Előfizetés

Végső búcsút vettek Székhelyi Józseftől

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2018.08.26. 18:47
Székhelyi József színész temetése. A sírhantra, Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének (Mazsihisz) elnö
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI
A Jászai Mari-díjas színművésztől a Kozma utcai izraelita temetőben köszöntek el szerettei.
Családtagok, kollégák és tisztelők kísérték utolsó útjára Székhelyi Józsefet a Kozma utcai temetőben: a színészt augusztus 26-án temették el, a búcsúszertartáson beszédet mondott Gyémánt László festőművész, Szacsvay László színész, és  Gordon Gábor, az Élet Menete Alapítvány elnöke is 
A színésznél tavaly novemberben diagnosztizáltak tüdőrákot, a betegséget pedig a többszöri kemoterápiás kezelés sem tudta megfékezni. A búcsúztató szertartás előtt Székhelyi József kedvenc dalai szóltak, a művész erről még maga rendelkezett.
Székhelyi 1971-ben végzett Színház- és Filmművészeti Főiskolán, majd a kecskeméti Katona József Színházban kezdett dolgozni. 1979-ben átszerződött a fővárosi Nemzeti Színházba, 1983-ban a Madách Színház, 1992 és 1994 között az Arizona Színház tagja lett, majd 1994-től Sopronba szerződött. 1998 óta a Soproni Petőfi Színház és a budapesti Nemzeti (2000 óta a Pesti Magyar Színház) munkatársa. 2003 és 2008 áprilisa között a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója. 2014-től a Veres 1 Színház társulatának tagja – írja életrajzi összefoglalójában a Wikipedia. 

Meghalt Neil Simon

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2018.08.26. 18:36

Fotó: AFP
Az amerikai drámaíró és forgatókönyvíró 91 éves volt.
Neil Simon vasárnap Manhattan-ben hunyt el, halálhírét barátja, Bill Evans erősítette meg a New York Times-nak.
Az író New Yorkban nőtt fel a nagy gazdasági világválság idején, szülei pénzügyi nehézségei rányomták a bélyegüket a házasságukra, így gyermekkora többnyire boldogtalan és bizonytalan volt. Gyakran keresett menedéket a moziban, élvezte az első nagy mulattatók, köztük Charlie Chaplin alkotásait, és ez ösztönözte, hogy vígjátékíró legyen. Miután az érettségit követően néhány évet eltöltött a légierőnél, vígjátékokat kezdett írni a rádiónak és néhány népszerű korai tévéshow-nak. Ebben az időszakban olyan fiatal írókkal dolgozott együtt, mint Carl Reiner, Mel Brooks és Selma Diamond. Saját darabokat kezdett írni, elsőként a Come Blow Your Horn címűt 1961-ben, amelyen három évig dolgozott és amely 678 előadást élt meg a Broadway-n. Ezt követte két további sikerdarab, a Mezítláb a parkban (1963) és a Furcsa pár (1965), amelyért Tony-díjat kapott, országosan ismertté vált és ő lett “a Broadway legújabb sztárszerzője”.[3] Stílusa a romantikus komédiától a bohózaton át a komolyabb drámai tartalmú vígjátékokig terjedt. Összesen tizenhét Tony-jelölésből hármat nyert el. Egy szezon alatt egyidejűleg négy sikerdarabját is játszották a Broadwayn, és 1983-ban ő lett az első élő drámaíró, akiről színházat neveztek el New Yorkban. Az 1960-as, 70-es és 80-as években írt eredeti forgatókönyveket és színdarabokat is, egyes filmjei a színdarabjain alapultak. Miután 1991-ben elnyerte a drámaírók Pulitzer-díját a Yonkersi árvákért, a kritikusok kezdték értékelni a történeteinek mélységét, bonyolultságát és az általános érdeklődésre számot tartó témaköröket, amelyek az átlagemberek legfontosabb problémáit dolgozták fel. Vígjátékainak témái között szerepeltek a házassági konfliktusok, a hűtlenség, a testvérek rivalizálása, a felnőtté válás és az öregedéstől való félelem. Legtöbb darabja részben önéletrajzi jellegű, nehéz gyermekkorát és életének különböző szakaszait ábrázolja, tipikus New York-i alakokkal, és gyakran a szerzőhöz hasonló zsidókkal. Simon párbeszédírói képességei különlegesen vegyítik a realizmust a humorral és a komolysággal, amellyel közönsége könnyen azonosulni tud. (Wikipedia)

