Az Európai Unió a világ legtöbb összeköttetéssel rendelkező régiója. Portóban gyártott termékeink a belső piacnak köszönhetően könnyen értékesíthetők Katowicében is. Diákjaink az Unióban bárhol megpályázhatnak állásokat, mivel a megszerzett képesítésüket elismerik, és azt össze lehet hasonlítani a más uniós egyetemeken megszerezhető képesítésekkel. Brüsszelből ugyanolyan szabadon utazhatunk Bécsbe, mint Brugge-be. Ezek az összeköttetések lehetőségeket teremtenek az uniós polgárok, vállalkozások és befektetők számára, és növelik minden európai jólétét.
A konnektivitás ezen „európai módja” három alapelvre épül. Fenntarthatónak kell lennie: gazdasági, fiskális, környezeti és szociális szempontból egyaránt. Átfogónak kell lennie, minden szempontra ki kell terjednie: a közlekedéstől a digitális ágazatig, az energetikától a humán vonatkozásokig. És végül a konnektivitást nemzetközi szabályozások alapján kell kialakítani, mivel így biztosítható az áruk, a szolgáltatások, a tőke és az emberek hatékony és méltányos mozgása.
Nem minden globális hatalom osztja ezt a megközelítést. Egyesek rövid távú megoldásokra, azonnal hozzáférhető finanszírozásra, gyors építkezésre törekedtek, ami gyakran túlzott eladósodást, alacsonyabb környezetvédelmi és szociális normákat, valamint tisztességtelen közbeszerzési eljárásokat eredményezett. A fenntartható, átfogó és szabályokon alapuló konnektivitásra hivatkozva az Európai Unió arra kéri partnereit, a Nyugat-Balkántól Közép-Ázsiáig, Kelet-Európától és a Kaukázustól Délkelet-Ázsiáig, hogy mindannyiunk és az egész bolygó számára előnyös módon erősítsük meg összeköttetéseinket.
Ezt három módon fogjuk megtenni.
Először is, hozzá fogunk járulni az Európa és Ázsia közötti új összeköttetésekhez és hálózatokhoz. Például azon dolgozunk majd, hogy kibővítsük transzeurópai közlekedési hálózatunkat, amely egyszerűsíti a kereskedelmet. Fenntartható digitális menetrendet fogunk megvalósítani Ázsiával annak érdekében, hogy a digitális technológiákhoz és szolgáltatásokhoz való egyetemes és megfizethető hozzáférés révén előmozdítsuk a társadalmi-gazdasági fejlődést. A tiszta energiákra való piacvezérelt átállás céljából meg fogjuk osztani a regionális, liberalizált energiapiacok megteremtésével kapcsolatos tapasztalatainkat. És továbbra is elő fogjuk mozdítani a csereprogramokat és a mobilitást.
Másodszor, a konnektivitás közös megközelítése érdekében partnerségeket kell építenünk, és azokat meg kell erősítenünk. Kínával például létrehoztuk a kétoldalú hálózatfejlesztési platformot, amely a szinergikus hatások és az eltérő nézőpontok megvitatására szolgál. Komoly beruházásokat eszközöltünk a balti- és a fekete-tengeri regionális együttműködési struktúrákban, a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségével (ASEAN) kidolgoztunk egy 2025-ig megvalósítandó konnektivitási tervet, és rendszeresen szerepet vállalunk más ázsiai regionális struktúrákban is.
A konnektivitás nem korlátozódhat egymástól elszigetelt regionális területekre, nem zárhat ki legitim szereplőket, és nem sorolhatja a környezetvédelmet az utolsó helyre: közös szabványokra és szabályokra van szükségünk. Ezért az EU együttműködik például a nemzetközi és európai szabványügyi szervekkel, a Nemzetközi Energia Ügynökséggel és a Kereskedelmi Világszervezettel. Az európai vállalatoknak egyenlő versenyfeltételekkel kell rendelkezniük versenytársaikkal szemben, és ugyanolyan hozzáféréssel kell rendelkezniük a külföldi piacokon, mint másoknak az EU piacán.
Végül, az Európai Unió minden pénzügyi eszközét mozgósítani fogja annak érdekében, hogy biztosítsa a konnektivitási projektek megfelelő finanszírozását, és ehhez ki fogja használni az Európai Beruházási Bank teljes potenciálját és az uniós költségvetés keretében rendelkezésre álló, külső beruházási politikával kapcsolatos eszközöket. Az Ázsiai Fejlesztési Bank szerint Ázsiában az elkövetkező évtizedekben évente több mint 1,3 billió eurónyi infrastrukturális beruházásra lesz szükség. Az EU segíteni tudja az ázsiai országokat e beruházási kihívás megválaszolásában, a köz- és a magánfinanszírozást vissza nem térítendő támogatások, garanciák, hitelezés és támogatásötvözés kombinációjával katalizálva. Az uniós megközelítés szerint egyértelmű, hogy csak fiskálisan életképes és pénzügyileg fenntartható beruházások támogathatók.
Európa és Ázsia együttesen a világ népességének közel 70 százalékát és a világ GDP-jének több mint 60 százalékát teszi ki. Az előrejelzések szerint Ázsia a legnagyobb gazdasági növekedést produkáló és a legtöbb új energiát igénylő régió lesz. Részt fogunk venni a konnektivitással kapcsolatos ügyekben, és biztosítani fogjuk, hogy ez az európai uniós és az ázsiai nemzetek, illetve a köztes nemzetek számára is előnyös legyen. Ez úton aktív szerepet vállalhatunk Európa és a világ igazságosabb, gazdagabb és fenntarthatóbb jövőjének alakításában. Az erős partnerségeken és szabályokon alapuló fenntartható konnektivitás a legjobb út előre: az EU, Európa és Ázsia számára egyaránt.