A szuperpáros mindent megold - nagyon jó az új Űrdongó-széria

Publikálás dátuma
2019.01.05. 12:33
A sztori elsőre sablonosnak tűnhet, de aztán izgalmas fordulatokat vesz
Fotó: Paramount Pictures-Hasbro
Tizenegy év és öt gyűlölt Transformers film kellett ahhoz, hogy végre megszülessen az a mű, mely valóban visszaadja a Hasbro játékok szellemiségét. Isten veled, Michael Bay!
Ha valaki azt mondja nekem, egyszer azt fogom leírni egy Transformers-moziról, hogy jó, nyilvánvalóan cinikus mosollyal díjaztam volna az információközlést és biztosan direkt provokációnak éltem volna meg. Bár ez sosem történt meg, tessék, itt a sors fintora: a Transformers széria hatodik egész estés darabja, az Űrdongó nemhogy jó, hanem nagyon jó. Sőt, a maga nemében kifejezetten remek. Még mielőtt mindenki kétségbe esne amiatt, hogy akkor most be kell pótolnia öt darab rettenetesen hangos, intellektuális szinten fájdalmasan üres, érzelmi szempontból pedig totálisan rideg és érdektelen Michael Bay rendezte Transformers mozit, gyorsan nyugodjon meg. Erre semmi szükség, mivel az Űrdongó tökéletesen alkalmas arra, hogy önállóan megállja a helyét. Ennek prózai oka, hogy a történet 1987-ben játszódik és ennek megfelelően az első, 2007-ban készült Transformers produkció előzményfilmje. Amúgy meg az öt gyűlölt darab (bocsánat, Michael Bay) cselekménye tényleg tőmondatokban elintézhetők: vannak az autobotok, a jófiúk és az álcák, akik a gonoszok. Minkét robotikus faj az úgynevezett Kibertron bolygóról származnak, ahol dúl a háború. A harcok néha a Földre is átterjednek, de mindig akad valaki, aki megmenti a világot. Tulajdonképpen ez a felállás az Űrdongóra is igaz, csak itt valamilyen érdekes módon történetet és érzelmeket írtak bele. A Kibertronon kezdünk, ahol elesik az autobot ellenállás és Űrdongó (akkor még B-127 néven) a Földre érkezik, ahol miután végez az őt súlyosan megsebesítő, őt követő álcával, szkenneli egy Volkswagen bogár külsőjét, kikapcsol. Később egy roncstelepen talál rá a „kocsira” a tizennyolc éves, apja elvesztését feldolgozni nem képes, The Smiths-ért rajongó, hobbi-szerelőzseni Charlie (Hailee Stainfield már A magányos tinédzserben bizonyította, hogy képes elvinni a hátán egy filmet), aki némi bütykölés után beindítja a szerkezetet. Egyszóval Űrdongó magához tér: ám, mivel a memóriája kiégett és beszélni sem tud, úgy viselkedik, mint egy ártatlan kisgyerek. Akit, ugye, Charlie felkarolhat. Ezután a játékidő jelentős résészében egy coming of age és buddy-movie keverékét látjuk, melyben Charlie és Űrdongó bosszút áll az apró gonoszságok miatt mindenkin, aki azt megérdemli. Persze a végén jön két álca, akiktől csak meg kell védeni a világot. Az új szuperpáros ezt is megoldja, miközben Charlie-nak sikerül túllépnie a gyász okozta frusztrációin, és Űrdongó is visszanyeri katona-harcos életét. Persze ez a sztori is sablonosnak tűnhet így első olvasatra, de az a truváj, hogy az Űrdongót nem a mindent elfuseráló Michael Bay rendezte, hanem Kubo és a varázshúrok című animációs művet is jegyző Travis Knight, aki szemmel láthatóan zseniális váltás volt: nála jobb dolog nem történhetett a franchise-al. Képes volt arra, hogy komolyan és hitelesen megidézze a nyolcvanas éveket. Olyan brutális jó dalokkal nyomta tele a filmet, hogy évek óta először gondolok arra, hogy meg kellene venni a filmzenét CD-n. (Na, kazettán, azért túlzás lenne.) Sőt, sikerült megidéznie a korszak legjobb filmjeit, például az E.T. – A földönkívülit, meg még felsorolhatatlanul sok minden mást, de nem utalások szintjén, mint nemrég a Ready Plyayer One, hanem szívben. Nem győzöm hangsúlyozni, továbbra is egy Transformers moziról beszélek, mely, nem mellékesen sokkal jobb Spielberg film lett, mintha maga Spielberg dirigálta volna le. Ez pedig, pestiesen szólva: nem semmi! Info:  Űrdongó Forgalmazza a UIP
Témák
film Michael Bay

Az Aranyélet volt az elmúlt év kedvence

Publikálás dátuma
2019.01.05. 11:00

Fotó: HBO
Melyek voltak a legfontosabb produkciók, mit néztünk, hallgattunk, olvastunk 2018-ban? Szakmai és személyes élmények az összegzésben. A mai művészeti ág a sorozat.

