Metrófelújítás – hajlandók sokat fizetni az oroszok, hogy ne legyen balhé

Publikálás dátuma
2018.11.19. 11:50

Fotó: Tóth Gergő
Ha bíróság mondja ki, hogy hibásan teljesítettek, akkor a budapesti projektet nem tüntetheti fel referenciaként a Metrovagonmas.
A BKV jogászai már előkészítették a bírósági peranyagot, mégis inkább peren kívüli megállapodással zárná le a közlekedési cég a hosszú ideje húzódó, milliárdos összegű kötbérvitáját a 3-as metró szerelvényeit felújító orosz céggel – tudta meg a zoom.hu. A portál szerint gyakorlatilag ultimátumot adtak a Metrowagonmash-nak: vagy hajlandóak a jelenlegi ajánlatnál többet fizetni és erről peren kívül megegyezni, vagy a BKV bíróságra viszi az ügyet. A zoom.hu a csaknem másfél éve tartó jogi vitára rálátó, annak részleteit ismerő forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy hivatalosan, írásban csupán mintegy százmillió forintnyi kötbérigényt ismert el az orosz fél, ám mivel szóban többször emeltek már az összegen és hajlandóak is lennének fizetni, a jogvita jó eséllyel peren kívüli egyezséggel zárulhat. Információik szerint a tárgyalásoknak az adott lökést, hogy ősszel a Metrovagonmas felső vezetői Budapestre jöttek tárgyalni, és delegációjuk konstruktívnak mutatkozott. Hangsúlyozták, hogy elismerik a BKV kötbérigényét, még ha a pontos összeget illetően van is vita közöttük, viszont szeretnék elkerülni, hogy bíróságon kössön ki az ügy. Ezért várhatóan hajlandóak lesznek a kompromisszumra, amire jó okuk van, hiszen ha bíróság mondja ki, hogy hibásan teljesítettek, akkor ezt nem tüntethetik fel referenciaként, noha erre nagy szükségük lenne, hogy betörjenek az EU piacára. A szállítási határidők csúszása mellett a BKV azért is felszámítana kötbért az oroszoknak, mert a 2017 első felében jelentkező tömeges meghibásodások miatt hosszabb-rövidebb időre a forgalomól kivont szerelvények „állása” miatt szintén jár pénz.  A Fővárosi Önkormányzat illetékes testülete, a Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság MSZP-s elnöke, Szaniszló Sándor a portálnak azt mondta: december 15-ig adott időt a BKV-nak, hogy elszámoljon az oroszokkal, de most hivatalos levélben is érdeklődött Bolla Tibor BKV-vezérigazgatónál, tájékoztatást kérve a tárgyalások állásáról. Erről a zoom.hu is kérdezte a Metrowagonmash-t, ám a cikk megjelenéséig nem válaszoltak. 
Szerző

Hétszázezer besült hitel miatt zajlik végrehajtás

Publikálás dátuma
2018.11.19. 11:09

Jó, ha a bedőlt hitelek negyedénél-harmadánál sikerül egyezséget kötni a követeléskezelő cégekkel.
Megugrott ősz elején az újonnan bedőlő jelzáloghitelek száma, hivatkozik a Központi Hitelinformációs Rendszer adataira a portfolio.hu. A régi nevén BAR-listán lévők kétharmada ma már nem a bankoknak, hanem a hitelüket megvásárló követeléskezelőknek tartozik. A teljes pénzügyi rendszerben még mindig 18 százalék a nem teljesítő hitelek aránya, és 700 ezer végrehajtás mellett 300 ezer fizetési meghagyás van folyamatban. Ezekkel szemben 200 ezer egyezség áll, ami aktív kommunikáció esetén 60 százalékban sikeres.  A magyar lakossági kölcsönök 13 százalékát teszik ki a jelzáloghitelek, a kihelyezett összegnek azonban a kétharmada jelzáloghitel. Ráadásul egyre több új jelzáloghitel nem teljesít, míg az idei első félév mélypontja a június volt 814 "behalt" kölcsönnel, augusztusban már 1269, szeptemberben pedig 2487 jelzáloghitel után nem fizették a törlesztést - lesz tehát teendőjük a jövőben is a követeléskezelőknek - fogalmazott az előadó. 
Szerző

Előre lejátszották a jelek szerint, hogy ki kapja meg a kukaholding bizniszét

Publikálás dátuma
2018.11.19. 10:38

Fotó: Molnár Ádám
Azelőtt, hogy az NHKV kihirdette volna, hogy – konzorciumban – a cég a tender nyertese, elkezdte kiépíteni a díjbeszedők országos alvállalkozói hálózatát.
Nagyon bátran vagy nagyon jó információk birtokában vágott bele a nyírségi Nagykálló egyik kocsmaépületében székelő Pepp and Cars Kft. az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt. szemétdíjbizniszébe – írja a 24.hu. A portál szerint a Pepp and Cars 2016-ban nagyjából egy falusi vegyesbolt forgalmához mérhető 19 millió forintos bevétellel rendelkezett, tartozásai miatt pedig 2017 elején a NAV végrehajtás indított ellene – ilyen kondíciók mellett pedig már az is meglepő, hogy a négyfős cég egyáltalán elindulhatott a kukaholding közbeszerzési pályázatán, amellyel a befizetetlen szemétdíjak egész országra kiterjedő behajtására kerestek megfelelő vállalkozást. Még meglepőbb, hogy a Pepp and Cars óriási pénzügyi kockázatokat vállalt be,

ugyanis jóval azelőtt, hogy az NHKV kihirdette volna, hogy – konzorciumban – ez a cég lett a tender nyertese, elkezdte kiépíteni a díjbeszedők országos alvállalkozói hálózatát.

