Garancsi István;Orbán Viktor;magánrepülő;

2018-09-24 15:03:21

Garancsi utaztatja Orbánt a luxus magánrepülőn

Már a látszatra sem ad a kormányfő: sajtófőnöke erősítette meg, hogy az állami megrendelésekkel ellátott „kötélbarátja", Garancsi István biztosítja számára a 60 millió dolláros repülőgépet.

– Orbán Viktor a MOL-Vidi FC minden mérkőzésére el szokott menni. Az utazások során a focicsapat tulajdonosának vendége, és ugyanolyan módon utazik, mint a MOL-Vidi FC többi vendége. Ez eddig is így volt, és ezután is így történik majd. Mindez a magyar adófizetőknek egyetlen forintjába sem kerül – közölte a Népszava érdeklődésére Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóiroda vezetője, miután az Átlátszó hétfői cikkéről kérdeztük.

A portál arról írt: a kormányfő egy újonnan 60 millió dollárba kerülő business jettel utazott július 25-én Bulgáriába a Videoton-Ludogorec BL-meccsre. Noha Havasi szerint az utazást nem közpénzből fizették, a repülést szervező futballcsapat-tulajdonosnak, Garancsi Istvánnak több cége is állami megrendelések sokaságát kapja, és maga a MOL-Vidi FC is adóforintok millióihoz jut.

– Ha Orbán Viktor ingyenes juttatásként kapja a luxusutakat, akkor azok adóköteles jövedelemnek számítanak – mondta Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója és hozzátette: – A köztisztviselők etikai kódexében benne van, hogy lekötelező mértékű ajándékot nem szabad elfogadni.

– Egy magánrepülős luxus útnak, egy olyan miniszterelnök esetében, aki havi 750 ezres jövedelemnél kívül nem vall be semmit, eléggé lekötelező jellegű és hatású – vélte Ligeti Miklós. 

Garancsi István nem reagált arra a kérdésünkre, hogy a saját tulajdona-e a mintegy 17 milliárd forintba kerülő luxusgép. Arra sem adott választ: miként fordulhatott elő, hogy – miként azt az Átlátszó feltárta – az OE-LEM lajstromjelű magánrepülőt Mészáros Lőrinc egyik lánya, Mészáros Beatrix is használta?

Az Átlátszó szerint a gép tulajdonosa nem ismert, az üzembentartója pedig az International Jet Management GmbH, egy erre szakosodott osztrák cég. Ugyanez a cég volt az üzembentartója annak a magánrepülőnek is, amellyel 2018 januárjában a Célpont és a Zoom fotózta le Mészáros Lőrincet – emlékeztetett az oknyomozó portál. A cikkből kiderül, hogy a 17 milliárdos értékű luxusgép nem csak az utasai és fenntartója miatt érdekes, hanem azért is mert különös kapcsolat fűzi a Lady Mrd nevű luxusjachthoz, amelyen kormánybarát vállalkozó, állami cégvezető és kormánymegbízott bukkant fel a nyáron.

Az Átlátszó összevetette egymással a két jármű elmúlt hónapokban megtett útjait, és kiderült, feltűnősen sok a találkozási pont. A hajózási és repülési nyilvántartásokból származó adatok szerint ezek a helyszínek általában kedvelt nyaralóhelyeken, Olaszországban és Horvátországban voltak. A portál által közölt képek szerint a luxusjachton ott volt – az Adrián szintén gyakorta hajózó – Mészáros Lőrinccel rendszeresen üzletelő Szijj László üzletember, Kovács Ernő kormánymegbízott, valamint Homolya Róbert MÁV-vezető.

Homolya korábban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára volt, míg Szíjj László cége, a Duna Aszfalt rendszeres nyertese a tárca alá tartozó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. által kiírt, útépítéses közbeszerzéseknek. A Duna Aszfalt Tiszakécskére van bejelentve, a hajón pedig ott volt a város korábbi polgármestere, a ma már kormánymegbízott Kovács Ernő is. A közbeszerzési adatbázisok szerint csak a nyáron készült „hajós” fotó óta eltelt egy hónap alatt három olyan, nagy útépítéshez kötődő közbeszerzési szerződésmódosítás történt, ahol a Duna Aszfalt – egyedül vagy konzorciumban – a beszállító, míg a NIF pedig a megrendelő. A három útépítési szerződés összértéke 184 milliárd forint.

Homolya Róbert neve korábban közbeszerzési szabálytalanság kapcsán is felmerült. Mint azt februárban a 24.hu megtudta, az Európai Unió Csalás Elleni Hivatala (OLAF) úgy találta: Homolya úgy volt végrehajtásért felelős elnökhelyettes az EU-s források elosztásárt felelős Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél, hogy közben több közbeszerzési tanácsadó cégben is érdekeltsége volt. Azaz: Homolya a fejlesztés során egyszerre volt előkészítő és kivitelező is. A hírportál akkori értesülése szerint a súlyos szabálytalanság miatt 3,3 milliárd forintot kérhet vissza az EU Magyarországtól.

Homolya Róbert, jelenlegi MÁV-vezért lapunk megkereste, de nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy milyen célból utazott a luxusjachton, és ki fizette a kirándulást.