Szétalázza a kormánylap a Hunyadi-mozit, amit a Vajna vezette Filmalap támogatott

Publikálás dátuma
2018.11.13. 15:45

Fotó: Népszava
Nem finomkodik a Pesti Srácok, "Még nem késő véget vetni az őrületnek" felkiáltással biztatja az illetékeseket a magyar nagyjátékfilm átírására.
"Nem megengedhető, nem megbocsájtható, hogy a magyarok világraszóló hőstettéből, egyik leghatalmasabb győzelméből, a nándorfehérvári diadalból gagyi fikciós filmet gyártsanak, amely mindenről szól, de legkevésbé Hunyadi Jánosról és a magyar vitézségről. Márpedig a film forgatókönyve arra utal: efféle merénylet készül. Hétmilliárd forintért", rohan ki a készülő Hunyadi-film, pontosabban annak finanszírozója ellen a pestisracok.hu. (Azt, hogy a hétmilliárdos támogatási összeget mire alapozza a portál, senki nem tudja, ugyanis a Filmalap eddig mindössze 91 millió forinttal támogatta a produkció előkészítését. Egyéb összegekről nincs döntés.) A portál szerint olyan forgatókönyvet szült a Magyar Nemzeti Filmalap a Hunyadi-filmhez, amely alapján szinte kizárt, hogy méltó alkotás készüljön az egyik legnagyszerűbb magyar győzelemről, Nándorfehérvár 1456-os megvédéséről. Stefka Istvánnak, a PestiSrácok.hu lapigazgatójának volt szerencséje (inkább balszerencséje) elolvasni a Hegedűs Bálint által jegyzett, 94 oldalas forgatókönyvet, amit tegnapi cikkében lesújtónak értékelt. Hegedűs egyébként intézmény forgatókönyv-fejlesztési igazgatója. Megjegyzendő: a Népszava épp most írta meg, hogy Rogán Antal törvénymódosítást nyújtott be melynek eredményeképpen létrejön majd az úgynevezett Televíziós Film Mecenatúra és a Filmkollégium. Magyarul, létrejön egy újabb állami pénzosztó szervezet, mely egész estés filmek és sorozatok gyártásait fogja támogatni. És ezek leginkább történelmi alkotások lesznek.
Szerző
Frissítve: 2018.11.13. 16:23

Szerteágazó nevek és arcok

Publikálás dátuma
2018.11.13. 13:03

Pár női név – a tartalomjegyzék szerint nyolc, a kötet lapjait tekintve harminc, negyven, ötven, száz is lehet. Clare Azzopardi máltai író azonos című novelláskötete szétfutó, s mégis egy irányba tartó női életutakról és aprócska, hétköznapi történésekről ad látképet. Míg Sandra kulcsokat hagy elöl, hogy azokat mások megtalálják, addig Rita krumplit pucol, s életének mindennapjait nézi peregni. Gracey cipőkről és fényűző letűnt világokról álmodik, Roza a halálra készül, Lily pedig mások titkát, életének lenyomatát őrzi. Margaret és Michael nővér egysége tizenkét stáción át elevenedik meg előttünk, hasonlóan a gyilkosnak hitt Camilla eltűnéséhez. E hét női névhez kapcsolódó írást Polly, a boszorkány meséje zárja, amely a titokzatos felirathoz, a mindenütt feltűnő pdm szócskához kapcsolódik ezer szállal. A novellák a főszereplők és a hozzájuk közelállók sokfelé szerteágazó történeteit tárják az olvasó elé könnyed, gyakran ironikus, jól megformált karakterrajzokon és leírásokon keresztül. Bár az elbeszélések főképp Máltához kötődnek, a világ bármely pontján játszódhatnának: a nőket érintő problémák, nehézségek egész tárházát vonultatják fel. S ahogy az a realitáshoz hozzátartozik, fiúk és férfiak, apák és gyermekek, férjek és szeretők egyaránt helyet, s jelentőséget kapnak a kötet lapjain. Így olvasás közben könnyen azon kapjuk magunkat, hogy az olykor a valóság és képzelet határán mozgó, nevekkel és arcokkal teletűzdelt, izgalmasan elmesélt, sokszínű történetek egy kicsit mindannyiunkról is szólnak. Legyen a nevünk Mária, Krisztina vagy Anna.

