Megújult a Szépművészeti, de kitört a kultúrharc

Publikálás dátuma
2019.01.08. 10:30

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Melyek voltak a legfontosabb produkciók, mit néztünk, hallgattunk, olvastunk 2018-ban? A sorozat befejező részében a kulturális rovat munkatársai válaszolnak.
Az év kulturális eseménye Balogh Gyula A felújított Szépművészeti Múzeum birtokbavétele. Bejártam a megújult tereket. Európai mércével is versenyképes az egész épület. A Román Csarnoktól az állandó kiállításokig. A világos lépcsőháztól a kávéházig, mind otthonos. Jó ott lenni! Csákvári Géza Ha a botrány lehet "esemény", akkor a Nagy Magyar Nemzeti Kulturkampf káros ámokfutása, de legyünk inkább pozitívak: a Testről és lélekről Oscar-jelölése és a Napszállta velencei világpremiere. Csepregi Evelyn A Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál, a Könyvhét, a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár, az Olvasás Éjszakája, az összes irodalmi beszélgetés és rendezvény együttesen alkotják az év kulturális "eseményét", ami az olvasás szeretetét és az írott művek iránti szüntelen lelkesedést jelenti. Hompola Krisztina A magyar közélet szégyene, a személyi következményekkel is járó, embereket megalázó, szakmai szempontok érvényre jutását ellehetetlenítő Kulturkampf. Horváth Petra Luca A Frida Kahlo-kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. Tölgyesi Gábor Mintha egy nyugat-európai város múzeumai, galériái között bóklásznánk: ilyen élményt adott az idei szentendrei Art Capital is. Egyedül egy csónakban: a dél-afrikai Mohau Modisakeng videoinstallációja, az Átkelő most is a szemem előtt van. Varga Péter Kurtág György Fin de Partie című operájának bemutatója a La Scalában. A legszívbemarkolóbb pillanat Balogh Gyula Még a nyár elején történt. Elkezdődött a tatabányai teátrum A mi osztályunk című előadása a Szkéné Színházban. A lengyel Tadeusz Slobodzianek megrendítő darabja. Egyszer csak azt látjuk, hogy az egyik jelenetben Egri Márta nem tud mozdulni. Mindenki ledermed. Egy mozdulat elég volt hozzá, hogy súlyosan megsérüljön. Az előadást az egyik határozott kolléga leállította. Majd bejelentették, hogy nem is tudják folytatni. (Harminc éve járok szinte naponta színházba, de még nem volt ilyenben részem.) A színésznőt kórházba szállították, előtte hosszú időt várt a mentőre. Nehéz pillanatok voltak, de ő még a hordágyon is a nagy fájdalmak közepette is tudott mosolyogni. Azóta jól van, és újra játsszák az előadást. Csákvári Géza Amikor egy inkompetens hangember postaládájában landolt a gyártás előtt álló Hunyadi-film forgatókönyve. Csepregi Evelyn Amikor egy ismerősöm egy Kultúrharc feliratú kitűzőt nyújtott át, amelyen a harc szó áthúzva szerepelt, alatta a béke felirattal. Szívbemarkolóan fájó és bosszantó, ami és ahogy a kulturális életben történik. Hompola Krisztina A már-már szakrális élménnyel felérő Nick Cave-koncert, ifj. Vidnyánszky Attila játéka A diktátorban és a bécsi Monet-kiállításért sorban álló magyarok sokasága. Horváth Petra Luca Amikor elkezdtem olvasni Rachel Kustner: A Mars klub című könyvét, és rájöttem, hogy az amerikai világról felépített képzetem nem egészen valóságos. Ez eléggé szíven ütött. Tölgyesi Gábor Minden olyan nap szíven üt, amikor egy színház vagy egy tánctársulat bejelenti: a kulturális tao eltörlése miatt megszűnik, vagy csökkenti az előadásszámát, a művészek fizetését, és emeli a jegyárat. A művész is, a néző is rosszul jár. Most minden előadóművészt megbüntettek néhány csaló miatt – a kormányzati logika szerint így az áfa-visszaigénylést is meg kellene szüntetni. Varga Péter Kocsis Krisztián édesapja, Kocsis Zoltán zongoráján játszik a Virtuózok gálakoncertjén. Ami az elején rossznak tűnt, de a végére kiderült, hogy igenis megérte Balogh Gyula Az túlzás, hogy rossznak tűnt, de nem terveztem előre. Mégis beültem Miskolcon a Békés Pál Félőlény című darabjából készült gyerekelőadásra. A szerző a művet 1991-ben írta. A fő mondanivaló: ahhoz, hogy a szörnyekkel harcolni tudjunk, nekünk is szörnyekké kell válnunk. A végén persze jó lesz a vége, de addig… A szerző előrelátása és bölcsessége igencsak elgondolkodtató, az aktualitásáról nem beszélve. Csákvári Géza Andy Vajna filmszakmai tevékenysége. Csepregi Evelyn Számos kortárs képzőművészeti kiállítás kapcsán nekem szegeződik a kérdés, valóban művészetről beszélünk, vagy bármelyikőnk tudna ilyet alkotni. Az év kortárs kiállításai és az azokról folytatott beszélgetések számomra sokszorosan azt igazolták, van értelme az "elvontnak látszó" dolgokkal foglalkozni. Hompola Krisztina Tompa Andrea Omerta című regényét az első 30-40 oldal után csupán a sznobéria olvastatta tovább velem. Falhoz vágás helyett azonban végül győzött a megérdemelten Aegon-díjas, különleges hangulatú és nyelvezetű sodró történet. Horváth Petra Luca Ami az elején rossznak tűnt, de a végére kiderült, hogy igenis megérte: a Legendás állatok és megfigyelésük – Grindelwald bűntettei című film. Az első 10 percben úgy véltem, megbántam, hogy beültem a moziba, de a végére tetszett. Tölgyesi Gábor Ha nem is rossznak, az első epizódja alapján kétesélyesnek tűnt a Viasat3 első saját gyártású sorozata, a 200 első randi. Bizalmat adtam neki, és egyáltalán nem bántam meg. Varga Péter Ji lemeze, amelyen Bach Goldberg-variációit játssza. A félresikerült borító alapján nem tűnt úgy, hogy azt kell mondanom: ha csak egy felvételt akarsz meghallgatni a műről, ez legyen az.   
Szerző

