Paks 2: Azért is külön fizetünk az oroszoknak, hogy hitelt adnak nekünk

Publikálás dátuma
2018.12.06 11:39
Süli János, paksi fejlesztésért felelős tárca nélküli miniszter
Fotó: Népszava/ Vajda József
Az orosz hitel nyolcvan százalékát törlesztette már Magyarország – mondta Süli János, paksi fejlesztéséért felelős miniszter. Majdnem félmilliárdot pedig azért fizetünk Moszkvának, hogy egyáltalán hitelt kapjunk tőlük.
A paksi atomerőmű építése eddig 98 millió euróba került, ennek a 80 százalékát, 78 millió eurót hívott le Magyarország az orosz hitelből, amit azonban rögtön vissza is fizetett - válaszolta Szél Bernadett független parlamenti képviselő kérdésére Süli János tárca nélküli miniszter
Azt eddig is tudtuk, hogy az Oroszországgal kötött hitelszerződésben lehetőség van arra, hogy a magyar állam bármikor előtörlessze a lehívott összeget, Süli elmondása szerint "a kedvező pénzpiaci feltételeket kihasználva" idén májusban ez meg is történt, így most egy fillérrel sem tartozunk az oroszoknak - írja a Süli tájékoztatóját idéző Portfolio.hu.
A miniszter azt is elárulta, hogy az orosz fél által rendelkezésre tartott, de le nem hívott hitelösszeg után 0,25%-os rendelkezésre tartási díjat kell fizetni, ez 2016-ban 250 ezer, 2017-ben 762 500, míg 2018-ban 334 454 eurót jelentett.  
Vagyis összesen már több mint 1,3 millió eurót (mintegy 430 millió forintot) kifizetett Magyarország az orosz félnek csak azért, mert lehetővé teszi a hitel lehívását szükség esetére
- jegyzi meg csütörtöki cikkében a pénzügyi-gazdasági portál.

Szél Bernadett: nincs már demokrácia, kár is eljátszani

Publikálás dátuma
2019.04.26 10:07
Szél Bernadett, független országgyűlési képviselő
Fotó: Népszava/ Tóth Gergő
Minden független intézményt betörtek, aki tenni tudott volna, azt megvették vagy kicsinálták – mondta az Orbán-rendszerről a független képviselő.
Kemény hangvételű interjút adott a Magyar Hang hetilapnak Szél Bernadett: az LMP korábbi társelnöke szerint Magyarországon már nincs demokrácia, és nem is szabad elbábozni, hogy minden rendben van.
„Semmi nincs rendben, minden független intézményünket betörték, a médiát jórészt felzabálták, aki meg fordítani tudott volna, vagy megvették, vagy megzsarolták, vagy kicsinálták. Mégis, az emberek között járva, sok tisztességes és szolidáris egyénnel találkozva elképzelhetetlennek tartom, hogy teljesen megtörjék az ország gerincét”
- mondta a független képviselő. Szél „víziója”, hogy Magyarország egyszer mégis mindannyiunk rendezett, élhető otthona lesz, ahol kevesebb idegeskedéssel, kiegyensúlyozottan tudunk élni. Mert - mint megjegyzi – „a valóság az, hogy jelenleg rengeteg elkerülhető stresszt szabadítanak ránk, a sokszor súlyos anyagi problémák mellett a kiszámíthatatlanság, a rossz minőségű közszolgáltatások folyamatosan megnehezítik a mindennapokat, és kilátástalanná teszik a jövőt.”
A politikus szerint a demográfiai fordulat fontosságát hangoztatva azt is meg kell nézni, hogy milyen körülmények között élnek a már megszületett gyermekek. Szél Bernadett a hetilap kérdésére elmondta, az EP-választás során a Momentumot támogatja, de nem lépne be a pártba. Saját korábbi pártjából, az LMP-ből való kilépését pedig ma is megalapozott döntésnek tartja – bár az igaz, hogy ki is szorították a szervezetből. 

