Hamarosan saját zsebből kell költenie a BKV-nak a CAF-villamosokra

Publikálás dátuma
2019.01.14. 09:01
Fotó: Tóth Gergő
A spanyol cégtől rendelt járműveket három évig a gyártó tartotta karban, de ennek idén vége. A közlekedési vállalat hatalmas mennyiségű alkatrészt készül vásárolni. Lehet, hogy jobban megérte volna hosszabb garanciát kérni.
Tetemes mennyiségű alkatrészt vásárol a BKV a három éve forgalomba helyezett, a spanyol CAF-tól rendelt villamosokhoz, amik az 1-es, a 3-as és a budai fonódó vonalakon járnak - számol be róla a hvg.hu. Az alkatrészvásárlást a közlekedési vállalat több közbeszerzési eljárás keretében bonyolítja. A teljesség igénye nélkül az alábbi alkatrészek beszerzését tervezik:
  • 175 darab kerékabroncs
  • 20 darab áramszedő és 578 darab áramszedő-alkatrész
  • 40 darab akkumulátor és több száz elektronikai alkatrész
  • Alváz- és forgóváz-elemek: homokszóró-alkatrészek, lengéscsillapítók, pályakotró-elemek
  • Elektromosrendszer-elemek: utastájékoztatórendszer-elemek, nyomógombok, kamerák, jelzőlámpák, utastéri lámpák
  • Külső és belső burkolati elemek, ablaküvegek, ülések és üléselemek
  • 184 darab hajtómű és -alkatrész
  • Fékelemek és -alkatrészek a hidraulikától a sínfékekig
A BKV a portálnak azzal magyarázta a hosszú "bevásárlólistát", hogy a 2015-16-ban beszerzett villamosok garanciája és azzal együtt a gyártói karbantartás 2019. május végén, illetve decemberben lejár, ezért nekik kell átvenniük a villamosok fenntartását a CAF szakembereitől, amihez értelemszerűen alkatrészekre van szükségük. Az első nagyjavításra, felújításra egyébként a szakemberek szerint várhatóan a járművel 5-6 éves korától kezdődően kerülhet majd sor.

A spanyol villamosokat egyébként a BKK anno három év (a szerződés szerint egész pontosan 1096 nap) szállítói karbantartással vette, vagyis az első három évben a CAF szakemberei végzik a karbantartási munkákat, és a BKK/BKV-nak alkatrészekre sem kell (külön) költenie, az üzemben tartáshoz szükséges alkatrész-utánpótlás ugyanis benne van az árban. A BKK persze hosszabb gyártói karbantartással is vehette volna a villamosokat, akkor magasabb lett volna a vételár, cserébe a BKV-nak nem kellene három év után külön alkatrészeket vásárolnia, illetve nem terhelné a saját, a munkaerőhiány miatt már amúgy is túlterhelt karbantartóit. Az eredeti számokkal kalkulálva még két év gyártói karbantartás összesen bő 610 millió forintnyi euróba került volna a 47 darabos flottára. Ez nem csekély összeg, de a teljes beszerzés nagyságrendjében nem is olyan nagy. A hvg.hu emlékeztet, hogy a 4-es és 6-os villamos vonalán közlekedő Combinókat annak idején ötéves garanciával vette a BKK a Siemenstől.

A CAF annak idején éppen a Siemens előtt nyerte el a közbeszerzést olcsóbb ajánlatával. A spanyol gyártó villamosainak vannak tudvalevő konstrukciós hiányosságai, ezek miatt a céget le is pontozták a pályázatban, de végül az alacsony ár és más szempontok miatt mégis megelőzték a Siemenst. Volt egyébként egy harmadik résztvevő is, a Ganz-Skoda, amely még a CAF-nál is kevesebbet kért volna, ám ezt a céget a BKK kizárta az eljárásból, miután az ajánlatukat irreálisan olcsónak titulálta.


Szerző

A menzát önmagában nem vállalták volna - megszólalt a Gundel ügyvezetője

Publikálás dátuma
2019.01.14. 08:22

Fotó: Szalmás Péter
Peter Knoll igazolta sokak gyanúját: a patinás étterem Orbán Viktor menzájával épp csak nem bukik, a profitot pedig a Miniszterelnökség protokoll-rendezvényeivel akarják bezsebelni.
"Teljesen sokkoló volt." Ezt mondta a Gundel étterem ügyvezetője, Peter Knoll azokra a reakciókra, amelyek az általuk üzemeltetett miniszterelnökségi menza árainak hírét övezték. A német vendéglátóipari szakember a 24.hu portálnak adott interjút, amelyből kiderült, a cég több ezer felháborodott üzenetet, kommentet és telefonhívást kapott a múlt héten.

