Kitiltanák a Balatonról az e-jetskit

Publikálás dátuma
2018.12.06 10:30

Fotó: MTI/ Kovács Tamás
Civilek szerint zavaró és a környezetre is káros a magyarok által kifejlesztett elektrojet. A tervezők szerint nincs miért aggódni.
- Szeretném, ha a Balaton a pihenés, a csend és a családok tava maradhatna. Sem az élővilágnak, sem az üdülőknek nincs szüksége a zavarásra, zajra, szennyezésre. Maradjon a Balaton a fürdőzőké! - ilyen és ehhez hasonló megjegyzések olvashatók a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) petíciójához csatolva, amelyet azért indított a civil szervezet, hogy törvényileg tiltsák be az elektromos jetskik használatát a tavon. A napokban megjelent felhívást – amelyet a Szabad Pécs vett észre – eddig csaknem hétszázan írták alá, köztük Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is. - A motorcsónakokat több mint harminc éve kitiltották a Balatonról, mert megértették a döntéshozók, nemcsak veszélyes, de ökológiailag is káros. Ez az elektromos jetskire is vonatkozik, mert felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek - mondta a Népszavának Hajósy Adrienn, a NABE aktivistája. Úgy vélte, nincs miért engedélyezni az elektrojetet, mert bár hivatalosan annak számít, nem valódi közlekedési eszköz, s csak egy tehetős réteg újabb játékszere lesz, amely azonban százezrek kikapcsolódását teszi tönkre. - Van éppen elég más vízfelület, ahol szórakozásból száguldozni lehet – jelentette ki az aktivista. A tiltakozást kiváltó elektrojet elvileg nem jetski : a magyar fejlesztésű jármű ugyanis hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, amelyhez jogosítvány szükséges. Az elektrojetet világszabadalomként Balatonvilágoson fejlesztik, gyártója szerint más, mint a jetski, mert nem szennyező, nem pazarló és sokkal halkabb. Az ötletgazdák szerint ugyanakkor balatoni elterjedése újabb vonzerőt jelentene a tó számára. - A fejlesztés során kiemelten figyeltünk rá, hogy az elektrojet ne szennyezze a környezetet és ne okozzon zajszennyezést sem – mondta megkeresésünkre Rádi Péter, a Narke Team ügyvezetője. – A gyártás és a tesztelés alatt készült mérések azt mutatják, hogy az elektrojet minden követelménynek megfelel. Ettől függetlenül nyitottak vagyunk a párbeszédre azokkal, akiket a hivatalos papírok és adatok nem győznek meg – tette hozzá. A gyártó cég vezetője elmondta, műszakilag olyan megoldást sikerült kifejleszteniük, amelynek köszönhetően a járműnek minimális a merülése, és a hanghatása sem releváns. - Emellett jól manőverezhető, biztonságos, a vezetése jogosítványhoz kötött, azaz nem kell attól tartani, hogy felelőtlenül száguldozhat vele bárki a fürdőzők között – mondta. A hajózási szabályzat egyébként előírja, mely vízfelületeken lehet vele közlekedni – tette hozzá. Rádi Péter szerint az e-jetski ára is előrevetíti, hogy nem lesz tömegtermék: arra számítanak, hogy a nemzetközi kereslet lesz magasabb, nem a hazai. A Balaton vizéről egyébként a jetskik - a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan - ki vannak tiltva, viszont az eletrojet megfelel a jelenlegi törvényi kritériumoknak. - Jelenleg valóban nincs törvény az elektromos jetskire – ismerte el Hajósy Adrienn –, mert amikor a 80-as években megalkották az erre vonatkozó passzust, nem gondolhatott senki elektromos meghajtású járművekre. - S ezt a jogi kiskapuit akarják most kihasználni - mondta. A tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség legutóbbi ülésén fel is merült, módosítani kellene az ide vonatkozó jogszabályt, hogy a törvény az elektrojetre is vonatkozzon, de akadt olyan ötlet is, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a jármű megengedett sebességét a tavon. Utóbbi vélhetően azt jelentené, hogy az elektrojet nem terjedne el a Balatonnál: ki fizetne több mint 15 millió forintot valamiért, amivel úgy tud haladni, mint egy gumikajakkal.

Milliárdos fejlesztés

A Narke TheElectrojet névre keresztelt jármű magyar mérnökök munkájának köszönhető, s néhány éve kezdődött meg a fejlesztése Balatonvilágoson: az eddig több mint 1 milliárd forintos beruházást az unió 369 millióval támogatta. Az elektrojet hivatalosan három személyes, súlya 380 kiló, a háromfázisú aszinkronmotor 60 lóerős, s 55 kilométer/órás sebességre képes, az akkumulátora másfél-két órás működést tesz lehetővé egy töltéssel.

