Hallotta már a pipacsok énekét?

Publikálás dátuma
2018.09.12. 09:30

Fotó: The Fusion
A tehetséges énekes-dalszerző duóként indult Papaver Cousins második nagylemezével a minőségi rock és a zenekari hangzás felé mozdult el. Az A38 hajón, pénteken régebbi, akusztikus-folkos dalaikból is játszanak.
A Nagy Barnabás és Szendrey-Nagy Olivér által 2014-ben alapított Papaver Cousins elnevezése a pipacs szóra, és ezáltal egy gyerekkori emlékre utal. – Olivérnek nagy felfedezés volt, hogy a pipacsnak annyira vékony a szára, hogy nem lehet hazavinni és vázába tenni, mert elhervad, amint leszakítjuk. Akkor és ott kell gyönyörködni benne, ahol épp virágzik. Ezt a kis romantikus képet a zenénkre is igaznak gondoljuk, és így választottuk a pipacs latin nevét – mondja Nagy Barnabás. A Cousins pedig természetesen abból ered, hogy az alapító duó tagjai unokatestvérek. 2015 augusztusában jelentették meg első kislemezüket, amit tavaly a Lack of Lightness című album követett; vagyis a most bemutatandó Bad Writing már a második teljes nagylemezük. Közben külföldön is debütáltak: Szöulban nagy sikerrel játszottak a Zandari Festa nevű tehetségbörzén, ahol látta őket egy walesi fesztiválszervező, aki meghívta őket az idén májusi wrexhami fesztiválra. Ezt megelőzően a Liverpool Sound City keretében is több koncertet adtak, ami Barnabás szerint elsősorban azért volt jó és hasznos, mert megtapasztalták: angol nyelvű dalaik anyanyelvi közegben is jól működnek.
– A Bad Writing összességében könnyedebb hangvételű, mint amit eddig tőlünk megszokhattak. Egy egyszerű rocklemez arról, hogyan szeretünk. Jelentős változás, hogy az albumot nem duóban, hanem zenekari felállásban rögzítettük. Egyébként már az első lemezen is volt három dal, amiben mások is közreműködtek, tehát egy organikus fejlődésről van szó – meséli Szendrey-Nagy Olivér. – Az első lemezhez hasonlóan a Bad Writing is két akusztikus gitáron íródott egy szobában. Maguk a dalok ugyanúgy képesek megszólalni élőben így is, de szerettünk volna teljesebb hangzásképet, új színeket, hangulatokat – teszi hozzá Nagy Barnabás. Ennek megfelelően a lemezen – és a pénteki koncerten is – közreműködik Hegyi Zoltán nagybőgőn és basszusgitáron, Fésűs Ádám billentyűs hangszereken, Barta Gyöngyi csellón és Süli Tamás dobokon. A vonósok szerepeltetése azt jelzi, hogy a Papaver Cousinsra jellemző intimebb, kamarazenei hangzást sem vetették el. Az A38-on – ami talán az eddigi legkomolyabb hazai fellépésük – a zenekari felállásban megszólaló új számok mellett több régebbi dal is elhangzik. – Fontosnak tartjuk, hogy bemutassuk: hogyan fejlődött és milyen változásokon ment keresztül a csapat az elmúlt bő három évben – mondja végül Olivér.

Példaképek

Az unokatestvéreknek inspiráló forrás a közös zenehallgatás. Tom Waits debütáló lemeze, az 1973-as Closing Time hatására döntötték el, hogy zenekart alapítanak. Kedvenceik – Bruce Springsteen, Bryan Adams vagy a The Milk Carton Kids – közös vonása, hogy elsőrangú gitárzenét játszanak, amelyben a szövegeknek is fontos szerepük van.

