Paks 2: Azért is külön fizetünk az oroszoknak, hogy hitelt adnak nekünk

Publikálás dátuma
2018.12.06. 11:39
Süli János, paksi fejlesztésért felelős tárca nélküli miniszter
Fotó: Vajda József / Népszava
Az orosz hitel nyolcvan százalékát törlesztette már Magyarország – mondta Süli János, paksi fejlesztéséért felelős miniszter. Majdnem félmilliárdot pedig azért fizetünk Moszkvának, hogy egyáltalán hitelt kapjunk tőlük.
A paksi atomerőmű építése eddig 98 millió euróba került, ennek a 80 százalékát, 78 millió eurót hívott le Magyarország az orosz hitelből, amit azonban rögtön vissza is fizetett - válaszolta Szél Bernadett független parlamenti képviselő kérdésére Süli János tárca nélküli miniszter
Azt eddig is tudtuk, hogy az Oroszországgal kötött hitelszerződésben lehetőség van arra, hogy a magyar állam bármikor előtörlessze a lehívott összeget, Süli elmondása szerint "a kedvező pénzpiaci feltételeket kihasználva" idén májusban ez meg is történt, így most egy fillérrel sem tartozunk az oroszoknak - írja a Süli tájékoztatóját idéző Portfolio.hu.
A miniszter azt is elárulta, hogy az orosz fél által rendelkezésre tartott, de le nem hívott hitelösszeg után 0,25%-os rendelkezésre tartási díjat kell fizetni, ez 2016-ban 250 ezer, 2017-ben 762 500, míg 2018-ban 334 454 eurót jelentett.  
Vagyis összesen már több mint 1,3 millió eurót (mintegy 430 millió forintot) kifizetett Magyarország az orosz félnek csak azért, mert lehetővé teszi a hitel lehívását szükség esetére

- jegyzi meg csütörtöki cikkében a pénzügyi-gazdasági portál.
Szerző

Többször vesztett pályázatot, Handó mégis törvényszéki bíróvá tette Gulyás Gergely testvérét

Publikálás dátuma
2018.12.06. 10:56
Fotó: Vajda József
A szakmai szempontok szerint még az első három közé sem került - Handó Tünde közbenjárására volt szükség, hogy másodfokon ítélkezhessen Gulyás Géza.
Pályázat nélkül léphetett előre, és lett a Székesfehérvári Törvényszék bírája Gulyás Géza, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely bátyja – írja a HVG. Ahhoz, hogy ma egy bíró feljebb lépjen a ranglétrán, pályáznia kell. Ha az állásra többen is jelentkeznek, akkor szakmai szempontok alapján rangsorolja őket. A sorrendtől az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke eltérhet, de csak az első három helyen lévők sorrendjét változtathatja meg.
Gulyás többször is pályázott, ám meg az első három közé sem került be. December 1-e óta mégis a Székesfehérvári Törvényszék bírája

- írja a lap. Hogy a másodfokú ügyeket tárgyaló bírói tanács tagja lehessen, ahhoz Handó Tünde OBH-elnök beavatkozására volt szükség. Ő ugyanis október elsejével határozatlan időre beosztotta Gulyást az OBH-ba. Ezzel pedig nyomban megnyílt az út a miniszteri rokon számára - a törvény szerint ugyanis "a hivatali beosztás megszűnését követően a bírót tényleges bírói álláshelyre, indokolt esetben pályázat nélkül tanácselnöki munkakörbe kell beosztani". Igaz, ehhez előbb még az is kellett, hogy Handó megemelje a Székesfehérvári Törvényszéken az engedélyezett létszámot - amit november 20-án meg is tett.
Szerző

