Befékezett a magyar ipar, ez derül ki a KSH szeptemberi adataiból. Megjegyzendő, ez nem unikális jelenség, követtük a régiós országok - különös tekintettel Németországra - gazdasági teljesítményének lelassulását. Ugyan a munkanaphatástól megtisztított ipari termelés 2,2 százalékkal emelkedett, a nyers adat azonban 0,6 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Tavaly július óta ilyen gyenge teljesítményre nem volt példa.
A befékezésből a Népszava által megkérdezett Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője arra következtet, hogy egyrészt a magyar kivitel dinamikája mérséklődött, másrészt az ipar teljesítményének a csúcsára ért. A szakember azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy az ipar egy-egy hónapjának teljesítményéből messzemenő következtetéseket nem lehet levonni. Ha vonalas grafikonnal ábrázolnánk a helyzetet, akkor fűrészfog-képet mutatna.
A mostani második naptárhatással korrigált becslés is alátámasztja ezt, hiszen augusztushoz képest 2,1 százalékos visszaesést mutatott a kibocsátás, az eltelt kilenc hónapból ötször csökkent az ipar teljesítménye havi összehasonlításban, de a szeptemberi volt a legnagyobb mértékű. Németh Dávid így átlagosan 3 százalékos ipari növekedést prognosztizál 2018 egészére.
Ami a részleteket illeti. Egyértelmű, hogy a németországi autóeladások ütemének csökkenése kihatott a magyarországi gyárak teljesítményére is. Németh Dávid azonban nem a VW-botrányt követő új szabványok bevezetése elhúzódásának tudja be a járműgyártás visszaesését, mert álláspontja szerint a ez a gyártás ütemét nem befolyásolja - a megrendelések elmaradása annál inkább. Az új belföldi és exportrendelések jelentős mértékben eltérnek az egy évvel korábbiaktól.
Az ipar teljesítményéről csak a tavalyi számok állnak rendelkezésre. Akkor a járműgyártás 2017-ben 8100 milliárd forintot tett ki, idén 9 ezer milliárd forintra számítanak. A tavalyi teljesítményben a meghatározónak mondható közúti járműgyártás 4038 milliárd forintot képviselt. A teljes járműágazat - összesen 900 cég - termékeinek csaknem az egészét, 91,1 százalékot exportáltak. Most viszont a feldolgozóipari termelés több mint negyedét képviselő járműgyártás kibocsátása 9,5 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A közúti járműalkatrész gyártásának volumene 1,8, míg a közúti gépjármű gyártásáé 17,5 százalékkal visszaesett.