UNICEF Magyarország;

2018-11-20 11:00:00

A kütyügeneráció most megmondja, avagy aki az interneten keres, az talál

November 20. a Gyermekek Világnapja. Ezen a napon sok helyütt fordítva működik a világ. Ezt az összeállítást is gyerekek írták.

Sok felnőttnek okoz problémát, hogy gyakran használjuk a telefonunkat, "lógunk a gépen", fülessel hallgatunk zenét, túl sokat játszunk online. Pedig eszközeinket sokféle - értelmes - módon is alkalmazzuk.

Honnan szerzünk tudomást a hírekről?

Politikai oldalról inkább az iskolában találkozunk a hírekkel. A továbbiakban pedig ha valami részletesebben is érdekel, utánanézek, rákeresek a neten, rákérdezek a szüleimnél. Az érdeklődési körömbe tartozó információkkal pedig úgy is találkozom. Például: engem a színház izgat. Mivel naponta foglalkozom vele, naponta találkozom a hozzátartozó tudnivalókkal. 

Mire használjuk a telefont?

Sokszor felmerül a kérdés: Miért kell okostelefon, amikor a telefonálásra, és az SMS küldésre teljes mértékben megfelel a nyomógombos telefon is? Igen, csak hogy ma egy telefont már rengeteg mindenre tudunk használni: kapcsolattartásra, nyelvtanulásra, szórakozásra. Ezeket pedig képtelenség lenne egy nyomógombos telefonnal véghez vinni. De mindezt hogyan is tesszük?

  Mindezekre léteznek alkalmazások, platformok: E-mail, Facebook, Instagramm, Snapchat, Viber, Twitter, Youtube, Doulingo, és még sorolhatnám. Tehát az okostelefont nevezhetnénk platformok/lehetőségek sűrítésének is. Hiszen sokkal több minden megtalálható benne mint régen az egész lakóövezetünkben.

Ötven évvel ezelőtt az, hogy ezeket a dolgokat (kapcsolattartás, nyelvtanulás, szórakoztatás), kipróbálhassuk, megélhessük sokkal több időt, és pénzt vett igénybe, mint mondjuk ma. Ahhoz, hogy valakivel tartsd a kapcsolatot külföldről, levelet kellett írni és feladni a postán, ami - lássuk be - sokkal macerásabb, mint az hogy valakinek elküldesz egy e-mail-t. Ugyanígy a nyelvtanulással. Keresni egy tanárt, egy tanfolyamot, majd hozzá jön még az is, hogy ezeknek a lehetőségeknek sokszor elég borsos az ára. Ehhez képest az online nyelvtanulás sokkal egyszerűbb. A harmadik pedig a szórakozás. Igen, ez egy nehezebb téma, hiszen van, aki csak arra vágyik, hogy a kanapén elnyúlva megnézzen egy filmet, de mondjuk egy színházi élményt a telefon sem tud helyettesíteni. Ezért fontos azt megérteni, attól még, hogy valakinek van okostelefonja nem azt jelenti, hogy a világtól teljesen elzárva él csak a telefonja társaságában.

Juhász Gréta

Bakelittől spotify-ig

Zenehallgatásom igencsak vegyes forrásokból áll össze. A nyilvánvaló streamelés felett édesanyám autójában cd-ket és rádiót is hallgatok, míg otthon a szeretett lemezeimet bakeliten is fel szoktam tenni. Legelőször tekintsünk viszont a streamelésre, hiszen ez a legkézenfekvőbb.

A streamelés az interneten keresztül, letöltés nélkül történő médiafogyasztást jelenti. A Youtube is így működik, de nem csak videós platformok biztosítanak ilyen lehetőséget. A Spotify és az Apple Music például a zenés megfelelői az oldalnak, ezekkel fogok tehát foglalkozni.

Az applikációkban lényegében minden fontosabb zene megtalálható. Hatalmas a kínálat, és folyamatosan bővülő. Ezért is szerencse, hogy a platformok kurátorok által összeállított és algoritmusok által személyre szabott lejátszási listákat is nyújtanak, melyek segítségével megtalálhatja az ember az őt érdeklő új, vagy akár régebbi zenéket is. A Spotify ezeket a személyre szabott lejátszási listákat remekül csinálja. Az új megjelenéseknek, napi hangulatoknak és régi kedvenceknek ugyanúgy adnak teret, ezzel igencsak megkönnyítve a felfedezés folyamatát.

Amikor ezek között megtalálok valamit ami igazán tetszik, akkor bakeliten szoktam megvenni. Itt már ritkán találok bármi újat is, inkább a kedvelt előadóm támogatásáért veszem.

Új zenéket inkább szokásom különböző videósok vagy újságírók javaslatai alapján találni, de külön felfedezésre dedikált fórumok is léteznek, például a Reddit-en. Az interneten aki keres, az talál.

Solymosi Máté

A térkép nem játék

Általában a híreket nem innen nézem, a YouTube-on inkább azok a videók találhatóak meg amik videójátékokkal foglalkoznak, de nagyon könnyen találhatunk előzeteseket és animációkat is.

Még megtalálható a vlog is, amiben egy ember beszámol valamiről, vagy levideózza az élményeit. A YouTube-ra ingyenesen és egyszerűen fel lehet tölteni videókat, de a nézésük sem kerül pénzbe.

A zenék is népszerűek, például a despacitonak 5,7 milliárd megtekintése van. Amikor az ember videójátékot néz legtöbbször azt találja meg, hogy egy ember játszik. A YouTube ''ellenfele'' a Twitch, amin csak élőben közvetített videójátékot lehet nézni. Láthatunk még sportösszefoglalókat is arról, hogy mi történt egy focimeccsen vagy akármilyen sportban. Népszerűek mostanában az olyan videók is, amik egy témával kapcsolatban gyűjtenek össze mémeket. Az animációk is népszerűek, nagyon sok ilyet találhatunk. Sok-sok pranket (egy videó amiben valakit mindenféle módon megviccelnek) láthatunk, mostanában nagyon felkapott.

Én mostanában már nem nagyon szoktam játszani a telefonomon, de sok játékról tudok. A különböző áruházakból ( a legnépszerűbb a Google play, és az App store) sok ingyenes játékot tölthetünk le, ellentétben a számítógéppel, ahol a játékok nagy része fizetős. Természetesen fizetős játékokat is megtaláljuk, mint például a Minecraft, de a nagy részük ingyenes. Ezekben az online áruházakban vannak alkalmazások is, amik sokszor szerkesztőprogramok vagy például egy térkép, ami távol áll a játékoktól. Sajnos a mai appoknak egyre nagyobb tárhelyre van szükségük, és emiatt a telefonoknak is több tárhely kell. De még mindig léteznek a direkt minél kisebbre tervezett játékok is. Általában egy játék vagy alkalmazás ára 300 Ft és 2500 Ft között van. Az ember maga is tud csinálni ilyen alkalmazást/játékot, de az minél profibb, annál nehezebb, és még pénzbe is kerülhet.

Csuhai Miki

Szubjektív szótár