Technikai problémák miatt egyre gyakrabban akadozik a bankolás

Publikálás dátuma
2019.04.26 09:20

Fotó: Dobó Krisztián
Három napja akadozik a CIB Bank elektronikus rendszere, az ügyfelek nem tudnak utalni. A pénzforgalmi üzemzavarok száma két év alatt megduplázódott.
A bank lapunknak is elküldött tájékoztatása szerint a költözés miatti, előre bejelentett szolgáltatáskiesés szombaton este 20 óráig tartott, és ezt követően a bank szolgáltatásai kedd délelőttig megfelelően működtek. Kedd délelőtt azonban „technikai problémák léptek fel”, amelyek miatt „az ügyfélkiszolgálási idő jelentősen lelassult” az elektronikus csatornákon és a fiókokban. A bankkártyás szolgáltatásokban csak rövid ideig volt fennakadás, ám az elektronikus szolgáltatásait – például a netbankot – érintő hibákat még csütörtökre sem tudta maradéktalanul kijavítani a bank. Mert bár kedd este, majd szerda este is azt közölték, hogy sikerült megoldani a problémát, és újra működik a rendszer, másnap délelőttre rendre kiderült, hogy mégsem. A CIB Bank a honlapján csütörtök délután már azt közölte: éjjel javításokat végeznek, ami miatt péntek hajnalban több szolgáltatásuk – internetbank, mobilbank, kártyás vásárlás, készpénzfelvétel, ATM-ek - nem vagy csak korlátozottan lesz elérhető. Szerettük volna megtudni a CIB Banktól, pontosan mi okozza az üzemzavart, hány ügyfelet érint a probléma, és mivel kártalanítják őket amiatt, ha nem tudtak átutalásokat indítani, vásárolni, készpénzt felvenni? Ezen kérdéseinkre azonban nem kaptunk választ, mint ahogyan a bank közösségi oldalán efelől érdeklődő ügyfelek sem. Őket az oldal kezelője sűrű elnézéskérések közepette a CIB Bank panaszkezelési oldalára irányította. Egy ügyfél hozzászólása szerint azonban a hét elején az a felület sem működött…
A CIB Banknál rövid időn belül már másodszor fordul elő hasonló probléma: februárban egy hardwer eszköz leállása miatt váltak időszakosan elérhetetlenné a pénzintézet elektronikus csatornái. De nem csupán ennél a banknál történik ilyesmi, április közepén az MKB Bank netbankjának leállása borzolta a kedélyeket, márciusban a K&H Banknál voltak átmeneti kimaradások az e-bank és mobilbank szolgáltatásokban, hogy csak a legközelebbieket említsük. A hasonló hírek szinte egymást érik: időről időre ügyfelek tízezreinek okoz minimum bosszúságot egy-egy hazai nagybank elektronikus szolgáltatásinak leállása vagy akadozása.

Sűrűsödő üzemzavarok

Nem csoda, hiszen a pénzforgalmi üzemzavarok száma évek óta emelkedik: a jegybank 2017-ben összesen 29 hitelintézet 467 incidenséről kapott adatszolgáltatást – derül ki az MNB 2018-as Fizetési Rendszer Jelentéséből. Ez pedig azt jelenti, hogy 2015-höz képest csaknem megduplázódott az ilyen problémák száma. A jegybank szerint ugyanakkor ez az esetszám a szolgáltatók számához, illetve a pénzügyi infrastruktúra összetettségéhez viszonyítva továbbra is alacsony.
A jelentés alapján az üzemzavarokat ugyanakkor egyre hosszabb ideig tart elhárítani: 2017-ben legalábbis ennek átlagos ideje 11 óra 3 perc volt, azaz csaknem másfél órával hosszabb, mint 2016-ban. Igaz, a növekedést döntően egyetlen bank három, kiemelkedően hosszú időtartamú meghibásodásai okozták. Az üzemzavarok főként az internetbanki és mobilbanki rendszereket érintik: 2017-ben 196 eset az internetbanki, 144 a mobilbanki szolgáltatásokhoz kapcsolódott, 71 pedig internetes vásárláshoz. Ezek a meghibásodások – amelyek többek között az átutalások elindításában és a számlaforgalmuk lekérdezésében korlátozzák az ügyfeleket - a tíz legnagyobb banknál jóval gyakrabban fordulnak elő, mint a kisebbeknél. Utóbbiaknál a központi – például számlavezető - rendszerekkel és a telefonos ügyfélszolgálattal kapcsolatos üzemzavarok a jellemzőek. A rendszerek elérhetetlenségét jelentős részben a túlzott terhelés - az átlagost jelentősen meghaladó feldolgozandó adat vagy szándékos külső túlterhelés - okozta. Gyakori volt az alkalmazások hibás működése, váratlan lefagyása vagy a memóriaszivárgás is. Hardver hiba esetén pedig nem minden esetben sikerült automatikusan átállni a tartalékrendszerre. A jelentés szerint 2017-ben tovább emelkedett a bankkártyákhoz és ATM-készülékekhez kapcsolódó problémák száma is, amelyek jelentős részét hálózati hibák - szakadozó kapcsolatok, hibás beállítások, külső szolgáltatónál levő hibák – okozták. 

Elavult rendszerek?

Nagy Márton, a jegybank alelnöke nemrégiben egy konferencián a hazai bankrendszer egyik nagy kihívásának nevezte a digitalizációt. Arról beszélt: még a nagybankok rendszereinek 46 százaléka is elavult komponenseket tartalmaz, ami megnehezíti majd az új fintech megoldások hozzájuk kapcsolását is. A jegybank most azt közölte lapunkkal: a magyarországi bankok informatikai rendszere megbízható, biztonságos szolgáltatási színvonalat képvisel. A pénzintézetek folyamatosan fejlesztik IT-rendszereiket, amelyek ugyanakkor összetett struktúrát jelentenek. Egyes esetekben éppen a fejlesztések, egy új – az ügyfeleknek is kényelmesebb, gyorsabb szolgáltatást nyújtó –, modernizált rendszerre való átállás során keletkezhetnek időleges problémák.
Frissítve: 2019.04.26 09:20