Az év legnagyobb meglepetése

Fazekas Csaba rendező, forgatókönyvíró Sharp Objects, Patrick Melrose. Hermann Veronika egyetemi adjunktus, ELTE A Bodyguard című, a Netflixen is futó, de alapvetően a BBC által gyártott sorozat, ami egy iszonyúan közhelyes történetből hozta ki az egyik legjobb pilot-epizódot idén. Ugyanez igaz az Amy Adams főszereplésével készült Sharp Objects című sorozatra is – minden kiszámíthatóságával együtt fontos kérdéseket tematizál. Kovács Patrícia színésznő Számomra az év meglepetése az volt, hogy az egész ország mennyire sorozatfüggő lett. Ráadásul a magyar sorozatok függője is. Hogy mennyit jelent az, hogy mi magyar színészek újra "beköltöztünk" az emberek nappalijába, mint régen amikor tévéjátékokkal volt tele a műsormenü. Varga Attila „Sixx” újságíró, kritikus, index.hu Pozitív: az Aranyélet utolsó évada belement abba, amibe bele kellett, és nem szarakodtak. A befejezést én nem így oldottam volna meg, és pár karakterszálat sem feltétlen arra vittem volna, mint az írók, de mindegy. Örülök a hazai gyártás fellendülésének, meg az olyan félrement próbálkozásoknak is mint a Bogaras szülők, mert ezekből is lehet tanulni. Zomborácz Virág forgatókönyvíró, rendező Nagyon sok szuper első évados vagy minisorozat indult idén, mint például az Alias Grace, The End of the Fucking World, The Marvelous Mrs Maisel, a Killing Eve vagy a Maniac, de nekem a legnagyobb meglepetés a SMILF volt, mert korábban még csak nem is hallottam róla, gyanútlanul, mit sem sejtve kattintottam rá. Zseniális sorozat, iszonyú vicces végig, és közben teljesen váratlanul adja a gyomrosokat. 
Aranyélet
Fotó: HBO

Az év legnagyobb csalódása

Fazekas Csaba Nagyon szeretem a The Affair/A viszony című sorozatot, de az idei, valószínűleg utolsó évada nagy csalódás volt. Elnyújtották és melodramatikussá tették az eddig feszes, hiteles karaktereket bemutató történetet. Hermann Veronika Robin Wright parádés játéka ellenére a House of Cards befejező évada – noha tekintve a körülményeket, ez valószínűleg nem is lehetett volna másképpen. Kovács Patrícia Nekem az, hogy az Aranyélet befejeződik. Hiányozni fog. Szerintem ez a sorozat, a magyar filmgyártás egyik legnagyobb büszkesége. Varga Attila House of Cards, az utolsó évad rémes lett. Alapvetően az zavar, hogy a streamingszolgaltatók és a túlkínálat effektíve kinyírta az amerikai kábeltévés sorozatgyártást, miközben minőségi terméket azért nem olyan sokat tudtak produkálni. Zomborácz Virág A Szolgálólány meséjének a második évada. Sajnos az ötödik rész után már nem is bírtam tovább nézni. A második évadból teljesen hiányzik az első évad szellemisége és alapvető lényege. Fókuszt vesztett, aránytalan és buta. 
House of Cards
Fotó: Netflix

Melyik hazai sorozatot emelné ki 2018-ból, miért?

Fazekas Csaba A TV2 új sorozatát, a Bogaras Szülők-et, melynek készítésében magam is részt vettem, de nem ezért említem meg, hanem mert tetszik, ahogy kényes társadalmi kérdéseket vet fel humoros formában. A holland Lice Mother/Tetű Mami című eredeti alapján készítettük. Ott ez hatalmas siker volt, itthon sajnos csak egy kisebb nézői réteg volt rá nyitott. Az HBO Aranyélet-ét pedig a színészek nagyszerű csapatjátékáért szerettem. Hermann Veronika Ahogyan – gondolom – mindenkinek, számomra idén a magyar sorozatgyártás csúcsa az Aranyélet harmadik évada. Noha a lezárás az én ízlésemnek kicsit hatásvadász volt, a sorozat narratív és dramaturgiai íve, a színészvezetés, a karakterek, a felvetett problémák, illetve a produkciós megvalósítás minősége messze kiemeli az Aranyéletet a magyar sorozatok közül. Kovács Patrícia Az Aranyélet 3-at. Nekem nagyon bejött, hogy sikerült a politikai szállal és azzal, hogy a nagy része télen játszódik és a csodálatos Dunakanyarban, egy újabb síkra emelni Miklósiék történetét. Varga Attila Az Aranyélet mellett a Korhatáros szerelmet, mert szintet lépett a második évadra. Zomborácz Virág Az Egynyári kaland harmadik évadát, ami persze olyan, mintha saját magamat húznám a karácsonyi ajándékozáskor, de nem cserélném el senkivel, hanem meglepném magam valami aprósággal és egy kis verssel, de mit csináljak, mindig is nagyon figyelmes voltam. Szerintem ideális választás a nyarat megidéző, könnyed sorozat ezekben az időkben. 
Bogaras Szülők
Fotó: TV2

Hétről hétre követi a sorozatrészeket, vagy egyben nézi meg őket?

