túlóra;munkaidő;rabszolgatörvény;

- A hatalom tűréstesztnek veti alá a dolgozókat

Mivel nagy a fluktuáció, az új szabályoknak köszönhetően sokkal lazábban számolhatják majd el a dolgozók munkáját.

Pillanatok alatt több kilométeres autósor torlódott fel  Veszprém határában, az ipari negyedbe vezető házgyári úton, ahol egy órás félpályás útlezárást tartott a Vasas Szakszervezeti Szövetség, így tiltakozva az Országgyűlés előtt lévő túlóratörvény ellen. Az akciót direkt a délutáni műszakváltására időzítették.

Guzslován Gábor szervező úgy fogalmazott: a cél az volt, hogy megmutassák a kormánynak, miszerint viszonylag kis demonstrációval is milyen hatékonyan tudnak protestálni. A bevezető út mentén lévő nagy cégek műszakváltásai fél órával csúsztak a demonstráció miatt, miközben az utat mindössze 15-20-an zárták le, részben a Vasas fővárosi tisztségviselői, részben helyi erők, de jelen volt a Vasas régiós alelnöke és a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASzSZ) megyei vezetője. A demonstrálók autóin a Vasas kék-piros zászlói lengedeztek. A félpályás lezáráson csak lassan átcsorgó autósok közül volt aki dudált, volt aki káromkodott és a demonstrálókat szidta, ám sokan biztatták őket.

Az egyik helyi üzemben dolgozó Guzslován szerint a kollégái zöme (ahogy általában a munkások tisztában) vannak a formálódó törvény hátrányaival. A 400 órányi túlóra lehetőségének engedélyezése lényegében annyit jelent, hogy nem marad szabad szombatja a munkásoknak.

Ráadásul a cégek egy részénél igen magas a fluktuáció, van ahol egy évben a munkások 70 százaléka is cserélődik, így azzal, hogy három évre húzzák szét a munkaidő-keret elszámolását, ezeknek a munkáltatóknak annyit jelent, hogy úgyszólván korlátlanul dolgoztathatják alkalmazottaikat. Úgy véli: a kormány azért erőlteti a rabszolgatörvényt, mivel most „tűréstesztnek” veti alá a dolgozókat, azt figyeli, hogy mi az, amit még elviselnek. Úgy fest ugyanis, hogy meglehetősen zűrös időszak következik, amikor nagyon is lehet számolni a dolgozói elégedetlenséggel. A nagy autógyáraknál egyre több a jele annak, hogy a cégek már a közelgő recessziótól való félelmükben a termelés visszafogására készülnek, így számos helyen már év eleje óta létszámstopot hirdettek meg.

Még a fővárosban is csak 24 órát állt egy átlagos autós tavaly. De Moszkvában például 91 óra közlekedési dugó jutott a sofőröknek.