Az interjúban Knoll elárulta, amit persze a többség már enélkül is sejtett, hogy a Gundel elsősorban nem a Karmelita kolostorban működő menza miatt indult el az állami pályázaton: "most mindenki a menzáról beszél, de ez a szolgáltatás számunkra csak egy nagyobb megbízás része volt. A menza maga is vállalható, nem bukunk rajta, de hogy mennyit lehet keresni vele, az üzleti titok. A profit a rendezvény-cateringen van. Ha csak a menzára írták volna ki a pályázatot, nem indultunk volna el rajta." Az ügyvezető később ki is fejtette, hogy a jövőben szeretnének minél több protokolleseményt kiszolgálni, a megfelelő költségért.

Megkerülhetetlen téma volt, hogy miből adódik a Miniszterelnökségen működő konyha és a városligeti "anyaétterem" döbbenetes árkülönbsége (a somlói galuska például a Várban 260, a Gundelben 2700 forint). "A különbséget a helyszín, a séf, az alapanyagok és az ételek elkészítése, tálalása adja" - válaszolta a felvetésre Knoll, aki példákat is említett, többek közt, hogy a Gundelben gyönyörű környezetben, felszolgálók szolgálnak ki és Zsolnay készlettel terítenek.

Peter Knoll egyébként az interjúban leszögezte, az ő döntése volt, hogy milyen árakon kínálják az ételeket a Miniszterelnökségen, de hozzátette, figyelembe vette azt is, hogy azok, akik ott esznek, korábban a Parlamentben dolgoztak, vagyis "vannak bizonyos elvárásaik az ebédjükkel kapcsolatban", utalva ezzel alighanem az Országház szintén legendásan olcsó (a képviselői fizetésekhez mérve pláne) étkezdéjére.




