Szuperadósok: Mészáros bizalmi embere, könyvesek meg zenészek

Publikálás dátuma
2018.08.21 10:05
Illusztráció
Fotó: Népszava/
Érdekes nevek bukkantak fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 10 millió forintnál nagyobb adótartozással rendelkező magánszemélyeket felsoroló listáján.
A NAV célkeresztjébe kerül Bachar Najari és az egyik Urbán nápolyis cég, de az adótartozók céghálójában feltűnik egy miniszter és egy Mészáros Lőrincnek is dolgozó jogász neve is – írja a napi.hu a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 10 millió forintnál nagyobb adótartozással rendelkező magánszemélyeket felsoroló listája alapján. A Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. svájci állampolgárságú főrészvényese is Bachar Najari, a cégadatokban svájci lakcímmel szerepel. A portál megkereste a Zsolnay Porcelánmanufaktúrát, hogy az adóslistára került Bachar Najari azonos-e a társaság többségi tulajdonosával, ám Cséplő Petra, a zrt. igazgatóságának tagja azt közölte, hogy tudomásuk szerint nincs adótartozása a tulajdonosnak, és mielőbb felveszik a kapcsolatot az adóhatósággal, hogy ezt tisztázzák. De az Urbán nápolyikat is gyártó cégcsoport egyik vállalkozása, az Urbán és Urbán Édesipari Kft. szintén felkerült a NAV 100 millió forintnál nagyobb adótartozást felhalmozó cégeket felsoroló listájára.

Techóriások és zenészek a listán

A Google és a Facebook technológiai óriásvállalatok írországi cégeit is nagyadósként listázza már egy jó ideje a NAV, a vállalkozások ugyanis nem regisztráltak reklámadó-alanyként hazánkban, ezért az adóhivatal mulasztási bírságot szabott ki rájuk. A 10 millió forintnál nagyobb adótartozást felhalmozó magánszemélyek listáján továbbra is olvashatók többek között olyan ismert nevek, mint Hertelendy Klára, az egykori Baby Sisters együttes egyik tagja, a Kozso néven ismertté vált Kocsor Zsolt, Zuschlag János, Dobrai Sándorné (Marcsika), Seffer István plasztikai sebész, Portik Tamás, Saskőy Szabolcs és Schreiber István, az egykori Magyar Szerencsejáték Szövetség volt elnöke. A NAV szerint tízmillió forintnál több adóval tartozik Szerbin Éva és Szerbin Judit is, akik olyan cégben voltak érdekeltek, amelyben korábban, Szerbinék előtt, Bártfai-Mager Andrea jelenlegi nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter is. A 2010-ben megszüntetett Dobraverő Média Kft. jogelődjét dr. Mager és Lánya Tanácsadó Kft. néven alapították 1997-ben, és tulajdonos volt benne Mager Andrea is. Később Mager volt férje, Balogh Sándor és Szerbin Éva is feltűntek tulajdonosként a vállalkozásban, míg Szerbin Judit közel három évig ügyvezetője volt a társaságnak.

Mészáros „bizalmi embere”

A portál azt írja, adótartozása van a budapesti lakóhelyű Bolyóczki Zsoltnak is, aki a NAV 2016 negyedik negyedévi, jelentős összegű adóhiánnyal rendelkező adózókat felsoroló listájára 360 milliós adótartozással és 369 milliós jogkövetkezménnyel került. A cégadatok szerint Bolyóczki egy tucat cégben megfordult már, közük film-, video- és rádióműsor-gyártó cégekben is, és két olyan vállalkozásban is – az ingatlanos Vincent Properties Kft.-ben ügyvezetőként és a felszámolással megszűnt Budapest Business Média Kommunikációs és Számítástechnikai Kft.-ben tagként –, amelyekben rövid ideig résztulajdonos volt Antal Kadosa Adorján közbeszerzési jogász is, aki az elmúlt években Mészáros Lőrinc milliárdos vállalkozó egyik „bizalmi embere” lett az Index cikke szerint (Antal Kadosa igazgatósági tag volt a Mátrai Erőművet tulajdonló társaságban, felügyelőbizottsági tag volt az Opus Global Nyrt.-ben, és jelenleg is igazgatósági tag Andy Vajna TV2 Zrt.-jében).

