interjú;sorozat;

- Mindegy, hogy megcsókolom vagy leszúrom

A tavalyi év egyik meglepetés sorozata a Samatha Morton főszereplésével készült Kurtizánok kora volt, melyben a színésznő Margaret Wellst, a középkorú madámot alakítja, aki szeretne jobb életet nyújtani a két lányának a György-kori Angliában. A második évadot London mellett egy kastélyban forgatták, itt beszéltünk Samantha Mortonnal. A Kurtizánok kora második évada október 1-én 21 órakor indul az Epic Drama csatornán.

– Mi vagy ki vette rá, hogy beálljon madámnak?

– A két producer, Moira Buffini és Alison Newman, akik eddig sosem gyártottak gagyit. Mindemellett pedig Margaret Wells karaktere, akin keresztül megértjük, honnan jövünk mi, nők. Elképesztő háttértörténettel és gigantikus drámával a háta mögött a karakter több mint érdekes volt a szerep tekintetében is.

– Mi lesz az újdonság az új évadban? Továbbra is a két madám ármánykodik egymás ellen?

– Az a jó ebben a sorozatban, hogy pontosan tudjuk, meddig lehet egy-egy évadban eljutni. Hogyne, a két madám tovább harcol, de megtudjuk, a tizenkilencedik században mennyivel korruptabbak voltak a rendőrök, mint manapság. A férfiak kapzsiságának határtalanságáról is szólunk egy keveset. Illetve az új évadban sokkal komolyabban elválik a törvény és a morál kérdése. Lehet, hogy erkölcsi szempontból helyesen cselekszünk, de az épp nem szabályos. Például, amikor bajba kerülnek emberek amiatt, hogy segítenek egy-egy menekültnek. A Kurtizánok kora azért izgalmas sorozat, mert tulajdonképpen egy folyamatos morális iránytűként működik. Ne feledje, ez a sorozat eddig is és a jövőben is elsősorban a prostituált nőkről szól és nem azokról, akik a saját sorsukat meghatározzák. Nagyon sokszor üzleti szempontból cselekednek, nem érzelmi alapon hoznak döntéseket. Nincs ezen mit szégyellni, a György-kori Angliában ez az iparág jelentősen hozzájárult a GDP-hez. Lehet manapság a szabályzásokról beszélni, de egyet nem lehet megakadályozni: hogy a szex üzlet tárgya legyen. 

– Az első évad azzal ér véget, hogy Margaret ellen fordul az egyik lánya. Ön mit csinálna hasonló helyzetben?

– Szerencsére semmit, privilegizált helyzetben élek a családommal. Ma már azért más idők járnak, mint akkoriban. Kényszerű helyzetek voltak, kényszerű megoldásokkal. Kétszáz évvel ezelőtt tizenkét év fölött bármelyik lányt arra lehetett kényszeríteni, hogy férjhez menjen. Szóval, Margaret Wells igen jól menedzseli a családját: igen, prostitúcióra kényszeríti a lányait, de életben, sőt jómódban tartja őket. Az a célja, hogy nemesi pártfogójuk legyen. Akkoriban ez volt az egyetlen mód. Ma sincs ez másként, minden szülő a legjobbat akarja a gyermekeinek.

– És a gyilkosságtól sem riad vissza, legalábbis ez már kiderült az első évad végén.

– Ha a karakterben vagyok, nekem teljesen mindegy, hogy megcsókoljak vagy leszúrjak valakit.

– Hogyan tud ilyen érzelmi és mentális állapotba kerülni?

–  Nem tudom. Érezni kell. Elolvasom a forgatókönyvet és tudom, képes vagyok rá. Ha nem érzek semmit, nem vállalom. Sokan csodálkozni is szoktak a döntéseimen.

A különvélemény esetében, amit Steven Spielberggel forgatott, mi volt a látomása?

Az, hogy lebegek a vízben? (nevet) Na jó, ha színész vagy, és Steven Spielberg hív fel, akkor azért fel-alá ugrálsz az örömödben.

– Elnézést a naiv kérdésért, de a forgatás során végig fűzőt kell hordania: ez mennyire fájdalmas?

– Hát, nem a legkényelmesebb dolog a világon. Ebédnél mindig meglazítom és pánikba esek, hogy nem kéne semmit sem ennem. Amúgy sem szeretek túl sokat enni a forgatáson, mert zavar a játékban. Megtömik az embert és akkor azt várják, hogy zseniálisat alakítson. Ez azért furcsa. Amúgy meg utálok túl sokat öltözködni, szerintem nem a kosztümöktől lesz valaki jó színész.

– Úgy látom, elég lelkes, hogy szerepelhet ebben a sorozatban.

– Hogyne lennék az? Elmúltam negyven, most vagyok a képességeim csúcsán és egyre kevesebb a szerep egy középkorú színésznőnek. Ha olyan lehetőséghez jutsz, hogy remek alkotótársakkal, minőségi munkát végezhetsz, akkor mázlista vagy.

– Filmet is rendezett. Talán még lelkesebb is lehetne.

–  Nézze, ott van most Hollywoodban a MeeToo, meg olyan törekvések, hogy a nők ugyanolyan feltételekkel dolgozhassanak, mint a férfiak. Remek. De ne feledje, én angol vagyok. Európában még más a helyzet. Igen, rendeztem egy filmet: a Hányattatott sorssal nyertem egy Baftát, de ennek ellenére nem volt olyan ügynök, aki vállalta volna, hogy menedzseljen. Elmúlt majdnem tíz év, és senki sem volt hajlandó a tehetségembe fektetni. Ha férfi volnák, válogathattam volna az ajánlatok között. Ennek változnia kell. Most, a Kurtizánok korának második évadát csak nők írták és rendezik. Ez így is van rendjén, mivel nekünk, nőknek is számlákat kell fizetni, semmi sincs ingyen. A szexizmus idiotizmus. Azért, nem kell megijedni, a stábban rengeteg férfi van. Én egy igazi hippi vagyok. Jöhet mindenki! (nevet)

– A két Oscar-nevezése sem hozott nagy változást?

– Nem, mert az önpromóciónál a munkát tartom fontosabbnak. Soha nem fogok smúzolni.

– Miért nem rendez a Kurtizánok korában egy-egy részt?

– Mert túl jók a rendezőink! De persze, játék közben izgat a dolog, sokszor vissza kell fognom magam. Kicsit olyan nekem a színjátszás, mintha egyetlen izmomat kellene csak mozgatni. Mintha egy sztárséfet arra kényszerítenének, hogy csak és kizárólag pizzát süssön. Rengeteget írok, számos történetem van még, amit elmondanék.

NévjegySamantha Morton brit színésznő, forgatókönyvíró, filmrendező. Pályafutása során számos alkalommal kivívta a filmkritikusok elismerését és többek között két Oscar-jelölést, egy Golden Globe-díjat, valamint egy BAFTA-díjat is elnyert. A Kurtizánok kora második évada október 1-én 21 órakor indul az Epic Drama csatornán.

Szabó Marcell zongoraművész a kitalálója, művészeti vezetője az első Orosz Zenei Fesztiválnak, amely Szergej Rachmaninov művészetét helyezi a középpontba.