Alternatív Járat a Holdra

Publikálás dátuma
2018.11.20. 11:29

Fotó: Bende Csaba
A Negyvenkettő zenekar a 2000-es évek eleje óta koncertezik, s most jutottak el az első önálló lemezig. A Trip hajón élőben is bemutatják.
„A Negyvenkettő név igazából nem fed egyetlen konkrét zenekart, hanem a különböző időszakokban, különböző tagokkal működő együtteseim összesített fedőneve. A mostani felállásban rajtam kívül György Andi hegedül és énekel, Horváth Gábor basszusgitározik, Martinkó Tamás szólógitározik és Ágoston Gábor dobol. A koncerten pedig lesz egy-két vendégünk is” – meséli Nagy Balázs Krisztián, a zenekar alapítója, frontembere. „Hogy Negyvenkettő legyen a neve, nem én találtam ki, hanem egy barátom hirtelen bedobott ötlete volt, amikor a zenekar egyik ősfelállásával koncerteztünk a Pál Utcai Fiúk (PUF) előtt. Kiderült, hogy az akkori nevünk már foglalt, ezért gyorsan ki kellett találni valamit, hogy már azt mondjuk be kezdéskor. Először nem is tudtam, miről van szó, de aztán tökéletes névnek találtam: ez a szám szerepel a Galaxis útikalauz stopposoknak című könyvben válaszként az életről, a világmindenségről meg minden másról feltett kérdésre. Azóta persze már nagy Douglas Adams-rajongó vagyok, az összes művét olvastam” – magyarázza a különös névválasztást. Az évek során összegyűlt legjobb dalokból először a Semmi című szám debütált a Petőfi rádióban, 2017 nyarán. Ezután rögzítettek a Tovább tart című szomorú-szerelmes-ironikus kompozíciót, amit idén nyáron a Recorder mutatott be, majd az M2 Petőfi TV tűzte műsorra. Néhány hete pedig megjelent a Járat a Holdra című, 4+1 számot tartalmazó EP, amelynek bónusz track-je a zeneipar, a showbiznisz világát igencsak kritikusan szemlélő Szórakoztatóipari gyár című dal kibővített verziója. Ebben a zenekar több, hasonlóan gondolkodó barátja – Kardos-Horváth János (Kaukázus), Borovitz Tamás (Malacka és a Tahó), Kovács „Indigó” Pista – is közreműködik. „A dalok azért jelentek meg ilyen soká, mert most volt kedvem foglalkozni velük: fölvenni őket, klipet forgatni. Az évek során kicsit belefáradtam abba, hogy a tagok jönnek-mennek a zenekarban, mindig újra kell tanulni a számokat az új felállásokkal, ezért egy ideig pihentettem az egészet, és inkább beálltam máshová zenélni – a Cabaret Medranóba vagy az Indigó Utcába – és egyéb zeneipari háttérmunkákat csináltam” – indokolja Nagy Balázs Krisztián, hogy miért vártak ilyen sokáig az első albummal. Balázs közben képzőművészként is aktív. „A zene számomra egy eszköz, hordozó a mondanivaló számára. Ugyanígy vagyok a képzőművészettel is: vannak olyan ötleteim, amelyeket nem dalban vagy szövegben lehet kifejezni, ezekből lesznek képek – concept art művek vagy egyéb installációk.” A Kamondy Imre nevével fémjelzett Cabaret Medrano említése korántsem véletlen: a zenekarból hárman ott is játszanak. „Stílusban eléggé különbözik egymástól a két csapat, viszont a több éves közös munka és barátság miatt nagyon jól tudunk együtt dolgozni”.  

Pluto, Malacka és a Tahó

Az Alter Trip elnevezésű esten három zenekar lép színpadra: a Pluto, a Negyvenkettő, valamint a Malacka és a Tahó. „Már ezer éve jól ismerjük egymást, így a buli sorrendjét is egyszerű volt logikailag összeállítani: az estét indító Plutóból Horváth Gábor (basszusgitár) és Martinkó Tamás (gitár) le sem megy a színpadról, mert folytatják a műsort a Negyvenkettővel, aztán a Negyvenkettő hegedűs-énekesnője, György Andi marad a porondon, hogy a Malackában mutatkozzon be újdonsült frontemberként.”

