Animációs vlog pénzügyi ismeretekről

Iskolai keretek között csak nagyon kevés diáknak van lehetősége arra, hogy pénzügyi ismereteket tanuljon. Most egy animációs vlog segít ebben.
Honnan van a bankoknak olyan sok pénze, hogy másoknak is tudnak kölcsön adni? Miért van szüksége az államnak az adóra? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapnak az általános és középiskolás diákok KáPétől, a K&H Bank új animációs figurájától, aki egy 15 részes videosorozat vloggereként igyekszik a fiatalok pénzügyi ismereteit bővíteni. Az így megszerzett tudás birtokában a 3-11. évfolyamos diákok jelentkezhetnek a K&H Vigyázz, kész, pénz elnevezésű vetélkedőjére is. A 2010 óta évente megrendezett versenyen már több mint 38 ezer diák mérte össze pénzügyi tudását. A diákok felkészülését korábban segítő, 12 évvel ezelőtt készült rajzfilm felett már elszállt az idő, ezért az ismeretanyag platformját megújították. A cél az, hogy naprakész, játékos feladatokkal, a fiatalok számára is érdekes módon lehessen fejleszteni a diákok pénzügyi jártasságát – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H csoport kommunikációs igazgatója. Az ismeretanyag elsajátítását ezért egy mobilalkalmazás is segíti, ahol az egyes epizódokhoz játékok és kvízek is tartoznak: ezeket a magyar startup, a BOOKR Kids dolgozta ki.  Iskolai keretek között csak nagyon kevés diáknak van lehetősége arra, hogy pénzügyi ismereteket tanuljon. Ilyen tudnivalókat kötelező tantárgyként csak a szakgimnáziumokban oktatnak tavaly óta. A többi intézményben a közismereti órákon jelenhet meg a téma, vagy a szabad órakeretből lehet heti 45 percet erre a célra kiszakítani. Ez azonban a pedagógusok szerint nagyon kevés, pláne, hogy az iskolák – mint arra a pénzügyi tárca korábbi összegzése rámutatott - csak elszórtan szánnak ily módon időt a pénzügyi ismeretek oktatására. Ennek pedig az az oka, hogy nincs megfelelő tankönyv és képzett pedagógus.      
Szerző

Problémákat talált az ÁSZ az állami hulladékgazdálkodó cég működésében

Publikálás dátuma
2018.10.02. 13:50
Illusztráció: Németh András Péter
Négy javaslatot fogalmaztak meg az NHSZ Kft. ügyvezetőjének, amelyekre az érintettnek 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.
Az NHSZ Nemzeti Hulladékgazdálkodási Szolgáltató Kft. működésének szabályozottsága nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, a társaság gazdálkodása és vagyongazdálkodása sem volt szabályszerű a 2013. december 18. és 2016. december 31. közötti időszakban – állapította meg az MTI beszámolója szerint az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Az ellenőrzésről szóló, kedden közzétett összefoglaló szerint az NHSZ 2013. december 18-án került a magyar állam kizárólagos tulajdonába, a tulajdonosi jogokat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. gyakorolta. A társaság fő tevékenységi köre vagyonkezelés (holding) volt, közfeladatot nem látott el, közszolgáltatást nem végzett, hulladékgazdálkodással összefüggő operatív tevékenységet nem folytatott. Az NHSZ mérlegfőösszege 2013-ról 2016-ra elsősorban tőkeemelések, valamint üzletrész-vásárlások következtében 1,7 milliárd forintról 21,4 milliárd forintra nőtt. Az MNV Zrt. 2014-től összesen 3,4 milliárd forint értékben nyújtott támogatást a társaságnak. Az ÁSZ megállapította, hogy az MNV Zrt. társaság feletti tulajdonosi joggyakorlása szabályszerű volt. Nem volt megfelelő ugyanakkor az NHSZ Kft. működésének szabályozottsága. A társaság 2013 végéig nem rendelkezett számviteli politikával és az annak keretében elkészítendő szabályzatokkal, illetve számlarenddel. Ezt követően a számviteli politika és a pénzkezelési szabályzat nem követte a jogszabályi változásokat, számlarendje nem felelt meg a törvényi előírásoknak, bizonylati rendje továbbra sem volt. A társaság gazdálkodása 2014-ben és 2016-ban nem volt szabályszerű, a személyi jellegű ráfordításokat nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően számolták el. Az NHSZ Kft. az éves beszámoló mérlegét 2013-2014-ben nem támasztotta alá leltárral. A 2013-2014. évi beszámolók közzététele nem a jogszabályi előírásoknak megfelelő határidőben történt, de 2015-2016-ban már szabályszerűen eleget tett beszámolási kötelezettségének. A társaság vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű, mert a vagyon nyilvántartása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A támogatási szerződések elszámolása határidőn túl történt. A megállapítások alapján az ÁSZ az NHSZ Kft. ügyvezetőjének négy javaslatot fogalmazott meg, amelyekre az érintettnek 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie – közölte a számvevőszék. 

