Gödöllőre és az LMP-re tolná a kormány a szeméthegyeket

Publikálás dátuma
2018.10.30 19:38

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
A Fidesz szerint azért állnak ürítetlenül a kukák Észak-Kelet-Pest és Nógrád megyében, mert az LMP vesztett a választásokon. Az elszállítás anyagi forrásainak elapasztása mögött ugyanakkor a kormány áll.
FRISSÍTÉS: Cikkünk megjelenése után, kedd este a katasztrófavédelem azt közölte: kötelezték a Zöld Híd Kft-t a szolgáltatásra, vagyis arra, hogy szerdától ismét szállítsák el a szemetet. A cég ügyvezetője a kedd este, a katasztrófavédelem központjában tartott találkozón megtagadta a határozat átvételét, de az ennek ellenére is hatályos. Arról, hogy melyik településen mikor viszik el a hulladékot, a katasztrófavédelem honlapján keresztül tájékoztatja az érintetteket. A szolgáltatás ellátásához szükséges források a közlemény szerint rendelkezésre állnak.
Kedden világossá vált: az Orbán-kormány azért hagyja szemétben megfulladni Észak-Kelet-Pest és Nógrád megye 116 települését, mert a hulladékos társulásukat vezető gödöllői polgármester, Gémesi György az áprilisi választások előtt az LMP-vel kötött szövetséget. Vécsey László, a térség fideszes országgyűlési képviselője az MTI tudósítása szerint tegnapi tájékoztatóján azt állította: azért marad hétfő óta a térség utcáin a háztartási hulladék, mert a térség ellátásáért felelős Zöld Híd Nonprofit Kft. vezetése „évek óta politikai ügyet generál a hulladéktémából". A hulladékgazdálkodási társulási tanács elnöke, Gémesi György gödöllői polgármester, az Új Kezdet ellenzéki párt elnöke, aki az LMP-vel választási szövetséget kötött. A Zöld Híd ügyvezető igazgatója pedig Gyenes Szilárd, aki Gémesi György alpolgármestere volt, egyébként pedig az LMP országgyűlési képviselőjelöltjeként indult a választáson – tette hozzá. A fideszes képviselő szerint a térségben azért marad a szemét az utcán, mert képtelenek feldolgozni a választási vereséget és most az emberek biztonságát veszélyeztető, politikai döntést hoztak. Felszólította Gémesi Györgyöt, hogy vállalja a felelősséget, kezdje meg a károk elhárítását, ellenkező esetben pedig „a kormány vegye át a Zöld Híd irányítását”. A fideszes képviselő órákon belüli megoldást sürgetett. Ez azonban kedden sme született meg. Az ilyenkor új szemétszállítót kijelölni hivatott Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főparancsnoksága (BM OKF) ugyanis csak egy másik fideszes politikai nyilatkozatnak adott helyt. A hatóság fővárosi központja előtt Kontrát Károly, a BM parlamenti államtitkára felháborítónak nevezte, hogy a Zöld Híd nem látja el szerződéses feladatát, nem szállítja el a szemetet és a megbízást sem adja át. A kft.-t „irányító LMP-s” Gémesi György „politikai játszmába kezdett”, de a kormány nem enged a zsarolásnak, szemét nem marad elszállítatlanul, és fenntartják a rezsicsökkentést is – hangoztatta az államtitkár. Góra Zoltán, a BM OKF főigazgatója ehhez még hozzátette: a katasztrófavédelem az ország egész területén felkészült a hulladékszállítás megszervezésére, illetve elvégzésére. A keddi megszólalásokban senki se tett említést arról, hogy az ilyenkor döntésre jogosult BM OKF kirendelt-e a területre új hulladékszállítót, vagy ha nem, miért nem. A sajtótájékoztatón az újságírók nem kérdezhettek. A hulladékhelyzetet politikai síkra terelő fideszes beszédekben a csúsztatások mellett számos tárgyi tévedés is elhangzott. Kontrát Károly állításával szemben a Zöld Híd pénteken kifejezetten átadta megbízását: hivatalos levelekben értesítette ugyanis a hatóságokat szolgáltatása ellehetetlenüléséről. Ilyenkor – az amúgy már bevett gyakorlat szerint – a BM OKF feladata és felelőssége a hulladékszállítás megszervezése. Ez azonban ismeretlen ok miatt közel egy hete nem történik meg. Gémesi György nem volt LMP-s, hanem pártja szövetségre lépett az ellenzéki tömörüléssel – amit már megszakított –, és nem a Zöld Hidat, hanem a tulajdonos önkormányzati társulást vezeti. A szemét a térségben továbbra is elszállítatlanul maradt, illetve a BM OKF a Zöld Híd területén mindmáig nem szervezte meg, illetve végezte el a hulladékszállítást, a kormány pedig nem jogosult átvenni a Zöld Híd irányítását. Arra, hogy Vécsey László az utcán maradó hulladékot az LMP választási veresége miatti bosszúként állította be, lapunknak Gémesi György úgy reagált: a hulladékszállítást alapvetően szakmai kérdésként kezelik, így az ilyen politikai kijelentésekkel nem tud mit kezdeni. Vécsey László jobban tenné, ha többet törődne a parlamentben általa képviselt térséggel: több társulási közgyűlésre, elnökségi ülésre is meghívták, sikertelenül. Délelőtt, a Zöld Híd gödöllői telephelyén tartott sajtótájékoztatóján ennek kapcsán azt mondta: ha a kialakult helyzet mögött politikai szándékok húzódnak meg, azon ugyan ma már nem csodálkozna, mégis értetlenül áll előtte. Ők ugyanis a hulladékszállítás – vagy akár a városüzemeltetés – terén jogszabály-végrehajtók. Legfeljebb azt tudja tehát elképzelni, hogy a politikusok e szabályokat nem szakmai alapon hozták. A tájékoztatón felmerült, hogy Hertel László, Sződ független polgármestere lemondásra szólította fel a társulás és a cég vezetőségét. Gémesi erre kifejtette: a társulás bármely tagja kezdeményezhet ilyet, amiről november eleji ülésükön tárgyalhatnak, a cég viszont különálló jogi személy.

