MVM;Junior Príma Díj;

Vérbeli zenészek

A muzsikus szülői háttér számos zenész életrajzában felbukkan. Ahogy a Szent István konzervatórium is. Ez érvényes az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. által díjazott két friss Junior Prima Díjas csellistára és operaénekesre is.

Ahol az egész család muzsikál

 A zenetörténet ismert zenészdinasztiái meggyőzően bizonyítják, a gének szerepe nem elhanyagolható, ha a zenei tehetségről beszélünk – két évvel ezelőtt ekként harangozta be A gének koncertjét a Müpa. Bachtól Sosztakovicsig: az akkor 8 éves Dolfin Dániel, Dolfin Benedek (14) és Dolfin Balázs (19) csellista hangversenye Dolfin Benjámin (17) fagott művésszel nem egy szokásos, kedves gyerekprogramot mutatott be. A szülők, Dolfin Jácint és Viski Ágnes fuvolaművészek a mai napig örömmel emlékezhetnek – erre a koncertre is. Mind a négy gyermekük rendkívüli muzikalitást örökölt tőlük: a Szent István zeneiskola és szakgimnázium büszkeségtábláján a Dolfin fiúk neve gyakran szerepel. A Virtuózok zenei tehetségkutató révén Balázs neve lehet a legismertebb: ő tavaly kapott Junior Prima Díjat.

A most 16 éves Dolfin Benedek rengeteg segítséget kap a bátyjától, akinek szorosan a nyomában jár. Ennek is köszönhető, hogy idén a Junior Prima Díjat ő is megkapta. Négyévesen kezdett el csellózni Antók Zsuzsanna tanárnőnél, kilencéves volt, amikor abszolút I. díjat nyert az olaszországi Salieri versenyen. De első lett az ausztriai Liezen nemzetközi csellóversenyén a Friss Antal Országos Csellóversenyenen két alkalommal is − legutóbb a verseny fődíját is megkapta − Padova és Legnago zenei versenyein az abszolút I. helyezést és a legígéretesebb tehetségnek járó különdíjat is elnyerte. És akkor még nem is soroltuk fel az országos kamarazenei versenyeken elért I. díjakat és különdíjakat.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Előkészítő Tagozatára, Mező László osztályába 2015-ben nyert felvételt. Kamarazenét Csalogh Gábornál tanul – igaz, a szólóművészet irányába szeretne eljutni. Részt vett Perényi Miklós, Fenyő László, Máté Balázs, Jevgenyij Tonkha, Várdai István és Reiner Ginzel Több kurzusain, a főváros számos koncerttermében muzsikált, többször a Zuglói Filharmónia szólistájaként.  

Fontos magyarul énekelni

Pataki Bence az egyetlen operaénekes az idei Junior Prima Díjasok között. A basszus-bariton énekes múlt évben szerezte meg művésztanár diplomáját a Pécsi Tudományegyetemen, korábban a Szegedi Tudományegyetemen diplomázott magánének szakon. 2016-ban ért el Eszéken első helyezést a Lav Mirski nemzetközi énekversenyen. A családban nem ő az egyetlen énekes: édesanyja a kiváló mezzoszoprán, Wiedemann Bernadett.

Kisgyermekkora óta tanult zongorázni, gitározott is. Az Erkel általános iskola tanulójaként lett tagja a Magyar Állami Operaház gyermekkórusának, ahol még a legmagasabb szólamot énekelte. „Amikor méretileg túlnőttem a szólistákon, akkor sajnos ki kellett szállnom ebből történetből. A mutálás után jött meg a hangom, érettségi után már az ének kedvéért kezdtem el a Szent István Király konzervatóriumot. Hormai József énektanár és Szőke Katalin korrepetitor rengeteget segített a tanulásban és a technikai dolgokban” − mesélte.

Az egyetemen mestere volt Csengery Adrienne, Oberfrank Péter, Pál Tamás, és Temesi Máriától. Marton Éva növendéke is volt: az egyéves posztgraduális képzésen nemcsak technikai, pszichológiai támogatást kapott, elsajátíthatta a színpadi kulisszatitkokat, praktikákat is. „Kezdetben nem az a legfontosabb, hogy minden hibát kijavíts, rengeteg, hanem az, hogy minél többet énekelj. Ha bírod a terhelést és megszerezted az alaphangodat, onnan jön az igazi tanulás, a játék a hangoddal” – mondta Pataki Bence.

