Kitiltanák a Balatonról az e-jetskit

Publikálás dátuma
2018.12.06 10:30

Fotó: MTI/ Kovács Tamás
Civilek szerint zavaró és a környezetre is káros a magyarok által kifejlesztett elektrojet. A tervezők szerint nincs miért aggódni.
- Szeretném, ha a Balaton a pihenés, a csend és a családok tava maradhatna. Sem az élővilágnak, sem az üdülőknek nincs szüksége a zavarásra, zajra, szennyezésre. Maradjon a Balaton a fürdőzőké! - ilyen és ehhez hasonló megjegyzések olvashatók a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) petíciójához csatolva, amelyet azért indított a civil szervezet, hogy törvényileg tiltsák be az elektromos jetskik használatát a tavon. A napokban megjelent felhívást – amelyet a Szabad Pécs vett észre – eddig csaknem hétszázan írták alá, köztük Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is. - A motorcsónakokat több mint harminc éve kitiltották a Balatonról, mert megértették a döntéshozók, nemcsak veszélyes, de ökológiailag is káros. Ez az elektromos jetskire is vonatkozik, mert felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek - mondta a Népszavának Hajósy Adrienn, a NABE aktivistája. Úgy vélte, nincs miért engedélyezni az elektrojetet, mert bár hivatalosan annak számít, nem valódi közlekedési eszköz, s csak egy tehetős réteg újabb játékszere lesz, amely azonban százezrek kikapcsolódását teszi tönkre. - Van éppen elég más vízfelület, ahol szórakozásból száguldozni lehet – jelentette ki az aktivista. A tiltakozást kiváltó elektrojet elvileg nem jetski : a magyar fejlesztésű jármű ugyanis hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, amelyhez jogosítvány szükséges. Az elektrojetet világszabadalomként Balatonvilágoson fejlesztik, gyártója szerint más, mint a jetski, mert nem szennyező, nem pazarló és sokkal halkabb. Az ötletgazdák szerint ugyanakkor balatoni elterjedése újabb vonzerőt jelentene a tó számára. - A fejlesztés során kiemelten figyeltünk rá, hogy az elektrojet ne szennyezze a környezetet és ne okozzon zajszennyezést sem – mondta megkeresésünkre Rádi Péter, a Narke Team ügyvezetője. – A gyártás és a tesztelés alatt készült mérések azt mutatják, hogy az elektrojet minden követelménynek megfelel. Ettől függetlenül nyitottak vagyunk a párbeszédre azokkal, akiket a hivatalos papírok és adatok nem győznek meg – tette hozzá. A gyártó cég vezetője elmondta, műszakilag olyan megoldást sikerült kifejleszteniük, amelynek köszönhetően a járműnek minimális a merülése, és a hanghatása sem releváns. - Emellett jól manőverezhető, biztonságos, a vezetése jogosítványhoz kötött, azaz nem kell attól tartani, hogy felelőtlenül száguldozhat vele bárki a fürdőzők között – mondta. A hajózási szabályzat egyébként előírja, mely vízfelületeken lehet vele közlekedni – tette hozzá. Rádi Péter szerint az e-jetski ára is előrevetíti, hogy nem lesz tömegtermék: arra számítanak, hogy a nemzetközi kereslet lesz magasabb, nem a hazai. A Balaton vizéről egyébként a jetskik - a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan - ki vannak tiltva, viszont az eletrojet megfelel a jelenlegi törvényi kritériumoknak. - Jelenleg valóban nincs törvény az elektromos jetskire – ismerte el Hajósy Adrienn –, mert amikor a 80-as években megalkották az erre vonatkozó passzust, nem gondolhatott senki elektromos meghajtású járművekre. - S ezt a jogi kiskapuit akarják most kihasználni - mondta. A tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség legutóbbi ülésén fel is merült, módosítani kellene az ide vonatkozó jogszabályt, hogy a törvény az elektrojetre is vonatkozzon, de akadt olyan ötlet is, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a jármű megengedett sebességét a tavon. Utóbbi vélhetően azt jelentené, hogy az elektrojet nem terjedne el a Balatonnál: ki fizetne több mint 15 millió forintot valamiért, amivel úgy tud haladni, mint egy gumikajakkal.