Témák
alternatív

A kütyügeneráció most megmondja, avagy aki az interneten keres, az talál

Publikálás dátuma
2018.11.20. 11:00

Fotó: Molnár Ádám
November 20. a Gyermekek Világnapja. Ezen a napon sok helyütt fordítva működik a világ. Ezt az összeállítást is gyerekek írták.
Sok felnőttnek okoz problémát, hogy gyakran használjuk a telefonunkat, "lógunk a gépen", fülessel hallgatunk zenét, túl sokat játszunk online. Pedig eszközeinket sokféle - értelmes - módon is alkalmazzuk. Honnan szerzünk tudomást a hírekről? Politikai oldalról inkább az iskolában találkozunk a hírekkel. A továbbiakban pedig ha valami részletesebben is érdekel, utánanézek, rákeresek a neten, rákérdezek a szüleimnél. Az érdeklődési körömbe tartozó információkkal pedig úgy is találkozom. Például: engem a színház izgat. Mivel naponta foglalkozom vele, naponta találkozom a hozzátartozó tudnivalókkal. 

Mire használjuk a telefont?

Sokszor felmerül a kérdés: Miért kell okostelefon, amikor a telefonálásra, és az SMS küldésre teljes mértékben megfelel a nyomógombos telefon is? Igen, csak hogy ma egy telefont már rengeteg mindenre tudunk használni: kapcsolattartásra, nyelvtanulásra, szórakozásra. Ezeket pedig képtelenség lenne egy nyomógombos telefonnal véghez vinni. De mindezt hogyan is tesszük?
  Mindezekre léteznek alkalmazások, platformok: E-mail, Facebook, Instagramm, Snapchat, Viber, Twitter, Youtube, Doulingo, és még sorolhatnám. Tehát az okostelefont nevezhetnénk platformok/lehetőségek sűrítésének is. Hiszen sokkal több minden megtalálható benne mint régen az egész lakóövezetünkben. Ötven évvel ezelőtt az, hogy ezeket a dolgokat (kapcsolattartás, nyelvtanulás, szórakoztatás), kipróbálhassuk, megélhessük sokkal több időt, és pénzt vett igénybe, mint mondjuk ma. Ahhoz, hogy valakivel tartsd a kapcsolatot külföldről, levelet kellett írni és feladni a postán, ami - lássuk be - sokkal macerásabb, mint az hogy valakinek elküldesz egy e-mail-t. Ugyanígy a nyelvtanulással. Keresni egy tanárt, egy tanfolyamot, majd hozzá jön még az is, hogy ezeknek a lehetőségeknek sokszor elég borsos az ára. Ehhez képest az online nyelvtanulás sokkal egyszerűbb. A harmadik pedig a szórakozás. Igen, ez egy nehezebb téma, hiszen van, aki csak arra vágyik, hogy a kanapén elnyúlva megnézzen egy filmet, de mondjuk egy színházi élményt a telefon sem tud helyettesíteni. Ezért fontos azt megérteni, attól még, hogy valakinek van okostelefonja nem azt jelenti, hogy a világtól teljesen elzárva él csak a telefonja társaságában. Juhász Gréta

Bakelittől spotify-ig

Zenehallgatásom igencsak vegyes forrásokból áll össze. A nyilvánvaló streamelés felett édesanyám autójában cd-ket és rádiót is hallgatok, míg otthon a szeretett lemezeimet bakeliten is fel szoktam tenni. Legelőször tekintsünk viszont a streamelésre, hiszen ez a legkézenfekvőbb. A streamelés az interneten keresztül, letöltés nélkül történő médiafogyasztást jelenti. A Youtube is így működik, de nem csak videós platformok biztosítanak ilyen lehetőséget. A Spotify és az Apple Music például a zenés megfelelői az oldalnak, ezekkel fogok tehát foglalkozni. Az applikációkban lényegében minden fontosabb zene megtalálható. Hatalmas a kínálat, és folyamatosan bővülő. Ezért is szerencse, hogy a platformok kurátorok által összeállított és algoritmusok által személyre szabott lejátszási listákat is nyújtanak, melyek segítségével megtalálhatja az ember az őt érdeklő új, vagy akár régebbi zenéket is. A Spotify ezeket a személyre szabott lejátszási listákat remekül csinálja. Az új megjelenéseknek, napi hangulatoknak és régi kedvenceknek ugyanúgy adnak teret, ezzel igencsak megkönnyítve a felfedezés folyamatát. Amikor ezek között megtalálok valamit ami igazán tetszik, akkor bakeliten szoktam megvenni. Itt már ritkán találok bármi újat is, inkább a kedvelt előadóm támogatásáért veszem. Új zenéket inkább szokásom különböző videósok vagy újságírók javaslatai alapján találni, de külön felfedezésre dedikált fórumok is léteznek, például a Reddit-en. Az interneten aki keres, az talál. Solymosi Máté

