A fiúk nem csupán betyárok, valóban bohémek

Publikálás dátuma
2018.08.10. 11:14

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
A Bohemian Betyars koncertre érkezők tökéletesen reprezentálták a Sziget Fesztivál közönségét, tíz évestől a hatvan feletti korosztályig mindenki megfordult, és ugrált kettőt-hármat a fiúk muzsikájára.
„Köd előttem, füst mögöttem, nélküled csavargó lettem. Nélküled csavargó lettem, mindenemet elvesztettem” – akár csak egy magyar népdal, gondolhatnánk e sorokról, és a Bohemian Betyars számos más szövegéről is. A világzenei együttes azonban nem csupán a magyar, de balkáni és cigány dallamokból is merít, s zenéik a pszichedelikus és a punk műfajok között mozognak. Bár a meghatározások, és kategóriák mindegyikét könnyedén ledobja magáról a zenekar az első akkord felhangzása után. Így volt ez csütörtök este is, amikor a percek alatt tömeggel megtelt Petőfi Rádió – Telekom Volt Fesztivál Színpad fa padlója dübörgéstől zengett: a közönség egyszerre pogózott vadul, s ropott általános iskolai néptáncórákról felsejlő lépéseket. A koncertre érkezők tökéletesen reprezentálták a Sziget Fesztivál közönségét, tíz évestől a hatvan feletti korosztályig mindenki megfordult, és ugrált kettőt-hármat a fiúk muzsikájára. Ők pedig angol és magyar dalaikkal, nagy sejehuja felkiáltásaikkal, bámulatos gitár és hegedűjátékukkal szórakoztatták a végig lelkes, egyre bővülő tömeget. Akik egyértelműen tudták, olyan nincs, hogy nem táncolsz, ha magyar nótát – vagy bármi ahhoz hasonlót – hallasz.
Felvetődhet azonban a kérdés, mitől olyan népszerű a formáció külföldön is: elég volna hozzá némi balkáni dallamvilág? A válasz bizonyára meglehetősen összetett, ugyanakkor az is egyértelmű, kevés olyan együttes van, amely a nagykoncert előtti idősávban játszik a Szigeten, s ekképp kiszabott ideje végéhez közeledvén bejelenti: most pedig jöjjön a Bohemian Gorillaz. Mire a rá következő percekben a hegedűs, Palágyi Máté gorillapózban, az állat hangjait kiadva ugrálja be a színpadot, fergeteges hangulatot keltve, s mindenkiben megerősítve: a fiúk nem csupán betyárok, ők aztán valóban bohémek.
Szerző
Frissítve: 2018.08.10. 11:27

Nem tér vissza a színpadra Cserhalmi

Publikálás dátuma
2018.08.10. 08:02
A Nemzet Színésze-díjjal kitüntetett Cserhalmi György
Fotó: Németh András Péter
Társulati tag sem lesz már Cserhalmi György a Nemzeti Színházban, rendezői munkáját azonban folytatja – állítja a Bors. A színész nem nyilatkozott a témában.
Nem tér vissza a világot jelentő deszkákra Cserhalmi György- írja pénteki számában a bulvárlap. A hetvenéves színészről korábban az a hír járta, hogy javuló egészségi állapotára való tekintettel a Nemzeti Színház számít rá a 2018/2019-es évadban, sőt egyenesen a magyar drámatörténet legfontosabb alakjának megformálására kérte fel Vidnyánszky Attila igazgató. A lap információi szerint azonban to­vábbra sem játszik a kiváló művész, és társulati tag sem lesz. Ezt igazolja az is, hogy neve és képe már nem szerepel a társulati tagok között.
Tudomásom szerint nem lesz a következő évadban a színház tagja, és a korábbi pletykákkal ellentétben, Vidnyánszky Attila nagyszabású, Az ember tragédiája című előadásában sem lesz benne Luciferként, helyette a színház öt fiatal színésze alakítja a figurát az októbertől látható darabban – mondta a lap teátrumhoz közelálló forrása.
Rendezőként azonban továbbra is számítanak a sztárra, 2019 áprilisában készül bemutatni Örkény István Macskajáték című drámáját Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével.Mint ismert, Cserhalmi tavaly tavasszal térd- és gerincműtéten esett át, és bár az operáció sikeres volt, tavaly év végén nem tudta elkezdeni az Úri muri próbáit.
Azok az izmaim nincsenek meg, amik tartják a gerincem, mivel ott operáltak. Ezt kell megerősítenem, és akkor minden rendben lesz... A napi négy óra próba megvisel: hazamegyek, és dőlök össze

 - mesélte korábban a színház honlapján látható videó­interjúban. A lap megkereste a színészt, aki nem akarta kommentálni értesüléseiket.
Szerző