Új nevek is feltűnnek

A NAV idei második negyedéves nagyadós listájára 81 adózó (49 magánszemély és 32 cég) neve került fel, akiknél összesen 10 milliárd 769 milliárd forint adóhiányt állapítottak meg, az átlagos adótartozás 133 millió forint volt. A tevékenységi köröket tekintve több nagykereskedelmi, ingatlanos, építőipari, tanácsadó, munkaerő-közvetítői, húsipari, fuvarozó és takarító céget találni a nagyadósok között, de több őrző-védő és vagyonvédelmi vállalkozás is feltűnik. A legnagyobb összegű adóhiányt a második negyedévben a sümegi Temesvári Zoltánnál tárta fel az adóhivatal, 831 millió forintot, amit még megfejelt 1,7 milliárd forintnyi bírság és kamattartozás. De nehéz lehet a végrehajtás a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező Dombóvári Gáborral szemben, aki több mint félmilliárd forint adótartozást és egymilliárdot meghaladó bírságot és kamattartozást halmozott fel az adóhivatal nyilvántartása szerint. A tavaly még 1,2 milliárd forint nettó árbevételt elért Aurum Real Security Kft.-től a NAV 427 millió forint adót és 858 millió forint jogkövetkezményt hajtana be. A budapesti székhelyű, 2011-ben alapított cégnek 2015-ig nem, vagy alig pár százezres éves forgalma volt, majd 2016-ban 166 millióra, 2017-ben pedig 1,229 milliárd forintra nőtt a nettó árbevétele, az eredménye az elmúlt két évben 167 ezer, illetve 510 ezer forint volt. A cég vagyonvédelmi szolgáltatást nyújtott, az adószámát már tavaly augusztusban felfüggesztette az adóhivatal, az ügyvezetője és tulajdonosa április óta egy romániai lakcímű magánszemély. Személybiztonsági tevékenységgel foglalkozott a második legnagyobb adóhiánnyal rendelkező B&B Biztonságtechnikai Kft. is. A jelenleg törlés alatt lévő, székhely-szolgáltatós címre és egy ukrajnai magánszemély nevére írt cég összes tartozása megközelíti az egymilliárd forintot. A vállalkozás 2015 óta nem adott le mérleget, az évben és a megelőző évben nem volt árbevétele, 2015-öt 1,2 milliós veszteséggel zárta. A csődbe ment Alexandra könyves hálózat cégei is nagyadósok: a korábbi központi cég, a Pécsi Direkt Kft., a később a nagykereskedelmi tevékenységet átvett Könyvbazár Kft., az üzleteket működtető Rainbow Üzletlánc Kft. – ezek mindegyike felszámolási eljárás alatt áll. A tulajdonosokhoz köthető, csődeljárás alatt lévő D+T Vagyonhasznosító Kft. szintén listán van. Az alapító Matyi Dezső családtagjainak érdekeltségébe tartozó Matias-Borászat Kft.-nél is 100 milliót meghaladó adótartozást tart nyilván a NAV, ez a cég jelenleg nem áll felszámolás alatt, a kötelezettségállománya az elérhető 2016-os beszámolója szerint az év végén 923 millió forint volt, a saját tőkéje 268 milliós mínuszt mutatott, az évet 164 milliós adózott eredménnyel zárta.
2018.08.21 10:05
Frissítve: 2018.08.21 10:11

321,91 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.11.16 08:06
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: Shutterstock/
Az euróval szemben alig változott, a dollárral és a svájci frankkal szemben kissé erősödött a forint péntekre virradóra a nemzetközi devizakereskedelemben.
Az eurót a csütörtök esti 321,98 forint után péntek reggel nyolc óra előtt 321,91 forinton jegyezték.
A dollár jegyzése 284,42-ről 283,88 forintra, a svájci franké pedig 282,73 forintról 282,08 forintra csökkent péntek reggelre.
Szerző
2018.11.16 08:06

