Fordulatos életutak a pszichoanalízis mentén

Publikálás dátuma
2018.09.19 12:49

Fotó: Népszava/ Vajda József
Holnaplányok – a kifejezés Hajdu Lillytől ered, még orvostanhallgató korából. A sokak által Gimes Miklós édesanyjaként ismert pszichoanalitikus olyan nőt képzelt e fogalom mögé, aki nem elsősorban nőisége, a neme, vagy a hagyományos női ideálok alapján határozza meg magát, hanem szellemi, alkotó emberként és társként – avatta be az érdeklődőket Borgos Anna, pszichológus, nőtörténész azonos című kötetének bemutatóján a Kelet Kávézó és Galériában. A mű a magyar női pszichoanalitikusok első és második generációjának történetét, s életműveiket mutatja be. Ugyanis – bár talán keveset tudunk rólunk – számos, elsősorban zsidó, középosztálybeli nő foglalkozott pszichoanalízissel a XIX. század végi – XX. század eleji Magyarországon. A kor társadalmi, kulturális és tudományos téren történt változásai, valamint a szélesebb rétegek számára is elérhetővé vált továbbtanulási lehetőségek nagymértékben segítették a női alkotói szerepek kibontakozását, s nyilvános szerepvállalásaikat.
A pszichoanalitikusok budapesti iskolája ezért is tömöríthetett magába végzettségüket tekintve nem pszichológiával foglalkozó nőket: voltak köztük matematikusok, bölcsészek; s például Gyömrői Edit (József Attila analitikusa, majd szerelme) nem is szerezte meg a diplomáját – hangsúlyozta a bemutatón Pető Katalin, pszichiáter, pszichoanalitikus. A könyv számos teljes pályát végig követ, többek között a gyereknevelési kérdésekkel is foglalkozó Bálint Alice, a már említett Hajdu Lilly (akinek pályáját az I. világháború és a Nagy Imre perben kivégzett fiának halála beárnyékolta), valamint az országról országra emigráló, s végül Anna Freud londoni intézetében megállapodó Gyömrői Edit fordulatos életútjáról olvashatunk. A megannyi írásbeli és szóbeli forrásra támaszkodó, olvasmányos kötetből a nőtörténet egy meghatározó szeletét ismerhetjük meg.
Infó: Borgos Anna: Holnaplányok. Nők a pszichoanalízis budapesti iskolájában Noran Libro, 2018
Frissítve: 2018.09.19 12:50

Zenei kalandok és belső utak

Publikálás dátuma
2019.04.24 21:41

Fotó: SAMMY HART
Meghirdette új évadát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar.
A zene kaland!. Ez a mottója a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2019–2020-as évadának, derült ki az együttesek szerdai sajtótájékoztatóján. Mint Herboly Domonkostól, a zenekar főigazgatójától megtudtuk, a kalandos utazás, amire hívnak minket, belső útjainkat járja végig, hogy a zene segítségével jobban megérthessük magunkat. Azt, hogy milyen zenék, milyen hangversenyek, milyen előadók teszik ezt lehetővé, Hamar Zsolttól, a Filharmonikusok zeneigazgatójától tudtuk meg, aki mielőtt erre rátért volna, elmondta, az elmúlt évadban sikeres külföldi fellépéseik is voltak, kiemelte a zürichi Tonhalléban adott hangversenyüket, amelyet ritka elismerő kritika fogadott.

Többször voltak Kínában is, és további meghívásuk is van. Az új évadban a zenekar két bérleti sorozatot tart a Müpában, egyet a Zeneakadémián, egyet pedig a Vigadóban. A meghívott vendégművészek közül kiemelte többek közt Sebastian Weigle, Bertrand De Billy karmestereket, Arabella Steinbacher hegedűművészt, de fellép velük Eötvös Péter is, aki saját és szerzeményeit és Liszt művét dirigálja. Rost Andrea kétszer lesz társuk utaztatásunkban, aki elmondta, a sok külföldi fellépés, az utazások után nagyszerű dolog itthon a kiváló ismerős zenészekkel állandó részese lenni a hangversenyéletnek, boldog, hogy ebben a kalandban részt vehet.

Önálló bérleti sorozattal jelentkezik a Nemzeti Énekkar, tehát nem csak oratóriumokban, nagy kórust kívánó zenekari művekben mutatkozhatnak meg, hanem zongorakíséretes és a cappella műveket is énekelhetnek, ezt minden tag fontosnak érzi, erőt, hitet ad nekik. Gondot fordít a zenekar a gyerekek nevelésére is: Úton a zene programjuk során két-három tagú kamaraegyütteseik eljutnak a legkisebb falvakba is, ebben a Symphonia Alapítvány is a segítségükre van, amely kifejezetten arra törekszik, hogy a leghátrányosabb helyzetű gyerekeket ismertesse meg a zenével, nem csak passzív hallgatóként, hanem úgy, hogy az aktívan muzsikálókat tanítják is a művészek.

Fantáziakamerákkal Velencébe

Publikálás dátuma
2019.04.24 21:37

Fotó: MTI/ Mónus Márton
Waliczky Tamás installációja az emberi látást képezi le a biennálén.
„Az egyik legfontosabb dolog, ami érdekelt, hogy hogyan lát az ember. Ha megkérdezem a tanítványaimat, az a fotó, amit a mobiltelefonjukkal csinálnak, a valóságot mutatja-e, a legtöbben azt fogják mondani, hogy igen. De sajnos nem. Amit mi fotográfiának nevezünk, az egyfajta elfogadott nyelv köztünk, amit mi értünk. Azt mondjuk, hogy a fotográfia leképezi a világot: elfogadjuk, hogy a fényképezőgép egy pontból figyeli a világot, elfogadjuk, hogy a közelebb lévő ember nagyobb, és a távolabb lévő kisebb, valamint elfogadjuk, hogy ha oldalról fotózunk egy kör alakú asztalt, akkor az ovális lesz. Holott ezek mind torzítások, egyik sem igaz” – vélekedik a fotográfiáról, mint kultúrafüggő tevékenységről Waliczky Tamás, a kortárs újmédia művészet egyik legismertebb és legkiválóbb képviselője, az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé hazai képviselője.

Az idén száztíz éves Magyar Pavilonban, a Ludwig Múzeum szervezésében a nemzetközi színtéren is rendkívül elismert alkotó – munkái számos díjat nyertek, köztük a linzi Prix Ars Electronica fesztivál Golden Nica díját – Képzelt kamerák című kiállítása lesz látható, amely a vizuális érzékelés lehetőségeivel és azok megjelenítéseivel foglalkozik. Waliczky Tamás egyszerre merít inspirációt a fotótörténeti múltból és használja a képalkotás legmodernebb, számítógépes technikáit. Az emberi látás leképezését középpontba helyező művész huszonhárom egyedülálló fantáziakamerája – a digitális technikát és az analóg elveket magukban egyesítve – lightboxokon, animációkon, valamint egy interaktív installáción keresztül válik hozzáférhetővé május 11. és november 24. között Velencében.

A kiállítás kurátora Szegedy-Maszák Zsuzsanna művészettörténész, a Budapesti Történeti Múzeum – Budapest Galéria főosztályvezetője.
Frissítve: 2019.04.24 21:38