Minden szervünknek árt az alkohol

Publikálás dátuma
2018.12.31 12:31
Illusztráció
Fotó: Pixabay/
A nemzetközi adatok szerint világszerte 210 milliónál is több az alkoholisták száma, és az italozás nagyjából tíz évvel rövidíti meg a várható élettartamot.
Nincs olyan szervrendszerünk, amelyre ne lenne hatással az alkoholfogyasztás, és bár az ivásnak fontos kulturális és társasági szerepet tulajdonítunk, az egészségünk szempontjából mindenképpen előnyösebb, ha mérsékeljük az alkoholfogyasztást. Sok kutatás jutott arra az eredményre, egy-egy pohár vörösbor jót tesz az egészségünknek, ez azonban tényleg csak akkor igaz, ha naponta kevesebb mint 1 vagy 2 decit iszunk - írta az EgészségKalauz.
Az éveken keresztül tartó italozás a különböző májbetegségek első számú okozója, és olyan problémákat okozhat, mint a máj elzsírosodása, a májfibrózis és a májcirrózis. Emellett jelentős mértékben növeli például a máj daganatos megbetegedéseinek rizikóját. Az alkohol a szívet, illetve a vérereket is károsítja, hatására sokkal nagyobb az esély, hogy magas vérnyomás, szívbetegségek, agyvérzés alakuljon ki. 
Az alkohol jól ismert, mások számára is "látványos", rövid távú hatásai közé tartozik a koordináció, az ítélőképesség, a memória, a reakcióidő romlása, a hangulat ingadozása. A nagy mennyiségű alkohol felgyorsíthatja az agy öregedés folyamatait, és megnöveli a demencia kialakulásának rizikóját.
Az alkoholizmus egyik gyakori következménye az alultápláltság, vagyis nem jut elegendő fontos ásványi anyagok és vitamin. Ezek a mikrotápanyagok – például a magnézium vagy a B-vitaminok – az agy megfelelő működéséhez is nélkülözhetetlenek, így újabb, illetve súlyosabb neurológiai problémákkal kell szembenézni. A nagy mennyiségű alkohol súlyos mentális problémákat is okozhat, például depressziót, szorongást, pánikbetegséget vagy hangulatingadozást. Az alkoholisták között rendkívül magas az öngyilkosságot megkísérlők aránya.
Bár sokan úgy gondolják, hogy az alkohol nagyszerű "altatószer", hosszabb távon megakadályozza a mély, pihentető alvási szakaszokat elérjük. Ennek leginkább érzékelhető következménye a nappali álmosság és letargia, de számtalan betegség rizikóját is emeli.
A rendszeresen, hosszabb időn keresztül fogyasztott, nagyobb mennyiségű alkohol tönkreteszi a hasnyálmirigyet is, ennek pedig a hasnyálmirigy-gyulladás és a cukorbetegség is egy lehetséges szövődménye. A nagyivók nemcsak az olyan "egyszerűbb" betegségekre fogékonyabbak, mint az influenza, de a különböző daganatos betegségek, például a hasnyálmirigy-, a máj-, a nyelőcső- és az emlőrák is gyakoribb.
Témák
alkohol
2018.12.31 12:31
Frissítve: 2018.12.31 12:31