A térkép nem játék

Általában a híreket nem innen nézem, a YouTube-on inkább azok a videók találhatóak meg amik videójátékokkal foglalkoznak, de nagyon könnyen találhatunk előzeteseket és animációkat is. Még megtalálható a vlog is, amiben egy ember beszámol valamiről, vagy levideózza az élményeit. A YouTube-ra ingyenesen és egyszerűen fel lehet tölteni videókat, de a nézésük sem kerül pénzbe. A zenék is népszerűek, például a despacitonak 5,7 milliárd megtekintése van. Amikor az ember videójátékot néz legtöbbször azt találja meg, hogy egy ember játszik. A YouTube ''ellenfele'' a Twitch, amin csak élőben közvetített videójátékot lehet nézni. Láthatunk még sportösszefoglalókat is arról, hogy mi történt egy focimeccsen vagy akármilyen sportban. Népszerűek mostanában az olyan videók is, amik egy témával kapcsolatban gyűjtenek össze mémeket. Az animációk is népszerűek, nagyon sok ilyet találhatunk. Sok-sok pranket (egy videó amiben valakit mindenféle módon megviccelnek) láthatunk, mostanában nagyon felkapott. Én mostanában már nem nagyon szoktam játszani a telefonomon, de sok játékról tudok. A különböző áruházakból ( a legnépszerűbb a Google play, és az App store) sok ingyenes játékot tölthetünk le, ellentétben a számítógéppel, ahol a játékok nagy része fizetős. Természetesen fizetős játékokat is megtaláljuk, mint például a Minecraft, de a nagy részük ingyenes. Ezekben az online áruházakban vannak alkalmazások is, amik sokszor szerkesztőprogramok vagy például egy térkép, ami távol áll a játékoktól. Sajnos a mai appoknak egyre nagyobb tárhelyre van szükségük, és emiatt a telefonoknak is több tárhely kell. De még mindig léteznek a direkt minél kisebbre tervezett játékok is. Általában egy játék vagy alkalmazás ára 300 Ft és 2500 Ft között van. Az ember maga is tud csinálni ilyen alkalmazást/játékot, de az minél profibb, annál nehezebb, és még pénzbe is kerülhet. Csuhai Miki

Szubjektív szótár

  • Instagram – képek megosztása, like, komment, követés
  • Facebook – fogalmam sincs, nem használom:)
  • Snapchat – limitált megnyitású képek, barátnak jelölés, chat, állatos filterek
  • Messenger – üzenet, reakció
  • Viber – üzenet, képek, GIF-ek, matricák
  • Pinterest – ötlethalmaz képekben, szövegben
  • Tumblr – arc nélküli megjelenés, inkább idézetes, szomorú közösségi
  • Twitter – Facebook karakterlimittel, platformkövetés, nem kapcsolattartásra, inkább szórakoztatsásra
  • YouTube – zenék, videók
  • Google-alkalmazások: Drive, docx, Maps, Calendar, Photos, Mail, Translate
  • Spotify – zenehallgatás
  • Wattpad – fanfiction írás/olvasás
  • Duolingo - nyelvtanulás
  • Játékok (Googleplay legnépszerűbbjei): Minecraft, Szókereső, Fortnite, Honfoglaló
  • Netflix – sorozatok
  • Menetrendek – budapesti közlekedés: BKKfutár
  • Tinder – társkereső

Tükör

Állandóan zenét hallgatunk, a legtöbb filmet ismerjük, amiről a felnőttek beszélgetnek, a sorozatokról órákig témázunk, a legújabb videókról mindig az elsők között értesülünk és valahogy a világ történéseit is gyakran jobban vágjuk, mint a felnőttek. És nem, nem az újságokból meg a szomszédtól tudunk mindent, mint ahogyan azt régen ti tudtátok, hanem feldobja a YouTube, reklámozza a Spotify, halljuk egy buliban, látjuk a tévében, belénk traktálják az óriásplakátok. Mivel ezek elképesztően manipulatív tartalmak, nekünk meg kell tanítani őket helyesen használni, mert amíg kisebbek vagyunk, magunktól nincs meg az a szűrőrendszerünk, amivel ezeknek az elfogadható, korrekt részét beengedjünk és hasznosítjuk, illetve a szenny részét visszadobjuk. Önmagában a telefon és az internet nem rossz dolog, de nektek, felnőtteknek kell minket, gyerekeket megtanítani a helyes használatra, ahhoz, hogy valóban a segítségünkre legyen, és ne függőség legyen a vége. Pár hónapja megkaptuk a Telenortól egy felmérés eredményét, ami a telefoneladásokat mutatta. Fájdalmas számok voltak benne: ma Magyarországon minden MÁSODIK 0-3 év közötti gyereknek SAJÁT okos készüléke van. Én nem bemegy a Telenorba a 2 éves kiskrapek, hogy csókolom, itt a pénz, kérek egy iPhone 8-at, mert most az a menő. Nem ám! Ti, felnőttek adjátok a kezünkbe a készülékeket, majd csodálkoztok, hogy függővé válunk gimnazista korunkra. Papp Júlia  

