Mindegy, hogy megcsókolom vagy leszúrom

Publikálás dátuma
2018.09.28. 11:00

A tavalyi év egyik meglepetés sorozata a Samatha Morton főszereplésével készült Kurtizánok kora volt, melyben a színésznő Margaret Wellst, a középkorú madámot alakítja, aki szeretne jobb életet nyújtani a két lányának a György-kori Angliában. A második évadot London mellett egy kastélyban forgatták, itt beszéltünk Samantha Mortonnal. A Kurtizánok kora második évada október 1-én 21 órakor indul az Epic Drama csatornán.
– Mi vagy ki vette rá, hogy beálljon madámnak? – A két producer, Moira Buffini és Alison Newman, akik eddig sosem gyártottak gagyit. Mindemellett pedig Margaret Wells karaktere, akin keresztül megértjük, honnan jövünk mi, nők. Elképesztő háttértörténettel és gigantikus drámával a háta mögött a karakter több mint érdekes volt a szerep tekintetében is. – Mi lesz az újdonság az új évadban? Továbbra is a két madám ármánykodik egymás ellen? – Az a jó ebben a sorozatban, hogy pontosan tudjuk, meddig lehet egy-egy évadban eljutni. Hogyne, a két madám tovább harcol, de megtudjuk, a tizenkilencedik században mennyivel korruptabbak voltak a rendőrök, mint manapság. A férfiak kapzsiságának határtalanságáról is szólunk egy keveset. Illetve az új évadban sokkal komolyabban elválik a törvény és a morál kérdése. Lehet, hogy erkölcsi szempontból helyesen cselekszünk, de az épp nem szabályos. Például, amikor bajba kerülnek emberek amiatt, hogy segítenek egy-egy menekültnek. A Kurtizánok kora azért izgalmas sorozat, mert tulajdonképpen egy folyamatos morális iránytűként működik. Ne feledje, ez a sorozat eddig is és a jövőben is elsősorban a prostituált nőkről szól és nem azokról, akik a saját sorsukat meghatározzák. Nagyon sokszor üzleti szempontból cselekednek, nem érzelmi alapon hoznak döntéseket. Nincs ezen mit szégyellni, a György-kori Angliában ez az iparág jelentősen hozzájárult a GDP-hez. Lehet manapság a szabályzásokról beszélni, de egyet nem lehet megakadályozni: hogy a szex üzlet tárgya legyen.  – Az első évad azzal ér véget, hogy Margaret ellen fordul az egyik lánya. Ön mit csinálna hasonló helyzetben? – Szerencsére semmit, privilegizált helyzetben élek a családommal. Ma már azért más idők járnak, mint akkoriban. Kényszerű helyzetek voltak, kényszerű megoldásokkal. Kétszáz évvel ezelőtt tizenkét év fölött bármelyik lányt arra lehetett kényszeríteni, hogy férjhez menjen. Szóval, Margaret Wells igen jól menedzseli a családját: igen, prostitúcióra kényszeríti a lányait, de életben, sőt jómódban tartja őket. Az a célja, hogy nemesi pártfogójuk legyen. Akkoriban ez volt az egyetlen mód. Ma sincs ez másként, minden szülő a legjobbat akarja a gyermekeinek. – És a gyilkosságtól sem riad vissza, legalábbis ez már kiderült az első évad végén. – Ha a karakterben vagyok, nekem teljesen mindegy, hogy megcsókoljak vagy leszúrjak valakit. – Hogyan tud ilyen érzelmi és mentális állapotba kerülni? –  Nem tudom. Érezni kell. Elolvasom a forgatókönyvet és tudom, képes vagyok rá. Ha nem érzek semmit, nem vállalom. Sokan csodálkozni is szoktak a döntéseimen. A különvélemény esetében, amit Steven Spielberggel forgatott, mi volt a látomása? Az, hogy lebegek a vízben? (nevet) Na jó, ha színész vagy, és Steven Spielberg hív fel, akkor azért fel-alá ugrálsz az örömödben. – Elnézést a naiv kérdésért, de a forgatás során végig fűzőt kell hordania: ez mennyire fájdalmas? – Hát, nem a legkényelmesebb dolog a világon. Ebédnél mindig meglazítom és pánikba esek, hogy nem kéne semmit sem ennem. Amúgy sem szeretek túl sokat enni a forgatáson, mert zavar a játékban. Megtömik az embert és akkor azt várják, hogy zseniálisat alakítson. Ez azért furcsa. Amúgy meg utálok túl sokat öltözködni, szerintem nem a kosztümöktől lesz valaki jó színész. – Úgy látom, elég lelkes, hogy szerepelhet ebben a sorozatban. – Hogyne lennék az? Elmúltam negyven, most vagyok a képességeim csúcsán és egyre kevesebb a szerep egy középkorú színésznőnek. Ha olyan lehetőséghez jutsz, hogy remek alkotótársakkal, minőségi munkát végezhetsz, akkor mázlista vagy. – Filmet is rendezett. Talán még lelkesebb is lehetne. –  Nézze, ott van most Hollywoodban a MeeToo, meg olyan törekvések, hogy a nők ugyanolyan feltételekkel dolgozhassanak, mint a férfiak. Remek. De ne feledje, én angol vagyok. Európában még más a helyzet. Igen, rendeztem egy filmet: a Hányattatott sorssal nyertem egy Baftát, de ennek ellenére nem volt olyan ügynök, aki vállalta volna, hogy menedzseljen. Elmúlt majdnem tíz év, és senki sem volt hajlandó a tehetségembe fektetni. Ha férfi volnák, válogathattam volna az ajánlatok között. Ennek változnia kell. Most, a Kurtizánok korának második évadát csak nők írták és rendezik. Ez így is van rendjén, mivel nekünk, nőknek is számlákat kell fizetni, semmi sincs ingyen. A szexizmus idiotizmus. Azért, nem kell megijedni, a stábban rengeteg férfi van. Én egy igazi hippi vagyok. Jöhet mindenki! (nevet) – A két Oscar-nevezése sem hozott nagy változást? – Nem, mert az önpromóciónál a munkát tartom fontosabbnak. Soha nem fogok smúzolni. – Miért nem rendez a Kurtizánok korában egy-egy részt? – Mert túl jók a rendezőink! De persze, játék közben izgat a dolog, sokszor vissza kell fognom magam. Kicsit olyan nekem a színjátszás, mintha egyetlen izmomat kellene csak mozgatni. Mintha egy sztárséfet arra kényszerítenének, hogy csak és kizárólag pizzát süssön. Rengeteget írok, számos történetem van még, amit elmondanék.