Témák
zene

P. Szabó Ernő halálára

Publikálás dátuma
2018.09.11. 21:06

Fotó: Sóki Tamás / MTI
Úgy három évvel ezelőtt történhetett: egy igen illusztris társaság gyűlt össze egy belvárosi galériában annak alkalmából, hogy éppen két művészeti kötete is megjelent P. Szabó Ernő művészettörténészek. Ernőt régóta ismertem, sok évet dolgoztunk egy szerkesztőségben, egy szobában, nem is igazán értettem még akkor, a méltatók miért tartották olyan fontosnak kiemelni: Ernőt semmiféle szekértábor-gondolkodás nem kísértette meg. Ez volt (volna) a normális, és Ernőnek ez volt a természetes. Akár a Nők Lapja művészeti rovatvezetőjeként, akár a Magyar Nemzet, vagy a legutóbbi időkig az Új Művészet szerkesztőjeként, képzőművészeti kritikusaként. Az avantgárd és a kortárs képzőművészet, fotóművészet iránt olyan érzékenységet, nyitottságot mutatott, hogy a nála fiatalabb generációkhoz tartozók olykor aggastyánoknak tűntek. Az írás iránti szeretetével, mozgékonyságával is kevesen vetélkedhettek: a nemzetközi képzőművészeti naptárt akár hozzá is lehetett igazítani. Szinte mindig tudósított Velencéből, Bázelből, vagy Kasselből, és minden évben ott járt Rómában, Párizsban. Szerény körülmények között folytak e „turnék”, kis autójával járva be fél Európát. Csodálatos házasságban élt, kevés szabadidejében népművészeti tárgyakat restaurált. És imádta a klasszikus zenét. Betegségét mindvégig derűvel és méltósággal viselte. Pénteken még dolgozott, vasárnap 66 évesen meghalt. Olyan hihetetlen, hogy az örökifjú emberek is itt hagynak minket.
Témák
nekrológ

Operett: Kerényi visszalépett, a társulata Lőrinczyt támogatja

Publikálás dátuma
2018.09.11. 20:09
Népszava fotó
A Budapesti Operettszínházban a keddi társulati ülésen szavaztak az igazgatói pályázat jelöltjeiről.
A többség a jelenlegi főigazgatót, Lőrinczy Györgyöt látná szívesen továbbra is a direktori székben. A korábban a zaklatási botrány miatt kényszerűen nyugdíjba vonult korábbi főrendező Kerényi Miklós Gábor, aki szintén aspirált a posztra, a társulati ülésen jelentette be, hogy visszalép.

Peller Károly, a Budapesti Operettszínház Közalkalmazotti Tanácsának elnöke, aki kezdeményezte a voksolást, elmondta, hogy mivel Rónai Pál karmesterrel, a Színházi Dolgozók Szakszervezetének operettszínházi vezetőjével együtt képviselik a szakmai bizottságban a teátrumot, szerették volna tudni a társulat többségének a véleményét. Peller elmondása szerint, miután a jelöltek személyesen vázolták elképzeléseiket, a társulat nagy része, 423 tag szavazott tegnap, közülük 226-an, (53,4) százalék Lőrinczy Györgyre voksolt.

Szente Vajk színész, rendező, a legutóbbi operettszínházi premier, az Apáca show színre vivője 148 szavazatot kapott. Kiss B. Attila operaénekesre 39-en szavaztak. Lőrinczy György lapunknak úgy fogalmazott: a társulat többségének támogatása megerősítette abban, hogy folytatnia kell a megkezdett munkát, de sajnálja, hogy Kerényi Miklós Gábor nem vállalta a megmérettetést. A HVG szerint a minisztérium vizsgálja a pályázat körülményeit, mivel az ügyben állítólag több bejelentés is érkezett.

Úgy tudjuk, a pályázatot elbíráló és a miniszternek javaslatot tevő szakmai bizottság egy héten belül ül össze. A bírálók között lesz az említett Peller Károlyon és Rónai Pálon kívül Rost Andrea operaénekes, Vincze Balázs koreográfus, Balázs Péter a szolnoki és Kirják Róbert a nyíregyházi színház igazgatója.
Szerző