Megvan az év strandétele

Publikálás dátuma
2018.08.13. 13:20
Illusztráció: Facebook/We Love Balaton
Fotó: Facebook/We Love Balaton
Az idén negyedszerre megválasztott év strandétele a gofcsi lett. A gofri és a tócsni keresztezéséből született ételt Balatonfenyvesen készítik.
A Balatoni KÖR és a We Love Balaton idén negyedszer hirdette meg az év strandétele versenyt. Olyan ételekkel lehetett nevezni, amelyeket bármelyik strandbüfében, jó minőségű alapanyagokból elő lehet állítani, egyszerűek, de kreatívak. Feltétel volt az is, hogy a kreáció túlmutasson a lángos-hekk irányon, és elvitelre alkalmas legyen.
A győztes a gofrisütőben sütött tócsni, a gofcsi lett, amelyet a tavalyi év felfedezettje, a balatonfenyvesi Konyhám nevű étkezde készített. 2018 felfedezettjének pedig a Zamárdiban lévő Tiki Beach Bisztró velős pirítósát választotta a zsűri.
A három éve útjára indult BeachFood-kampány célja a balatoni büfékultúra megújulásának felgyorsítása. És, ahogy a We Love Balaton cikkében olvasható, ez sikerül is, a több mint tíz nevezőből nehéz volt kiválasztani az öt döntőst, amely közül négy újonc volt. Mint írják szembetűnő tendencia, hogy az újfajta strandgasztronómiában a Balaton déli partján lévő büfék aktívabbak.
Szerző

Szezonja van, együnk szilvát!

Publikálás dátuma
2018.08.11. 14:14
Illusztráció: AFP
Fotó: AFP
Frissen vagy aszalva, magában vagy húsokhoz de akár édességként is kiváló nyári és őszi gyümölcs. A szilva kevés cukrot, sok vizet tartalmaz és még egészséges is.
A rózsafélék családjába tartozó csonthéjas szilva régen a mainál valószínűleg sokkal savanyúbb és szárazabb gyümölcs volt. Őshazájának a Földközi-tenger keleti medencéjét tartják. Majdnem kétezer fajtája ismert. A jó és kellően érett szilva lehet keményebb vagy puhább, de a héja mindig feszes és fényes, üde illatú és élénk színű. Az érett szilvát fehéres-lilás-kékes, hamvas viaszréteg fedi, ami védi a gyümölcsöt a kiszáradástól, valamint a minőség és a frissesség garanciája is. A hazai szilva szezonja júliustól egészen októberig tart.

Miért jó?

Rendkívül magas az antioxidáns tartalma, és sokféle ásványi anyagot - vasat, kalciumot, káliumot, magnéziumot, foszfort és szelént - és vitamint - A-, B- és C-vitamint - tartalmaz. Mindezeknek köszönhetően kiváló immunerősítő. Védi és óvja a sejteket, megelőzheti a daganatos megbetegedéseket – olvasható a HáziPatikán. A szilva oldható rostjai késleltetik a glükóz felszívódását, és segítenek normalizálni a vércukorszintet. Ezzel segítenek megelőzni és kezelni a 2-es típusú cukorbetegséget. B-vitamin tartalmának köszönhetően az idegrendszerre és az agyműködésre is jótékonyan hat. Kifejezetten nyugtató hatású. Akár vissza is fordíthatja a menopauza miatt kialakult csontritkulást. Hashajtó hatású gyümölcs. Elősegíti a vér sav-bázis egyensúlyának megtartását, a szívritmus normalizálását, a szív- és érrendszeri betegségek hatásos ellenszere. Megköti a fölösleges zsírt, napi 20 dkg szilva akár egy alakbarát menü része is lehet – írja a Sokszínű Vidék.

Hogy együk?

Illusztráció: AFP
Fotó: AFP
Elsősorban nyersen. Augusztusban és szeptemberben tartalmazza a legtöbb vitamint, ásványi anyagot. Szobahőmérsékleten kicsit utánérik, ezért érdemes inkább hűtőben tartani, és lehetőleg egy héten belül elfogyasztani. Főzhetünk belőle kompótot. Lekvárként is megőrzi a benne lévő emésztésserkentő hatású szorbitolt, valamint rosttartalmát. Sós ételekbe, sült húsok mellé tehetjük, de pálinkát is főznek belőle. Sütemények, például rétes, piskóta, pite ízesítője is lehet. Lefagyasztva vagy aszalva sokáig felhasználható. Utóbbi erős hashajtó, ezt a hatását úgy használhatjuk ki legjobban, ha reggel éhgyomorra eszünk néhány szemet. 
Szerző
Témák
szilva

Vitaminokkal is csökkenthető a gyulladás

Publikálás dátuma
2018.08.10. 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels
Az egészségtelen étrend gyulladások kialakulásához vezethet, a változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás viszont segít a megakadályozásukban, illetve a csökkentésükben.
A vitaminok a teljes értékű étrend szerves részei. Antioxidánstartalmuk képes a gyulladások csökkentésére is – írja a Step to Health
Az A-vitamin például az ízületi és izomfájdalmakra van jótékony hatással, de szükséges a látás és a bőr egészségének fenntartásához. Erősíti az immunrendszert, segíti az izomszövetek növekedését, hozzájárul az egészségük fenntartásához, ahogy a csontok épségéhez, illetve a gyulladásos folyamatainak gyógyításához is. Sok A-vitamin van például a piros borsban, az édesburgonyában, a sárgarépában, és a fejes salátában is.
E-vitaminból a szervezet nem tudja előállítani a szükséges mennyiséget, ezért felnőtteknek legalább 15 mg az ajánlott napi bevitel. Kutatások megállapították, hogy képes csökkenteni a gyulladást okozó cytokinek szintjét. Célszerű rendszeresen E-vitaminban gazdag dióféléket, napraforgómagot, növényi olajokat, spenótot, brokkolit, paradicsomot fogyasztani. 
A C-vitamin enyhíti az izom- és az ízületi fájdalmat, védi és egészségesen tartja az izomszöveteket, támogatja a sejtek és az immunrendszer működését. A napi ajánlott mennyiség 1 gramm, amihez 500 mg flavonidot, természetes antioxidánst is kell szedni. 
Szerző