Fazekas Csaba A sitcom-okat /pl. Will and Grace, The Big Bang/ hetente nézem. Mivel sorozatmániás vagyok, ha hallok egy újról vagy egy régebbiről, amit még nem ismerek, visszakeresem az összes részt és van, hogy pár nap alatt több évadot is megnézek. Van is erre egy szó az angolban: „binge watch”. Hermann Veronika Hétről-hétre sajnos sem időm, sem türelmem nincs, egyben viszont elég tömény, úgyhogy mondjuk úgy, hogy rövid időn belül fejezek be egy évadot. Kovács Patrícia Nem tudom a munkám miatt, csak késleltetve. De akkor viszont szinte egyben nézem végig őket, ha akad egy szabad hétvégém. Varga Attila Egyre kevesebbet követek hétről hétre, a tizedét annak, mint öt éve. Zomborácz Virág Mostanában az időbeosztásom miatt jellemzőbb volt, hogy csak jóval a megjelenés után kezdtem hozzá a sorozataimhoz, de jellegükből adódóan nem kellett attól rettegnem, hogy az interneten belefutok valami ordas spoilerbe, ha nem nézem meg azonnal az aktuális részt. Így saját tempóban történő, túlkapások nélküli sorozatfogyasztás jellemezte ez idei évemet.   

A sorozat, amelynek kifejezetten várja a folytatását

Fazekas Csaba Ray Donovan. Hermann Veronika Egyértelműen a The Crown harmadik évadát várom a legjobban, nemcsak azért, mert a Netflixhez képest is lenyűgöző a minősége, hanem ráadásul az új évadban egy teljes színészcserét is láthatunk – hiszen a királynő is öregszik. Ezen kívül a Mindhunter és a True Detective új évadaira is kíváncsi vagyok, és ez még csak a téli felhozatal – ki tudja, mit hoz még az ősz. Kovács Patrícia A Viszony-t nagyon várom. Az utóbbi években a kedvenc külföldi történetem az egészen elképesztő forgatókönyv és színészi játék miatt. Meg amiatt, hogy hány nézőpontból is nézhetjük az életünket. Varga Attila Hazaiból inkább a premierek izgatnak, az RTL három sorozatot is fejleszt, és papíron mindegyik jónak tűnik, a TV2-nél is van valami mocorgás. Külföldiek közül a Trónok harca záróévadát, az Ozark harmadik évadát és a Succession második etapját. Zomborácz Virág A Better Call Saul. Nehezen kezdtem el, mert a Breaking Bad idején nem voltam oda Saul Goodman karakteréért. Második nekifutásra viszont teljesen behúzott, egyértelműen ezt várom a legjobban. És persze a Trónok harcát. 
Trónok harca
Fotó: HBO
Szerző

Tavaly egymillió jegyet váltottak magyar filmekre a mozikban

Publikálás dátuma
2019.01.04. 20:38
A kép illusztráció
Fotó: Shutterstock
A legtöbben Herendi Gábor Valami Amerika 3 című vígjátékára voltak kíváncsiak.
Több mint egymillió nézőjük volt a magyar filmeknek a hazai mozikban 2018-ban, a legsikeresebb alkotás Herendi Gábor Valami Amerika 3 című vígjátéka volt 372 ezer nézővel – közölte a Magyar Nemzeti Filmalap pénteken az MTI-vel. A közlemény szerint a decemberben bemutatott, Goda Kriszta rendezésében készült BÚÉK című film mindössze három hét alatt mintegy 160 ezer nézőt csábított a mozikba. Nagypál Orsi első mozifilmjét, a Nyitva című párkapcsolati dramedy-t több mint 54 ezren nézték meg. Az Oscar-díjas Nemes Jeles László Napszállta című alkotására közel 50 ezren váltottak jegyet. Jelentős siker volt Ujj Mészáros Károly thrillere, az X – A rendszerből törölve; Lengyel Balázs első mozifilmje, a Lajkó - Cigány az űrben című szatíra és Milorad Krstic akció-thrillere, a Ruben Brandt, a gyűjtő. A 2017-ben bemutatott filmek közül tavaly is jelentős nézettséget ért el A Viszkis című Antal Nimród-film (327 ezer nézőből 2018-ban 57 ezer) és az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről című Enyedi Ildikó-film (138 ezer nézőből 2018-ban 47 ezer). A Filmalap által indított digitalizálási és filmfelújítási program részeként számos régi magyar klasszikus is újra moziforgalmazásba került 2018-ban, köztük Az én XX. századom című, első Enyedi Ildikó-film; Várkonyi Zoltán klasszikusa, az Egri csillagok és Bacsó Péter kultfilmje, A tanú. A régi magyar filmek össznézettsége a mozikban 2018-ban meghaladta a 45 ezret. A közlemény kitér arra is, hogy 2018-ban a klasszikus és új magyar alkotások nézettsége az országos elérésű televíziókban meghaladta a 26 milliót. Kiemelkedő eredményt értek el A Viszkis, a Pappa Pia, a Valami Amerika 3, a Coming out, A martfűi rém és a Dumapárbaj című Filmalap-támogatással készült alkotások. 
Szerző