Továbbra is patthelyzet van a szemétszállításban

A sajtótájékoztatón a polgármester és Gyenes Szilárd ügyvezető továbbra is a patthelyzet fennmaradásáról számoltak be. Eszerint a hulladékdíjakat beszedő állami NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.-től továbbra se kapják meg a működésükhöz szükséges legalapvetőbb forrásokat se: miközben éves forgalmuk körülbelül ötmilliárd forint, most számlájukon gyakorlatilag nincs pénz. (Ezért az ügyvezető a dolgozók kéthavi bérét ügyvédi letétbe helyezte.) Újra és újra, egyre határozottabb tárgyalásokat kezdeményeznek úgy az NHKV-val, mint a BM OKF-fel, de az utóbbi napokban már választ se kaptak. Annak kapcsán, hogy Cseresnyés Péter, az innovációs és technológiai tárca parlamenti államtitkára hétfőn a parlamentben kérdésre annyit érdemit mondott, hogy a Zöld Híd az NHKV kérése ellenére nem tudta költségigényeit hitelt érdemlően alátámasztani, Gyenes Szilárd – több kilónyi elszámolást az asztalra helyezve – kijelentette: bárkinek bármikor bármit bemutat gazdálkodásukból. Arra a kérdésre, hogy benzinkészletük meddig tart ki az óvodák, oktatási intézmények és temetők kukáinak ürítésére, váci, balassagyarmati és szadai alvállalkozóiknak meddig tartanak ki az anyagi forrásaik az ottani hulladék elszállítására, illetve mikor állhat elő a térségben közegészségügyi vészhelyzet, nem kívánt becslésekbe bocsátkozni. (Ha az egészségügyi hatóságok ezt elrendelik, a BM OKF saját költségére rendelhet ki hulladékszállítót – legyen az például a Zöld Híd, vagy más, akár engedéllyel nem rendelkező cég is.) Úgyszintén nem kívánták értékelni az elszállítás kapcsán keringő, különböző áthidaló megoldásokról terjengő híreket. Felmerült, hogy a helyhatóságok maguk kifizetik a hulladékszállítás költségeit. Erre ugyan elvi lehetőség adódik, de értelmetlen, hisz a szolgáltatás ellenértékét a lakosság már befizette az NHKV-nak, amely azt nem utalja át a Zöld Hídnak - hangzott el.
2018.10.30 19:38
Frissítve: 2018.10.30 21:10

Debreceni főpályaudvar: felülvizsgálják a terveket, akár 13 milliárddal drágulhat a beruházás