Infó:

Clare Azzopardi: Pár női név Noran Libro Kiadó, 2018 Fordította: Szabó T. Anna

Szerző
Témák
nők szerepe

Béklyók között - Salla Tykka kiállítása a Ludwig Múzeumban

Publikálás dátuma
2018.11.13. 11:00
Kamasz lányok gimnasztikai gyakorlatai (részlet az Óriás című kisfilmből)
Fotó: Népszava
A testkép zavarai, a hatalmi játszmák, és a külsődleges elvárások mindannyiunk életében kitörölhetetlen nyomokat hagynak - ezekkel szembesít a Ludwig Múzeum kiállítása.
A test- és az énkép reprezentációi naponta szembejönnek velünk az utcán, különféle szerepek, meghatározások és elképzelések bűvkörébe zárva. A tekintet mindig befolyásol, legyen az férfi, vagy női: különféle rétegeket, elvárásokat rak a testre és hordozójára. Salla Tykka finn képzőművész alkotásai ezeket a rétegeket rántják le, s mutatják meg a kendőzetlen valóságot, amellyel ritka és nehézkes a szembenézés. A test az emlékek, a mentális és materiális problémák, s a kontrollgyakorlás helyeként jelenik meg az alkotó főként nőket bemutató munkáin, s az énkép megalkotásához, valamint a férfi-női kapcsolatrendszer kihívásaihoz is szorosan kapcsolódik. A művész első kelet-európai egyéni kiállításán domináns videómunkákkal, s azokat vizuálisan kiegészítő fotósorozatokkal tárja a néző elé a testi erő és a pattanásig feszült idegek különös játékát a Ludwig Múzeum falai között. A művek a megfigyelés és megfigyeltség szempontjain keresztül foglalkoznak test és lélek párhuzamaival, az erő és erőszak, a nevelés, a fegyelem és önfegyelem, az emlékek és a saját élmények témáinak feldolgozásával. A férfi-női kapcsolatok elválaszthatatlan kapcsolódási pontjainak tetten érése, a hatalmi viszonyok felbonthatatlanságára való rámutatás szintén a kiállítás központi témái között szerepel. “Anyámról akartam alkotni valamit, de mindig csak apámra tudtam gondolni” - az Erő című videó kezdőmondata sajátos hangvételt ad a felvételen látható férfi és meztelen felsőtestű lány bokszmeccsének. Hasonlóan ahhoz, ahogy a Lasszó című alkotás egy fiatal fiú mozdulatait egy lány szemén keresztül láttatja. A munkák az alá-fölérendeltség, s a tekintet meghatározó erejének mindennapokban is észrevehető jelentőségére hívják fel a figyelmet. Az emberi test megfeszítettségéhez páratlan erővel és szépséggel párosul a lipicai lovakról készített Munka a föld felett című videó és fotósorozat, amely a díjlovaglás és a tenyésztés során megjelenő tökéletességre való törekvést emeli ki. 
A lipicai méneket bemutató fotósorozat az erőt ábrázolja
Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Az alkotások olyan erőt reprezentálnak, amelyek nem hagyják a nézőt a mozdulatlanság állapotában. Megkérdőjelezik a nőies és férfias fogalompárok mibenlétét, s jogosultságát, valamint rámutatnak azokra az egyszerre testi és lelki béklyókra, amelyek mindannyiunkat fogva tartanak. Infó: Salla Tykkä: Rövid címek, megtekinthető 2019. január 6-ig a Ludwig Múzeumban  
Szerző
Témák
Ludwig Múzeum