Nem számít egy 20 milliárdos csalássorozat az ügyészségnek, ha balos politikusokra is rá lehet menni

Publikálás dátuma
2018.10.11 17:37

Fotó: MTI/ Mészáros János
Rengeteg rászedett kára csökkenhetett volna, ha a hatóságok foglalkoznak azokkal az információkkal, amiket a szökésben lévő Bróker Marcsi hollétéről és az elrejtett laptopjáról osztott meg velük egy informátor. Ám a 20 milliárdos csalássorozat nem ért annyit az ügyészségnek, hogy vádalkut kössenek egy volt fideszessel, akire MSZP-s és SZDSZ-es politikusok bemártásában számítottak.
2016-ban a Kun-Mediátor ügyben már 793 sértettet hallgattak meg és 193 748 832 forint értékű vagyont sikerült lefoglalni biztosítékként - írja a 168 Óra. A brókercég vezetője azonban egy éve elhagyta az országot. Dobrai Sándorné tartózkodási helyéről, szándékairól és egyéb terhelő bizonyítékokról ekkor már jó ideje tudott Polt Péter: arról a bejelentő, Czibula Csaba még 2015-ben tájékoztatta őt. Dobrainé lakcímét ismerte, és azt is megtudta, hol parkol az az autó, amiben a nő az összes Kun-Mediátoros adattal megrakott laptopját hagyta. Figyelmeztetett: a laptopot nemsoká megsemmisítik.
A bejelentő a kocsikulcsot Magyarországra hozó futár nevét is elmondta volna, egy feltétellel: ha visszavonják az ellene hat éve érvényben lévő nemzetközi elfogatóparancsot. Ez nem történt meg.
Csakhogy Czibula Csaba - exfideszes VII. kerületi önkormányzati képviselőt – egy másik, az ügyészség számára politikailag fontosabb ügyben szerette volna a vádhatóság szóra bírni: a neve előbb Gál György SZDSZ-es frakcióvezető ellen indult nyomozásban merült fel, majd úgy, mint aki Hunvald György szocialista polgármestertől kapott pénzeket.
Az ügyészségnek a következőt kellett mérlegre tennie: az egyik oldalon állt egy jogerős bírósági ítéletben ejtett 8 milliós vesztegetési vád, egy tíz évvel ezelőtti, két évig tartó, havi 300 ezer forint értékű tanácsadói szerződés, továbbá egy szintén tíz éve született, jó egy évig tartó, havi 140 ezer forint értékű kontraktus, amely keretében Czibula egykori felesége adott tanácsokat a kerületi Fidesz-frakciónak.
A mérleg másik serpenyőjében egy nagyjából 20 milliárdos sikkasztási ügy szerepelt,
amelyben nemcsak forró nyomon kínálták fel tálcán a főszereplőt a hatóságoknak, de rendelkezésére álltak olyan adatok, hangfelvételek, feljegyzések, számlaszámok, valamint helyrajzi számok is, amelyek felhasználásával a sértettek kárát bizonyosan csökkenteni lehetett volna.
Bróker Marcsi ügyében elmaradt a vádalku. A húszmilliárdos csalássorozat forró nyomos információi kihűltek.
Frissítve: 2018.10.11 17:38

Vasárnap már kissé enyhül az idő, de az éjszaka hideg lesz

Publikálás dátuma
2019.02.23 17:50

Fotó: Shutterstock
Napközben fagypont felett alakul a hőmérséklet, csapadék nem várható.
Az előrejelzés szerint éjszaka többnyire derült lesz az ég, de főként északon, északkeleten előfordulhatnak erősebben felhős területek is. Vasárnap gyengén és közepesen felhős tájak és időszakok egyaránt lesznek. Csapadék nem várható. Éjszakára jelentősen gyengül, és vasárnap is többnyire mérsékelt marad a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet szeszélyes területi eloszlásban általában -5 és -10 fok között alakul, de a fagyzugos tájakon hidegebb is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet vasárnap 1 és 5 fok között valószínű.