Milliárdos fejlesztés

A Narke TheElectrojet névre keresztelt jármű magyar mérnökök munkájának köszönhető, s néhány éve kezdődött meg a fejlesztése Balatonvilágoson: az eddig több mint 1 milliárd forintos beruházást az unió 369 millióval támogatta. Az elektrojet hivatalosan három személyes, súlya 380 kiló, a háromfázisú aszinkronmotor 60 lóerős, s 55 kilométer/órás sebességre képes, az akkumulátora másfél-két órás működést tesz lehetővé egy töltéssel.

Témák
Balaton
2018.12.06 10:30
Frissítve: 2018.12.06 10:30

Ennyit a "Mi Hazánk Mozgalom" Fidesz-ellenességéről: Volner a Betyársereggel zúzná le a baloldali tüntetőket

Publikálás dátuma
2018.12.15 12:26

Fotó: MTI/ Soós Lajos
„Ha azt látjuk, hogy a Szent Korona veszélybe kerül, vagy azt látjuk, hogy ez a baloldali csürhe valamilyen komolyabb eredményt ér el, akkor be fogom riadóztatni a Betyársereget. Ki fogunk menni 300 emberrel a Kossuth térre a rendfenntartóknak segíteni a rendteremtésben. Ezt 5 perc alatt meg tudjuk oldani ezekkel a képzett emberekkel.", nyilatkozta Volner János az Echo TV-ben.
Emlékeztetőül: ő Jobbik egykori alelnöke, aki több társával együtt a Mi Hazánk Mozgalomba igazolt, megteremtve annak lehetőségét, hogy a széljobb formációnak önálló parlamenti frakciója legyen. Mindezt - legalábbis a parlamenti pletyka szerint  - Kövér László házelnök háttér-támogatásával sikerült menedzselni. Jelen állás szerint Volner alakulata őfelsége ellenzékeként működik, érdemben egyedül a Jobbikot amortizálja - példának okáért az egykori alelnök azt vizionálta, hogy nagyon csúnya magánéleti botrányok törnek majd ki néhai pártjában.
2018.12.15 12:26

Szakszervezetek: Áder felelőssége, hogy milyen lesz az emberek karácsonya

Publikálás dátuma
2018.12.15 11:52
Áder János és Orbán Viktor 2018. május 7-én, az Országgyűlés másnapi alakuló ülése előtt Fotó: Molnár Ádám
Fotó: /
A köztársasági elnök még arra sem méltatta a Sándor-palota elé gyűlt érdekvédőket, hogy valakit kiküldjön a szakszervezetek nyílt levelét átvenni. Pedig munkanap van.
Áder János felelőssége, hogy lesz-e békés karácsonya a magyar dolgozóknak vagy sem – jelentette ki Kordás László a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) Sándor-palota előtt tartott sajtótájékoztatóján. A versenyszféra legnagyobb érdekvédelmi konföderációjának elnöke szerint, ha a köztársasági elnök aláírja a munka törvénykönyve Kósa Lajos-féle módosítását, vagyis a rabszolgatörvényt, azzal minden eddiginél rosszabb helyzetbe hozza a munkavállalókat. A szakszervezet vezetői szerdán, amikor a kormányoldal egyoldalúan elfogadta a munka világát alapjaiban megváltoztató törvénycsomagot, nyílt levélben kérték a köztársasági elnököt, hogy az elfogadott rabszolgatörvényt megfontolásra küldje vissza az Országgyűlésnek. Mivel kérésükre semmilyen formában nem reagált az elnöki hivatal, a szombati munkanapot kihasználva megpróbálták személyesen is átadni levelüket Áder Jánosnak, ám nem jártak sikerrel. Csak az őrség tagjai dolgoztak ugyanis, a hivatal üres volt, vagy senki nem tartotta fontosnak, hogy legalább gesztusként kimenjen a dolgozók képviselőivel találkozni. A szociális partnerek kirekesztésével történő törvényhozás, a kormányzati lekezelés és cinizmus miatt az érdekvédők azt mondják: elég volt! A MASZSZ tagjai részt vesznek a vasárnap délután a Hősök terére szervezett tömegdemonstráción is, a szervezet nevében Székely Tamás alelnök mond beszédet. A jövő hét elején az összes szakszervezet és a támogató civil szervezetek meghívásával a konföderáció megkezdi az országos tiltakozó akciók koordinálását.
2018.12.15 11:52