Kitiltanák a Balatonról az e-jetskit

Publikálás dátuma
2018.12.06. 10:30

Fotó: Kovács Tamás / MTI
Civilek szerint zavaró és a környezetre is káros a magyarok által kifejlesztett elektrojet. A tervezők szerint nincs miért aggódni.
- Szeretném, ha a Balaton a pihenés, a csend és a családok tava maradhatna. Sem az élővilágnak, sem az üdülőknek nincs szüksége a zavarásra, zajra, szennyezésre. Maradjon a Balaton a fürdőzőké! - ilyen és ehhez hasonló megjegyzések olvashatók a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) petíciójához csatolva, amelyet azért indított a civil szervezet, hogy törvényileg tiltsák be az elektromos jetskik használatát a tavon. A napokban megjelent felhívást – amelyet a Szabad Pécs vett észre – eddig csaknem hétszázan írták alá, köztük Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is. - A motorcsónakokat több mint harminc éve kitiltották a Balatonról, mert megértették a döntéshozók, nemcsak veszélyes, de ökológiailag is káros. Ez az elektromos jetskire is vonatkozik, mert felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek - mondta a Népszavának Hajósy Adrienn, a NABE aktivistája. Úgy vélte, nincs miért engedélyezni az elektrojetet, mert bár hivatalosan annak számít, nem valódi közlekedési eszköz, s csak egy tehetős réteg újabb játékszere lesz, amely azonban százezrek kikapcsolódását teszi tönkre. - Van éppen elég más vízfelület, ahol szórakozásból száguldozni lehet – jelentette ki az aktivista. A tiltakozást kiváltó elektrojet elvileg nem jetski : a magyar fejlesztésű jármű ugyanis hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, amelyhez jogosítvány szükséges. Az elektrojetet világszabadalomként Balatonvilágoson fejlesztik, gyártója szerint más, mint a jetski, mert nem szennyező, nem pazarló és sokkal halkabb. Az ötletgazdák szerint ugyanakkor balatoni elterjedése újabb vonzerőt jelentene a tó számára. - A fejlesztés során kiemelten figyeltünk rá, hogy az elektrojet ne szennyezze a környezetet és ne okozzon zajszennyezést sem – mondta megkeresésünkre Rádi Péter, a Narke Team ügyvezetője. – A gyártás és a tesztelés alatt készült mérések azt mutatják, hogy az elektrojet minden követelménynek megfelel. Ettől függetlenül nyitottak vagyunk a párbeszédre azokkal, akiket a hivatalos papírok és adatok nem győznek meg – tette hozzá. A gyártó cég vezetője elmondta, műszakilag olyan megoldást sikerült kifejleszteniük, amelynek köszönhetően a járműnek minimális a merülése, és a hanghatása sem releváns. - Emellett jól manőverezhető, biztonságos, a vezetése jogosítványhoz kötött, azaz nem kell attól tartani, hogy felelőtlenül száguldozhat vele bárki a fürdőzők között – mondta. A hajózási szabályzat egyébként előírja, mely vízfelületeken lehet vele közlekedni – tette hozzá. Rádi Péter szerint az e-jetski ára is előrevetíti, hogy nem lesz tömegtermék: arra számítanak, hogy a nemzetközi kereslet lesz magasabb, nem a hazai. A Balaton vizéről egyébként a jetskik - a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan - ki vannak tiltva, viszont az eletrojet megfelel a jelenlegi törvényi kritériumoknak. - Jelenleg valóban nincs törvény az elektromos jetskire – ismerte el Hajósy Adrienn –, mert amikor a 80-as években megalkották az erre vonatkozó passzust, nem gondolhatott senki elektromos meghajtású járművekre. - S ezt a jogi kiskapuit akarják most kihasználni - mondta. A tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség legutóbbi ülésén fel is merült, módosítani kellene az ide vonatkozó jogszabályt, hogy a törvény az elektrojetre is vonatkozzon, de akadt olyan ötlet is, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a jármű megengedett sebességét a tavon. Utóbbi vélhetően azt jelentené, hogy az elektrojet nem terjedne el a Balatonnál: ki fizetne több mint 15 millió forintot valamiért, amivel úgy tud haladni, mint egy gumikajakkal.

Milliárdos fejlesztés

A Narke TheElectrojet névre keresztelt jármű magyar mérnökök munkájának köszönhető, s néhány éve kezdődött meg a fejlesztése Balatonvilágoson: az eddig több mint 1 milliárd forintos beruházást az unió 369 millióval támogatta. Az elektrojet hivatalosan három személyes, súlya 380 kiló, a háromfázisú aszinkronmotor 60 lóerős, s 55 kilométer/órás sebességre képes, az akkumulátora másfél-két órás működést tesz lehetővé egy töltéssel.

Szerző
Témák
Balaton