Az allergia ilyenkor is támadhat

Publikálás dátuma
2019.01.16 14:14

Fotó: AFP/ B. BOISSONNET / BSIP
A télen jelentkező allergiás tünetek okozója döntően a poratka, penészgomba vagy háziállat allergia. A panaszok kezelése mellett fontos az allergének számának csökkentése is.
Ha láz, rossz közérzet nélkül a lakásban erősödő tüsszögés, orrfolyás, orrdugulás jelentkezik vagy éjszakai köhögőroham tör ránk, javasolt allergológushoz fordulni. A téli allergiák kezelésére is a pollenallergiás tünetek csillapítására használt készítmények alkalmasak: az orrtüneteket enyhítő szteroid orrspray és antihisztamin gyógyszerek alkalmazása a legelterjedtebb. 
A kezelés fontos eleme, hogy csökkentsük az allergének számát. Ez, amellett, hogy sokszor jelentős anyagi ráfordítással jár, nem is mindig kivitelezhető tökéletesen. A poratka allergia esetén célszerű megszabadulni a szőnyegektől, a matracot és az ágyneműt célszerű allergénmentes, magas hőfokon mosható változatra cserélni. A kárpitozott bútorok helyett szerencsésebb lemosható felületű garnitúrát választani. Természetes, hogy a váratlanul megjelent állatallergiás tünetek miatt nem szeretnénk megválni a házi kedvencüktől, de sokan pusztán azért keresnek más alternatívát a kezelésben, mert idegenkednek a hónapokon át tartó gyógyszerszedéstől. – mondta dr. Balogh Katalin allergológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa. 
A tüneti kezelésen túl az immunterápia a szervezet „áthangolásával” ér el tartós eredményt: nemcsak a tünetet, hanem a kiváltó okot kezeli. A 3-5 éven át tartó kezelés a pollenallergia mellett alkalmazható háziállat, penészgomba és poratka allergia kezelésére is. A beteg napi egy alkalommal tabletta vagy cseppek formájában szedi a készítményt, amely az allergén szigorúan ellenőrzött, hígított kivonatát tartalmazza. A kezelés végére - panaszok nélkül - képes lesz elviselni a korábbi allergén jelenlétét, eredményes kezelés esetén akár 10-12 évig nem is jelentkeznek a tünetei.
Témák
allergia
2019.01.16 14:14
Frissítve: 2019.01.16 14:14

Az izom nem felejt, de fokozatosan kell visszaszoktatni a mozgáshoz

Publikálás dátuma
2019.01.15 14:14

Fotó: Pixabay/
Az egyik leggyakoribb újévi fogadalom: az „idén edzeni fogok.” Bicskei Izabella edző arra figyelmeztet, ha ez valóban megtörténik, fontos, hogy fokozatosan kezdődjön, még akkor is, ha valaha komolyan sportoltunk.
Gyakori, hogy a fiatalkorukban aktívan sportolók harminc évvel később azt hiszik, onnan lehet folytatni, ahol tizenöt évesen abbahagyták - számolt be a tapasztalatairól Bicskei Izabella edző a Népszavának.
„A fáradó testünk azonban nem tud lépést tartani a lelkünk örök fiatalságával, ezért nagy a sérülésveszély.”
Az izmok ugyan valóban képesek „emlékezni”, lehet, hogy az alakon is látszanak a hajdani sport nyomai, de az ízületek már biztosan veszítettek a mobilitásukból. Hiába emlékszik az agy is akár a mozdulatokra és a technikákra, fokozatosan kell visszaszokni. Kis súlyokkal, lépcsőzetesen felépített terheléssel kell haladni.
„Sajnos mindent újra elölről kell kezdeni.”
Jó hír viszont, hogy a gyerekkori forma könnyebben visszajöhet; általában hamarabb látszik a legkisebb változás is, mint egy teljesen kezdő sportolónál. És – némi kitartással – előbb-utóbb el lehet érni akár a régi szintet is – biztatott Bicskei Izabella.

Rendszeresség és türelem

Mindig olyan legyen az edzés, hogy sikerélményt és örömet okozzon. Óvatosan feszegessük a határokat, mert az életkor előrehaladtával már egy-egy húzódás után sem olyan gyors a regeneráció, mint fiatalkorban.  
„Pihenni is hagyni kell a szervezetet, ne hajtsuk szét magunkat! Legyünk türelmesek: adjunk időt a változásra.”
Válasszunk szimpatikus mozgásformát, és tartsuk magunkat az edzéstervünkhöz. Ne legyenek hosszú kihagyások, de ne is menjünk minden nap. Bármelyik elemet: az edzésszámot, az időt, a nehézséget mindig fokozatosan növeljük – ajánlotta az edző.
2019.01.15 14:14
Frissítve: 2019.01.15 14:23