Kötvénnyel támogatnák az újszülötteket, csak nem mondják el, hogy kell kérni

Publikálás dátuma
2018.08.13 08:35
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
50 ezer forintot ér egy papír kitöltése, de csak a jogosultak tizede veszi erre a fáradságot.
2006 óta a magyar állam minden újszülött számára 42 500 forint életkezdési támogatást ad, amit egy minimális, és az éves inflációval megegyező kamatozású letéti számlán helyez el a Magyar Államkincstár - írja a G7.hu. Ahhoz, hogy ez az induló összeg a gyermek nevére szóló számlára kerüljön, és Babakötvényben kamatozzon, egy Start-értékpapírszámlát kell nyitni az államkincstárnál.
Jelentős a különbség, hogy mennyi pénzt vehet fel a gyermek a 18. életéve betöltése után: ha átlagosan három százalékos éves inflációt veszünk figyelembe, akkor számlanyitás nélkül 72 ezer forintot, míg azzal együtt 121 ezret. De ha valaki egy nagyobb össeget helyezne el a gyermeke számláján, azután is megkapná az aktuálisan 5,4 százalékos kamatot. Ráadásul az állam minden befizetett 10 forinthoz ad még egyet - évente maximum 6 ezer forintot. Ha ezt az évi 60+6 ezres lehetőséget valaki teljes mértékben kihasználja, akkor már - ismét évi átlagos 3 százalékos inflációt feltételezve - 2,2 millió forintot biztosít gyermekének az életkezdéshez.
A Magyar Államkincstár a portál többszöri kérésére, hónapok után sem volt hajlandók elárulni, hogy mennyien nyitottak az elmúlt években Start-értékpapírszámlát. Valószínűleg a nem túl magas számok miatt: mint írják,
adminisztratív intézkedésekkel nehezíti a kormány, hogy a szegények, a kis településen élők és a bürokrácia útvesztőjében kevésbé tájékozottak igénybe vegyék a 64 ezer forintos anyasági támogatást.
A pénzügyileg tájékozatlanabbak hátrányba hozásával a G7 számításai szerint az alacsonyabb kamatoknak köszönhetően 2006 és 2017 között 8,5 milliárdot takarított meg az állam. Tavaly ez az összeg 1,3 milliárd volt, de mivel az elmaradt kamatok után se kell megfizetni a kamatot, egyre gyorsabban nő.
A támogatás összege 2007 óta nem változott, reálértéke 31 százalékkal csökkent.
Frissítve: 2018.08.13 08:48

Nagy leépítésre készülhetnek a Daimlernél

Publikálás dátuma
2019.04.20 18:32

Fotó: AFP/ THOMAS KIENZLE
A döntés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti.
A német Manager Magazin értesülései szerint mintegy 10 ezer munkahely megszüntetésére készülnek a Daimlernél annak érdekében, hogy jelentősen csökkenthessék a költségeket a következő években. Vagyis az állítólagos leépítés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti – vette észre a Portfolio. A Daimler nem kívánta kommentálni a Manager Magazin értesüléseit, amely felhívta a figyelmet arra is, hogy a költségcsökkentési és hatékonyságnövelési lépéseket már az új vezérigazgatónak, Ola Källenius kell levezényelnie, aki a tervek szerint a Daimler éves rendes közgyűlését követően veszi át a cégcsoport irányítását. A Daimler egyébként már februárban, a negyedik negyedéves beszámolójának közzétételét követően jelezte, hogy muszáj lesz csökkenteni a kiadásait. A vállalat üzemi eredménye ugyanis 22 százalékkal csökkent a globális kereskedelmi háború, az új technológiák fejlesztési költségeinek megugrása, valamint az iparágban zajló kedvezőtlen változások hatására. A Manager Magazin emellett azt írta, hogy úgy tudja, Källenius nem fogja megújítani a Daimler és a Renault-Nissan közös projektjeit.

450 milliót kapnak e-autókra karitatív szervezetek

Publikálás dátuma
2019.04.20 11:56
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 450 millió forinttal támogatja több karitatív szervezet elektromosgépjármű-beszerzését – közölte a tárca.
A pénzt a Karitatív Tanács tagjai – Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány, Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, Magyar Vöröskereszt, Baptista Szeretetszolgálat Alapítvány, Katolikus Karitász–Caritas Hungarica – számára biztosítják. Ez szervezetenként 6-6 új elektromos gépkocsi (személyautók, személyszállító kisbuszok és áruszállító gépjárművek) beszerzését teszi lehetővé. Ez számításunk szerint 36 gépjárművet jelent. A támogatásból tehát egy autóra átlag 12,5 millió forint jut. Ez egy alsó-középkategóriás e-autó ára, így drágább járművek fedezése érdekében elvben a legolcsóbbak közül is választaniuk kell. A tárca közleménye megjegyzi: az e-autók üzemeltetési költségei alacsonyabbak a hagyományos üzemanyagúakhoz képest, ami tovább növeli a karitatív tevékenység forrásait. Megjegyzendő: mindenképp üdvös az állam karitatív tevékenysége, de az összeg nagyságrendjében közelíti az összes többi e-autó-vásárlónak szánt állami támogatási keretet. Weingartner Balázs, az ITM fenntarthatóságért felelős államtitkára tavaly októberben jelentette be, hogy a már lekötött 2,4 milliárdos támogatási keretet hatszázmillióval 3 milliárdra emeli. Ebből másfélmillió forinttal járul hozzá az állam minden e-autó vásárlásához. A mostani karitatív támogatást minden bizonnyal az ország úgynevezett szén-dioxid-kóvtabevételeiből biztosítják. Mint azt – az ITM tájékoztatása alapján – korábban kiszámoltuk, a tavaly el nem költött és idén várható kvótabevételek alapján a tárca számára mintegy 60 milliárd forint szabad forrás állhat rendelkezésre szén-dioxid-kibocsátás-csökkentő programok indítására. Ennek ugyanakkor a tárca csak töredékét fordítja országos, mindenki számára nyitott, vissza nem térítendő – például lakásszigetelési – támogatási programokra. Úgyszintén megjegyzendő: elektromos autók használata néhány száz kilométeres hatótávjuk miatt továbbra is elsősorban városon belüli közlekedésre ajánlottak. A töltőtípustól függően néhány tíz pectől több óráig tartó „tankolás” nyilvános állomásokon egyelőre javarészt ingyenes. A töltés normál konnektorból is megoldható: ennek töltési időtartama jellemzően 8-10 óra.
Szerző