hajózás;Mahart;

2018-12-23 19:31:15

Így úszik el a közpénz: 8,6 milliárdba kerül a nyaralóhajó-program

A Felső-Tiszán hamarosan francia gyártmányú nyaralóhajók lebeghetnek majd a kormány jóvoltából. Ez sem az átlagos magyar család szórakozása lesz: egy jármű heti bérleti díja elérheti a félmillió forintot is.

A kormány év végi pénzosztásából a turizmus sem maradhatott ki: még 4 milliárd forintot csoportosítottak ugyanis át a "Magyarországi nyaralóhajózás alapjainak és hátterének megteremtésével kapcsolatos program" megvalósításának folytatására, illetve befejezésére - derült ki a december 20-i Magyar Közlönyből. A 2019-es költségvetésből 3 milliárd forintot, a 2020-as büdzséből pedig 1 milliárd forintot szán erre a célra a kormány -írja a Napi.hu.

A nyaralóhajó programot 2017 végén jelentette be a kormány, akkor 4,6 milliárd forintot különítettek el, így összesen már 8,6 milliárd forint áll rendelkezésre. Ezzel az összeggel az állami tulajdonban lévő Mahart Zrt.-nek kell majd gazdálkodnia. Már 1,5 milliárd forintot el is költöttek a gazdasági hírportál szerint.

Azt még a 24.hu írta meg, hogy nyaralóhajók leszállítására és a nyaralóhajó-program nemzetközi marketingfeladataira a Mahart Zrt. közbeszerzésen keresett és talált vállalkozást: a francia Constructions Nautiques Nicole S Yacht Szövetkezeti Társaságot. A húsz hajót két részletben, 10-et a 2018-as költségvetés, 10-et a 2019-es költségvetés terhére szállítanak le. A hajózási társaság összesen 8 darab 2 kabinos, 4 darab 3 kabinos, és 8 darab 4 kabinos nyaralóhajót vásárolt. Így egy hajó átlagosan 75 millió forintba került.

A nyaralóhajók ügyét leginkább Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos karolta fel. A fideszes politikus 2017 végén beszélt arról, hogy reményei szerint 2019 nyarától indulhat meg a forgalom, egyelőre 20 hajóval, ám a kiépülő turisztikai attrakciók függvényében a jövőben akár 150-200 hajó is járhatja a Felső-Tiszát. A 4-14 személyes, maximum 10 kilométer/óra sebességre képes, szálláshelyként is szolgáló hajók jogosítvány nélkül lesznek bérelhetők.

„A nyaralóhajók használata nem bonyolultabb egy dodzseménél, a hajóstestet körben gumírozás védi a sérülésektől” - mondta a hvg.hu-nak Mérföld Yachting Kft. ügyvezetője. Marosi Miléna szerint a hajózás ma elsősorban a felső-közép rétegek szórakozása Magyarországon. Elsősorban aligha a magyar, hanem inkább a külföldi utazóközönséget célozza meg a Hollandiában és Németországban népszerű nyaralóhajózás, ugyanis