Bevándorlók érkezésének állítanak hajó formájú emlékművet Baján

Publikálás dátuma
2019.02.23 17:40

Fotó: Wikipedia
A tervek szerint még idén elkészül a németek betelepülésének emlékét őrző ulmi dereglye.
A bajai német nemzetiségi szervezetek az eredeti méretben készülő dereglyével főként a dél- és középnémet területekről, illetve a Rajna vidékéről a 18. században Magyarországra érkező telepesek előtt tisztelegnének - nyilatkozta az emlékmű-állítás projektvezetője, Manz Alfréd. Őseik ugyanis többnyire ilyen hajókkal érkeztek a török idők után elnéptelenedett vidékekre, így a Bácskába is.
A német nevén Ulmer Schachtelt kulturális attrakciónak is szánják, hiszen bár létezik néhány kisebb mása, de eredeti méretű még nem készült Magyarországon. A tervek szerint a hajó fedélzetén kialakított faház oktatási célokat is szolgálna a magyarországi németek történelmével, kultúrájával és nyelvével kapcsolatos interaktív kiállítások formájában.
Az emlékműhöz kapcsolódva az Országos Német Önkormányzat egy nemzetiségi tanösvényt is létesít Baján a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja területén, amelynek első állomása a betelepítés körülményeit mutatja majd be a hajón szemléltetve. A további hét állomás a magyarországi németek kultúrájába és közösségi életébe nyújt majd betekintést.
A projektvezető az eredeti ulmi tervek alapján készülő, 21 méter hosszú, 4 és fél méter széles dereglyéről elmondta: a történelmileg korhű hajó vörösfenyőből készül. Az emlékmű alapozása már megtörtént, jelenleg a famunkálatokat végzik.
Manz Alfréd emlékeztetett arra, hogy a Duna-menti svábok 18. századi kivándorlásának szimbólumává vált lapos folyami hajó nevét egy korabeli stuttgarti képviselőről kapta, aki az Ulmban gyártott dunai hajókat egyszerű felépítésük miatt doboznak, Schachtelnek nevezte. Az ulmiakat gúnyolták is a kis kereskedőhajók, mert "ezeket csak annyira eszkábálták össze, hogy kibírják a 2-3 hetes utat Ulm és Bécs között" - fogalmazott a projekt vezetője.
A korábban bort és különféle árukat szállító hajókat csak egy irányba, a folyón lefelé használták. Érkezésüket követően a járműveket szétszedték, a fát pedig eladták vagy házépítéshez használták fel. A dereglye építési módjára jellemző volt még, hogy a hajópadlón és a hajófalon a deszkák közötti réseket hosszúszálú mohával tömték ki, "schoppenelték". A tevékenység nyomán nevezték el az ulmi hajóépítőket Schoppereknek.
A dereglyék hajófala nagyjából egy méter magas volt, lapos padlózatukkal közvetlenül a partig lehetett velük haladni. Nagyságuk és alakjuk folyton változott, idővel elérték a 15-22 méteres hosszúságot és a 2-5 méteres szélességet is. A hajó közepén állt egy fakunyhó. A járművet nem hajtotta semmi, csak a sodrás, a hajóorrban és a hajófarban elhelyezett 2-2 rúddal, evezővel csak irányították. Jellemzője volt továbbá a hajótörzsön látható ferde fekete-fehér csíkozás, amely nem Ulm szimbóluma, hanem a világos fenyőből készült hajón a jobb láthatóságot szolgálta.
A hajó formájú emlékműhöz szükseges pénzt "folyami kilométerjegyek" értékesítéséből és adományokból, valamint pályázati forrásokból teremtik meg. A gyűjtéshez bárki hozzájárulhat, így kaptak már támogatást számos nemzetiségi önkormányzattól, állami szervezetektől, kitelepített német családok leszármazottjaitól Németországból, de még a tengerentúlról is. A műtárgy a Bajai Német Önkormányzat, a Bácskai Németekért Közalapítvány és a Bácska Német Kulturális Egyesület együttműködésében, a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának (MNÁMK) partnerségével épül meg az MNÁMK főépülete előtt.