Hallotta már a pipacsok énekét?

Publikálás dátuma
2018.09.12 09:30

Fotó: The Fusion/
A tehetséges énekes-dalszerző duóként indult Papaver Cousins második nagylemezével a minőségi rock és a zenekari hangzás felé mozdult el. Az A38 hajón, pénteken régebbi, akusztikus-folkos dalaikból is játszanak.
A Nagy Barnabás és Szendrey-Nagy Olivér által 2014-ben alapított Papaver Cousins elnevezése a pipacs szóra, és ezáltal egy gyerekkori emlékre utal. – Olivérnek nagy felfedezés volt, hogy a pipacsnak annyira vékony a szára, hogy nem lehet hazavinni és vázába tenni, mert elhervad, amint leszakítjuk. Akkor és ott kell gyönyörködni benne, ahol épp virágzik. Ezt a kis romantikus képet a zenénkre is igaznak gondoljuk, és így választottuk a pipacs latin nevét – mondja Nagy Barnabás. A Cousins pedig természetesen abból ered, hogy az alapító duó tagjai unokatestvérek. 2015 augusztusában jelentették meg első kislemezüket, amit tavaly a Lack of Lightness című album követett; vagyis a most bemutatandó Bad Writing már a második teljes nagylemezük. Közben külföldön is debütáltak: Szöulban nagy sikerrel játszottak a Zandari Festa nevű tehetségbörzén, ahol látta őket egy walesi fesztiválszervező, aki meghívta őket az idén májusi wrexhami fesztiválra. Ezt megelőzően a Liverpool Sound City keretében is több koncertet adtak, ami Barnabás szerint elsősorban azért volt jó és hasznos, mert megtapasztalták: angol nyelvű dalaik anyanyelvi közegben is jól működnek.
– A Bad Writing összességében könnyedebb hangvételű, mint amit eddig tőlünk megszokhattak. Egy egyszerű rocklemez arról, hogyan szeretünk. Jelentős változás, hogy az albumot nem duóban, hanem zenekari felállásban rögzítettük. Egyébként már az első lemezen is volt három dal, amiben mások is közreműködtek, tehát egy organikus fejlődésről van szó – meséli Szendrey-Nagy Olivér. – Az első lemezhez hasonlóan a Bad Writing is két akusztikus gitáron íródott egy szobában. Maguk a dalok ugyanúgy képesek megszólalni élőben így is, de szerettünk volna teljesebb hangzásképet, új színeket, hangulatokat – teszi hozzá Nagy Barnabás. Ennek megfelelően a lemezen – és a pénteki koncerten is – közreműködik Hegyi Zoltán nagybőgőn és basszusgitáron, Fésűs Ádám billentyűs hangszereken, Barta Gyöngyi csellón és Süli Tamás dobokon. A vonósok szerepeltetése azt jelzi, hogy a Papaver Cousinsra jellemző intimebb, kamarazenei hangzást sem vetették el. Az A38-on – ami talán az eddigi legkomolyabb hazai fellépésük – a zenekari felállásban megszólaló új számok mellett több régebbi dal is elhangzik. – Fontosnak tartjuk, hogy bemutassuk: hogyan fejlődött és milyen változásokon ment keresztül a csapat az elmúlt bő három évben – mondja végül Olivér.

Példaképek

Az unokatestvéreknek inspiráló forrás a közös zenehallgatás. Tom Waits debütáló lemeze, az 1973-as Closing Time hatására döntötték el, hogy zenekart alapítanak. Kedvenceik – Bruce Springsteen, Bryan Adams vagy a The Milk Carton Kids – közös vonása, hogy elsőrangú gitárzenét játszanak, amelyben a szövegeknek is fontos szerepük van.

