vonat;MÁV;vonatpótló buszok;

2018-11-22 06:25:00

Vonatról buszra szállhatnak Szabolcsban

Vonatpótló buszokkal váltanák ki a vasutat a Mátészalka-Csenger, illetve a Nyíregyháza-Nyírbátor közötti szakaszokon. Erre egy közbeszerzési kiírás utal, amely a MÁV-csoport honlapján jelent meg. A MÁV-Start alvállalkozót keres a települések közötti személyszállítási szolgáltatásra. A Közlekedő Tömeg Facebook–csoport közlése szerint december 9-től szűnne meg a két szakaszokon a vonatközlekedés és vennék át a vasút szerepét buszok. (A csoport tegnap az Országos Sajtószolgálaton keresztül azt közölte, hogy már összesen 13 vonal megszüntetéséről van tudomásuk.) A MÁV tájékoztatása szerint még nem született végleges döntés és az amúgy is az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) hatáskörébe tartozik. Arra egyelőre nem kaptunk választ, hogy akkor miért kellett kiírni pontos határidővel a közbeszerzési eljárást.

A szocialista kormány 2007-2009 között kihasználatlanságra hivatkozva több szárnyvonalon is megszüntette a vonatközlekedést és Orbán Viktor 2010-ben ezek visszaállítását ígérte – emlékeztetett Tevan Imre közlekedési szakíró. Szerinte nem az a legnagyobb baj, hogy a bezárt vonalaknak csak a kisebb részét nyitották újra. Ennél sokkal nagyobb gond, hogy ahol újra járnak a szerelvények, több helyen is csak formálisan feleltek meg a kormányfő ígéretének, az új látszatmenetrendek sem az utasok, sem az adófizetők érdekeit nem vették figyelembe. Számos helyen napi két vonatpár közlekedik, ráadásul az utazni szándékozók számára lehetetlen időpontokban. Van olyan vonal, ahol az első szerelvény is délután érkezik az állomásra.

Tevan Imre úgy vélte, legalább a vasúti és a buszbérleteket egységesíteni kellett volna. Ha mégis megszűnik a vasúti közlekedés a két szakaszon, ésszerűtlen lenne vonatpótló buszok mellett párhuzamosan a Volán járatokat is  üzemeltetni.

Bár egyelőre nem ismertek az intézkedések konkrét indokai, de a szakember szerint elképzelhető, hogy a pálya állapota annyira leromlott, hogy sebességkorlátozásra van szükség és egyelőre a vasúttársaság nem tud, vagy nem akar költeni a vonal felújítására. (Mint emlékezetes a Mátészalka-Csenger vonalon egy csigának öltözött aktivista simán lehagyta a bandukoló szerelvényt.) Az sem kizárt, hogy a vagonok, is leharcoltak, illetve a motorvonatok nem mennének át az úgynevezett fővizsgán és a selejtezés miatt nem lesz elegendő mozdony a járatsűrűség fenntartására. Legalább ilyen súlyú gond az egyre égetőbb szakember, vagyis mozdonyvezető hiány is.