Igazából hetekig dübörög a Fekete Péntek

Publikálás dátuma
2018.11.16 07:30

Fotó: Wavebreakmedia/
Beindult az év végi akciószezon az e-kereskedelemben, az év hátralévő időszakában szinte minden napra jut valami akció.
Már nem csak egy péntek a Fekete Péntek: az Amerikából importált kereskedelmi akciónap, a Black Friday a magyar vásárlási szokások és elvárások nyomán egyre inkább átalakul a hazai e-kereskedelemben. A webáruházak változatos elnevezésekkel – Mega Szerda, Pink Péntek, Red Week, Black Friday Maraton – próbálják vásárlásra csábítani az év utolsó heteiben a meglehetősen árérzékeny magyar internetes vásárlókat. November végéig lényegében minden napra jut olyan akció, amelyen jelentős kedvezményekkel lehet vásárolni. Tavaly még úgy tűnt, egyre inkább összezárnak a webáruházak, hiszen a többség az Amerikai Egyesült Államokban szokásos hálaadás utáni pénteken egyszerre szervezte meg az év egyik legnagyobb akcióját, a Black Fridayt, az idén azonban megfordulni látszik a trend. A magyar vásárlók számára a Black Friday – az eredeti amerikai kezdeményezést szabadon értelmezve – egy 1-2 hétig tartó akciós időszakot jelent, a hazai kereskedők számára pedig egy olyan dedikált akcióhullámot, amikor nagyobb értékű termékeket szélesebb választékban kínálnak, sort kerítve ezzel a beragadt készletek kisöprésére is. Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője szerint ennek egyik oka, hogy későre esik a Black Friday „hivatalos” napja – az idén ez november 23. -, ezért több áruház már ezen a néven korábban meghirdeti akcióját. A Black Fridayt öt éve Magyarországon is meghonosító legnagyobb hazai webáruház például éppen ma akciózik. Van ugyanakkor olyan webáruház is, amelyik már nyáron is ezzel a hívószóval hirdette leárazásait. Ezekre a lépésekre természetesen a többi kereskedő is reagál, és maga is meghirdet valamilyen akciót, bár nem feltétlenül Black Friday néven – magyarázza Madar Norbert. A folyamatos akciózás valójában a kereskedőknek is kedvezőbb, hiszen egyrészt nem egyszerre szakad rá a logisztikára a tetemes mennyiségű megvásárolt áru házhoz szállításának feladata, másrészt az árérzékeny magyar vásárlókat leginkább az akciókon keresztül lehet megfogni. Ha pedig folyamatosan van valamilyen leértékelés, akkor a vásárló nem pártol át másik webáruházhoz. Márpedig a vevők megtartásáért erős küzdelem folyik a webáruházak között, hiszen az internetes vásárlók létszáma lassan eléri a plafonját. A GKI Digital várakozásai szerint az idei Black Friday-akciók során összességében  800-840 ezer vásárló rendel majd online különböző árucikkeket, fejenként 45-50 ezer forint értékben, tíz vásárlóból négy pedig várhatóan kétszer is vásárol majd. Az internetes vásárlások száma így összességében elérheti az 1,2 milliót is, az online költések összértéke pedig meghaladhatja 
40 milliárd
forintot. Ez az egész évre várható online kiskereskedelmi forgalom csaknem 9 százalékát jelenti.
A korábbi években komoly kihívások elé állította a webáruházakat és a futárcégeket a Black Friday és a karácsonyi vásárlási dömping, számos csomag csak jelentős késéssel érkezett meg - volt, ami karácsony után. Tavaly már kevesebb volt a fennakadás, az idén pedig még kevésbé számítanak ilyen problémára az e-kereskedelemben jártas szakemberek.  A webáruházak ugyanis tanultak a korábbi évek összeomlásaiból, és már több futárcéggel is leszerződnek az ünnepi időszakra – van olyan webáruház, amely öt logisztikai partnerrel is dolgozik ebben az időszakban -, így ha az egyik kiesik, még mindig bevethető a másik. Gyors házhoz szállítást sem ígérnek ilyenkor: a többség előre felhívja a figyelmet arra, hogy a kiszállítás az ünnepi időszakban több napig vagy akár hétig is eltarthat. Emiatt fel is értékelődött a többcsatornás értékesítés szerepe: a webáruház mellett működő, hagyományos „offline” bolthálózat ugyanis lehetővé teszi az online rendelt termékek személyes átvételét. Ez pedig egyrészt enyhíti a logisztikai partnerek ünnepi időszakban jelentkező extrém terhelését, másrészt a vásárlók is előnyben részesítik: tízből hat esetben – ha elérhető távolságban van egy bolt - az online vásárlók inkább a személyes átvételt választják a kiszállítási díj megfizetése helyett.

Ez még nem a Karácsony

Bár Amerikában hagyományosan a karácsonyi vásárlási szezont nyitja meg Black Friday, a GKI Digital kutatása szerint a magyar vásárlók a fekete pénteki akciók során elsősorban még nem a karácsonyi ajándékokat veszik meg – azzal megvárják a decemberi fizetést -, hanem saját maguknak vásárolnak. A webáruházak többnyire 20-30, vagy akár 50-70 százalékos kedvezménnyel kínálják termékeiket, a paletta az akciós pelenkától a jutányos áron megvásárolható jachtig terjed. A vásárlók körében legnépszerűbb termékek ilyenkor a szórakoztató-elektronikai cikkek, a számítástechnikai eszközök, az okostelefonok, a játékkonzolok és a háztartási gépek. Az akciós termékek megvásárlásával összességében többmilliárd forintot spórolhatnak a vásárlók az eredeti listaárakhoz képest.  

Megszaporodnak a kamu webáruházak

A Black Friday és a karácsony előtti időszakban megszaporodnak az olyan, jellemzően egyszerű felépítésű, bombasztikus ajánlatokkal kecsegtető  honlapok, amelyek valódi teljesítés helyett átverik a vásárlókat. Érdemes ezért óvatosan eljárni az olyan honlapokról történő rendelésekkel, amelyeknél nem található érdemi információ az eladóról – hívta fel a figyelmet az innovációs tárca. A webáruházak egyébként kötelesek feltüntetni az üzemeltető nevét vagy cégnevét, fizikai címét, székhelyét és elérhetőségeit. Az internetes vásárlás előtti tájékozódást segíti a súlyos jogsértést elkövető webáruházakat összegyűjtő adatbázis is, amely a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu címen érhető el. A tárca szerint gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, holott a vásárlónak erre is lehetősége van. Több webáruház pedig csak akkor venné vissza a terméket elállás keretében, ha eredeti csomagolásban küldik vissza, pedig az elállási jog nem köthető az eredeti doboz megőrzéséhez. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a szállítási díjat is. A kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania. Ilyenek például a gyorsan romló élelmiszerek, a kibontott csomagolású CD-k, DVD-k, szoftverek, letöltött programok, vagy a fogyasztó egyedi utasításai alapján gyártott termékek. 

2018.11.16 07:30
Frissítve: 2018.11.16 07:30