Nagyra nőttek az önkormányzati autóflották

Publikálás dátuma
2019.01.02 10:00
12 millióért vették a jól felszerelt, bivalyerős Volvót Pécs fideszes vezetőjének, Páva Zsoltnak, aki kék lámpával is „felturbóz
Fotó: Facebook/Páva Zsolt/
Több mint évi 155 millió forintért 207 kocsit üzemeltet a 23 megyei jogú város – tudta meg a Népszava. A folyton adóssággal küzdő Pécs luxus Volvója ma is kilóg a sorból.
November végén fordult lapunk közérdekű adatigényléssel a 23 megyei jogú város önkormányzatához, hogy megtudjuk, milyen és mekkora autóflottát tartanak fenn. Húsz település érdemben válaszolt, Sopron, Győr és Szombathely viszont közölte, nincs önkormányzati tulajdonú autójuk – arról pedig nem adtak tájékoztatást, hogy magának a polgármesteri hivatalnak, a városnak hány járműve van. A válaszokból kiderült, hogy a legtöbb önkormányzati autót Miskolc üzemelteti, a borsodi megyeszékhely saját flottája 25 tagú, a második legtöbb városi autó Szeged utcáin fut, míg a harmadik helyen Debrecen és Szekszárd osztozik 18-18 kocsival. A legszerényebb ebből a szempontból elvileg Kecskemét, ahol csak egy autó önkormányzati, gyanítható persze, hogy a többi a hivatal tulajdonában van. A legrégebbi autó miskolci, az 1997-es Opel Corsa már jó néhány hivatali dolgozót kiszolgált, hat megyei jogú város viszont az idén is vásárolt vagy lízingelt új kocsit. A legnépszerűbb márka a legnagyobb vidéki városokban a Volkswagen. Ebből 41, a második legnépszerűbb Skodából 30, Suzukiból 24 szolgál az érintett városokban. Hondából, Hyundaiból, Audiból, Volvóból és Mercedesből egy-egy akad az önkormányzati flottákban. A polgármesterek többsége is a VW-t és a Skodát preferálja, a városvezetők közül öten – Debrecenben, Dunaújvárosban, Székesfehérváron, Szolnokok és Veszprémben – a Passatot favorizálják, míg Hódmezővásárhelyen, Kaposváron, Nagykanizsán és Szekszárdon a Skoda Superb-et kedvelik. Skoda Kodiaq-ot használ Érd első embere, az adóssággal állandóan harcoló Pécs fideszes vezetője, Páva Zsolt Volvo S80-ban utazhat – három éve, sajtóhírek szerint mintegy 12 millióért vették a luxusautót. Salgótarjánban egy Kia Niro, Nyíregyházán viszont Audi A6 a polgármester szolgálati autója. Kilenc település azt is közölte, milyen autót használnak az alpolgármesterek: VW Passat, Skoda Octavia, Ford Mondeo, Mazda 6, VW Jetta és Golf segíti a munkájukat. Az önkormányzati autók többségét persze a hivatali dolgozók használják, ezek jellemzően közép vagy alsó középkategóriás kocsik, legtöbbjük Opel Astra és Suzuki SX4, a közterület-felügyeletesek általában Daciával járnak. A megyei jogú városok autóinak körülbelül negyede valamilyen szállítójármű, nagyjából tizedüket pedig önkormányzati intézmények – könyvtárak, múzeumok, orvosi ügyelet – használják. A települések több mint 150 millió forintot költenek évente az adófizetők pénzéből az autóflották fenntartására, ami átlagosan 7,5 millió városonként. A legtöbbe elvileg Szekszárdon kerülnek a kocsik, igaz, a tolnai megyeszékhely nemcsak az autó adóját, biztosítási és javítási költségeit, útdíjait, de az éves üzemanyagdíjat is megadta, mások viszont utóbbit kihagyták, noha messze ez a legnagyobb költség a kocsikkal kapcsolatban. Az egy autóra jutó éves költségeknél így jelentős a különbség, hiszen míg Kecskeméten, Nagykanizsán, Salgótarjánban vagy Egerben ez csak 250-350 ezer forint, addig azokban a városokban – Dunaújvárosban, Kaposváron, Nyíregyházán, Pécsen, Székesfehérváron, Szekszárdon, Zalaegerszegen – ahol az üzemanyag-költség is szerepel a fenntartási összegben, ott ez a tétel az 1,1-2 millió forintot is eléri.
2019.01.02 10:00
Frissítve: 2019.01.02 10:00

