A bűnöstől óriásplakátokon át az Egy napig

Publikálás dátuma
2019.01.04 10:00

Melyek voltak a legfontosabb produkciók, mit néztünk, hallgattunk, olvastunk 2018-ban? Szakmai és személyes élmények az összegzésben. A mai művészeti ág a film.

A legfontosabb magyar filmes teljesítmény 2018-ban

Hegedűs Bálint forgatókönyvíró Nehéz kiemelni egyetlen filmet az idei magyar filmes termésből. Az Egy napot nagyon szerettem a megrázó őszinteségéért, A Ruben Brandtot az elképesztő kreativitásáért, A Rossz verseket a szívéért, és ha szabad mondanom egy saját munkát is, az X - A rendszerből törölve című filmet a bátorságáért. Pataki Ági producer A személyes érintettségen túl is (egyik producere vagyok) Szilágyi Zsófia Egy nap című filmjét tartom az idei év legfontosabb filmes teljesítményének. Az INKUBÁTOR program (elsőfilmesek számára kiírt pályázat) keretein belül készült, alacsony költségvetésű film, mely az idén Cannesban Fipresci-díjat kapott és jelölt volt az Európai Filmakadémia Év Felfedezettje címre. Főszereplője, Szamosi Zsófi, számos fesztiválról elhozta a legjobb női alakítás díját. Báron György esztéta Három elsőfilm! Csuja László: Virágvölgy, Schwechtje Mihály: Remélem legközelebb sikerül meghalnod és Szilágyi Zsófia: Egy nap. Kerekes Vica színésznő Lajkó – Cigány az űrben. Komédia, de másként. Úgy hiányzott már, mint egy falat kenyér! Nálam nyert, mivel mert! Nem állt be a díszsorba és ez engem boldoggá tesz. Lengyelt többet!! Sopsits Árpád filmrendező Nekem három magyar film volt fontos: A Sunset, a Genesis, és az Egy nap, de egyik sem tetszett maradéktalanul: Egyikben sem éreztem igazi újdonságot vagy felfedezést, sem mondanivalójában, sem előadásmódjában. Tehát a magyar film szempontjából ezt az évet nem tartom túl jónak.

A legnagyobb meglepetés, illetve hollywoodi csalódás 2018-ban

Hegedűs Bálint Nagy hatással volt rám a Három óriásplakát Ebbing határában, és bár a gyerekeimnek nagyon tetszett, csalódás volt a Víz érintése. Pataki Ági Volt egy igazi meglepetés 2018-ban, egy elsőfilmes svéd rendező, Gustav Möller filmje, A bűnös. Egy film, ami a hiányból kovácsol erényt. A Sicario 2 nagy csalódás volt, az első rész után pedig nagyon vártam a folytatást. Báron György Pozitív meglepetés: Orson Welles: The Other Side of the Wind. Csalódás nem ért, mert nem voltak nagy várakozásaim. Ha egyetlen ilyen (nem-)csalódást mégis meg kell neveznem: Spike Lee: BlackKklansman – Csuklyások. Kerekes Vica Nagy meglepetés A bűnös című film! Elsőfilmes rendező mestermunkája. Egy szoba, egy színész, egy eset és ennyi. Ennyi?! Jó a könyv, jó a rendező és jó a színész! Nincs benne tűzijáték, fanfárok, meg dobok és mégis hatalmasat szól. Nem volt nekem csalódásom 2018-ban, mivel csak jó filmekre ültem be... elárulom, hogy a 80 százalékuk magyar film volt;) Èljeeeeeen. Sopsits Árpád A legnagyobb meglepetés: A három óriásplakát Ebbing határában, és a CinefFest győztes Dán film, A bűnös. Hollywoodi csalódás nem ért, mert egyáltalán nem néztem olyan típusú filmeket.

Mozik kontra Netflix

Hegedűs Bálint Egyértelmű, hogy moziba megyek. Pataki Ági Netflixet, de semmilyen tv-t sem nézek. Imádok moziba járni, ha rajtam múlna, minden filmet először moziban forgalmaznék. Egyszerűen féltem a mozit a Netflixtől. Báron György Mozi! Nagy vásznon, közönséggel, jó minőségben. Kerekes Vica Mozi! Mozi! Mozi! Teljes izgalom minden egyes alkalom, ha moziba megyek. S én, mint néző üldögélek, a széken a színésznő pihen bennem, ezt tudja a vászon. Ez egy csoda. Sopsits Árpád Azt gondolom, hogy én alapvetően mozi párti vagyok, mert a közös élmény semmivel nem pótolható. Ugyanakkor a Netflixen keresztül több ember megszólítható és olcsóbb. Valahogy ez majd kiforrja magát, és lehet olyasmi lesz, mint a populáris zene viszonya a komoly zenéhez. De lehet, hogy tévedek.

