Felújítják a Malév egy 50 éves repülőjét

Publikálás dátuma
2018.08.22. 22:02

Fotó: Népszava
A típus megszületésének 50., és a Malév flottájában forgalomba állásának 45. évfordulója alkalmából eredeti festését is visszakapja a Tu-154-es.
A Tupoljev Tu-154B-2-es repülőgép augusztus 22-én, szerdán reggel gördült ki a Lufthansa Technik Budapest ferihegyi hangárjából, ahol a festési munkákat végezték az elmúlt hetekben - írja az AIRportal.hu.
A repülőt a típus megszületésének közelgő 50., és a típus a Malév flottájában történt forgalomba állításának 45. évfordulója alkalmából hozzák rendbe. A portál úgy értesült, amint teljesen elkészül a HA-LCA lajstromjelet viselő gép felújítása, a budapesti repülőtér területén belül állítják majd ki azt.
A HA-LCA lajstromjelet viselő Tupoljev Tu-154B-2-est Dr. Fülöp András, vállalati főpilóta 1973. szeptember 5-én repülte haza a ferihegyi repülőtérre és 1973. szeptember 12-én teljesítette első forgalmi útját a Malév korabeli festésében. A repülőgép 1991-ig szállított utasokat a nemzeti légitársaság útvonalhálózatán, majd áruszállításra alakították át. Két évvel későbbi utolsó útja egy gyakorló út volt, utána földi gyakorlatokban, a személyzet képzésében kapott szerepet. Sokáig a rendőrség kommandós egységei használták. 1995 óta egy félreeső, a repülőtéri élettől távoli bányaterület közelében állt. 2014. márciusában vontatták át a műszaki előtérre, majd később a kisgépes forgalmi előtér mögötti füves területen várta a megújulást.
Szerző
Témák
TU-154 Malév

Alapszabálya falhatja fel az LMP-t

Publikálás dátuma
2018.08.22. 19:19

Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI
A bázisdemokratikus döntéshozatal ellehetetleníti az LMP működését, de a szervezeti és működési szabályzatot nagyon nehéz megváltoztatni – nem is biztos, hogy sikerül az őszi kongresszuson.
Újabb kifejezéssel bővülhet a magyar politikai kommunikáció: egy LMP-s politikus ugyanis arról beszélt: a „Schiffer nélküli schifferisták” miatt került története egyik legmélyebb válságába a zöld párt, aminek legújabb jele az volt, hogy az etikai bizottság döntései miatti tiltakozásul Szél Bernadett társelnök minden pártbeli posztjáról lemondott. A távozó politikus a Magyar Hangnak adott interjúban arról beszélt, az etikai bizottság olyanokat zárt ki, tiltott el (mint őt magát is) évekre párttisztségek viselésétől, akik aktívan részt vettek a tavaszi választási kampányban. Az alapszabály szerinte ellehetetlenítette a működést, mert a korábbi, az élet által felülírt határozatok gyors megváltoztatására a bázisdemokratikus működés miatt nem volt lehetőség. Erre a párt egyik vezető politikusa továbbra sem lát esélyt, az alapszabály szerint ugyanis a szervezeti és működési szabályzatot csak 75 százalékos többséggel lehet módosítani, így pedig szerinte soha nem fog összejönni a megfelelő szavazati arány. A „Schiffer nélküli schifferisták” valószínűleg ragaszkodni fognak a fennálló status quo megőrzéséhez - mondta. (Az egészben a legironikusabb, hogy ezt az alapszabályt korábban már maga a pártalapító is felülvizsgálta volna - legalábbis erről beszélt a politikából 2016 májusában kiszálló Schiffer András a 2014-es választások előtt.) Szél Bernadett lemondásával Keresztes László Lóránt maradt a párt egyetlen vezetője, bár Demeter Márta megválasztását sokan biztosra veszik. Keresztes a Népszavának nyilatkozva beszélt arról, hogy az ellenzék számra az egyetlen valós politikai innovációt a „XI. századi pártok”, a Jobbik, a Momentum és az LMP összefogása jelenti, első körben a 2019-es európai parlamenti választásokon. - Öt éve nagyon rezgett a léc, hogy megkapjuk-e egyáltalán az öt százalékot, most még egyszer ilyen helyzetet nem engedhetünk meg magunknak. Kell ez az együttműködés - mondta egy belső ember. Egy másik LMP-s ugyanakkor arról beszélt, hogy „a teljes ellenzék demoralizáló vereséget szenved majd a jelen állás alapján, így pedig az egész »Új Pólusra« épített stratégia bukik. Ennek ugyanis az lenne a lényege, hogy jövő tavasszal a Jobbikkal, Momentummal összefogva egyértelműen több szavazatot gyűjtünk, mint az MSZP és így ősszel ebből a pozícióból tárgyalhatunk majd velük”.
Szerinte egyébként a helyzet azért is bonyolult, mert – ezt külön megmérette a párt egy közvélemény-kutatóval – az idősebb LMP-szavazók egyértelműen a baloldal felé nyitnának, a fiatalok viszont éppen az Új Pólust látnák szívesen.
- Szél Bernadett döntését nagyon sajnáljuk. Az áprilisi választásokat követően a kongresszusunk nagy többséggel választotta őt társelnöknek, így a legitimációjához kétség sem férhetett. Ugyanakkor láttuk a lemondásához vezető okokat és folyamatokat, így megértjük őt. Természetesen a jövőben is nagyon számítunk a munkájára az LMP-ben - mondta a Népszavának Kanász-Nagy Máté. Az LMP szóvivője szerint a párt alapszabályának hiányosságaival már korábban is tisztában voltak. - Ez az alapszabály valóban nem alkalmas arra, hogy egy kampányhelyzetben gyors döntések szülessenek, és az etikai eljárásokon is változtatni kellene, ezt már sokan felismerték, de tény, hogy ennek megváltoztatására éppen az alapszabályi kötöttségek miatt egyelőre nem volt lehetőség - tette hozzá Kanász-Nagy Máté. A Jobbikkal, Momentummal való lehetséges együttműködéssel kapcsolatban a szóvivő azt mondta, erre megvan a nyitottság a zöld pártban, de a részletekről még sokat kell tárgyalni a formális döntést pedig majd sz őszi kongresszus mondhatja ki.
A Jobbik-LMP összefogás témája lapunk információi szerint előkerült a Jobbik keddi elnökségi ülésén is, ám a párt vezetése nem hozott még végső döntést. Mirkóczki Ádám, a Jobbik szóvivője korábban lapunknak azt mondta, a szövetségi politika kialakítása nem eseti, hanem hosszabb távú együttműködésről szól.
Frissítve: 2018.08.22. 19:31