Ha van kedved, csináld, próbáld meg – mikor megfogalmazódott benne, hogy az énekesi pályát választja, az anyai tanács ennyi volt. „Se rábeszélni, se lebeszélni nem próbált, de a kezdetektől támogat. Ha valamilyen kérdésem van, tud nekem segíteni.” 2015-ben álltak először együtt színpadon a Szegedi Szabadtéri Játékok előadásában, Az álarcosbálban, majd Erkel Ferenc operájában, az István királyban. A Magyar Rádió Márványtermében több közös estjük volt Virág Emese zongoraművésszel.

A Co-Opera tagjaként az elmúlt évadban több színházban énekelte Rossini Sevillai borbélyában Basilio szerepét, jelenleg A Figaro házasságában énekli a címszerepet. Az előadás magyar nyelven folyik. „Nem árt, ha a közönség 100, de legalábbis 95 százalékosan érti, miről van szó a színpadon. Főleg ha vígoperáról van szó, ahol poénra van kihegyezve a szöveg” – véli Pataki Bence. „Egy olasz nyelvű opera élményt ad, de ahhoz, hogy egy fiatal közönség megszerethesse a műfajt, a magyar nyelvű operajátszás nagyban hozzájárulhat.”

Operában utaznakA tavalyi évadban debütált a Co-Opera társulat, amelyben kezdő énekesek és pályájuk csúcsán levő művészek együtt játszanak. A Figaro házassága Szentendrén debütált, december 14-től a debreceni Csokonai Színházban lesz látható.
Ha az élet jó helyre sodorTomasz Máté Milán csellóművész, a Zeneakadémia hallgatója 2017 novemberében nyerte meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt. Szinte napra pontosan egy évvel később vehette át a Junior Prima Díjat. Nyolcévesen kezdett el csellózni, mikor a zeneiskolások többsége zongoristának készül. Miért esett erre a hangszerre a választása? Édesanyám tényleg azt szerette volna, hogy zongorázzak, a nagymamám miatt, aki még a háború után vett zongoraleckéket. Ám az iskolában tartottak egy hangszerbemutatót, és nagyon szimpatikus volt a csellótanárnő, Kárpáti Mónika. Miatta lettem csellista. Tizenegy éves voltam, amikor 2008-ban az ő biztatására elindultam a budapesti Banda Ede és az Országos Friss Antal gordonkaversenyen, amit megnyertem. Egész gyerekkoromat Zuglóban éltem le, kézenfekvő volt, hogy a konzervatóriumot is itt, a Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnáziumban folytatom. Agócs Mártánál tanultam csellózni, és nagy szerencsémre a többi tárgyat is kiváló tanárok oktatták. Mikor lehetett már sejteni, hogy a házi kamarazenélésnél többre hivatott? Nem volt olyan pillanat az életemben, hogy azt mondtam volna magamnak: igen, eldőlt, én a muzsikus pályát választom. Errefelé a sodort az élet, és a végén egyszer csak föleszméltem: itt vagyok! A Junior Prima Díj is megerősítése ennek? Az is, és óriási megtiszteltetés. Remélem, több fellépési lehetőséget is hoz. Játszott már a Fesztiválzenekarral is, gyakran muzsikál együtt Gulyás Márta zongoraművésszel. Mikor bekerültem a Zeneakadémiára, a kezdetektől ő is tanított nekem kamarazenét, most már negyedik éve tanulok nála. Van egy zenei fesztivál Pommersfeldenben, mint professzor tartott ott zenei kurzust, amikor tavaly megkérdezte: volna-e kedvem vele zenélni? Természetesen! Bach vagy Csajkovszkij? Minden zeneszerzőt másért lehet szeretni. Persze igaz, Bach fölötte áll mindennek, az ember szívének egyik legkedvesebb szerzője, de nem tudok rangsorokat felállítani. Kik a kedvenc csellistái? Casals, Tortelier, és a mesterem, Perényi Miklós. Ő a világ egyik legnagyobb csellóművésze, és ezt nem az elfogultság mondatja velem. Felvillantani egy mű sokféleségét, mesterkéltség, póz nélkül, minél kevesebb sallanggal, őszinte pátosszal játszani: többek között ezt tanítja nekem.