Hallotta már a pipacsok énekét?

Publikálás dátuma
2018.09.12 09:30

Fotó: The Fusion/
A tehetséges énekes-dalszerző duóként indult Papaver Cousins második nagylemezével a minőségi rock és a zenekari hangzás felé mozdult el. Az A38 hajón, pénteken régebbi, akusztikus-folkos dalaikból is játszanak.
A Nagy Barnabás és Szendrey-Nagy Olivér által 2014-ben alapított Papaver Cousins elnevezése a pipacs szóra, és ezáltal egy gyerekkori emlékre utal. – Olivérnek nagy felfedezés volt, hogy a pipacsnak annyira vékony a szára, hogy nem lehet hazavinni és vázába tenni, mert elhervad, amint leszakítjuk. Akkor és ott kell gyönyörködni benne, ahol épp virágzik. Ezt a kis romantikus képet a zenénkre is igaznak gondoljuk, és így választottuk a pipacs latin nevét – mondja Nagy Barnabás. A Cousins pedig természetesen abból ered, hogy az alapító duó tagjai unokatestvérek. 2015 augusztusában jelentették meg első kislemezüket, amit tavaly a Lack of Lightness című album követett; vagyis a most bemutatandó Bad Writing már a második teljes nagylemezük. Közben külföldön is debütáltak: Szöulban nagy sikerrel játszottak a Zandari Festa nevű tehetségbörzén, ahol látta őket egy walesi fesztiválszervező, aki meghívta őket az idén májusi wrexhami fesztiválra. Ezt megelőzően a Liverpool Sound City keretében is több koncertet adtak, ami Barnabás szerint elsősorban azért volt jó és hasznos, mert megtapasztalták: angol nyelvű dalaik anyanyelvi közegben is jól működnek.
– A Bad Writing összességében könnyedebb hangvételű, mint amit eddig tőlünk megszokhattak. Egy egyszerű rocklemez arról, hogyan szeretünk. Jelentős változás, hogy az albumot nem duóban, hanem zenekari felállásban rögzítettük. Egyébként már az első lemezen is volt három dal, amiben mások is közreműködtek, tehát egy organikus fejlődésről van szó – meséli Szendrey-Nagy Olivér. – Az első lemezhez hasonlóan a Bad Writing is két akusztikus gitáron íródott egy szobában. Maguk a dalok ugyanúgy képesek megszólalni élőben így is, de szerettünk volna teljesebb hangzásképet, új színeket, hangulatokat – teszi hozzá Nagy Barnabás. Ennek megfelelően a lemezen – és a pénteki koncerten is – közreműködik Hegyi Zoltán nagybőgőn és basszusgitáron, Fésűs Ádám billentyűs hangszereken, Barta Gyöngyi csellón és Süli Tamás dobokon. A vonósok szerepeltetése azt jelzi, hogy a Papaver Cousinsra jellemző intimebb, kamarazenei hangzást sem vetették el. Az A38-on – ami talán az eddigi legkomolyabb hazai fellépésük – a zenekari felállásban megszólaló új számok mellett több régebbi dal is elhangzik. – Fontosnak tartjuk, hogy bemutassuk: hogyan fejlődött és milyen változásokon ment keresztül a csapat az elmúlt bő három évben – mondja végül Olivér.

Példaképek

Az unokatestvéreknek inspiráló forrás a közös zenehallgatás. Tom Waits debütáló lemeze, az 1973-as Closing Time hatására döntötték el, hogy zenekart alapítanak. Kedvenceik – Bruce Springsteen, Bryan Adams vagy a The Milk Carton Kids – közös vonása, hogy elsőrangú gitárzenét játszanak, amelyben a szövegeknek is fontos szerepük van.