Vasárnap éjjel 1-ig látogatható a bécsi Bruegel-tárlat

Publikálás dátuma
2019.01.07. 16:10
Látogatók egy Bruegel-kép előtt a bécsi Szépművészeti Múzeumban
Fotó: Joe Klamar / AFP
A hatalmas érdeklődésre való tekintettel az utolsó két napon, január 12-én, szombaton és 13-án, vasárnap meghosszabbított nyitva tartással, éjjel 1-ig lehet megtekinteni Pieter Bruegel képeit a bécsi Szépművészeti Múzeumban. Az érdeklődők online is foglalhatnak jegyet konkrét időpontokra. A látogatókat limitált létszámban, 20 percenként engedik be. 
Témák
Bruegel
Frissítve: 2019.01.07. 16:50

Eötvös 75: Elmesélt zene

Publikálás dátuma
2019.01.07. 12:00
A beszélgetőtárs Fazekas Gergely zenetörténész volt, a zeneszerző életművének értő ismerője
Fotó: HRTOKÓ BÁLINT
Eötvös Péter zeneszerzőt, aki tevékeny alakítója volt a világ zenei életének az elmúlt évtizedekben, a BMC-ben köszöntötték ünnepi hangversenyen.
A műsorfüzet meghatározása szerint ünnepi beszélgetésen vehettünk részt Eötvös Péterrel, zenei részletekkel. A beszélgetőtárs Fazekas Gergely zenetörténész volt, a zeneszerző életművének értő ismerője. Az első, amit megtudhattunk, hogy nem retrospektív, az életmű egészéről számot adni kívánó hangversenyre jöttünk: a múlt a művek közötti beszélgetésekben is csak érintőlegesen szerepelt. Az elhangzott alkotások az új évezred szülöttei voltak, de sokféleségükkel így is színes képet adtak Eötvös Péter zenei világáról. Nyilván nem tagadhatták meg a pályakezdés óta eltelt éveket, sok minden, amit a szerző zenészként, emberként magába szívott, átélt az elmúlt évtizedekben nyomot hagyott bennük. A most elhangzott darabok ily módon egyenes folytatásai voltak a korábbi műveknek, sőt többször egybefonódtak velük, továbbgondolásai voltak azoknak. Mint rögtön a nyitószám, amely a Moment’s Notice Trio által előadott Improvizáció „Tücsökzene” című arab volt. Alapját még egy 1970-ben keletkezett kompozíció adja, amely japán tücskök ciripelését módosította elektronikus úton emberi füllel is értelmezhető zeneévé. Az alkotótársak erre improvizáltak elektronikus és akusztikus hangszerekkel, a szigorú komponálású alapot mindvégig szem előtt tartva; szoros egységben mutatva fel a zenélés és a zeneszerzés két, egymástól talán nem is annyira szigorúan elkülöníthető momentumát – mint azt a beszélgetésből megtudhattuk. A zenéhez animációs film vetítése is járt, csak úgy, mint a másik elektronikus zenei alapokat alapul vevő improvizációs darab, a Music for New York mellé. A szintén a hetvenes évekből származó ősréteg a cimbalmos, trombitás, szintetizátoros trió közreműködésével nem csak a harmóniái révén, hanem hangzásával is a legmodernebbnek hatott így, vibrálóan mutatva rá gyorsan változó világunkra. Japán még egy műben megidéződött, a Secret Kiss-ben is, amely annyira új volt, hogy bemutató előtti változatban hangzott el, jelezvén, hogy a zeneszerzői véna még korántsem apadt el, tényleg nincs még ideje összefoglaló múltba nézésnek. Itt a vezénylési feladatokat maga zeneszerző látta el, a narrátor Molnár Piroska, az ő első felesége volt, aki a zenére is odafigyelést igénylő történetmesélést kiválóan megoldotta.