Kispálya a nagyszínpadon – Sziget 0. nap

Publikálás dátuma
2018.08.09. 16:19

Fotó: Mohai Balázs / MTI
Totális tévedés volt a fesztivál nulladik napjának programja. Kendrick Lamar őrületes berepüléssel jelentkezett be a rendezvény elmúlt huszonöt évének legkínosabb fellépései közé.
„Most már nemsokára egy kicsit mást is fogunk játszani. Ígérem, valami szexit” – mondta Lykke Li a Szigeten adott koncertjének derekán. És ez a fekete lakkszerű bőrszerkóba burkolt svéd hölgy ígéretéhez híven próbálkozott is. Előfordult, hogy kicsit letolta a kabátját és vállat villantott a So Sad So Sexy című nótája alatt. Lám, a kevesebb néha több, ötlött fel az örök gondolat – végül is tényleg ez volt a produkció csúcspontja. Fellépésének legvégén előadta az I Follow Rivers című slágerét, ami minden bizonnyal a nagyszínpados meghívás oka volt. Ám épp ez a döntés állította lehetetlen misszió elé az énekesnőt és a fesztiválközönséget. Lykke Li, lényegében depressziós, de mély érzelmű nótái testidegenek voltak ebben a bulizni akaró (talán helyesebb: vágyakozó) környezetben. Olyan szürreális helyzetet teremtett, mintha szereplőivé lettünk volna egy sci-fi-nek, amelyben Lykke Li csupán a háttérben futó szomorú hologram, akin, ha akarunk, büntetlenül áthajíthatunk egy sörösdobozt. Nem az énekesnőnek és zenekarának volt betudható a teljes értetlenség és érdektelenség, ami fogadta őket Budapesten. Egyszer egy intimebb koncertteremben, vagy bárban biztos meghallgatnám őket, mert azért csak izgat, hogyan művészkednek tovább a pop keretein belül. 
A Sziget legnagyobb dobásának számító Kendrick Lamar fellépése viszont őrületes berepüléssel jelentkezett be a rendezvény elmúlt huszonöt évének legkínosabb fellépéseinek toplistájára. A fél tízre meghirdetett koncertet sikerült negyed tizenegykor elkezdeni, és miután tizenegyig lehet a nagyszínpadon hangoskodni, a koncert felét elvette tőlünk valaki. Kendrick Lamar álomszerű karriert futott be, a nyugati partvidéki west coast rapper már a kezdetektől fogva élvezte földije, Dr Dre támogatását, és nemcsak a hip hop kultúra nagy neveivel (Eminem, 50 Cent, Snoop Dogg, The Game és Busta Rhymes) dolgozott együtt, hanem olyan sztárokkal, mint Taylor Swift vagy Beyoncé. Ilyen múlttal nyilván azt gondolja, hogy megengedheti magának, hogy negyvenkét percet késsen Európa legnagyobb fesztiváljának nagyszínpadáról, ahol a 0. napi fő fellépők koncertjei mindig különösen fontosak. Igaz, ezek eddig sem mindig sikerültek a legszerencsésebben – lásd Rihanna két évvel ezelőtti esetét. Lamaron látszódott, hogy nem drogok vagy alkohol hatására nem tudott a színpadra lépni idejében, állítólag „technikai problémák” adódtak, ezért késett (kép nem véletlenül nincs ebben a cikkben Lamarról, mivel megtiltotta, hogy fotózzák). A hatalmas nézősereg könnyen megbocsátott, Lamar szinte egyedül uralta színpadot, zenészeit sem látni, sem hallani nem lehetett igazából, vokalistákra pedig már nem is tellett neki – vagy lehet, hogy economy csomagot vett tőle a Sziget? Bár aligha várható el, hogy a neosoul díva, SZA is eljöjjön vele Budapestre és szíveket melengető bársonyos hangján élőben adja elő az All the stars vokálját, ami jelentőségének megfelelően a tegnapi koncertet is zárta, de biztosan lehetett volna megoldást találni arra, hogy a playbackekek, az igencsak visszafogott zenei kíséret és Lamar lelkes szónoklása ne klubhakninak tűnjön. Ettől eltekintve a Los Angeles-i Comptonból, az afroamerikai kultúra és a mélyszegénység valamint az ehhez köthető bűnözés egyik bölcsőjéből származó rapper Pulitzer-díjra is érdemes, társadalomkritikus szövegeit hatalmas lendülettel nyomta, és a koncert zárómondataként az is elhangzott a fekete párduc szájából: „I will be back”. Remélhetőleg hamarosan viszontláthatjuk – lehetőség szerint egy olyan színpadon, ami kicsit jobban megfelel a rap alapvetően nem tömegszórakoztatásra, hanem társadalomkritikára orientálódó ágának.