Szerző

Mégsem találták meg a hat éve ellopott Picasso-festményt

Publikálás dátuma
2018.11.19. 11:31

A holland írónő azt mondta, hogy „tréfa áldozata lett”. Egy belgiumi színházi produkció alkotói csapták be a megtalálót.
Álhír, hogy felbukkant egy hat éve ellopott Picasso-festmény: a kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint „tréfa áldozata lett” – közölte a holland NOS televízió. Az írónő vasárnap este azt mondta, hogy gyanútlanul bedőlt két belga filmrendező „performanszának” – idézte a Guardian online kiadása. A News.ro hírügynökség vasárnapi jelentése szerint Mira Feticu román származású holland írónő szombaton Hollandia bukaresti nagykövetségére vitte be a Picassónak tulajdonított alkotást, és a nagykövetség azonnal értesítette a román hatóságokat. Úgy vélték, a rotterdami műcsarnokból román műkincsrablók által 2012-ben ellopott hét nagy értékű festmény egyikéről, Picasso Harlequin-fej című alkotásáról van szó. A festményt Mira Feticu Hollandiában élő román származású írónő találta meg egy másik, meg nem nevezett holland állampolgárral együtt. Feticu 2015-ben a rotterdami műkincslopásból merített ihletet Tascha című regényének megírásához. Állítása szerint tíz nappal ezelőtt névtelen román nyelvű levelet kapott, melyben a levélíró megjelölte az elásott műkincs helyét. A levélről azonnal értesítette azt a holland nyomozót, akivel együttműködött a regénye megírásakor. Ezután indult el egy holland állampolgárral a megjelölt helyre, ahol egy kő alá rejtve, műanyag fóliába becsomagolva találta meg a képet tartalmazó csomagot. A News.ro hírügynökség képet is közölt az írónőről, amint kezében tartja a keretéből kivágott festményt és a reprodukciót, amely alapján azonosította a művet. A műalkotást a nagykövetség átadta a romániai szervezett bűnözés és terrorizmus elleni ügyészségnek (DIICOT). Az ügyészség vasárnap szűkszavú közleményben erősítette meg: Hollandia bukaresti nagykövetsége bejelentése alapján nyomozást indított az ügyben. A műalkotást hétfőn a Román Művészeti Múzeumba szállítják szakértői vizsgálatra. A belga írónő azonban ezután kapott egy emailt, amiben elmagyarázták neki, hogy a levél a True Copy (Valódi másolat) elnevezésű projekt része volt, melyet Geert Jan Jansen megrögzött holland képhamisító ihletett. Jansen hamisítványai 1994-es lefüleléséig elárasztották Európa és a világ műgyűjteményeit. A két belga rendező, Bart Baele és Yves Degryse később a weboldalán közölte, hogy a hamisított Picasso festményt október végén rejtették el a Tulcea megyei erdőben, és három romániai, valamint három hollandiai címre küldtek névtelen levelet, amelyekben megjelölték az elásott műkincs helyét, és várták a fejleményeket. A színházi alkotók bocsánatot kértek a hollandiai román írótól az átverés miatt, és felajánlották, hogy legyen része a produkciónak. Mira Feticu a Digi 24 hírtelevíziónak nyilatkozva kijelentette: nincs oka szégyenkezni, mert jóhiszeműen, az értékmentés vágyától vezérelve járt el. A Mediafax hírügynökségnek adott nyilatkozatában kijelentette: megtörténhet, hogy az átverés során szerzett élményeit egy újabb regényben írja meg.

Hét festményt vittek el

Román betörők 2012-ben a rotterdami Műcsarnokba (Kunsthal) hatoltak be, ahonnan hét nagy értékű festményt vágtak ki a képkeretből, és vittek magukkal. A festmények – Picasso, Matisse, Monet és Gauguin alkotásai – közel 18 millió euróra (5,8 milliárd forintra) voltak biztosítva. Az ügyben a DIICOT hat román állampolgár ellen emelt vádat. A két fővádlott beismerő vallomást tett, őket 2014 februárjában a Bukaresti Táblabíróság jogerősen 6 év, valamint 5 év 4 hónap börtönbüntetésre ítélte. A perben kétéves börtönbüntetést kapott a fővádlott anyja, aki előbb azt vallotta, hogy elégette a festményeket, később azonban visszavonta a vallomását. A festmények hollétéről a román nyomozóknak nem sikerült információkat szerezniük. 

Szerző
Témák
Románia Picasso
Frissítve: 2018.11.19. 14:12