Előfizetés

Újabb kötelezettségszegési eljárás - Magyarországnak két hónapja van magyarázkodni

Marnitz István
Publikálás dátuma
2018.11.08. 19:48

Fotó: SERGI REBOREDO / PICTURE ALLIANCE / DPA / AFP
A kötelezettségszegési eljárás első hivatalos lépéseként az EU felszólító levelet küld hét tagállamnak – köztük Magyarországnak –, mert nem ültették át vagy nem hajtották végre megfelelően az energiahatékonyságról szóló 2012-es irányelv egyes követelményeit – közölte az uniós testület.
A szabály 2020-ra EU-szinten 20 százalékos energiahatékonyság-növelést céloz. Magyarországnak és a másik hat érintett tagállamnak (Ausztriának, Finnországnak, Németországnak, Romániának, Szlovákiának és Spanyolországnak) most két hónapja van válaszolni a felvetésekre. Ha nem jutnak dűlőre, következik az indokolással ellátott vélemény, majd a per. Az irányelv Magyarországra 2014-es alapon évi másfél százalékos energiamegtakarítást ró. Ehhez képest már az erről szóló törvényt is csak 2015-ben fogadta el az országgyűlés, hasonló uniós fenyegetések árnyékában. Bár a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) Nonprofit Kft. már a végrehajtásban is jelentős csúszásokra hívta fel a figyelmet, az EU mostani fenyegetését az váltotta ki, hogy szerintük még az eredeti jogszabályt se vezettük be megfelelő módon. Kaderják Péter energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkár a Portfolio keddi szakkonferenciáján hosszasan ecsetelte a hazai energiahatékonyság komoly hiányosságait, aminek kapcsán azonnali intézkedéseket helyezett kilátásba. A rendezvény után lapunk kérdésére ugyanakkor nem nevezte gondnak az emelkedő energiafogyasztást, mivel bővül a gazdaság is. Meglátása szerint a cél inkább az intenzitásnak az egységnyi érték előállítására fordított energia csökkentése révén elért javítása. Emellett elsősorban a szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési vállaláshoz kötjük magunkat. A GDP növelhető az energiafogyasztás csökkentése mellett is – vélekedett kérdésünkre Szalai Gabriella MEHI-ügyvezető. Habár egyes tagállamok is így értik az irányelv végrehajtását, az biztosít akkora mozgásteret a tagállamoknak, hogy bizonyos módszertan szerint az évi hatékonyságnövekedés nem áll feltétlen ellentétben az energiafogyasztási adat növekedésével, bár ez nem a GDP-emelkedéstől függ – szögezte le.

Csúcson a piac

 A javuló eredmények ellenére az energiahatékonyságban tevékenykedő cégek jövőre már nem számítanak további emelkedésre – derül ki a MEHI által negyedszerre közzétett éves hangulatjelentésből. A legnagyobb kihívás a munkaerőhiány, ami mellett kiszámítható, hosszú távú ösztönzőket sürgetnek. Az intézet a felújítások erőteljesebb ösztönzését is szorgalmazza.

A kormány a cafeteria helyett a béreket emelné

Varga Dóra
Publikálás dátuma
2018.11.08. 17:02
Erzsébet-utalványok. Képünk illusztráció
Fotó: Kállai Márton / Népszava
Jövő héten folytatódnak a bértárgyalások a versenyszféra és a kormány konzultációs fórumán. A pénzügyminiszter cafeteria helyett béremelést szorgalmaz.
A kormány szándéka, hogy a magyar munkavállalóknak inkább a keresetük emelkedjen, ne pedig utalványokban kapják fizetésük egy részét, ehhez egy egyszerűbb, a pihenést, rekreációt támogató cafetéria-rendszerre van szükség. Ez volt Varga Mihály reakciója a béren kívüli juttatások átalakítását, azaz a cafetéria adóterheinek jelentős megemelését illető munkaadói felvetésekkel kapcsolatban. Mindez a Pénzügyminisztérium közleményéből derül ki, amelyben arról tájékoztattak: a pénzügyminiszter a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének elnökségével tárgyalt csütörtökön. A találkozón Varga Mihály elmondta: a bértárgyalások a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának jövő keddi ülésén folytatódnak, a kormány célja pedig továbbra is az, hogy a jövő évi minimálbérek emeléséről a munkaadói és munkavállalói érdekképviseletek állapodjanak meg. Úgy tudjuk, a Pénzügyminisztériumnak azért van elképzelése a legkisebb bérek emelésének mértékéről. Mint korábban megírtuk: a tárcánál információink szerint a jövő évre vonatkozóan 9, illetve 12 százalékos minimálbér- és garantált bérminimum-emeléssel számolnak, azaz a minimálbér 150 ezer, a garantált bérminimum 202 ezer forintra nőhet. A béremelésekről ugyanakkor első körben a munkaadók és a munkavállalók szervezetei tárgyalnak, ám a megegyezést nehezíti a cafeteria ügye, amely miatt a héten a szakszervezetek utcára is vonultak. A béren kívüli juttatások kedvezményes adózását ugyanis – a kormányzathoz közeli, turisztikába is bevásárolt üzleti körök bevételeit is növelő SZÉP-kártya kivételével - jövőre megszünteti a kormány. Így, ha a munkaadók továbbra is adni szeretnének cafeteriát, akkor az a béremelésektől veszi el a forrásokat. Ha viszont megszüntetik, azonnal jelentős összegeket húznak ki a munkavállalók zsebéből, ami a fokozódó munkaerőhiány idején volna nem túl szerencsés lépés.    