Témák
zene
2018.09.12 09:30
Frissítve: 2018.09.12 09:30

Krétával és szerelemmel

Publikálás dátuma
2018.09.25 13:00

Fotó: Népszava/ Szalmás Péter
Fekete-fehér krétarajzok színesítik Budapest számos szórakozóhelyét, de többnyire nem tudni ki készítette azokat. Pedig lehet épp KrétaRéka rajzai alatt ücsörögve isszuk a reggeli kávénkat.
Kávézóban vagy szórakozóhelyen ülve valószínűleg egyikünk se azon gondolkodik, hogy ki írta fel a falra kacskaringós betűkkel a választékot, azon pedig végképp nem, hogy ez művészeti kifejezőeszközként is értelmezhető lenne. A fekete táblákra krétával felírt szövegek, mókás rajzok azonban korántsem mindig unatkozó pincérek munkái, gyakran olyan grafikusok, vagy ügyes kezű rajzolók készítik őket, mint KrétaRéka. A fazekas-festőművész családból származó Szekeres Réka kalandos utat tett meg a krétarajzokig: bár nem vették fel az Iparművészeti Egyetemre, tizenöt évet a vendéglátásban töltve rátalált erre a munkára – ahol dolgozott, ő írta a táblákat. Egyszer a szintén hasonló projekteken dolgozó Szalai Szilvi grafikust helyettesítette, s akkor gondolkodott el a váltáson. 
„Amikor elkezdtem, Szilvi – aki már három-négy éve csinálta ezt – azt mondta, nagyon jó ez a dolog, de ne nagyon éljük bele magunkat, mert pár éven belül lecseng, és minden digitalizálnak majd. Ehhez képest rengeteg munkánk van” – meséli KrétaRéka. Azóta számos nagy alkotáson van túl, Szalai Szilvivel közösen dolgoztak a UPC székházon, volt egy három napos bécsi munkájuk, s a kecskeméti Malom Központ teljes belső oszloprendszerét is ők díszítették fel. A tizennyolc darab öt méteres oszlop arculatának kivitelezése egy hetet vett igénybe, s komoly előzetes tervezést igényelt – hangsúlyozta KrétaRéka.
„Kezdőként egy utcai portát készítettem, s évekig úgy mentem el arra, hogy érzékeltem, teljesen megváltozott tőle az utca. Tehát van ennek jelentősége” – válaszolta KrétaRéka a kérdésre, művészetként lehet-e tekinteni a munkájára. Úgy véli, mivel egy adott ember gondolatainak, kreativitásának eredményei az elkészült rajzok, nem lehet másnak nevezni. Azt azonban, hogy múzeumba kerüljenek a feliratok, nehezen tudja elképzelni: úgy látja, a magyarok némileg fantáziátlanok – egy-két szuper kezdeményezéstől eltekintve –, s gyakran nem mernek elrugaszkodni, azt gondolják, nem szabad elvonni a lényeges dolgokról a figyelmet. „Ne rakjunk egy Modigliani mellé kalligráfiát, mert akkor nem arra fog koncentrálni a látogató” – teszi hozzá gúnyosan. Ugyanakkor hozzátette, azt el tudná képzelni, hogy több művész krétarajzaiból kiállítás nyíljon. A street art rohamos terjedését tekintve, talán nem is állunk ettől olyan távol. Addig is, érdemes nyitott szemmel járni, a művészet bármikor szembe jöhet velünk: akár egy gőzölgő csésze képében is.
2018.09.25 13:00
Frissítve: 2018.09.25 13:34

Elhunyt Gary Kurtz

Publikálás dátuma
2018.09.25 12:15

Fotó: Youtube/The Latest TV/
Az első két Star Wars-film producere 78 éves korában halt meg.
78 éves korában, Londonban elhunyt Gary Kurtz, az első két Star Wars-film Oscar-díjra jelölt producere – írja a BBC.  Családja közleménye szerint Gary Kurtz rákban szenvedett. Hozzátették, hogy Kurtz csodálatos ember volt, akinek az volt az élete, hogy a filmművészeten keresztül megossza az „audiovizuális mesemondás csodáját”. Tehetsége a filmkészítéstől a fotózáson és a zenén át a filmtörténetig számos területen megmutatkozott, emellett szenvedélyes világutazó volt – tették hozzá. Gary Kurtz 1940. július 27-én, Los Angelesben született, és elsőként az Amerikai Graffiti című filmmel szerzett hírnevet, melyet George Lucas rendezett. A Star Wars IV. – Egy új remény és a Star Wars V. – A birodalom visszavág című filmekért Oscar-jelölést kapott.  
2018.09.25 12:15
Frissítve: 2018.09.25 12:15