Szemétkrízis - Beszámíthatósági határon a kormány

Publikálás dátuma
2018.10.29. 15:33

Fotó: Népszava
Cseresnyés Péter, a hulladékügyekért felelős innovációs és technológiai tárca államtitkára a parlamentben szemrebbenés nélkül letagadta, hogy bárhol is az utcán maradna a hulladék. Márpedig Észak-Pest és Nógrád megye több mint száz településén ez a helyzet. Senki sem tudja, milyen fertőzésnek kellene elterjednie ahhoz, hogy a kormány tudomást vegyen róla.
"Hulladék, szemét nem marad elszállítatlanul", "a kormány minden esetben lépni fog, amint ezen elv sérülését látja", "a kormányzat abban a pillanatban intézkedett, amikor probléma merült fel" - közölte a szocialista Molnár Gyula napirend előtti felszólalására reagálva Cseresnyés Péter, az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára. Az utcán maradó hulladékok miatt intézkedést követelő ellenzéki honatya szemére vetette, hogy szerinte a képviselő nem figyelte kellőképpen a szavait alátámasztó hétvégi híradásokat. A tények ugyanakkor szöges ellentétet mutatnak Cseresnyés Péter szavaival. Semmilyen ismert szempontból nem követhető, mi állhat a parlamenti államtitkár közlése hátterében. A valóság ugyanis az, hogy a Zöld Híd Nonprofit Kft. által felügyelt mintegy százezer észak-Pest megyei és nógrádi ház elől ma már nem vitték el a szemetet és egyelőre senki se tudja, ez meddig marad így. Az államtitkár szavaival élve tehát elszállítatlanul maradt a hulladék olyan településeken például, mint például Aszód, Gödöllő, Fót, Hollókő, Mogyoród, Nagymaros, Sződliget, Veresegyház vagy Zebegény.
Eme állapot megszüntetése érdekében a kormány konkrétan semmit se intézkedett. Az öt éve a parlament által elfogadott szabály alapján a katasztrófavédelmi főparancsnokság igyekezett új szolgáltatót kijelölni, de ez - máig tisztázatlan okokból - nem jön össze nekik. Így ma a Zöld Híd munkagépei, munkásai telephelyükön álltak és vártak, a szemét pedig kint maradt az utcákon. Habár a kormány hónapok óta "vizsgálatokat folytat", illetve a múlt héten "bizottságot alapítottak", kutatásaink szerint ennek az észak-magyarországi településeken gyűlő hulladék elszállítására se hivatalos, se informális hatása nincs. Habár se a kérdező, se a válaszoló nem említette konkrétan a Zöld Híd esetét, Cseresnyés Péter azzal, hogy bizonyos hétvégi - közlésével amúgy szöges ellentétben álló - sajtóközlésekre utalt, egyértelmű bizonyságát adta, hogy szavai a konkrét észak-magyarországi esetre vonatkoznak. Az államtitkár ugyanakkor felszólalása nagy részében a 10-12 évvel ezelőtti szocialista kormányzat hulladékgazdálkodási politikáját bírálta. Szerinte ezzel ellentétes erőfeszítéseik központjában a minél alacsonyabb hulladékdíj áll. Megjegyzendő: a megszólított ITM még a kormányon belül is szélsőségesen téveszmésen ítéli meg a magyarországi szemétszállítási helyzetet. Cseresnyés Péter két hete egy, az akkor még csak közelgő veszélyre figyelmeztető parlamenti kérdésre a hulladékágazatot teljesen problémamentesnek írta le. Ehhez képest három napra rá Gulyás Gergely kancelláriaminiszter már több tízmilliárdos hiányról beszélt, aminek kapcsán a kormány vizsgálatot tart szükségesnek. Weingartner Balázs, a hulladékcégek anyagi forrását (feladatai ellenére se) biztosító NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. szakmai felügyeletét ellátó ITM-államtitkár - nem mellesleg az NHKV korábbi vezére - kérdéseinket visszatérően a cég tulajdonosi jogait ellátó nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszterhez irányította. Megkereséseinkre se tőle, se a vagyonminisztertől, se az NHKV-tól nem kaptunk választ.
Az Orbán-kormány által módszeresen kivéreztetett hulladékágazat már az elmúlt évek során is komoly válságjeleket mutatott. Több száz településen a katasztrófavédelem jelölt ki az anyagi ellehetetlenülés miatt levonuló szolgáltató helyett a környékről egy másikat. Az egyre-másra szivárgó információk szerint a hulladék elszállítása az ország jelentős területein csődközeli állapotú. Ekkora területen ugyanakkor még soha nem maradt az utcán a szemét. (Számításaink szerint ez körülbelül napi 200 tonna.) Ehhez képest jelenleg se az érintett cégeknek, se az illetékes szerveknek, se a kormánynak nincs fogalma arról, miként oldja meg a területen felgyülemlő hulladék elszállítását.