Lenyomja a Karácsonyt a Black Friday

Varga Dóra
Publikálás dátuma
2018.11.08. 13:32

Fotó: SHUTTERSTOCK
Mérföldkőhöz érkezik a magyar e-kereskedelmi piac a Black Friday-nek köszönhetően: az idén várhatóan nagyobb lesz a hazai e-kereskedők forgalma novemberben, mint decemberben.
Világszinten is kiemelkedő a magyar vásárlók érdeklődése a kereskedelem akciónapja, a Black Friday (Fekete Péntek) iránt: az utóbbi két évben Dél-Afrika és az Amerikai Egyesült Államok után Magyarországon kerestek rá az internetezők a legtöbb alkalommal a „Black Friday” kifejezésre a Google Trends statisztikái szerint.  De nem csak a vásárlók, a hazai e-kereskedők körében is egyre népszerűbb a fekete péntek, a GKI Digital felmérése szerint tavaly a webáruházak 62 százaléka rendezett Black Friday-t, idén pedig várhatóan a 80 százalékuk tart hatalmas kedvezményekkel vevőket csalogató akciónapot. Mivel pedig a magyar vásárlók a környező országokhoz képest gyorsabban fordultak az online kereskedelem irányába, a magyar e-kereskedelem az idén is 20-30 százalék körüli növekedést mutat, így a forgalom elérheti akár az 500 milliárd forintot is. Mindezek tükrében nem meglepő, hogy 2018-ban fontos mérföldkőhöz érkezik a hazai online kiskereskedelmi piac: a Fekete Péntek által generált extra eladásoknak köszönhetően a novemberi forgalom valószínűleg most először lesz magasabb a decemberinél. A Black Friday tehát Magyarországon elnyomja majd a karácsonyi vásárlási szezont – vélekedett csütörtöki sajtótájékoztatóján Várkonyi Balázs, a hazai legnagyobb forgalmú webáruház, az Extreme Digital alapító-ügyvezetője. Az Amerikai Egyesült Államokban hagyományosan a Black Friday nyitja meg a karácsonyi vásárlási szezont: a kereskedők ezen a napon nagy leárazásokkal igyekeznek magukhoz csábítani a vevőket. Magyarországra éppen az Extreme Digital hozta be a fekete pénteki akciókat öt évvel ezelőtt, és hazánkban azóta is inkább az online kereskedelem akciózik kiemelkedő arányban ezen a napon. Többnyire 20-30, de néhány esetben akár 50-70 százalékos kedvezménnyel is kínálják ekkor termékeiket. A Black Friday Amerikában a hálaadás utáni első péntekre esik: az idén ez november 23-a. Hazánkban ugyanakkor nem mindenki tartja ezen a napon az akciót: néhány nagyobb webáruház korábban szervezi saját Fekete Péntekét. Az Extreme Digital például az idén már november 16-án akciózik: ezen a napon akár 40 százalékos árengedménnyel lehet majd vásárolni, így az elérhető akciós termékeken összességében mintegy másfélmilliárd forintot spórolhatnak a vásárlók az eredeti listaárakhoz képest. Várkonyi Balázs úgy látja, a 2015-ös logisztikai krízis óta a Magyarországon működő futárszolgálatok folyamatosan fejlődnek, ugyanakkor az e-Net kutatása szerint még a tavalyi ünnepi szezonban is átlagosan négy napot késtek a kiszállításokkal. Az ügyvezető igazgató az idén is számít csúszásokra. Hibrid üzleti modelljének köszönhetően azonban az Extreme Digital hatékonyan ki tudja szolgálni azokat a fekete pénteki vásárlókat, akik az idén biztosra akarnak menni: a cég országszerte működő 16 szaküzletében garantáltan átvehetők a Black Friday-es rendelések legfeljebb 5 napon belül. A házhozszállítást kérő vásárlók Black Friday-es rendeléseit az Extreme Digital legfeljebb 14 napon belül, nagy háztartási gépeket maximum 21 nap alatt szállítja házhoz. Ezen kívül decembertől a cég Budapesten már saját futárszolgálatát is beveti majd a háztartási nagygépek kiszállításához. A korábbi évek statisztikái alapján egy tipikus Black Friday-vásárló vagy valamilyen ajándékba szánt terméket - például LEGO-t -, vagy nagyobb értékű tartós használati cikket - okostelefont, tévét, játékkonzolt, porszívót - vásárol. Emellett az olyan praktikus termékek is népszerűek, mint például az elektromos csavarhúzó, a lézeres távolságmérő, a kapszulás kávéfőző vagy a hoverboard, ez utóbbi termékek jelentős részét azonban inkább impulzusvásárlás során szerzik be az online vásárlók.