Jőrös Andrea zenévé változtatta a beszédet
Sokféle forrásból táplálkozik az inspiráció – erről is esett szó a beszélgetésben – a legfontosabbak közé tartoznak az irodalmi élmények, Joyce, Cvetajeva, Beckett szerepeltek az esten zenében megidézett írók, költők között. Azt a nemrégiben a lapunknak adott interjújában is elmondta Eötvös Péter milyen fontos alapja zenéjének a beszéd. Eötvös mintegy elmeséli a zenét, amely folyamatosan párbeszédet folytat a nézővel, hallgatóval. A hangversenyen, noha kamarazenei kompozíciókat hallottunk, a gondos műsorösszeállítás következtében – amelyet maga a zeneszerző végzett – a legváltozatosabb formában megírt darabokban hangzottak fel az írott szavak. Például szólóhegedűn az egyik Joyce feldolgozásban A Call címmel: mint megtudtuk, akár úgy is válhat zenévé az emberi szó, hogy az elektronikus úton vizuálisan leképezett formája szólal meg transzformálva, zenei instrumentumon. Azután szóló szoprán hangon a Cvetajeva vers megzenésítésében Gorecs! Gorecs! (Keserűség) címmel. A Joyce című másik, az író művét alapul vevő alkotás pedig klarinétot és vonósnégyest hívott a színpadra. Megszólaltatása, vagy inkább előadása nem nélkülözött némi színpadias elemeket sem. Csak úgy, mint a Beckett műve nyomán íródott Now, Miss sem, amely hegedűre és csellóra íródott, egy férfi és egy nő párbeszédét, civódását, évődését, kibékülést, összesimulását megjelenítve: Kruppa Bálint hegedűn, és Rohman Ditta csellón adta elő az est tán legélvezetesebb alkotását. Természetesen a ráadás is megtervezett, megkomponált darab volt Encore címmel. Hiányoltam, de mivel maga az ünnepelt ilyet nyilván nem szerkeszthetett ilyet a műsorba, nem volt kiírva zeneszerzőtárs által írt köszöntő mű. Meglepetésként azonban Gőz László harsonán eljátszotta Kurtág György üdvözletét: Hommage á Eötvös Péter 75.

INFÓ

2019. január 5. Budapest Music Center Születésnapi beszélgetés Eötvös Péterrel – zenei részletekkel    Moment’s Notice Trio: Gőz László harsona, basszustrombita, kagyló, Lukács Miklós cimbalom, ifj. Kurtág György elektronikus hangszerek; Kruppa Bálint, Rácz József, Osztrosits Éva hegedű, Tornyai Péter brácsa, Rohmann Ditta, Zétényi Tamás cselló, Szűcs Péter klarinét, Jőrös Andrea ének, Ittzés Gergely fuvola, Fábry Boglárka ütőhangszerek, Eötvös Péter karmester, Molnár Piroska mesélő, Fazekas Gergely moderátor

Szerző
Témák
komolyzene
Frissítve: 2019.01.10. 12:06