Témák
Balaton
Frissítve: 2018.12.06 10:30

Orbán: Magyarország erősíteni akarja kapcsolatait a keleti országokkal

Publikálás dátuma
2019.04.24 12:28

Fotó: Orbán Viktor Facebook oldala
A miniszterelnök Kazahsztánban beszélt arról, hogy Magyarország a jelenlegi, megváltozott helyzetben nem veszélyt lát, hanem lehetőségeket.
Megváltozott Kelet és Nyugat egyensúlyának helyzete, de Magyarország ebben az új helyzetben nem veszélyt lát, hanem lehetőségeket, amelyeket a keleti országokhoz fűződő egyre erősebb kapcsolatok építésével akar kihasználni – mondta Orbán Viktor szerdán Kazahsztánban. A kormányfő hivatalos látogatást tett Kazahsztánban, ahol Kaszim-Zsomart Tokajev kazah elnökkel folytatott megbeszélést, majd közösen tettek sajtónyilatkozatot. Orbán kiemelte: 
a kapcsolatok erősítése a keleti, közép-ázsiai országokkal „nekünk könnyen megy”,
mert történelmi gyökereink a közép-ázsiai térségben élő népekhez kötnek minket, ezért a diplomáciai és gazdasági kapcsolatok intenzívebbé tételének megvan a kulturális talapzata. Kaszim-Zsomart Tokajev kazah elnök hangsúlyozta: Magyarország fontos partner Kazahsztán számára az EU-ban és a közép-európai térségben, a két országot politikai, gazdasági érdekek és történelmi gyökerek is összekötik.

Kormányrendelet biztosítja műemlék épületek engedély nélküli bontását, hogy elférjen a készülő Trianon-árok

Publikálás dátuma
2019.04.24 12:24

Fotó: Steindl Imre Program
Emellett csökkentik a zöldterületet és visszavágják a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság hatókörét a V. kerületben, és csúsztatják a Néprajzi Múzeum kiköltöztetését is.
Szinte minden szabályt elsöpört a kormány, hogy a két hete bejelentett budapesti Trianon-árok elkészülhessen, és közben nem csak hogy a Vértanúk teréről szinte teljesen eltűnnek a fák, de még az Agrárminisztérium műemlék épületét is meg kell bontani - írja a hvg.hu.
A Kossuth térre nyíló Alkotmány utcába szánt, és várhatóan a tüntetések szervezőinek igen komoly fejtörést okozó, emellett 5 milliárd forint közpénzt elégető Nemzeti Összetartozás Emlékhelyének kiásását egy új kormányrendelet egyengeti. Azt már korábban kimondták, hogy
  • nem kell építészeti-műszaki tervtanácsi véleményt beszerezni,
  • nem kell településképi véleményezési eljárást lefolytatni,
  • nincs helye országkép- és településképvédelmi szempontú előzetes véleményezésnek,
  • nem kérhető ki a Műemléki Tanácsadó Testület szakértői véleménye,
  • közterület-alakítási terv készítésének és alkalmazásának sincs helye,
  • és építészeti-műszaki tervpályázati eljárást sem kell lefolytatni.
Ehhez most hozzátették, hogy ugyancsak nem kell alkalmazni az építtetői fedezetkezeléssel kapcsolatos rendelkezéseket. Továbbá,
a szomszédos Agrárminisztérium műemlék épületének "részleges bontása – a műemléki értékek figyelembevételével, továbbá a településképi arculat helyreállításának kötelezettsége mellett – engedély nélkül végezhető".
Eltörölték azt a szabályt is, amely szerint az V. kerületi kormányhivatal által folytatott építéshatósági eljárásokról, üzletportálokról, plakátokról, kereskedelmi és vendéglátó tevékenységről kötelező volt konzultálni a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottsággal.
Az új rendelettel emellett a Vértanúk terén, az eltávolított Nagy Imre emlékmű helyére szánt, eredetileg Horthy Miklós jelenlétében avatott, erősen vitatott régi-új szobor körül a kötelező minimális zöldfelület arányát 15 százalékról 4,5 százalékra csökkentették. Meghosszabbították a Néprajzi Múzeum kiköltöztetésének határidejét is, 2020. június 30-ra.
Frissítve: 2019.04.24 12:32