Debrecen;BMW;

2018-08-18 07:00:00

Itt a BMW, de hol a telek?

Az biztosnak tűnik, hogy a BMW gyárat épít Debrecenben, az már cseppet sem, hogy a beharangozott placcon áll majd az új üzem.

Teljesen logikátlan a megszellőztetett debreceni-kismacsi helyszín kiválasztása, egyre több jel mutat arra, hogy akár a Déli Ipari Parkban vagy attól nem messze épülhet fel a bajor autógyár – állította a BMW-beruházás kapcsán a Népszavának több forrás. Ilyen jel például, hogy a déli területen gőzerővel építik az infrastruktúrát, illetve van ott is egy kétszer-két kilométeres, vagyis négyszáz hektáros üres telek, továbbá az a Continental gyár is pont ide települ, amelyik – mások mellett – épp a BMW modellekhez gyárt első-szerelésű gumiabroncsokat.

Túl sok a véletlen egybeesés – vélekedett több környékbeli polgármester is. Egyikük szerint csak azért dobták be a köztudatba a kismacsi helyszínt, hogy a sajtó rácsapjon, „mint tyúk a takonyra”, közben meg szépen, fű alatt elkezdik felvásárolni az értéktelenebb, de az autógyár szempontjából nagyon is ideális déli területeket. Csige Tamás, Hajdúdorog polgármestere egy, a beruházásról szóló bejegyzés alá azt írta az egyik közösségi oldalon: van egy egy fogadása, hogy nem ott lesz a BMW ahová azt beharangozták. „Gazdák tiltakoznak, túl jó a föld minősége, Debrecen városa 44 milliárdos hitelt vesz fel a földterület vásárlásához, Fidesz-vezetők meghallják a gazdák hangját, másik helyszín lesz, mindenki örül” – vezette le a lehetséges folyamatot. Szerinte utóbb majd kiderül, hogy az új földterület tulajdonosi köre az „haveri kör”, de akkor ez már senkit nem fog érdekelni. Hozzátette: annak persze mindenképp örülni kell, hogy egy ilyen beruházás Debrecenbe települ.  

A debreceni déli ipari területen most is folynak olyan beruházások, amelyekre a BMW gyárnak elvileg szüksége lehet. Az E.ON hatalmas transzformátor alállomást épít: a négymilliárdos beruházás jövőre lesz kész. Fejlesztik a közelben található nemzetközi repülőteret is, 1,6 milliárd forintért egy 8 kilométeres speciális, úgynevezett SRA védelmi kerítést, és ugyanilyen hosszú ellenőrző utat is építenek. A vasúti infrastruktúra is könnyen elérhető innét, egy ipari vágányt kell csak meghosszabbítani Mikepércs irányából. Egy helyi mérnök pedig arra hívta fel lapunk figyelmét, hogy nagyjából tíz kilométer hosszan fektettek le itt gázvezetékeket, amivel mind a Continental, mint a szintén itt épülő Krones AG telephelye elérhető, csakhogy a csövek fektetése nem állt meg, s további közel három kilométert építettek ki, amivel épp egy nagyjából négyszáz hektáros, vagyis a BMW-nek megfelelő telket értek el.

Az is kérdés, miért áldoznának arra, hogy a kismacsi 30-40 aranykoronás jó szántóföldeket a gazdák haragjától kísérve megvegyék, majd temérdek pénzért kivonják a művelési ágból, miközben a déli telepnél hét-nyolc aranykoronás, szikes, homokos, parlagon heverő rétek vannak. A magasabb aranykorona értékű földeket ráadásul sokkal nehezebb és drágább kivonni a mezőgazdaságból, mert például tetemes plusz pénzeket kell fizetni a földvédelmi eljárás díjaként, ami egyébként épp fideszes kormányzás idején nőtt a duplájára 2013-ban.

Ezek után megkérdeztük a debreceni városházát, 100 százalékos-e a kismacsi helyszín, esetleg változhat-e, s hogy miért nem a reptérhez és vasúti csatlakozáshoz közeli déli ipartelepet vagy annak környékét jelölték ki a BMW helyszínéül? És egyáltalán: milyen érvek szólnak a kismacsi terület mellett? Iván Aurél, a polgármesteri hivatal sajtófőnöke azt válaszolta: minden kérdést megválaszoltak, ami a projekt jelenlegi helyzetében megválaszolható. Hozzátette: a Déli Ipari Parknál infrastrukturális fejlesztéseket hajt végre az önkormányzat, a területen már a KRONES AG és hamarosan a Continental építi fel debreceni gyárát.

A debreceni városvezetés hivatalosan egyébként sehol sem kommunikálta, hogy Kismacs lenne a kiszemelt helyszín. Lapunk korábbi, a területtel kapcsolatos kérdésére még augusztus elején azt felelték: „a terület fejlesztésével kapcsolatos tárgyalások jelenleg is tartanak, annak részletei üzleti titkok, arról felvilágosítást nem tud a debreceni önkormányzat adni. Annyi tudható, amit Szijjártó Péter miniszter úr kedden elmondott, hogy a 400 hektáros terület 2019 második felében kerül át a cég tulajdonába.”

Ha úgy tetszik, a találgatásokat erősítette Salgó András, a BMW sajtószóvivőjének lapunknak adott válasza arra a kérdésre, vajon átváltozhat-e a kismacsi helyszín a déli iparterületre. Ő ugyanis azt felelte: a BMW soha nem közölt konkrét adatot a helyszínről, csak azt, hogy egy négyszáz hektáros területről van szó, Debrecen mellett.