Publikálás dátuma
2019.01.20 21:02

Fotó: epiteszforum.hu/
Mindezt azzal indokolják, hogy az eddigi elképzelések nem igazodnak a város gazdasági fejlődéséhez.
Többe kerül majd és később készül el a debreceni főpályaudvar, a terveket felülvizsgáltatja az Innovációs Minisztérium – hangzott el az RTL Klub híradójában. Információik szerint a beruházás teljes költsége 21 milliárd helyett akár 34 milliárd forint is lehet.   A debreceni önkormányzat még pénteken közölte az MTI-vel, hogy eredménytelenül zárult a debreceni főpályaudvar megvalósítására kiírt második közbeszerzési eljárás is, mivel a legjobb ajánlat szerinti kivitelezési költség meghaladta a rendelkezésre álló fedezetet. Közleményük szerint a debreceni intermodális központ fejlesztésének közösségi közlekedési részei – az autóbusz- és vasúti pályaudvar – áttervezés után a 2020-ban kezdődő európai uniós fejlesztési ciklus elején valósulhatnak meg. A közúti közlekedési elemek közül a Mikepércsi úti körforgalmi csomópontok áttervezés után, valamint a Hadházi utca és a Nyíl utca csomópontjának átépítése az elkészült terveknek megfelelően, 2020-ban lesz indítható. A főpályaudvar fejlesztéshez kapcsolódó Petőfi tér rekonstrukcióját Debrecen önkormányzata az Új Főnix Terv keretében tervfelülvizsgálat után az eredetileg tervezett időben, 2020-ban valósítja meg, az ehhez szükséges forrás az önkormányzatnál rendelkezésre áll – olvasható a közleményben. A dokumentum szerint a főpályaudvar terveinek és tervezett műszaki tartalmának felülvizsgálatát indokolja, hogy
a tervezési időszakhoz (2013) viszonyítva az elmúlt évek gazdasági fejlesztései miatt megváltoztak a közúti és vasúti személy- és áruszállítási igények, növekedtek a kivitelezési költségek. Az ipari-gazdasági fejlesztések miatt jelentős növekedés várható a közösségi közlekedés személyszállítási és áruszállítási ágazatában, amely igényekkel a főpályaudvar jelenlegi terve nem kalkulál.
Mindemellett az elmúlt év végén kormányhatározat született a 108-as vasúti vonal fejlesztéséről, villamosításáról, az észak-nyugati gazdasági övezetet kiszolgáló új vasúti terminál megépítéséről, a tócóvölgyi vasútállomás fejlesztéséről, a Debrecen–Balmazújváros és a Debrecen–Nagyvárad közötti vasúti kapcsolat fejlesztéséről. E fejlesztéseket szintén összhangba kell hozni a megvalósítandó debreceni főpályaudvar terveivel. Debrecen önkormányzata elkötelezett egy olyan főpályaudvar fejlesztése mellett, amely a gazdaság fejlődése miatt megváltozott igényeket is képes tökéletesen kiszolgálni – zárult az önkormányzat közleménye.
2019.01.20 21:02

Új helyettes államtitkár az ITM-ben

Publikálás dátuma
2019.01.20 17:54
Schweickhardt Gyula
Fotó: /
Schweickhardt Gyula személyében mai hatállyal új helyettes államtitkárt nevezett ki az Innovációs és Technológiai Minisztériumba Orbán Viktor. A kiválasztott leendő tevékenységet a határozat nem pontosítja. Annyi bizonyos, hogy Schweickhardt Gyula december 31-ig a főképp karbantartással, üzemeltetéssel foglalkozó, városi tulajdonú Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. ügyvezetői posztját töltötte be. Mint azt a boon.hu megjegyzi, egy tizenegy tagú kabinet tagjaként emellett a városüzemeltetésért és közlekedésért felelős polgármesteri biztosként is tevékenykedett. Az eszakhirnok.com ennek kapcsán a fideszes polgármester, Kriza Ákos bizalmi emberének nevezi. A hír alatti kommentek többsége Schweickhardt Gyula városbéli tevékenységét kevéssé tünteti fel kedvező színben. Az utóbbi évek során számos civil szervezet kérte tőle a város égető gondjainak orvoslását.
Szerző
2019.01.20 17:54
Frissítve: 2019.01.20 18:22