Kitiltanák a Balatonról az e-jetskit

Publikálás dátuma
2018.12.06. 10:30

Fotó: Kovács Tamás / MTI
Civilek szerint zavaró és a környezetre is káros a magyarok által kifejlesztett elektrojet. A tervezők szerint nincs miért aggódni.
- Szeretném, ha a Balaton a pihenés, a csend és a családok tava maradhatna. Sem az élővilágnak, sem az üdülőknek nincs szüksége a zavarásra, zajra, szennyezésre. Maradjon a Balaton a fürdőzőké! - ilyen és ehhez hasonló megjegyzések olvashatók a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) petíciójához csatolva, amelyet azért indított a civil szervezet, hogy törvényileg tiltsák be az elektromos jetskik használatát a tavon. A napokban megjelent felhívást – amelyet a Szabad Pécs vett észre – eddig csaknem hétszázan írták alá, köztük Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is. - A motorcsónakokat több mint harminc éve kitiltották a Balatonról, mert megértették a döntéshozók, nemcsak veszélyes, de ökológiailag is káros. Ez az elektromos jetskire is vonatkozik, mert felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek - mondta a Népszavának Hajósy Adrienn, a NABE aktivistája. Úgy vélte, nincs miért engedélyezni az elektrojetet, mert bár hivatalosan annak számít, nem valódi közlekedési eszköz, s csak egy tehetős réteg újabb játékszere lesz, amely azonban százezrek kikapcsolódását teszi tönkre. - Van éppen elég más vízfelület, ahol szórakozásból száguldozni lehet – jelentette ki az aktivista. A tiltakozást kiváltó elektrojet elvileg nem jetski : a magyar fejlesztésű jármű ugyanis hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, amelyhez jogosítvány szükséges. Az elektrojetet világszabadalomként Balatonvilágoson fejlesztik, gyártója szerint más, mint a jetski, mert nem szennyező, nem pazarló és sokkal halkabb. Az ötletgazdák szerint ugyanakkor balatoni elterjedése újabb vonzerőt jelentene a tó számára. - A fejlesztés során kiemelten figyeltünk rá, hogy az elektrojet ne szennyezze a környezetet és ne okozzon zajszennyezést sem – mondta megkeresésünkre Rádi Péter, a Narke Team ügyvezetője. – A gyártás és a tesztelés alatt készült mérések azt mutatják, hogy az elektrojet minden követelménynek megfelel. Ettől függetlenül nyitottak vagyunk a párbeszédre azokkal, akiket a hivatalos papírok és adatok nem győznek meg – tette hozzá. A gyártó cég vezetője elmondta, műszakilag olyan megoldást sikerült kifejleszteniük, amelynek köszönhetően a járműnek minimális a merülése, és a hanghatása sem releváns. - Emellett jól manőverezhető, biztonságos, a vezetése jogosítványhoz kötött, azaz nem kell attól tartani, hogy felelőtlenül száguldozhat vele bárki a fürdőzők között – mondta. A hajózási szabályzat egyébként előírja, mely vízfelületeken lehet vele közlekedni – tette hozzá. Rádi Péter szerint az e-jetski ára is előrevetíti, hogy nem lesz tömegtermék: arra számítanak, hogy a nemzetközi kereslet lesz magasabb, nem a hazai. A Balaton vizéről egyébként a jetskik - a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan - ki vannak tiltva, viszont az eletrojet megfelel a jelenlegi törvényi kritériumoknak. - Jelenleg valóban nincs törvény az elektromos jetskire – ismerte el Hajósy Adrienn –, mert amikor a 80-as években megalkották az erre vonatkozó passzust, nem gondolhatott senki elektromos meghajtású járművekre. - S ezt a jogi kiskapuit akarják most kihasználni - mondta. A tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség legutóbbi ülésén fel is merült, módosítani kellene az ide vonatkozó jogszabályt, hogy a törvény az elektrojetre is vonatkozzon, de akadt olyan ötlet is, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a jármű megengedett sebességét a tavon. Utóbbi vélhetően azt jelentené, hogy az elektrojet nem terjedne el a Balatonnál: ki fizetne több mint 15 millió forintot valamiért, amivel úgy tud haladni, mint egy gumikajakkal.

Milliárdos fejlesztés

A Narke TheElectrojet névre keresztelt jármű magyar mérnökök munkájának köszönhető, s néhány éve kezdődött meg a fejlesztése Balatonvilágoson: az eddig több mint 1 milliárd forintos beruházást az unió 369 millióval támogatta. Az elektrojet hivatalosan három személyes, súlya 380 kiló, a háromfázisú aszinkronmotor 60 lóerős, s 55 kilométer/órás sebességre képes, az akkumulátora másfél-két órás működést tesz lehetővé egy töltéssel.

