A hatalom tűréstesztnek veti alá a dolgozókat

Publikálás dátuma
2018.12.07. 18:46

Fotó: Vasas Szakszervezet
Mivel nagy a fluktuáció, az új szabályoknak köszönhetően sokkal lazábban számolhatják majd el a dolgozók munkáját.
Pillanatok alatt több kilométeres autósor torlódott fel  Veszprém határában, az ipari negyedbe vezető házgyári úton, ahol egy órás félpályás útlezárást tartott a Vasas Szakszervezeti Szövetség, így tiltakozva az Országgyűlés előtt lévő túlóratörvény ellen. Az akciót direkt a délutáni műszakváltására időzítették.
Guzslován Gábor szervező úgy fogalmazott: a cél az volt, hogy megmutassák a kormánynak, miszerint viszonylag kis demonstrációval is milyen hatékonyan tudnak protestálni. A bevezető út mentén lévő nagy cégek műszakváltásai fél órával csúsztak a demonstráció miatt, miközben az utat mindössze 15-20-an zárták le, részben a Vasas fővárosi tisztségviselői, részben helyi erők, de jelen volt a Vasas régiós alelnöke és a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASzSZ) megyei vezetője. A demonstrálók autóin a Vasas kék-piros zászlói lengedeztek. A félpályás lezáráson csak lassan átcsorgó autósok közül volt aki dudált, volt aki káromkodott és a demonstrálókat szidta, ám sokan biztatták őket. Az egyik helyi üzemben dolgozó Guzslován szerint a kollégái zöme (ahogy általában a munkások tisztában) vannak a formálódó törvény hátrányaival. A 400 órányi túlóra lehetőségének engedélyezése lényegében annyit jelent, hogy nem marad szabad szombatja a munkásoknak. Ráadásul a cégek egy részénél igen magas a fluktuáció, van ahol egy évben a munkások 70 százaléka is cserélődik, így azzal, hogy három évre húzzák szét a munkaidő-keret elszámolását, ezeknek a munkáltatóknak annyit jelent, hogy úgyszólván korlátlanul dolgoztathatják alkalmazottaikat. Úgy véli: a kormány azért erőlteti a rabszolgatörvényt, mivel most „tűréstesztnek” veti alá a dolgozókat, azt figyeli, hogy mi az, amit még elviselnek. Úgy fest ugyanis, hogy meglehetősen zűrös időszak következik, amikor nagyon is lehet számolni a dolgozói elégedetlenséggel. A nagy autógyáraknál egyre több a jele annak, hogy a cégek már a közelgő recessziótól való félelmükben a termelés visszafogására készülnek, így számos helyen már év eleje óta létszámstopot hirdettek meg.
Frissítve: 2018.12.07. 20:20

Nincs rosszabb magyar dugó a debreceninél - 25 órát álltak tavaly az autósok

Publikálás dátuma
2018.12.07. 18:35
Képünk illusztráció
Fotó: Németh András Péter
Még a fővárosban is csak 24 órát állt egy átlagos autós tavaly. De Moszkvában például 91 óra közlekedési dugó jutott a sofőröknek.
A budapesti csúcsforgalomban egy átlagos autós egy teljes napot, 24 órát vesztegelt dugóban 2017-ben - írja az INRIX Globális Forgalmi Teljesítménymutató kimutatása nyomán a Pénzcentrum. Ezzel Budapest a 335. helyen áll a világ 1360 mért városa közül, 186. helyen Európában. Viszont országosan csak a második a főváros:

Debrecen forgalma a legrosszabb, ahol tavaly átlag 25 órát állt dugóban egy autós.

A kontinens nagyvárosai közül Moszkvában, Londonban és Párizsban a legrosszabb a dugóhelyzet - derült ki az INRIX Globális Forgalmi Teljesítménymutatójából. Sorrendben ez azt jelenti, hogy a csúcsidőben autóikban veszteglő sofőrök 91, 74, illetve 69 órát veszítettek 2017-ben ezekben a nagyvárosokban. A környező országok fővárosai közül egyébként csak Ljubljanában volt jobb a helyzet, az ottani autósoknak 21 órát vett el életükből a dugó.
Szerző

Kitolják Nagy Imre szobrát a Vértanúk teréről, de még nem tudni, mikor

Publikálás dátuma
2018.12.07. 17:56
Nagy Imre szobor
Fotó: Vajda József / Népszava
Az 1956-os forradalom mártír-miniszterelnöke a Duna partjára költözik
A Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság (KNEB) előzetes hozzájárulását adta a Vértanúk terének átépítéséhez és ennek részeként a Nemzeti Vértanúk Emlékművének rekonstrukciójához. A Vértanúk terének névadójaként egykor ott állt az 1919-es vörösterror több száz ártatlan áldozatának nevét megörökítő alkotás, amelyet 1945 szeptemberében ledöntöttek és eltüntettek. A korabeli fényképek, dokumentumok alapján hitelesen rekonstruált Nemzeti Vértanúk Emlékműve 2019-ben készül el. Az átépített Vértanúk tere a gyalogosoké lesz, az új forgalmi rend szerint - a tömegközlekedés járatainak kivételével - gépjárművek nem hajthatnak majd át a téren - közölte. Wachsler Tamás hangsúlyozta, hogy a Nagy Imre-emlékmű sorsával kapcsolatos aggodalmak alaptalanok, mert az alkotást méltó helyen, a Jászai Mari tér déli, lipótvárosi területrészének geometriai középpontjában tervezik felállítani.       "A mai döntés után lehet megkezdeni a szükséges egyeztetést az alkotóval" - mondta. A szoborállítás keretében a jelenleg meglehetősen elhanyagolt állapotú tér teljesen megújulhat. Az elfogadott elképzelés szerint a szökőkút helyén, bazalt utcakövekkel kialakított térinstallációval övezett területen állhat majd a Nagy Imre-szoborkompozíció.
Szerző