Az északnyugat-magyarországi közlekedési központ vagyongazdálkodása sem volt szabályszerű

Az ÁSZ a 2013-2016 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzése alapján megállapította, hogy nem volt szabályszerű az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. vagyongazdálkodása 2013-ban, 2016-ban pedig a vagyongazdálkodás és a beszámoló sem volt szabályszerű, ami veszélyeztette a vagyon megőrzését és az elszámoltathatóságot. A megállapítások alapján az Állami Számvevőszék az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatójának javaslatot fogalmazott meg, amelyre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteni. A számvevőszék kedden közzétett összefoglalója szerint a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. és a KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. gazdálkodásának szabályozottsága, gazdálkodása és vagyongazdálkodása 2013-hoz képest 2016-ra javult, az ellenőrzött időszak végére szabályszerű volt, így a vagyon megőrzése és az elszámoltathatóság biztosított volt. 

Szerző

Még mindig nem közlik megfelelően a hitelköltségeket a bankok

Publikálás dátuma
2018.10.02. 12:20

Fotó: Népszava
Összesen 13,5 millió forint bírsággal sújtott három pénzintézetet az MNB, mert nem megfelelően tájékoztattak a hitelek költségeiről.
A teljes hiteldíjmutatóra (THM) vonatkozó jogszabályi előírások megsértése miatt összesen 13,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta az Erste Lakástakarékot, a K&H Bankot és a Sopron Bankot a pénzintézetek felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB). A hitelintézetek egyes kereskedelmi kommunikációjában ugyanis nem vagy nem feltűnő módon szerepelt a THM, vagy  helytelenül számították ki az azt bemutató reprezentatív példát – közölte a  jegybank. Az Erste Lakástakarék szórólapjain és honlapján egyes termékek – lakáshitel, áthidaló és azonnali áthidaló kölcsön - esetében nem feltűnő módon jelenítette meg a THM értékét, illetve a jogszabálytól eltérő számítási módot alkalmazott a szerződéses összeg és a futamidő kapcsán a hirdetett hitel feltételeit bemutató reprezentatív példában. A K&H Bank az általa kínált személyi kölcsönökre vonatkozó reklámjaiban egy esetben a megfelelő helyen nem jelenítette meg, a többi esetben pedig nem a jogszabályban előírt tartalommal tette közzé a reprezentatív példát. A vonatkozó kormányrendelet az adott hiteltípushoz illeszkedő futamidejű és összegű reprezentatív példák közzétételét írja elő.    A Sopron Bank a hitelekre általában vonatkozó kereskedelmi kommunikációiban nem tette közzé a THM értékét, noha azt ilyen esetekben is közzé kell tenni, például a legalacsonyabb és legmagasabb értékhatárok közti sáv megjelölésével. Egyes lakáshitelei esetében pedig a bank nem jelenítette meg feltűnő módon a THM mértékét. Az MNB a jogsértések miatt kedden közzétett határozataiban az Erste Lakástakarékra 7,5 millió, a K&H Bankra 4 millió, a Sopron Bankra pedig 2 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, továbbá kötelezte a pénzügyi intézményeket a vonatkozó előírások mindenkori betartására. A bírságok összegénél a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértő kommunikációk a fogyasztók széles köréhez juthattak el. A jegybank az idén már hat hitelintézetnél és pénzügyi vállalkozásnál hozott fogyasztóvédelmi intézkedéseket a THM számításával és közzétételével, valamint a reprezentatív számítási példa megjelenítésével kapcsolatos jogsértések miatt. 
Szerző