Névjegy

Samantha Morton brit színésznő, forgatókönyvíró, filmrendező. Pályafutása során számos alkalommal kivívta a filmkritikusok elismerését és többek között két Oscar-jelölést, egy Golden Globe-díjat, valamint egy BAFTA-díjat is elnyert. A Kurtizánok kora második évada október 1-én 21 órakor indul az Epic Drama csatornán.

Témák
sorozat interjú
Frissítve: 2018.09.28. 16:48

Dalra fakadt a Dalinda a villamoson

Publikálás dátuma
2018.09.27. 20:42

Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Minikoncertet hallhattak azok, akik szerdán este 7 és 8 óra között a Móricz Zsigmond körtér és a Deák Ferenc tér között utaztak a 47-es és a 49-es villamoson. Három hang, a Dalinda a capella együttes énekesnőinek sajátos népdalfeldolgozásai színesítették a tömegközlekedés egyhangúságát, így felhívva a figyelmet az október 5-én kezdődő Budapest Ritmo fesztiválra, amelyet Hangvető és a CAFe Budapest szervez a fővárosban. A három éve koncertező együttes nemcsak a budapesti utakon jár, bebarangolják az országot és a világot Nógrádtól Kínáig. Tagjai, Orbán Johanna, Paár Julianna és Tímár Sára a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népi Ének szakán talált egymásra szerda este óta immár a villamoson utazók örömére is. A közlekedők először kissé meglepődve fogadták a kéretlen zenei élményt. Hamarosan azonban fiatalok és idősek egyaránt megbabonázva hallgatták a muzsikát, sokan telefont előkapva saját videofelvételt készítettek a Dalinda előadásáról, amelyet a véletlenül kialakult közönség taps- és füttykoncertje kísért.
Frissítve: 2018.09.28. 15:12

