Drágulásba lendülnek az üzemanyagok

Publikálás dátuma
2019.01.04. 07:30
Illusztráció
Fotó: Német András Péter
Az olajár egyelőre elérhette az alját, így most némi drágulás következhet. A dízel a hajók üzemanyagszabvány változása miatt drágább a benzinnél.
Mára kijelenthető, hogy elmaradt a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) december elején elhatározott önkéntes termelés visszafogásától várt világpiaci olajáremelkedés. Az OPEC-döntés csak néhány napig volt képes 60 dollár környékén lefékezni az Európában irányadó, Brent típusú nyersanyag október közepén még 87 dolláron álló hordónkénti árának további zuhanását. Karácsonyra viszont a kurzus már 50 dollár környékén járt. Igaz, azóta némiképp visszatornászta magát. Mindennek a hazai autósok is örülhetnek. Mától például a két fő üzemanyagfajta litertarifája rekordmértékű, 10-10 forintos csökkenés után másfél, illetve háromnegyed éves mélypontjára kerül.
A piacot részint az lepte meg, hogy Donald Trump amerikai elnök enyhített az Irán ellen eredetileg drákóiként beharangozott megszorításokon, így nyolc állam kereskedelmi kapcsolatai felett egyelőre szemet huny – vélekedett lapunk kérdésére Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. Meglepetést okozott az is, amilyen sebességgel az emelkedő piaci árak láttán az amerikai palaolajtermelők képesek voltak kibocsátásukat felpörgetni, például gyors repesztésekkel a már megfúrt kutakban. A világpiaci kereslet felett is viharfelhők gyülekeznek. A 25 éve bővülő kínai fogyasztást visszaesési félelmek övezik. Nagy kérdés a Trump által Kína ellen belengetett kereskedelmi szigorítások alakulása és az OPEC-termeléscsökkentés végrehajtása is. Az európai kereslet a népességfogyás és a felhasználás hatékonyságának javulása nyomán hosszú távon szintén inkább apadhat. Az elemző szerint ugyanakkor a termék ára mára „kieste magát”. Így mostantól némi emelkedésre számít.
A palaolajosok a leeső kurzus láttán visszafoghatják a kínálatot és az Irán elleni szankciók is szigorodhatnak. Így Pletser Tamás - aki az októberi eleji árcsúcsok idején a mostani időszakra még a 100 dolláros olajár lehetőségét se zárta ki – a nagyarányú áresés után ezúttal körülbelül 60-70 dolláros, tehát némiképp emelkedő kurzust valószínűsít. Az OPEC és a vele együttműködő államok – így Oroszország – vállalt kitermeléscsökkentésének kérdőjeles alakulásán túl a világ tőzsdéinek általános gyengülése is komoly hatást gyakorolt az olaj árára – vélekedett megkeresésünkre Gaál Gellért, a Concorde részvényelemzője. Meglátása szerint a nagyarányú zuhanást semminemű iparági fejlemény nem támasztja alá. A keresletbővülési várakozások is csak kis mértékben estek vissza: a félelmek ellenére az emelkedés közel 40 százalékát adó Kína gazdasága változatlanul bővül. Igaz, az amerikai jegybank döntései nyomán a dollár erősödhet. A rendkívüli piaci idegességet ritkán látott árfolyamhullámzások jellemzik. Ennek kapcsán kérdésünkre mindkét elemző felhívta a figyelmet a spekulációs hatások fokozott érvényesülésére. Ezt Gaál Gellért szerint a termékek viszonylag gyér év végi forgalma is erősítette. Így a Concorde elemzője az ismert adatok alapján a december eleji 65-75 dolláros előrejelzését némiképp szerényebbre – bár Pletser Tamáshoz hasonlóan a jelenleginél magasabbra -, 60-70 dollárra módosította. Ennek nyomán némiképp a hazai üzemanyag-töltőállomásokon is emelkedhetnek az árak, de belátható időn belül valószínűleg tartósan nem haladják meg a néhány hónapja még sűrűn tapasztalt, 400 forint feletti értéket – vélekedett kérdésünkre Pletser Tamás. Gaál Gellérttel együtt hangsúlyozta: a dízel ára a jövőben is meghaladhatja a benzinét. Ennek oka az IMO 2020 nevű, a tengeri hajók üzemanyagára vonatkozó új szabvány. Ez ugyanis a tankerüzemeltetőket a dízelhasználat felé tereli, ami oly erős piaci hatás, ami egészen a hazai kutakig elér.