Jól-rosszul, de működött

Molnár Gyula felszólalásában a hulladékdíjak beszedésére és visszaosztására két éve alapított NHKV azonnali megszüntetését követelte. A helyzet számára Nápolyt idézi, ahol a szeméthegyek állítólag a helyi maffia miatt lepték el az utcákat. Bár nálunk a kormány a felelős, ez nem mutat jelentős különbséget Nápolyhoz képest - fogalmazott árnyaltan a szocialista honatya. Kormányzásuk időszakára úgy emlékezett: akkor a hulladékszállítás, ha jól-rosszul is, de - működött.

Szerző
Frissítve: 2018.10.29. 15:35

Emelkedik a gázolaj ára

Publikálás dátuma
2018.10.29. 14:28
Illusztráció
Fotó: Népszava
Változatlan marad viszont a 95-ös benzin literenkénti ára.
Szerdán bruttó 3 forinttal emeli a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol Nyrt., a 95-ös benzin ára nem változik - értesült az MTI piaci forrásokból hétfőn.
Az áremeléssel a gázolaj literje 429 forintra drágul.

Az üzemanyagok ára legutóbb pénteken változott, 3-3 forintos csökkenéssel a benzin átlagára 391 forintra, a gázolajé 426 forintra mérséklődött.
A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.
Szerző

20 évig tervezték, most építeni is elkezdik a szlovén-magyar áramvezetéket

Publikálás dátuma
2018.10.29. 14:20
Illusztráció
Fotó: TÓTH GERGŐ / Népszava
Indulhat a rég várt kapacitás-kereskedelem, amint elkészül az EU-s pénzből finanszírozott 400 kilovoltos nagyfeszültségű távvezeték.
Két évtized tervezés után kezdetét veszi a Szlovéniát Magyarországgal összekötő 400 kilovoltos (kV) távvezeték megépítése, miután nemrég a szlovén energia ügynökség jóváhagyta a projekt finanszírozását - írja az MTI.
A 80,5 kilométer hosszú vezeték 2021 első felére készül el, 120-130 millió euróba kerül, amit részben az Európai Unió finanszíroz, és mintegy 1,2 kilométer szakaszon horvát területen halad át. Erről még januárban írt alá keretszerződést az ELES d.o.o. Szlovén Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító és a HOPS d.o.o. Horvát Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító vállalat. Az ELES és a HOPS megosztja a potenciális nyereséget a Szlovénia és Magyarország közötti kapacitáskereskedelemből származó bevételéből, amely mivel 80,5 kilométer szakaszról van szó, Horvátország területén keresztül pedig mindössze 1,2 kilométer szakasz halad át, legfeljebb az összbevétel 1,5 százalék lehet..
A korábbi tervek szerint a nagyfeszültségű távvezeték teljesen szlovén területen épült volna meg, és a Cirkovce-Pince vonal helyett a muravidéki Gyertyános (Gaberje) település mellett haladt volna el, ezért a helyiek tiltakoztak ellene.
Szlovéniának jelenleg csak Magyarországgal nincs közvetlen határkeresztező távvezeték-kapcsolata. Horvátország és Magyarország között még 2006-ban megépült az összeköttetés.
Az energia ügynökség szerint a beruházásnak jelentős szerepe lesz az európai uniós belső villamosenergia-piac megvalósulásában, és a régiós villamosenergia-piacok nagyobb fokú integrációjában. A szlovén energia ügynökség az ELES-nek átnyújtott dokumentációjában jelzi, hogy még kérelmezni kell az építési engedélyt.
Szerző
Frissítve: 2018.10.29. 14:28