Szinkronosan vagy feliratosan szeret jobban külföldi filmet nézni?

Hegedűs Bálint Eredeti hanggal, felirattal nézem, ha van módom rá. Pataki Ági Legszívesebben csak feliratos filmeket néznék, hiszen a nyelv vagy a szereplők hangja épp úgy hozzátartozik az élményhez, mint a kép vagy a megjelenés. Kár megfosztani a nézőket a komplex élvezettől a szinkronnal, bármilyen jó is az. Itt az ideje, hogy az elmúlt évtizedek elkényelmesedett nézőit visszaszoktassák a teljes élményhez és a fiatalokat pedig ne szoktassák rá a kényelemre. Báron György Kizárólag felirattal. A soundtrack a film szerves része, nélküle nem azt a filmet látom, amit az alkotói megálmodtak.   Kerekes Vica  Egyértelmű, hogy feliratos film... a színészeket a hangjukkal együtt akarom élvezni! Sopsits Árpád Én abszolút felirat párti vagyok, mert szeretem a színész eredeti érzéseinek, indulatainak az adott vizuális környezetben való megszólalását. Ráadásul a magyar szinkron színvonala annyira leromlott, hogy élvezhetetlenné tesz egy csomó jó filmet.

Alkotó, akitől bármit megnézne

Hegedűs Bálint Fábri Zoltán a magyarok közül. A Filmarchívum idén készítette el a kedvenc magyar filmem, az Ötödik pecsét digitálisan felújított verzióját. Sokadszorra is katartikus élmény. Alfonso Cuarón az Ember gyermeke után nálam már nem tud hibázni. Pataki Ági Vannak alkotók, akiktől bármikor bármit, újat és régit szívesen megnézek, akik mindig érdekesek és mindig érvényesek. Ilyenek például Tarr Béla és Michael Haneke filmjei. Báron György Roy Andersson, Cristi Puiu, Tarr Béla. Kerekes Vica Nekem a Szászok valahogy nagyon bejönnek, Attila és János filmjei után dalolok, pedig nem tudok. Sopsits Árpád Még mindig Lars von Trier, és talán a Cohen-testvérek, mert mind formailag, mind tartalmilag tudnak nekem meglepetést okozni. 
Témák
film
Frissítve: 2019.01.04 10:00

Eltemették Koós Jánost (fotók, videó)

Publikálás dátuma
2019.03.20 15:00
Koós János táncdalénekes, előadóművész, humorista, színész temetése a Farkasréti temetőben 2019. március 20-án.
Fotó: MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap/ MTI/Szigetváry Zsolt
A március elején, 81 éves korában elhunyt énekest hatalmas tömeg kísérte utolsó útjára a fővárosi Farkasréti temetőben.
Nagy tömeg gyűlt össze szerdán a budapesti Farkasréti temető Makovecz Terme előtt, hogy utolsó útjára kísérje a felejthetetlen nevettetőt és énekest, Koós Jánost - tudósít a Bors. A művész 81 éves korában, rövid ideig tartó betegség után hunyt el március elején.

A korábbi híreknek megfelelően a búcsúbeszédét a család kérésére Verebes István írta, és Szerednyey Béla olvasta fel:
A lap a szertartásról az alábbi, csaknem félórás videót is közzétette:
Koós János 1937. november 21-én a romániai Gyergyószárhegyen született Kupsa János néven. A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola után Zeneművészeti Főiskolán oboa szakon végzett. Az Országos Pénzügyőr Zenekar tagja volt 1957 és 1960 között, majd ezután indult táncdalénekesi karrierje. Táncdalfesztiválokon nagy közönség- és szakmai sikert aratott – három fesztivált megnyert –, legemlékezetesebb dala a Kislány a zongoránál. Énekesi karrierjével párhuzamos volt színészi pályafutása is, 1966 és 1970 között három filmben is szerepelt: Az oroszlán ugrani készül (1966), Bűbájosak (1969), A gyilkos a házban van (1970). A Mikroszkóp Színpad tagjaként színész és parodista volt 1982-től 1985-ig. Pályája itt és ekkor kapcsolódott össze Hofi Gézával, akivel énekes-parodista duót alakítva számos sikeres színpadi és televíziós produkciót készített. Később a karmesterséggel is megpróbálkozott: szimfonikus zenekart vezényelt a Zeneakadémián is, 1999-től televíziós szórakoztató műsorokat vezetett. Felesége az énekesnő Dékány Sarolta, lánya, Réka énekes.
Örökzöld slágerei: Kislány a zongoránál, Annyi ember él a földön, Én, aki nála jártam, Kapitány, Mondjátok meg Máriának, Nem vagyok teljesen őrült, Sír a telefon. Koós János megkapta az Artisjus zenei életműdíját, a Hungarotontól életműlemezt vehetett át, és 2008-ban ő kapta meg elsőként a tiszteletbeli pénzügyőr címet. 2014-ben Szenes Iván Életműdíjjal tüntették ki.
Frissítve: 2019.03.20 17:22