Önállósodtak az áram- és gázárak

Ma már lényegében egyáltalán nem hat az olajkurzus alakulása az áram és a gáz piaci árára - véli Pletser Tamás. Így utóbbi két termék görbéje nem követte le előbbi nagyarányú esését. Az európai gázfogyasztás - elsősorban a német nukleáris- és szénalapú termelés visszaszorítása, illetve a megújulók bizonytalanságai miatt - nőhet. Így az előrejelzések szerint az olajáresés nem gyűrűzik be a gáz- és áramtarifákba. Ezt a két termék hazai, a lakosságon kívüli fogyasztókat terhelő piaci ára is leköveti. A háztartási tarifákat ugyanis továbbra is a kormány határozza meg. A kettő közötti olló tágulása hosszabb távon pénzügyi feszültséget szül. Bár az állam a lakosság tehermentesítése érdekében megkísérelheti az iparág többletköltségeit a többi fogyasztóra hárítani, de ebbéli mozgástere viszonylag szűk. Ezen túlmenően nőhet az - egyre inkább állami tulajdonú - energiaipar vesztesége is, ami viszont előbb-utóbb jelentős költségvetési támogatást tesz szükségessé - vélekedett az Erste elemzője.

Szerző

Január végétől már ellenőrizhető lesz az autó előélete

Publikálás dátuma
2019.01.03. 17:27

Fotó: Molnár Ádám
Idén folytatódhat a személyautó eladási hullám, és egyre több magánvevő tér vissza. Január végén elindul a közhiteles, ingyenes gépjárműadat-lekérdező.
Nagyjából a 2008-as szintre növekedett az új személyautó piac tavaly a 136 501 eladott új személygépkocsival. Ez 17 százalékkal haladta meg az előző évi eredményt, de idén további 18 százalékos piaci bővülésre számítanak az újautó kereskedők, és reális számnak tekintik a 160 ezer forgalomba helyezést. A 2008-as válság utáni mélyponthoz képest ez óriási előrelépés, de még így is meghaladja a hazai autópark átlagéletkora a 14 évet. Az európai átlag 11 év. A Magyarországra behozott használt autók átlagéletkora 12 év fölött van, a teljes importnak csak 48 százaléka új jármű. Az adatok szerint a magyar autópark 84 százaléka 10 évesnél idősebb. Kedvező trend viszont, hogy a múlt évi 749 helyett 2019-re 2000 tisztán elektromos személyautó első forgalomba helyezését várják az importőrök és kereskedők – a Magyar Gépjármű Importőrök (MGE) előrejelzése szerint. Örvendetes az is, hogy folyamatos a magánvásárlók visszatérése, és bár arányuk már megközelíti az 50 százalékot, ez még mindig egészségtelenül alacsony arány – mondta Erdélyi Péter, az egyesület ügyvezető elnöke az MGE csütörtöki tájékoztatóján. A kereslet bővülését ösztönözte a devizahitelválság múltán a szabályozottabb forinthitelezés, a munkaerőhiány miatt a munkahelyek korábbinál nagyobb biztonsága és az elmúlt két évben a jövedelmek két számjegyű növekedése, valamint a rendkívül alacsony, betéti kamatok, amelyek eltérítik a lakosság nagy részét a rövid távú megtakarításoktól. Az MGE ügyvezető elnöke hozzátette, Az elmúlt években egyre több autótulajdonos, üzemeltető tért vissza a márka, illetve a legális szervizhálózatba a „sufni” szervizekből, amiben szerepet játszhatott az egyesület és az Autós Nagy Koalíció (ANK) éveken át tartó kampánya - tette hozzá Erdélyi Péter. A sebességtúllépésre bevezetett zéró tolerancia pedig a baleseti statisztikát javíthatta: míg 10 évvel ezelőtt még 1300-an haltak meg közlekedési balesetben, tavaly ez a szám 600-ra csökkent. A használtautó import bővülése ugyan lelassult, de még idén is meghaladhatja az új autó behozatal több mint 50 százalékát, ami nem segíti az autópark fiatalítását. Ráadásul a korösszetétel is rendkívül kedvezőtlen, hiszen a 6 évnél fiatalabb autók aránya alig 11 százalék. A szakmai szervezetek az autópiacot érintő adórendszer átalakítását is javasolják a kormánynak. Egyebek mellett a regisztrációs díj helyébe egy úgynevezett környezetterhelési díjat kellene bevezetni. Ennek az egyik fontos pontja lenne, hogy az EU besorolás szerint a kevésbé szennyező erőforrással szerelt autók kisebb, míg a nagyobb káros anyag kibocsátó gépkocsik után magasabb díjat fizessenek a tulajdonosok, üzemeltetők. Jelentős eredmény, hogy tíz év után végre eredményes volt az ANK és az MGE erőfeszítése és január végétől elektronikus úton, az ügyfélkapun keresztül akár otthonról is ellenőrizhető lesz a kiválasztott használt autó előélete. Az alapvető adatokon, mint az alvázszám, gyártási év, márka, modell, a kilométeróra állása is megjelenik az adatok között. Tovább erősítené a bizalmat, ha nemcsak a vásárláskor, illetve a műszaki vizsgán rögzítenék a változásokat, hanem minden esetben, amikor szervizben javítják, ellenőrzik a gépkocsit, rögzítenék a javítás okát és a kilométeróra állását is – említette Knezsik István, a nagykoalíció elnöke. Ráadásul ez fehérítené az autópiacot is, hiszen amelyik autó történetéből hiányoznak a szervizadatok, ott élni lehet a gyanúperrel, hogy a gépkocsit vagy nem vitték időszakos ellenőrzésekre, vagy feketén javíttatták, és ilyenkor érdemes alaposan meggondolni, hogy nem túl nagy-e a vásárlás kockázata. Emellett a biztosítók is továbbítanák a kártörténeti nyilvántartásuk adatait is továbbíthatják majd ebbe az autótörténeti bázisba. Természetesen mindenki csak a jogosultsága korlátai között férhet hozzá az adatokhoz, érzékeny személyi adatok nem kerülhetnek illetéktelenül magán személyek birtokába.    