Szerző

Hamisnak tűnő parfümöket árverezett el a NAV

Publikálás dátuma
2019.01.14. 07:30

Fotó: Konyhás István
Hárommillió forintért vásárolt parfümöket egy férfi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyik árverésen. Állítja, az illatszerek nem eredetiek. Visszalépni nem tud, és átvenni, eladni sem meri a kölniket.
Családi vállalkozásban illatszerek forgalmazásával foglalkozik az a mikepércsi férfi, aki 2017-ben licitált egy internetes NAV-árverésen meghirdetett 657 doboz parfümre, amelyeket – mint később kiderült – büntetőeljárásban, egy román kamionsofőrtől foglaltak le. Az adóhatóság annak rendje-módja szerint nyilatkoztatta a parfümök úgynevezett védjegy-jogosultjait, akik közül egy kivétellel mind úgy reagált, hogy a lefoglalt termék hamis. Egyedül egy spanyol cég mondta azt a magyarországi képviselőjén, egy szabadalmi és jogi irodán keresztül: a nekik bemutatott fényképek alapján „úgy gondolják, hogy azok eredetiek”. Így végül csak ezek a tételek kerültek kalapács alá. Ám amikor a férfi Budapesten át akarta venni a kikiáltási áron, összesen hárommillió forintért megszerzett néhány száz doboznyi terméket, azt tapasztalta, hogy azok jól láthatóan hamisak. Az egyik összehasonlított parfüm doboza például halványabb kék, mint az eredeti, mások a betűtípusok, más a dobozon lévő celofán ragasztása. A legjelentősebb különbség az, hogy az eredeti parfüm dobozán a gyári szám dombornyomású, az utánzaton sík, a dobozban lévő eredeti kölni üvegjébe a gyári szám bele van gravírozva, ezzel szemben az utánzaton egy öntapadós címkén van. A károsult – aki a licitálás előtt nem látta személyesen a termékeket, viszont telefonos érdeklődésére azt a választ kapta az adóhatóság illetékeseitől, hogy azok eredetiek – közölte: nem veszi át a jól láthatóan hamis termékeket, kéri vissza a pénzét, tekintsék semmisnek az adásvételt. A NAV azonban továbbra is azt állította, hogy a parfümök eredetiek, a pénzt nem fizették vissza, sőt, a tulajdon szerzés után illetéket is kiszabták.  A károsult több feljelentést is tett – hivatali visszaélés, csalás, iparjogvédelmi jogok megsértése miatt –, de eddig valamennyit elutasították azzal, hogy nincs bűncselekmény, hiszen maga a jogtulajdonos nyilatkozott arról: a parfümök eredetiek. A férfi ezt követően kereste meg Lupkovics György nyíregyházi ügyvédet, hogy segítsen érvényt szerezni igazának. – Sajnos egyetlen hatóság sem volt hajlandó összehasonlító vizsgálatot végezni. Azt is megtagadták, hogy szakértőként kirendeljék a parfümök kizárólagos magyarországi forgalmazóját, amelyik igazolhatta volna az eredetiséget, vagy épp ellenkezőleg, a termék hamis mivoltát – mondta lapunknak a jogi képviselő. Hosszas utánjárással végül sikerült kikérniük egy mintát az adóhatóságnál lévő csomagból, amit bevizsgáltattak: a feladatra a Toxikológiai Intézet egyik, jelenleg szakértőként dolgozó volt vezetőjét kérték fel, akinek személye, vizsgálata szerintük nem eshet kifogás alá. A szakértő nem a csomagolást vagy az üvegcsét, hanem az üvegben lévő folyadékot hasonlította össze az eredetivel, s megállapította, hogy a hamis példányokban az eredetihez képest 24 alkotóelem hiányzik, más összetevőknél pedig jelentősek az eltérések. Gondolnánk, hogy ezek után viszonylag könnyű lenne igazolni, hogy a termékek hamisítványok, a jogi útvesztők azonban olykor messzire vezetnek a valóságtól. Mivel a jogtulajdonos korábban azt állította, hogy a termékek eredetiek, a NAV erre az állításra hivatkozik. Az ügyvéd kereste a spanyol jogtulajdonost, azt kérve: vizsgálják meg a terméket és módosítsák a véleményüket, de még csak nem is válaszoltak.
A konkrét ügyhöz kapcsolódó kérdésekre nincs lehetőség választ adni, tekintettel az adózás rendjéről szóló jogszabály adótitokra vonatkozó szigorú rendelkezéseire – reagált megkeresésünkre az adóhatóság sajtóosztálya. Hozzátették: általánosságban elmondható, hogy a lefoglalások, valamint elkobzások, majd az ezt követő értékesítések folyamán több alkalommal is sor kerül a termékek eredetiségének vizsgálatára. Ha felmerül a gyanú, hogy a kérdéses termék szellemi tulajdonjogot sért, úgy a NAV haladéktalanul felveszi a kapcsolatot a jogtulajdonossal akinek az álláspontja mérvadó. Ha a jogtulajdonos a hozzájuk eljuttatott információk alapján úgy nyilatkozik, hogy a termék eredeti, úgy a véleményt a NAV elfogadja.
– Teljesen érthetetlen, hogy a hamisítás elleni küzdelem frontharcosa, a NAV, miért ragaszkodik a nyilvánvalóan hamis termékek forgalomba hozatalához, bűncselekmények elkövetéséhez – kommentálta mindezt Lupkovics György. Szavai szerint ügyfele azért is makacs, mert jól tudja, hogy ha átvenné a készletet, s ellenőriznék a NAV-osok, azonnal eljárást indíthatnának vele szemben hamis termékek forgalomba hozatala miatt. Az adóhatóság ráadásul arra sem hajlandó, hogy egyedileg igazolja a termékek eredetiségét, ha már ennyire biztosak benne, hogy azok – így viszont annak a mikepércsi férfinak kellene valamilyen módon igazolni a parfümök eredetiségét, aki biztos benne, hogy hamisak. Az ügyvéd elfogadja, hogy a NAV-ot is megtéveszthették, ám szerinte az eddig benyújtott vizsgálati eredmények fényében legalábbis kételkedniük illene a korábban kapott egymondatos „szakvélemény” hitelességében, s ügyfelével együttműködve tisztázni a felmerülő kérdéseket. Ha pereskedniük kell, az többe kerülne, mint a hárommillió forintos vételár, hisz egy-egy parfüm bevizsgálása és analízise 100 ezer forintra rúg.
Szerző
Témák
NAV hamisítás