Ha díjat oszt a kormány, sem a szakmai szervezetek, sem a kuratórium véleménye nem számít

Publikálás dátuma
2019.03.20 14:02
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A Magyar Színházi Társulat azt fontolgatja, hogy egész addig nem vesz többé részt a díjosztás nevű bohózatban, míg az összes művészeti középdíj vissza nem kapja régi rangját.
"Sokkként ért bennünket a lista, amelyben a Magyar Színházi Társaság által felterjesztettek közül senki, de a kuratórium által felterjesztett 32 művész közül is csak heten kapták meg a Jászai Mari-díjat" - írja szerdai közleményében a Magyar Színházi Társaság. Hozzáteszik, a bábművészeknek osztható Blattner Géza-díj esetében még rosszabb a helyzet, mert ott a négy felterjesztett művész közül egyikük sem kapta meg a díjat.
"A szakma ilyen mérvű semmibevétele még sosem fordult elő"
- fogalmaznak, hozzátéve: azt látják, hogy sem a szakmai szervezetek, sem a miniszter által felkért kuratóriumok véleménye nem számít, és még ők sem tudják, ki az, aki végül is dönt a díjazottak személyéről.
A Magyar Színházi Társaság, mint a színházi szakma ernyőszervezete, minden évben alapos előkészítő munka után él azzal a törvény adta jogával, hogy a tagszervezetek javaslatai alapján általa érdemesnek tartott személyeket terjesszen fel különböző állami szakmai díjakra. Ezeket a felterjesztéseket alapos vita, az adott személyek munkásságának ismerete, és különböző egyéb megfontolások jellemzik, például, hogy a színházi szakma teljes spektruma lakhely, munkahely, foglalkozás, sőt férfi-nő szempontból is képviselve legyen. Azt írják, amíg egy olyan kuratórium döntött a miniszteri díjakról, ahol az egyes területek – tervezők, dramaturgok, rendezők, budapesti, vidéki és határon túli színművészek – is képviselve voltak, könnyebb volt ezeknek a kritériumoknak eleget tenni, de még az elmúlt években is igyekezett a kuratórium magáévá tenni és érvényesíteni ezeket az alapelveket.
Kellő szakmai garanciák híján a társaság elnöksége megfontolja, hogy a jövőben részt vegyen-e egy ilyen általa szakmailag nem befolyásolható folyamatban, míg "az összes művészeti középdíj eredeti céljának megfelelően vissza nem kapja régi rangját".

Van, ahol Orbán nyúlhatott bele a díjazottak névsorába

Korábban a Munkácsy-díj bizottság egyik tagja kemény levelet írt Kásler Miklós emberminiszternek és egyben lemondott a tagságáról. Krajcsovics Éva festőművész lényegében ugyanezt rótta fel a miniszternek: a Magyar Festők Társasága által összeállított listát a szakmai jelöltek névsoráról olyan mértékben változtatták meg, amely számára már vállalhatatlanná teszi a közreműködést a bizottságban. Krajcsovics 2017 óta tagja a bizottságnak, és elmondása szerint minden évben változtattak 1-2 nevet az általuk javasoltak listáján, de most más volt a helyzet: "tizennégy művésznek akartak díjat adni, és a mi listánkról hét nevet kivettek, hetet pedig betettek. Volt köztük egy, amelyik még a felterjesztettek között sem szerepelt" - sorolta az artportal.hu-nak. Négy díjazott egyetlen szavazatot sem kapott a szakmai bizottságtól, Bács Emese festőművészt pedig hiába állította listája élére a bizottság, rajta sincs a díjazottak listáján.
A Táncsics-díj esetében sem különb a helyzet: két olyan televíziós műsorkészítőnek adta a kormány idén az elvben az újságírói hivatás legjobbjainak szánt elismerést, akiket nemhogy a Táncsics-díj bizottság nem ajánlott, de még a fölterjesztettek között sem szerepeltek. Mivel a díjazásnál Kásler Miklós feje fölött is átnyúltak, a két díjazottat vélhetően Orbán Viktor választotta ki.
Közös még a fenti esetekben az is, hogy a díjakat kivételesen a megszokottnál több személynek ítélték oda.