Új Ipoly-híd épül a szlovák-magyar határon

Publikálás dátuma
2018.08.22. 18:08
Illusztráció - a képen a Mária Valéria híd látható
Fotó: Kállai Márton
Új közúti híd épül az Ipolyon a szlovákiai Ipolyvarbó és a magyarországi Őrhalom között.
A szlovák kormány szerdán jóváhagyta a Szlovákia és Magyarország közötti közös közúti híd építésére vonatkozó kormányközi megállapodás tervezetét, amely lehetővé teszi az átkelést a személygépkocsik, a 3,5 tonnánál könnyebb tehergépkocsik, a gyalogosok és a kerékpárosok számára - közölte az MTI-vel Karolína Ducká, a közlekedési és építésügyi minisztérium szóvivője.
"Az újabb Ipoly-híd biztosítani fogja a térségben a jobb közlekedést. Közelebb hozza egymáshoz a két régiót, a lakosok napi szinten használhatják munkahelyük megközelítésére vagy kikapcsolódás céljából. Hozzáadott értéke a határ menti térségek idegenforgalmának fejlődése szempontjából is jelentős" - mondta Érsek Árpád szlovák közlekedési és építésügyi miniszter.
A szlovák közlekedésügyi tárca a közlekedési infrastruktúrára vonatkozó kormányközi megállapodások gesztoraként dolgozta ki a közös határhíd kivitelezésére vonatkozó javaslatot. A szlovák oldalon Ipolyvarbó község hatáskörében van a híd beruházói szintű előkészítése és felépítése, ehhez Besztercebánya megye nyújt támogatást. Az építkezés finanszírozását az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország 2014-2020 Együttműködési Program forrásaiból, a Szlovák Köztársaság Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Minisztériumának pénzeszközeiből, illetve Besztercebánya megye költségvetéséből tervezik megvalósítani.
Jelenleg mindössze egy fahíd biztosítja Ipolyvarbó és Őrhalom összeköttetését, amelyen csak gyalogosok és kerékpárosok kelhetnek át. Az új közúti híd nemcsak őket fogja szolgálni, hanem a 3,5 tonnánál könnyebb tehergépkocsik és a nemzetközi személygépkocsi-forgalom előtt is nyitva áll majd - mutatott rá a szóvivő.
Szerző
Témák
Ipoly hidak határ