A Michael egy szörnyeteg, már túl késő menekülni - Elérte a hurrikán Floridát

Publikálás dátuma
2018.10.10 21:03

Fotó: AFP/ Brendan Smialowski
A hurrikán a floridai Panama City városnál érte el a partot. A miami székhelyű Országos Hurrikán Központ (NHC) előrejelzései szerint tovább erősödhet, és a korábbi viharoknál pusztítóbb lehet. A hurrikánt tornádók is kísérhetik, három államban hirdettek rendkívüli állapotot.
Óránkénti 250, a helyi sajtó szerint 280 kilométeres széllökésekkel és özönvízszerű esőzésekkel 4-es fokozatra felerősödve érte el partot szerdán Floridában a Michael hurrikán - írja az MTI.
A Kuba felől érkező viharról Rick Scott floridai kormányzó szerda reggeli sajtótájékoztatóján így fogalmazott:
"a Michael szörnyeteg és elképzelhetetlen pusztítást hozhat".
A kormányzó Florida Mexikói-öböl partján fekvő vidékeire kötelező kiürítést rendelt el, ugyanakkor közölte: aki helyi idő szerint szerda délig nem hagyta el az otthonát, most már ne tegye, a vihar ugyanis túl erős, a hurrikán életveszélyes.
"Már túl késő a meneküléshez"
- hangsúlyozta Scott. Hozzátette, hogy aki úgy döntött, otthon marad, nem biztos, hogy számíthat a mentéssel foglalkozó szakemberek segítségére, hiszen ők is életveszélyben vannak. A vihar ugyanis - mint mondta - részben óriási esőt hoz, részben pedig olyan magasra korbácsolja a tenger hullámait, hogy a házak is teljesen víz alá kerülhetnek, vagy az ár elsodorhatja őket.
A Szövetségi Katasztrófa-elhárítási Hivatal (Fema) igazgatója, Brock Long szintén figyelmeztetett: senki ne gondolja, hogy a vihar holmi látványosság. Mint fogalmazott,
aki kimegy megnézni a hullámokat, "sajnos nem marad életben, hogy elmesélje a látottakat".
A Fema mintegy 3 ezer szakembere már a helyszínen van, hogy segítsen - mondta Long, aki szerint a Michael a "legrosszabb fajta hurrikán".
Trump kihirdette a rendkívüli állapotot Floridára, s ez azt jelenti, hogy a déli állam szövetségi anyagi támogatást kap a természeti katasztrófa elhárításához.
Florida mellett Alabamában és Georgia államban is rendkívüli állapotot hirdettek.
Floridában és Alabamában tornádókra is számítani lehet. A hurrikán várható útvonalában mintegy 20 millió ember él.

"Nem erre szerződtünk" - a Microsoft dolgozói petícióban kérik, ne kelljen fegyvert fejleszteniük

Publikálás dátuma
2019.02.23 19:18
Illusztráció
Fotó: DPA/AFP/ Gambarini Mauricio
A Microsoftnak péntekig 94 munkatársa írta alá a petíciót, melyben arra kérik a céget: álljon el egy az amerikai hadsereggel kötött 480 millió dolláros szerződéstől, és mindenfajta hadiipari fejlesztéstől - írja a Reuters.
Tavaly novemberben nyert tendert a cég, ekkor azt vállalta el, hogy legalább 2500 működő "kiterjesztett valóság headsetet" szállít le a katonáknak. Ezeket csatatéren és kiképzésen egyaránt használnák, növelve így a katonák "halálosságát, mobilitását és szituációs éberségét".
"Nem fegyverek fejlesztésére szerződtünk, és követeljük a beleszólást abba, hogy hogyan használják fel a munkánkat"
- olvasható a dolgozók tiltakozásul megfogalmazott, a Twitteren közzétett levelében. Azt kérik a vállalattól, hogy dolgozzon ki egy nyilvános irányelvet arra nézve, hogy hol lehet alkalmazni a technológiáját.
A Microsoft közleményben úgy kommentálta a kezdeményezést: mindig örül, ha visszajelzést kap munkatársaitól. Emellett viszont elkötelezett a hadsereg segítésében. Az amerikai hadsereg egyáltalán nem reagált a hírre.

A pilóták hibájából ütközhetett hegynek a tavaly lezuhant iráni utasszállító

Publikálás dátuma
2019.02.23 18:26
Illusztráció
Fotó: AFP/ MARWAN NAAMANI
Hibázott továbbá a meteorológiai szolgálat, a légitársaság, de még a repülőgép gyártója is.
Az előzetes jelentés alapján főként a pilóták által elkövetett hibák vezettek az Iran Aseman légitársaság ATR 72-es repülőgépének tavaly téli katasztrófához - írja az airportal.hu. Az Iran Aseman gépének becsapódását a 60 utas és 6 fős személyzet közül senki sem élte túl.
Az első hibát a célállomáshoz közeledve, a süllyedés megkezdésekor követték el: túl mélyre ereszkedtek.
Már a repülőtér megközelítését sem lett volna szabad megkezdeniük, mivel az időjárási viszonyok rosszabbak voltak az engedélyezett üzemelési minimumoknál.
A repülőgép eközben felhőbe került, ahol jegesedés jelentkezett, ám a jégtelenítő berendezéseket mindössze néhány percig üzemeltették. Ehelyett igyekeztek kirepülni a felhőből, ezért még alacsonyabbra süllyedtek. A hegyek feletti légmozgás pedig már túl soknak bizonyult.
A dokumentum több kritikát is megfogalmaz a meteorológiai szolgálat működéséről és a légitársaság képzési gyakorlatáról is. A meteorológiai szolgálat nem adott ki figyelmeztetést a hegyek felett várható hullámjelenségről. A légitársaság kiképzési anyaga pedig nem tette lehetővé a kialakult időjárási helyzet felismerését. A repülőgépet gyártó ATR által kiadott kézikönyvben – amelytől a légitársaság által kidolgozott eljárás ráadásul el is tért – szintén nem volt egyértelmű, hogy a kialakult vészhelyzet hogyan hárítható el.
Frissítve: 2019.02.23 18:27