Útépítések húzzák az építőipart

Publikálás dátuma
2018.09.14 18:06

Fotó: Shutterstock
Az elemzőket is meglepve júliusban 38 százalékkal nőtt az építőipari termelés, havi szinten pedig 4,5 százalékkal. Egyrészt az az egyéb építmények, út-, vasút- és közműépítések, a másrészt az épületek, a lakások és kereskedelmi ingatlanok építése húzza az ágazatot. Előbbiek 48, utóbbiak 28 százalékkal múlták felül az egy évvel ezelőtti értékeket. A júliusinál idén egyedül a januári növekedés volt tempósabb, akkor 40 százalékkal nőtt az ágazat kibocsátása - értékelte az adatokat Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője. Most különösen az uniós forrásokon alapuló infrastrukturális beruházások, az egyéb építményeknek adtak lendületet az építőiparnak. A rendelésállományok alapján a jövőben is ez az alágazat kaphat nagyobb hangsúlyt az építőiparban, miután itt a július végi szerződésállomány 82 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál, a júliusban megkötött szerződések értéke pedig 134 százalékkal haladták meg tavalyi szintet. Az épületépítéseknél mutatkozó gyengébb rendelésállomány részben azzal magyarázható, hogy a lakásfejlesztők óvatosak, mert a jelenlegi szabályozás szerint 2019 végén kifut a kedvezményes lakásépítési áfa, ez pedig bizonytalanná teszi a beruházásokat – tette hozzá az elemző. 2018 II. negyedév végéig 6517 új lakást adtak át, ami 30 százalékos növekedés az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. Lakásépítési engedélyt 18 066 darabot adtak ki, ami 9 százalékos időszaki csökkenést mutat. Németh Dávid szerint a mostani kilátások alapján az építőipar az idén 20 százalékos emelkedést érhet el.  

Nagy leépítésre készülhetnek a Daimlernél

Publikálás dátuma
2019.04.20 18:32

Fotó: AFP/ THOMAS KIENZLE
A döntés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti.
A német Manager Magazin értesülései szerint mintegy 10 ezer munkahely megszüntetésére készülnek a Daimlernél annak érdekében, hogy jelentősen csökkenthessék a költségeket a következő években. Vagyis az állítólagos leépítés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti – vette észre a Portfolio. A Daimler nem kívánta kommentálni a Manager Magazin értesüléseit, amely felhívta a figyelmet arra is, hogy a költségcsökkentési és hatékonyságnövelési lépéseket már az új vezérigazgatónak, Ola Källenius kell levezényelnie, aki a tervek szerint a Daimler éves rendes közgyűlését követően veszi át a cégcsoport irányítását. A Daimler egyébként már februárban, a negyedik negyedéves beszámolójának közzétételét követően jelezte, hogy muszáj lesz csökkenteni a kiadásait. A vállalat üzemi eredménye ugyanis 22 százalékkal csökkent a globális kereskedelmi háború, az új technológiák fejlesztési költségeinek megugrása, valamint az iparágban zajló kedvezőtlen változások hatására. A Manager Magazin emellett azt írta, hogy úgy tudja, Källenius nem fogja megújítani a Daimler és a Renault-Nissan közös projektjeit.

450 milliót kapnak e-autókra karitatív szervezetek

Publikálás dátuma
2019.04.20 11:56
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 450 millió forinttal támogatja több karitatív szervezet elektromosgépjármű-beszerzését – közölte a tárca.
A pénzt a Karitatív Tanács tagjai – Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány, Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, Magyar Vöröskereszt, Baptista Szeretetszolgálat Alapítvány, Katolikus Karitász–Caritas Hungarica – számára biztosítják. Ez szervezetenként 6-6 új elektromos gépkocsi (személyautók, személyszállító kisbuszok és áruszállító gépjárművek) beszerzését teszi lehetővé. Ez számításunk szerint 36 gépjárművet jelent. A támogatásból tehát egy autóra átlag 12,5 millió forint jut. Ez egy alsó-középkategóriás e-autó ára, így drágább járművek fedezése érdekében elvben a legolcsóbbak közül is választaniuk kell. A tárca közleménye megjegyzi: az e-autók üzemeltetési költségei alacsonyabbak a hagyományos üzemanyagúakhoz képest, ami tovább növeli a karitatív tevékenység forrásait. Megjegyzendő: mindenképp üdvös az állam karitatív tevékenysége, de az összeg nagyságrendjében közelíti az összes többi e-autó-vásárlónak szánt állami támogatási keretet. Weingartner Balázs, az ITM fenntarthatóságért felelős államtitkára tavaly októberben jelentette be, hogy a már lekötött 2,4 milliárdos támogatási keretet hatszázmillióval 3 milliárdra emeli. Ebből másfélmillió forinttal járul hozzá az állam minden e-autó vásárlásához. A mostani karitatív támogatást minden bizonnyal az ország úgynevezett szén-dioxid-kóvtabevételeiből biztosítják. Mint azt – az ITM tájékoztatása alapján – korábban kiszámoltuk, a tavaly el nem költött és idén várható kvótabevételek alapján a tárca számára mintegy 60 milliárd forint szabad forrás állhat rendelkezésre szén-dioxid-kibocsátás-csökkentő programok indítására. Ennek ugyanakkor a tárca csak töredékét fordítja országos, mindenki számára nyitott, vissza nem térítendő – például lakásszigetelési – támogatási programokra. Úgyszintén megjegyzendő: elektromos autók használata néhány száz kilométeres hatótávjuk miatt továbbra is elsősorban városon belüli közlekedésre ajánlottak. A töltőtípustól függően néhány tíz pectől több óráig tartó „tankolás” nyilvános állomásokon egyelőre javarészt ingyenes. A töltés normál konnektorból is megoldható: ennek töltési időtartama jellemzően 8-10 óra.
Szerző