Témák
zene
2018.09.12 09:30
Frissítve: 2018.09.12 09:30

Durva előjel a kulturális TAO átalakításához: az EMMI-t cseppet sem érdekli szakmai delegáltak véleménye

Publikálás dátuma
2018.11.17 10:12

Fotó: MTI/ Kallos Bea
A minisztérium lazán kihagyta a Gérecz Attila-díj odaítélésnek folyamatából a kuratóriumba emelt két civil irodalmi szervezet képviselőit.
Az elsőkötetes költőket elismerő Gérecz Attila-díjat érdekes körülmények között adta ki az Emberi Erőforrások Minisztérium, írja a zoom.hu. (Az elismerést egyébként Dezső Kata, az Orbán János Dénes által vezetett Előretolt Helyőrség elnevezésű, állami pénzből finanszírozott íróakadémiának a növendéke kapta az elismerést.) Az EMMI ugyan meghívta a díjat odaítélő kuratóriumba azt a két civil irodalmi szervezetet, a József Attila Kört és a Fiatal Írók Szövetségét, amelyeknek tagjai potenciálisan esélyesek lehetnének a díjra, azonban a döntési folyamatból már se szó, se beszéd, kihagyta őket, vagyis az érdekeltek is csak arról szereztek tudomást, hogy kiosztották a díjat.
Nem véletlen, hogy Áfra János, a díjat odaítélő kuratórium korábbi tagja az ügyről szóló Facebook-posztjában azt írja, az állami szerv és az íróakadémia biztosra akart menni, ezért hagyta ki a döntési folyamatból a felkért kurátorokat.
Az EMMI eljárása azért különösen aggasztó, mert a kormány épp most szünteti meg az előadóművészeti TAO-t, azt az adókedvezmény-konstrukciót, amelyik lehetővé tette, hogy évi 50 milliárd forint kerüljön a színházakhoz. A TAO-támogatás mértéke az eladott jegyek mennyiségével volt egyenesen arányos, következésképpen a piac döntött róla, melyik színházhoz kerüljön a pénz. A kabinet viszont ezt a szisztémát egy olyanra cserélné, ahol lényegében a tárca döntené el kinek jár a dotáció.   
2018.11.17 10:12

Elsöprő siker Kurtág operája

Publikálás dátuma
2018.11.16 21:05

Fotó: MILÁNÓI SCALA/
Fényes sikernek nevezte az olasz sajtó Kurtág György operáját. Mint a L’Avvenire című lap fogalmazott, Samuel Beckett 1957-ben bemutatott A játszma vége című abszurd drámájának megzenésített változata, amelyet csütörtökön a milánói Scalában mutattak be, a magyar zeneszerző „opus maximuma”, mivel eddig legfeljebb 15 perces műveket írt. Az opera azonban két órás. A mű, amelyet Marjus Stenz vezényelt, azonban talán még Beckett drámájánál is jobb, állapítja meg a lap. Kurtág Beckett művének csak néhány elemét jelenítette meg. Kurtág önmagát hozza, zenei meggyőződését elemi erővel jeleníti meg. A szerző megállapítja A játszma vége valami új kezdete. „Ez életem legcsodálatosabb napja” – mondta az előadás után Alexander Pereira, a milánói Scala intendánsa. Egy tízéves álma vált ugyanis valóra azzal, hogy a híres operaházban mutatták be a világon először Kurtág darabját. A kétórás zene érzelmek sorát hozza elő. Nyolc percen át tapsolt a közönség. A 92 éves zeneszerző feleségével, Martával Budapesten hallgatta a bemutatót. Jelen volt azonban fia, ifj. Kurtág György, aki elmondta, apja azért valamiképpen mégiscsak jelen van a milánói operában. A szerző megállapítja, Kurtág valódi operát alkotott, az érzelmi intenzitást a tőle megszokott és a végletekig mértéktartó zenei stílussal párosította. A lap szerint ehhez igazodik a minimálisra redukált, de elegáns, fekete-fehér díszlet is, amely forgószínpaddal követi az opera öt jelenetét. A főszereplő Hamm szülei, Nell és Nagg úgy jelennek meg a színpadon, hogy felsőtestük egy-egy szemeteskukából emelkedik ki. A lap megemlítette, hogy a bemutatón neves kritikusok is megjelentek. Az Il Giornale di Vicenza ugyancsak óriási sikerről tett említést, s bár maga a szerző nem volt jelen, a hatalmas taps neki szólt.
Szerző
2018.11.16 21:05
Frissítve: 2018.11.16 21:07