Itt a BMW, de hol a telek?

Publikálás dátuma
2018.08.18 07:00

Fotó: Google Earth/
Az biztosnak tűnik, hogy a BMW gyárat épít Debrecenben, az már cseppet sem, hogy a beharangozott placcon áll majd az új üzem.
Teljesen logikátlan a megszellőztetett debreceni-kismacsi helyszín kiválasztása, egyre több jel mutat arra, hogy akár a Déli Ipari Parkban vagy attól nem messze épülhet fel a bajor autógyár – állította a BMW-beruházás kapcsán a Népszavának több forrás. Ilyen jel például, hogy a déli területen gőzerővel építik az infrastruktúrát, illetve van ott is egy kétszer-két kilométeres, vagyis négyszáz hektáros üres telek, továbbá az a Continental gyár is pont ide települ, amelyik – mások mellett – épp a BMW modellekhez gyárt első-szerelésű gumiabroncsokat. Túl sok a véletlen egybeesés – vélekedett több környékbeli polgármester is. Egyikük szerint csak azért dobták be a köztudatba a kismacsi helyszínt, hogy a sajtó rácsapjon, „mint tyúk a takonyra”, közben meg szépen, fű alatt elkezdik felvásárolni az értéktelenebb, de az autógyár szempontjából nagyon is ideális déli területeket. Csige Tamás, Hajdúdorog polgármestere egy, a beruházásról szóló bejegyzés alá azt írta az egyik közösségi oldalon: van egy egy fogadása, hogy nem ott lesz a BMW ahová azt beharangozták. „Gazdák tiltakoznak, túl jó a föld minősége, Debrecen városa 44 milliárdos hitelt vesz fel a földterület vásárlásához, Fidesz-vezetők meghallják a gazdák hangját, másik helyszín lesz, mindenki örül” – vezette le a lehetséges folyamatot. Szerinte utóbb majd kiderül, hogy az új földterület tulajdonosi köre az „haveri kör”, de akkor ez már senkit nem fog érdekelni. Hozzátette: annak persze mindenképp örülni kell, hogy egy ilyen beruházás Debrecenbe települ.  
A debreceni déli ipari területen most is folynak olyan beruházások, amelyekre a BMW gyárnak elvileg szüksége lehet. Az E.ON hatalmas transzformátor alállomást épít: a négymilliárdos beruházás jövőre lesz kész. Fejlesztik a közelben található nemzetközi repülőteret is, 1,6 milliárd forintért egy 8 kilométeres speciális, úgynevezett SRA védelmi kerítést, és ugyanilyen hosszú ellenőrző utat is építenek. A vasúti infrastruktúra is könnyen elérhető innét, egy ipari vágányt kell csak meghosszabbítani Mikepércs irányából. Egy helyi mérnök pedig arra hívta fel lapunk figyelmét, hogy nagyjából tíz kilométer hosszan fektettek le itt gázvezetékeket, amivel mind a Continental, mint a szintén itt épülő Krones AG telephelye elérhető, csakhogy a csövek fektetése nem állt meg, s további közel három kilométert építettek ki, amivel épp egy nagyjából négyszáz hektáros, vagyis a BMW-nek megfelelő telket értek el. Az is kérdés, miért áldoznának arra, hogy a kismacsi 30-40 aranykoronás jó szántóföldeket a gazdák haragjától kísérve megvegyék, majd temérdek pénzért kivonják a művelési ágból, miközben a déli telepnél hét-nyolc aranykoronás, szikes, homokos, parlagon heverő rétek vannak. A magasabb aranykorona értékű földeket ráadásul sokkal nehezebb és drágább kivonni a mezőgazdaságból, mert például tetemes plusz pénzeket kell fizetni a földvédelmi eljárás díjaként, ami egyébként épp fideszes kormányzás idején nőtt a duplájára 2013-ban. Ezek után megkérdeztük a debreceni városházát, 100 százalékos-e a kismacsi helyszín, esetleg változhat-e, s hogy miért nem a reptérhez és vasúti csatlakozáshoz közeli déli ipartelepet vagy annak környékét jelölték ki a BMW helyszínéül? És egyáltalán: milyen érvek szólnak a kismacsi terület mellett? Iván Aurél, a polgármesteri hivatal sajtófőnöke azt válaszolta: minden kérdést megválaszoltak, ami a projekt jelenlegi helyzetében megválaszolható. Hozzátette: a Déli Ipari Parknál infrastrukturális fejlesztéseket hajt végre az önkormányzat, a területen már a KRONES AG és hamarosan a Continental építi fel debreceni gyárát. A debreceni városvezetés hivatalosan egyébként sehol sem kommunikálta, hogy Kismacs lenne a kiszemelt helyszín. Lapunk korábbi, a területtel kapcsolatos kérdésére még augusztus elején azt felelték: „a terület fejlesztésével kapcsolatos tárgyalások jelenleg is tartanak, annak részletei üzleti titkok, arról felvilágosítást nem tud a debreceni önkormányzat adni. Annyi tudható, amit Szijjártó Péter miniszter úr kedden elmondott, hogy a 400 hektáros terület 2019 második felében kerül át a cég tulajdonába.” Ha úgy tetszik, a találgatásokat erősítette Salgó András, a BMW sajtószóvivőjének lapunknak adott válasza arra a kérdésre, vajon átváltozhat-e a kismacsi helyszín a déli iparterületre. Ő ugyanis azt felelte: a BMW soha nem közölt konkrét adatot a helyszínről, csak azt, hogy egy négyszáz hektáros területről van szó, Debrecen mellett.
2018.08.18 07:00
Frissítve: 2018.08.18 07:56

