Kiestek a Simicska-cégek

Publikálás dátuma
2018.11.08 19:54

Fotó: / Németh András Péter
Mintegy 4,1 ezermilliárdos tavalyi árbevételével ismét a Mol bizonyult a legnagyobb árbevételű hazai cégnek a HVG Top 500 elnevezésű felmérése szerint. Igaz, a társaság forgalma az olajárétól elmaradó ütemben bővült. Utána következik az Audi Hungaria 2,3 ezer, illetve az állami MVM Magyar Villamos Művek 1,3 ezer milliárddal. Nagy nyertes az építőipar, bár a Simicska-érdekeltségek kiestek a listából. A Mol csütörtöki londoni befektetőnapja kapcsán közzétette: 2019-2021-re 10 százalékkal 2,2-2,4 milliárd dollárra (600-700 milliárd forintra) növeli éves, leírások előtti, úgynevezett EBITDA-nyereségtervét. 2022-2023-ra pedig felkúszhatnak akár 2,6 milliárd dollárig (több mint 700 milliárd forintig) is. Az első időszakban főként a kitermelés és a fogyasztói szolgáltatások, később inkább a finomítás és a vegyipar felfutásához fűznek vérmes reményeket. 
Szerző
2018.11.08 19:54
Frissítve: 2018.11.08 19:54

Az ízeket nem lehet levédetni az Európai Bíróság szerint

Publikálás dátuma
2018.11.13 15:01
Illusztráció
Fotó: Pexels/
A bíróság szerint annyira megfoghatatlan egy íz, hogy nem lehet azt levédetni. Az érintett azon sajnálkozik, hogy így szabadon másolhatóak az ízek és illatok.
Egy kedden hozott ítéletében az Európai Bíróság (ECJ) kimondta, az ízeket nem lehet levédetni - írja a Reuters.
Az ügy egy holland sajtkészítő vállalat keresetével indult, aki krémsajtja ízét szerette volna jogvédetté nyilváníttatni. A Levola Hengelo azért perelte konkurensét, a Smilde-t, mert az állításuk szerint lemásolta a Heksenkaas (boszorkányok sajtja) fantázianevű terméküket.
A holland bíróság az ügyben az ECJ-hez fordult, és a luxemburgi testület kimondta: egy étel íze nem tehető jogvédetté, mivel nem lehet azt pontosan és objektív szempontok szerint meghatározni. Továbbá, az íz számtalan külső tényezőtől is függ - így például az ízlelő személy ízlésétől, környezeti hatásoktól és az adott ízt hordozó étel elkészítésétől.
"Sajnálatosnak és inkorrektnek  tartjuk, hogy az ételeken és parfümökön keresztüli kreatív kifejezésmódokat nem illeti meg a jogvédelem, és akárki másolhatja azokat" - kommentálta hírt Michel Wildenborg, a Heksenkaas igazgatója.
2018.11.13 15:01

Gyengélkedni látszik a honi autógyártás

Publikálás dátuma
2018.11.13 13:34
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Befékezett a magyar ipar, ez derül ki a KSH szeptemberi adataiból. Megjegyzendő, ez nem unikális jelenség, követtük a régiós országok - különös tekintettel Németországra - gazdasági teljesítményének lelassulását. Ugyan a munkanaphatástól megtisztított ipari termelés 2,2 százalékkal emelkedett, a nyers adat azonban 0,6 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Tavaly július óta ilyen gyenge teljesítményre nem volt példa. A befékezésből a Népszava által megkérdezett Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője arra következtet, hogy egyrészt a magyar kivitel dinamikája mérséklődött, másrészt az ipar teljesítményének a csúcsára ért. A szakember azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy az ipar egy-egy hónapjának teljesítményéből messzemenő következtetéseket nem lehet levonni. Ha vonalas grafikonnal ábrázolnánk a helyzetet, akkor fűrészfog-képet mutatna. A mostani második naptárhatással korrigált becslés is alátámasztja ezt, hiszen augusztushoz képest 2,1 százalékos visszaesést mutatott a kibocsátás, az eltelt kilenc hónapból ötször csökkent az ipar teljesítménye havi összehasonlításban, de a szeptemberi volt a legnagyobb mértékű. Németh Dávid így átlagosan 3 százalékos ipari növekedést prognosztizál 2018 egészére.  Ami a részleteket illeti. Egyértelmű, hogy a németországi autóeladások ütemének csökkenése kihatott a magyarországi gyárak teljesítményére is. Németh Dávid azonban nem a VW-botrányt követő új szabványok bevezetése elhúzódásának tudja be a járműgyártás visszaesését, mert álláspontja szerint a ez a gyártás ütemét nem befolyásolja - a megrendelések elmaradása annál inkább. Az új belföldi és exportrendelések jelentős mértékben eltérnek az egy évvel korábbiaktól. Az ipar teljesítményéről csak a tavalyi számok állnak rendelkezésre. Akkor a járműgyártás 2017-ben 8100 milliárd  forintot tett ki, idén 9 ezer milliárd forintra számítanak. A tavalyi teljesítményben a meghatározónak mondható közúti járműgyártás 4038 milliárd forintot képviselt. A teljes járműágazat - összesen 900 cég - termékeinek csaknem az egészét, 91,1 százalékot exportáltak. Most viszont a feldolgozóipari termelés több mint negyedét képviselő járműgyártás kibocsátása 9,5 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A közúti járműalkatrész gyártásának volumene 1,8, míg a közúti gépjármű gyártásáé 17,5 százalékkal visszaesett.
2018.11.13 13:34
Frissítve: 2018.11.13 13:35