Tim Ries – Jagger és Szakcsi barátja

Retkes Attila írása a Népszavának
Publikálás dátuma
2018.08.25. 16:00

Fotó: RS BERKELEY MUSICAL INSTRUMENTS
Tim Ries szaxofonos-zeneszerző nevét a Rolling Stones turnéin való állandó közreműködése tette világszerte ismertté. Fő műfaja a jazz, és nagyon szívesen játszik együtt magyar zenészekkel – most például Oláh Kálmánnal, Barcza-Horváth Józseffel és Balázs Elemérrel.
„A magyarországi rendszerváltás idején, 1989-90-ben, Belgiumban ismerkedtem meg és játszottam először együtt Balázs Elemérrel, akit azóta is a világ egyik legjobb jazzdobosának tartok. A kilencvenes években egyszer fel is hívtam, hogy költözzön New York-ba és alapítsunk közös zenekart. Elemér akkor nemet mondott, mert nem akarta elhagyni Magyarországot, a családját, a barátait – ezt mélységesen megértem” – vallja Tim Ries, aki folyamatos turnézás közben, e-mailben válaszolt néhány kérdésemre. A „magyar kapcsolat” azonban nem szűnt meg, sőt egyre gazdagodott: a zongoristák közül Tim megismerkedett Elemér testvérével, Balázs Józseffel, majd Oláh Kálmánnal és Szakcsi Lakatos Bélával is közösen lépett színpadra. Végül pedig megszületett az East Gipsy Band formáció, amelynek célja a magyar cigányzenei hagyomány és a jazz ötvözése, s amelynek Tim állandó vendégszólistája lett. „Egészen különlegesnek tartom azt a jelenséget, hogy a jazz a tengerentúlon az afro-amerikai kisebbségnek köszönhetően jutott el azokra a magaslatokra, amelyeket – különböző stíluskorszakokat említve – Louis Armstrong, Charlie Parker, John Coltrane és Miles Davis neve fémjelez. Magyarországon pedig a roma kisebbség találta meg a jazzben azt a sajátos kifejezési formát, amelyben az általam kedvelt és tanulmányozott kávéházi cigányzenei hagyományt örökítette tovább egy teljesen új kontextusban.” Tim Ries sohasem törődött műfaji határokkal (ld. keretes írásunkat), de azért őt is meglepte, amikor 1999-ben a Rolling Stones menedzsmentje felkérte a világ első számú rockbandájának turnéin való rendszeres közreműködésre. „Nehogy bárki azt gondolja, hogy a Stones-t csak a showbiznisz körforgása tartja életben. Kiváló zenészek, bármilyen műfajban megállták volna a helyüket, de ők a rock and rollban alkottak maradandót, több mint fél évszázadon keresztül.” A Stones is megbecsüli kitűnő vendégzenészét: nemcsak megadták a szerzői jogi engedélyeket, de lelkesen játszottak is azon a két lemezen (The Rolling Stones Project – 2005; Stones World – 2009), amelyeken Ries jazz- és világzenei környezetbe, improvizatív keretbe helyezte a Jagger-Richards szerzőpáros klasszikusait. „Büszkén mondhatom, hogy Mick Jagger és Keith Richards ugyanúgy kedves barátom és kollégám, mint Szakcsi Lakatos Béla és Balázs Elemér” – írta a Népszavának az ismét Budapestre készülő Tim Ries.

Infó: Augusztus 27. (hétfő), 20 óra, Budapest Jazz Club Tim Ries – szaxofon, Oláh Kálmán – zongora, Barcza-Horváth József – bőgő, Balázs Elemér – dob

Névjegy

Tim Ries 1959-ben született Detroit közelében, muzsikus családban. 12 évesen már saját zenekara volt, amellyel esküvőkön és bálokon swinget, dixielandet, örökzöldeket játszott. Egyetemi szintű jazztanulmányok után, az 1980-as évek elején intenzíven bekapcsolódott New York koncertéletébe. A Rolling Stones mellett olyan sztárokkal zenélt együtt az elmúlt évtizedekben, mint Stevie Wonder, Paul Simon, Michael Jackson és Rod Stewart. Alapítója és vezetője a PRISM szaxofonkvartettnek, amellyel főleg kortárs kamarazenét játszik. 2007 óta a University of Toronto habilitált egyetemi docense.