Fiatalodik a buszállomány

Az MGE előrejelzésében 30 ezer új kishaszonjármű forgalomba helyezése szerepel, ami 13 százalékkal több a tavalyinál. A nagyhaszonjárműveknél 11 százalékos növekedést, 7000 új forgalomba helyezést várnak, a buszoknál 21 százalékos növekedésre, 800 új buszra számítanak, a motorkerékpárok forgalmazásában pedig 10 százalékos bővülést jeleznek, ami 3300 új jármű forgalomba helyezését jelentené - mondta az MGE ügyvezető elnöke. A közúti pótkocsiknál ugyanakkor 14 százalékos csökkenést valószínűsítenek, így 3800 új pótkocsi kerülhet forgalomba - tette hozzá.

Szerző

Tállai: a kormány "felismerte", hogy már a nyugdíjasok is dolgozni akarnak

Publikálás dátuma
2019.01.03. 15:04
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
Adókedvezményekkel nagylelkűen lehetővé is teszik ezt. A miniszterhelyettes sokat beszélt a cégek szempontjairól, de nem firtatta, vajon mi motiválhat valakit arra, hogy élete végéig dolgozzon.
"Önként és szívesen vállalnak munkát" a nyugdíjasok, nyilatkozta Tállai András, a pénzügyminiszter helyettese a Magyar Időknek. A kormány ezt "felismerte"- folytatta Tállai -, ezért úgy határozott, hogy lehetővé is teszi. "Rendkívül kedvezményes körülményeket" alakítottak ki azoknak a nyugdíjasoknak, akik úgy döntenek, visszatérnek a munkaerőpiacra: január elsejétől fizetésükből csak a 15 százalékos személyi jövedelemadót (szja) kell levonni, egészségbiztosítási, vagy nyugdíjjárulékot nem kell fizetniük.
"A munkaadóknak igencsak megéri nyugdíjas szakembereket alkalmazni"

- hangsúlyozta Tállai, mivel aki úgy dönt - vagy arra kényszerül -, hogy fiatal évei elmúltával akár élete végéig is tovább fog dolgozni, az jóval olcsóbb lett az őt alkalmazó vállalkozásnak. A cégeknek nem kell utána szociális hozzájárulási adót és a szakképzési hozzájárulást fizetni, ezzel 21 százaléknyi közterhet takarítanak meg. 
"Égető szükség mutatkozik tapasztalt és képzett dolgozók iránt" - ismertette még Tállai a munkaadók egy másik szempontját is, melyet a rabszolgatörvény kapcsán is unalomig ismételtek már a fideszes politikusok. A nyugdíjasok pedig igazán tapasztaltak szerinte. Jelenleg nagyjából 70 ezer ember dolgozhat nyugdíj mellett a pénzügyminiszter helyettese szerint, de számuk nemsoká megduplázódhat.
Azt, hogy egy nyugdíjasnak miért lenne öröm visszatérni a munkaerőpiacra, vagy hogy miért tenné ezt "szívesen", a miniszterhelyettes nem fejtette ki. Mindössze arról beszélt, hogy pénzt kereshet, aki így tesz.
Szerző
Frissítve: 2019.03.13. 11:21