Szerző
Témák
Balaton

Csalódni fog, ha most rendelne Mészáros Lőrinctől 2Rule mezt a csapatának

Publikálás dátuma
2018.12.06. 10:18

Fotó: Molnár Ádám
Hónapok óta hiába ígéri a piacra elképesztő gyorsasággal betörő cég termékeinek kiskereskedelmi forgalomban történő megjelenését - most pedig úgy tűnik, már a sportolók megrendeléseivel sem tudják tartani a lépést.
Nem csak a budapesti Váci úton lévő márkaboltját nem tudja hónapok óta megnyitni a Mészáros Lőrinc féle 2Rule sportmárka, de a jelek szerint a kiskereskedelmi "kereslet" mellett már a megrendelőit sem tudja kiszolgálni.
Miután tavasszal bejelentették a magyar sportmárka elindítását, a Puskás Akadémián kívül két másik elsőosztályú klub is, a Diósgyőr és a Haladás is rövid úton erre cserélte korábban használt mezét. Így tett később a PMFC harmadosztályú felnőtt labdarúgó csapata is.
Ám Mészáros cégénél nem tudnak lépést tartani az özönlő megrendelésekkel - mikor a PMFC utánpótlás felruházására került volna sor, már nem tudtak szállítani

- írja a Szabad Pécs. Mint írják, már Haladásnál és a Diósgyőrnél is hasonló lehet a helyzet: a képek alapján nem jut nemzeti mez az utánpótlás-játékosoknak, sőt, utóbbinál olykor a nőknek és edzőknek sem. Egyedül a felcsúti Puskás Akadémiánál van minden rendben 2Rule-ügyben, teszik hozzá.
A 2Rule-t a kormánysajtó egyébként úgy próbálja beállítani, mint az első és egyetlen magyar sportmárkát. a Népszava ugyanakkor korábban megírta: legalább nyolc hazai cég foglalkozik sportszergyártással, bár az tény, ők nem álmodhattak olyan támogatásról, mint amit a Mészáros-cég kapott.
Szerző
Témák
2rule turul
Frissítve: 2018.12.06. 11:19

Két év után tényleg kiderülhet, mennyiért használta Hosszú Katinkáék cége a Duna Arénát

Publikálás dátuma
2018.12.06. 08:36
Duna Aréna
Fotó: Vajda József / Népszava
Jogerős ítélet született másodfokon, a vizes vb-t rendező Bp2017 nem titkolhatja tovább, hogy milyen szerződéseket kötött Hosszúékkal.
A budapesti vizes világbajnokságot szervező Bp2017. Kft.-nek ki kell adnia a 24.hu-nak azokat a közérdekű adatokat, amelyek a Hosszú Katinka és Shane Tusup tulajdonában álló Iron Corporation Kft.-vel kötött szerződéseikre vonatkoznak, írja a portál.
A 24.hu 2017. márciusa, több mint 20 hónapja próbálja megtudni, hogy Hosszú Katinka korábbi úszóklubját, az Iron Aquaticset működtető cég, az Iron Corporation milyen feltételekkel használhatta az eredetileg bemondottnál vagy száz milliárddal drágábban megépített, és átadása óta közpénzből működtetett Duna Arénát. Az érintettek viszont következetesen titkolják a dokumentumokat, írják, hiába van szó közérdekű adatokról.
Sokáig az sem volt világos, hogy a Bp2017. Kft. üzemelteti a Duna Arénát, mert a minisztériumok, ahogyan az érintettek is, hallgattak.

A 24.hu a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordult az ügyben, amely jelentésben mondta ki, hogy a Kft. megsértette az információs törvény rendelkezéseit. A dokumentumot tavaly októberben tették közzé ám a Bp2017 Kft. ennek ismeretében sem adta ki az adatokat, így a portál a bírósághoz fordult. Elsőfokon többek közt azzal érvelt a Bp2017: a cég nem minősül közfeladatot ellátó szervnek, az érintett szerződések fedezete pedig nem költségvetési forrás,
így független gazdálkodása során szerzett bevételei elvesztették közpénzjellegüket.

A bíróság viszont kimondta, hogy a cég bizony közpénzzel gazdálkodó szervezet, amely a 2017-es budapesti vizes világbajnokság megrendezésével közfeladatot látott el, ki kell adnia az adatokat. A Bp2017 Kft.fellebbezett, de a másodfokú bíróság megerősítette az előbbi ítéletet. Így 20 hónappal az első kérdés után jogerős: a Bp2017-nek ki kell adnia a közérdekű adatokat.
Szerző