Keresztes: Jó úton jár az LMP

Publikálás dátuma
2019.01.19 07:45

Fotó: MTI/ Koszticsák Szilárd
Hiába stagnál az LMP támogatottsága, Keresztes László Lóránt társelnök szerint megfelelő irányba halad a párt.
Radikális LMP-t ígért megválasztása után. Ez már az lenne? A teljes őszi időszakban az LMP volt a brutális kormányzati támadások célkeresztjében. Ez most sem csillapodik. A kormány számára „nemzetbiztonsági kockázat” lettünk. Ez igazolja, hogy jó úton járunk.
Sokszor leszögezte, hogy teljesen elutasítja, sőt kizárja az együttműködést a "régi baloldali pártokkal." Mégis azt látni, hogy közösen áll a parlament lépcsőjén és mond fogadalmat szocialistákkal és DK-sokkal. Mi változott? Pontosítok: május elején tettem esküt a magyar emberek és a nemzet szolgálatára, ehhez tartom magam. A fogadalomban nem vettünk részt, ahogy a Jobbik sem. Ugyanakkor a Fidesz minden korábbinál aljasabb módon rontott rá a nemzetre. Ebben a harcban nagyon helyesen álltak egymás mellé az ellenzéki képviselők. Az együttműködés szimbolikus és fontos lépés, de szó sincs arról, hogy változott volna a véleményem a 2010 előtti kurzusról. Mindenkivel együtt harcolok viszont a rabszolgatörvény, és más fideszes aljasságok ellen.
Korábban azt is nyilatkozta, hogy egyetlen valódi politikai innovációnak a Jobbikkal való szövetséget tekinti. Hogy áll most a "házasság"? Nem változott a véleményem - de nem frigyről, hanem új ellenzéki pólus felépítéséről beszéltünk. Bízom benne, hogy a következő időszakban fontos és előremutató változások tanúi leszünk majd, amelyek közelebb visznek a kormány bukásához.
Mennyit „profitált” az LMP a december óta tartó tüntetéshullámból? Úgy tűnik, talán önök vannak a legkevésbé előtérben. Országosan nagyon sok tüntetést szerveztünk önállóan, még többet társszervezőként. Számunkra a rabszolgatörvény elleni fellépés az első, így mindenkinek lehetőséget adtunk a felszólásra. Ez nemzeti ügy, háttérbe kell szorítani a pártérdekeket. Valamennyi budapesti tüntetésen ott voltunk elnöktársammal, Demeter Mártával, és az LMP-s csapatokkal. Érzékelek ugyanakkor másféle hozzáállást is. Pécsen például a Momentum által bejelentett esemény előtt hiába kértük, nekünk nem adtak felszólalási lehetőséget. Ilyenre korábban sehol nem volt példa. A tüntetést a „rabszolgatörvény” ellen hirdették, de baloldali önkormányzati kampányrendezvényt csináltak belőle. Ez a nyomulás komoly felháborodást keltett, remélem tanultak belőle.
Az LMP kongresszusán újra előkerülhet a Jobbikkal való együttműködés, sőt az amnesztia napirendi pont is. Mit vár az eseménytől? Február végén lesz a kongresszusunk. Európai listát állítunk, megszavazzuk az EP-programunkat, és világossá tesszük, hogy az önkormányzati választáson hiteles jelöltekkel, és megvalósítható programok mentén nagyon sok helyen vereséget lehet mérni a Fideszre.
2019.01.19 07:45
Frissítve: 2019.01.19 07:45

Estétől újra jön a havazás

Publikálás dátuma
2019.01.19 07:37
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
A Dunántúl és az Alföld déli részén kell hóesésre számítani az esti óráktól.
Szombaton dél, délnyugat felől tovább növekszik, vastagszik a felhőzet, a legtöbb napsütésre északkeleten számíthatunk. Napközben főként a délnyugati, déli tájakon néhol hószállingózás előfordulhat, majd estétől dél felől egyre többfelé kezdődik havazás. Többnyire mérsékelt lesz a légmozgás. A legmagasabb nappali hőmérséklet 0 és +4 fok között várható. Késő estére +1 és -5 fok közé hűl le a levegő - közölte az Országos Meteorológiai Intézet.
2019.01.19 07:37