták, a kormány eddig ugyan nem szólt bele a munkájukba, de azt már az elején leszögezték számukra, hogy az új alaptanterv legyen kellően nemzeti, munkaalapú és családközpontú. Ám hogy ehhez pontosan milyen szempontokat kellene figyelembe venniük, már nem részletezték számukra. Szerintük a NAT fejlesztésével megbízott miniszteri biztos, Csépe Valéria „mindenre bólogat”, amit a kormány kér, de az elvárásokat már nem továbbítja a szakmai csoportok felé, hagyja, hogy a szakemberek önállóan dolgozzanak. Ebből pedig előbb-utóbb konfliktus lehet:
Ezért aztán várható, hogy miután a minisztérium véleményezte a koncepciót, számos változtatást javasol majd – amit a szakemberek vagy elfogadnak, vagy nem. Ez újabb vitákat generálhat, így a szakmai és társadalmi nyilvánosságnak még jó ideig várnia kell majd, mire megismerheti a koncepció tartalmát.
Kétféle tankönyv lesz
A lapunknak nyilatkozó szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy az új NAT-nak megfelelő tankönyvek sem állnak még rendelkezésre, azokat a közeljövőben kezdik el kidolgozni – a félkész koncepció alapján. Noha a NAT nem szabályozza a tankönyveket, az abban megfogalmazottak irányt mutatnak a tankönyvíróknak és szerkesztőknek, a tanítási segédletek, eszközök készítőinek. Forrásaink úgy tudják, a kormány elképzelésében kétféle tankönyv szerepel: egy állami és egy egyházi, keresztény szemléletű, ezekből lehet majd „válogatni”.
Ezzel kapcsolatban szerettük volna megismerni az Emmi álláspontját. Kérdéseinkre küldött válaszukban nem cáfolták értesüléseinket, csak annyit közöltek: vegyük figyelembe hétfői közleményüket. Ebben mindössze arról adtak tájékoztatást, a koncepcióról a minisztériumi véleményezést követően indul széles körű társadalmi és szakmai egyeztetés, majd annak lezárultát követően kerül a kormány elé a tervezet. „A tárca célja, hogy a magyar diákok versenyképes, a munkaerőpiacon és az életben is értékes, valamint a nemzeti kultúrát korszerűen átadó tudást szerezzenek az iskolapadban” - írták. Megkeresésünkre még annyit közöltek: a társadalmi egyeztetés indulásáról tájékoztatni fogják lapunkat.