A portál úgy tudja, a kisvállalkozás 2017 közepén keresni kezdete, majd le is szerződtette azokat az embereket, akiket az ország különböző megyéiben koordinátorként alkalmazhatott a projektben. 2017 júliusában tette közzé a kukaholding a közbeszerzési kiírást a be nem fizetett szemétdíjak behajtására, és az ügyféllisták pontosítására 7,6 milliárd forintos kerettel. A 24.hu-nak több korábbi alkalmazott is megerősítette, hogy a Pepp and Cars néhány hozzá szorosan kapcsolódó céggel együtt már a nyáron, szinte a kiírással egy időben elkezdte keresni a munkára alkalmazható embereket. A birtokukba került dokumentumok bizonyítják, hogy

októberben már szerződéseket is kötöttek alvállalkozókkal az NHKV közbeszerzésére hivatkozva. Pedig azt csak 2018. január 4-én hirdették ki, hogy a Díjbeszedő Holding Zrt. és a Pepp and Cars konzorciuma lett a pályázat győztese.

A közbeszerzés idején a politikai pályáját Kisvárdán kezdő, a parlamentbe is a kisvárdai körzetből bekerülő Seszták Miklós fejlesztési miniszter felügyelete alá tartoztak a kukaholding ügyei. A fejlesztési tárca adott engedélyt az NHKV-nak arra, hogy kiszervezze az alaptevékenységéhez tartozó pénzbeszedést. A portál kiemeli, hogy szintén Kisvárdán lakik a Pepp and Cars operatív igazgatója. Lizák Anita volt a behajtóhálózat felállításának kulcsfigurája. A nyírségi cég Lizák irányításával 2017 utolsó heteiben annyira felpörgette a szervezést, hogy karácsonykor már el is kezdhették volna a munkát, a szemétdíjtartozások beszedését azonban csak hónapokkal később indították el. A portál úgy tudja, a több száz beszervezett embert hetekig-hónapokig váratták, a kezdési dátum folyamatosan csúszott, ezért sokan ki is léptek. Márciusban végül kiküldték az első címlistaadagot a koordinátoroknak, de azzal együtt ment az az utasítás is, hogy addig nem mehet senki sem pénzt beszedni, amíg az országgyűlési választás le nem zajlott. A cikk szerint az NHKV-tól érkezett listán szereplők végiglátogatása csak nagyon kis százalékban végződött sikeres behajtással. A díjbeszedőknek nemcsak azt kellett kiszűrniük, hogy az adott helyen befizették-e sárga csekken a szemétpénzt, hanem azt is, hogy jó-e a megadott cím, illetve hogy az ügyfél nem halt-e meg esetleg időközben. Ráadásul a rezsicsökkentés idején megszabott kukadíjak sokszor a behajtás költségeit is alig fedezték. A portál azt írja, az igazi nyertes a nyírségi vállalkozás lett, amely forrásaik szerint 500 forintot számlázott minden egyes ügyfélért a kukaholdingnak. A pénz töredék részét csorgatták tovább a három-, négyszintes alvállalkozói hálózatnak. A közreműködő cégek is levették a maguk sápját, ezért mire a pénz a díjbeszedőkhöz ért, szinte teljesen elfogyott. Száz forintot, sőt néha ennél is kisebb összeget kaptak egy-egy sikeres behajtás után, ahol pedig valamilyen okból nem volt bevétel, ott feleződött a díjazás. A szervezők spóroltak a közterheken is, a díjbeszedőket, ahol tehették, szövetkezetekbe léptették be. Egyik forrásuk például tésztagyári munkásként alkalmazva járta a számára kijelölt településeket. A szövetkezetnek pedig, amelybe alkalmazása elején azonnal beléptették, szintén kisvárdai illetőségű vezetője volt.

Betiltás szélén az állami kukaholding

Mint megírtuk, még mindig zajlik a vita a hulladékpénzek visszatartásával vádolt kukaholding és könyvvizsgálója között, így ma már a cég betiltása a tét. Lapunk úgy értesült, hogy évi 120 milliárdos becsült bevétele mintegy harmada, nagyjából 40 milliárd forint tavalyi elszámolásán kaphatott össze az állami NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. és könyvvizsgálója, a Moore Stephens K-E-S Audit Kft. Az állami társaság ezért még mindig adós május végi leadású tavalyi mérlegbeszámolójával. A lépés elodázásával ennyi idő után a cégek már adószámuk bevonását, vagyis megszüntetésüket kockáztatják.

Szerző