Rachmaninov, a zeneszerző

Publikálás dátuma
2018.09.27. 13:00
SZABÓ MARCELL
Fotó: KONDELLA MISI
Szabó Marcell zongoraművész a kitalálója, művészeti vezetője az első Orosz Zenei Fesztiválnak, amely Szergej Rachmaninov művészetét helyezi a középpontba.
A Rachmaninov-fesztivál eseményei szeptember végén, október elején Debrecenben és Budapesten zajlanak; fotókiállítás, előadás és természetesen koncertek mutatják be a zongorista-komponista személyét, művészetét. Szabó Marcellt arról kérdeztük először, hogy miért Rachmaninovot választotta, hiszen az orosz zenét az olyan nevek, mint Csajkovszkij, Muszorgszkij talán jobban fémjelzik. Az okok között elsősorban az szerepelt, hogy idén ünnepeljük Rachmaninov születésének 145., halálának 75. évfordulóját. Másrészt a zongorista tizenhat éves kora óta megszállottja a zeneszerző művészetének, így régi vágya teljesült azzal, hogy ez a fesztivál létrejött. Jó alkalom ez arra, hogy ne csak a zongoraművek komponistáját, hanem a kamaradarabok, szimfonikus művek, dalok, egyházi kórusművek alkotóját is megismertesse a nagyközönséggel. 
Rachmaninov magát a legoroszabb orosz zeneszerzőnek tartotta
Rachmaninov a Lisztet követő nemzedék egyik meghatározó zongoristája volt, és mivel hatalmas keze volt, olyan technikai nehézségű műveket tudott zongorára írni, amelyekkel a művészek nehezen küzdenek meg. Ugyanakkor fő hivatásának a zeneszerzést tekintette, a szólista karriert a megélhetés miatt választotta. Bár komponistaként csak lassan érett be, és ért el sikereket, Csajkovszkij már akkor nagyon értékelte és biztatta, amikor a konzervatóriumban tanult. Első szimfóniájának azonban annyira nem volt sikere, hogy egy hipnotizőrnek kellett kezelnie, aki teljes életmód változtatási tanácsokat is adott neki. Eredménnyel, hiszen ezután megírta a Második zongoraversenyt, a Csellószonátát és a két zongorás szvitet, ezekben már egy kirobbanó tehetségű alkotó mutatkozik meg. Az 1917-es forradalom egy svédországi koncertturné közben érte, és Rachmaninov, aki magát a legoroszabb orosz zeneszerzőnek tartotta, életének hátralévő részét ezután külföldön, Amerikában kellett, hogy leélje. Az emiatt érzett fájdalom, melankolikus érzés tükröződik is alkotásaiban, fejtette ki a fesztivál művészeti vezetője. Zenéjét tán ezért is gyakran érzelgősnek, felszínesnek bélyegzik, ugyanakkor sok megkérdőjelezhetetlen kvalitású művész tett sokat azért, hogy értékén megszólaljon, vetjük fel. A nem túl jó megítélésnek az is oka lehet, hogy stílusát sokan utánozták, de mivel annak csak a külsődleges vonásait vették át, leegyszerűsítve harmóniáit, ez negatívan hatott vissza rá, de aki odafigyel egy műveire, megbizonyosodhat róla, hogy szó sincs erről, komolytalanok a zeneszerzőt lekicsinylő állítások. A fesztivál hangversenyei, amelyek között lesz kamarazenekari maraton, zongoraest, dalest, templomi kóruskoncert is azt fogják bizonyítani, fejtette ki Szabó Marcell.

Infó:

Orosz Zenei Fesztivál Művészeti vezető Szabó Marcell Debrecen, 2018. szeptember 29-október 1., Budapest október 2-6. Rachmaninov kamaraművei, szimfonikus művei, zongoraművei, dalai, és kórusművei több helyszínen megszólaltatva. Előadók: Perényi Miklós, Farkas Gábor, Kolonits Klára, Anatolij Fokanov, Kodály Kórus Debrecen, vez.: Szabó Sipos Máté, és sokan mások.   

Szerző