Fogaskerekek között beszélt az élet matematikájáról Orbán

Publikálás dátuma
2018.09.25 22:14
Orbán Viktor az EuroSkills 2018 ünnepi megnyitóján
Fotó: MTI/ Koszticsák Szilárd
Nem, ez nem egy futurista lázálom: a miniszterelnök az Euroskills megnyitóján, ipari díszletek között méltatta Magyarország „világszínvonalú szakmunkásait”. Akik valószínűleg külföldön inkább próbálnak szerencsét, hiszen itthon közel 84 ezer betöltetlen álláshely maradt.
Európa kiváló szakemberek képzésével dolgozhatja le versenyhátrányát - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök kedden az EuroSkills Budapest 2018 - a szakmák Európa-bajnokságának ünnepélyes megnyitóján. Orbán szerint a fiatalok valójában sorsdöntő mérkőzés részesei, melyet a világ különböző földrészei vívnak egymással. „Európa öregszik, népessége fogy, ezért komoly versenyhátrányban van.Ezt a hátrányt kiváló szakemberek képzésével dolgozhatjuk le, vagyis Európa akkor nyeri vissza újra az erejét, ha mi neveljük fel és képezzük ki a világ legjobb szakmunkásait” - fogalmazott a miniszterelnök. 
Orbán Viktor szerint Magyarországnak világszínvonalú munkásai vannak, akikre büszke az ország, és akiket megbecsül. A magyarok a szellemi és fizikai erejükre, tudásukra és munkájukra számíthatnak - idézi szavait az MTI.
A legfennköltebb retorikai képek azonban csak ezután következtek: Orbán elmagyarázta, hogy – miként a szakmáknak – úgy az életnek is van matematikája. Az élet matematikájának alapképlete, hogy ha nincsenek fiatalok, nincs jövő sem. Ha megszületnek és vannak fiatalok, de úgy érzik, nincs jövőjük, akkor az országuknak sincs jövője. Ha az országoknak nincs jövője, akkor Európának sincs, és eltűnik minden, ami kétezer év alatt a földrészen létrejött – mondta a miniszterelnök.
A gazdasági statisztikák matematikája azonban nem kedvez Orbánnak: a napokban derült ki, hogy közel 84 ezer betöltetlen álláshely van ma Magyarországon – ennek több mint negyede az iparban –  miközben tavaly 25 ezer és 2016-ban pedig 29 ezer  ember hagyta el az országot, külföldön próbálva szerencsét. A „kalandvágyból itthon maradók” helyzete sem könnyű – legutóbb a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége  hívta fel rá a figyelmet, hogy a munkába álló fiatalok 25 százaléka funkcionális analfabéta, vagyis nem érti a rábízott feladatot. Az MGYOSZ ezért a kormánytól kérte, állítsák vissza 18 évre a tankötelezettség korhatárát, hogy ne képzetlen pályakezdők essenek ki az iskolapadból.
2018.09.25 22:14
Frissítve: 2018.09.25 22:17

Palkovics László vette át a Corvinus fenntartását

Publikálás dátuma
2018.09.25 21:47
Palkovics László miniszterjelölt. Fotó: Népszava
Fotó: /
Az innovációs miniszter új működési modellt adna az eddig az Emmi felügyelete alatt működő egyetemnek, rendeznék az intézmény kötelezettségeit is.
Az innovációs és technológiai miniszter gyakorolja októbertől a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) fenntartói jogait, hogy előkészítse a felsőoktatási intézmény új működési modelljét - derült ki a Magyar Közlöny legfrissebb számában megjelent kormányhatározatból.    A fenntartói jogok átruházást Palkovics Lászlónak, valamint Kásler Miklós emberierőforrás-miniszternek és Varga Mihály pénzügyminiszternek kell intéznie, idézi a határozatot az MTI.
A határozat szerint Palkovics Lászlónak, Varga Mihálynak, valamint Bártfai-Mager Andreának, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszternek fel kell mérnie az egyetem által az állami és a magánszektor közötti fejlesztési, illetve szolgáltatási szerződéseket, javaslatot kell készíteniük a kötelezettségek állami kiváltására, illetve a kötelezettségekhez társuló állami garanciavállalás, támogatás további biztosítására. Korábban a 168 Óra írt arról, hogy kikerülhet az Emmi alól, és közalapítványi fenntartású egyetemmé válhat a Corvinus. A lap idézte Palkovics László minisztert is, aki egy tanévnyitón már felvetette, a kormány támogatja több kiváló egyetem azon szándékát, hogy „a lehetőségeiket jobban kihasználva, szabadabb fenntartási struktúrában működhessen.
2018.09.25 21:47