vetélkedő;TV2;Legyen ön is milliomos!;

2019-01-18 10:00:00

A Legyen ön is milliomos! a kulisszák mögött

A TV2 kvízjátékot rendelt, nem kérdéseket, a vetélkedőnek pedig szükségszerűen változnia kellett. A Legyen ön is milliomos! kreatív producere, Bányai Gábor elvekről és gyakorlatról beszélt a Népszavának.

- A TV2 rendelte meg a Legyen ön is milliomos!-t az IKO produkciós cégtől, amely fölkért engem is például, de a műsort egyébként elvben bármely kereskedelmi vagy közszolgálati csatorna sugározhatná, ha megvette a játék licenszét. A kvízjátékot készítő stábot semmire nem kötelezi, kérdéseket és témákat sem javasol a TV2 - válaszol a kormánypárti oldalra sorolt kereskedelmi csatornával kapcsolatos kérdésre Bányai Gábor kreatív producer. - Az Indexen idézett kérdés: Hány százalékos 2019. január 1-től az UHT és ESL tej áfája? azért került a műsorba, mert igyekszünk a mindennapi életet beemelni a témák közé. Úgy gondoljuk, hogy a hétköznapokkal kapcsolatos tájékozottság is az általános műveltség része. Nevezhetjük ezt „újságolvasós” kérdéscsoportnak, ahol arra vagyunk kíváncsiak, hogy a játékos figyeli-e a napi történéseket. A probléma felvetése inkább árulkodik a hazai közélet állapotáról, mint kormánypropagandáról. Nem néztük át újra a kérdéseket vagy a felvett műsorokat ebből a szempontból, nincs szükség magunk ellenőrzésére egy vélelem alapján – feleli felvetésünkre a kreatív producer.

A brit licenc alapján létrejött Legyen Ön is milliomos! című televíziós kvízjáték 2000-ben indult Magyarországon. Először Vágó István (2000–2008), utána Fábry Sándor (2009–2010), majd Friderikusz Sándor (2012–2013) műsorvezetésével az RTL Klub két csatornáján volt látható. Idén a TV2-n, Gundel Takács Gáborral kezdődött újra az IKO Media Group Kft. gyártásában. 

A kulturális vagy történelmi közmegegyezések felbomlása nem befolyásolja a vetélkedő témáit - állítja Bányai Gábor. - Az utóbbi 20-30 év történelmét a vitatott tények és a lehetséges túlérzékenységek miatt mi ritkán érintjük a vetélkedőkben. Nagy Imre személyének megítélése nem tárgya a kvízjátéknak, de például a Nagy Imre-korszakról szól kérdésünk. Vannak országok, amelyek előbbre tartanak történelmük feldolgozásában, mint mi, ott a vitás eseményeket és személyiségeket talán könnyebben teszik egy vetélkedő tárgyává. De az ilyen dilemmák megoldása nem dolga egy kvíznek. Ugyanakkor hiába vitatják egyesek Ady Endre, Radnóti Miklós vagy József Attila irodalmi kvalitásait, mi fogunk kérdezni róluk, mert teljesen mindegy, hogy melyik újság mit ír, ők a magyar költészet integráns részei – folytatja a producer.

- A műveltség szerkezete az utóbbi egy-két évtizedben nagyon átalakult. 15-20 évvel ezelőtt még bátran lehetett klasszikus zenei vagy klasszikus irodalmi kérdéseket feltenni, ma már inkább a kreativitást érdemes forszírozni. Ezért a mostani kérdések 80-90 százaléka olyan, hogy a játékos logikával két rossz választ akkor is ki tud szűrni a négy közül, ha nincs meg hozzá a lexikális tudásbázisa – meséli Bányai Gábor.

- Az a 88 játékos, aki most látható a műsorban, kétezer jelentkező közül került ki. Több fordulón kellett átjutniuk: a jelentkezőket először felhívja valaki, és már a telefonbeszélgetésben megtörténik az alapfelmérés. A kiválasztottak bejönnek, egy beszélgetés után kitöltenek egy műveltségi tesztet. Akik megfelelnek, újabb tesztet töltenek ki, és az innen tovább jutókkal egy újabb kört játszunk, itt kapcsolódunk be a főszerkesztő, Holló Györgyi és jómagam is. Igyekszünk a nemek és a generációk arányára figyelni, előbbi nem könnyű, mert világszerte kevesebb nő jelentkezik televíziós vetélkedőkre, mint férfi, viszont bár megfigyelhető, hogy elsősorban az idősebbek próbálkoznak, most sikerült viszonylag sok fiatal játékost bevonni. A kérdések összeállításánál figyelembe kell venni, hogy a mai 50-60 évesek egészen más iskolarendszerben, más műveltségi klímában nőttek fel, mint a 20-as -30-asok, szembesülnünk kellett egyfajta generációs-kulturális szakadékkal. Ezt áthidalni a klasszikus kultúra és a digitális világ összefésülésével, arányos adagolásával igyekszünk. A kérdéssorokat gép állítja össze, a játékos személye nem befolyásolja azt – vezet a kulisszák mögé.

 - Az adásonként kérdésátlag 18 kérdés, tehát van olyan adás, amiben csak 12-13, van, amiben 22 kérdés hangzik el. Minden új játékos első öt kérdése könnyű és gyors, majd ahogy nehezebbek lesznek, úgy nő(het) a játékos egyébként nem korlátozott gondolkodási ideje. Időkorlát tehát nincs, a műsorvezető csak akkor szól bele, amikor azt érzékeli, hogy a játékos eltér a saját logikájától, vagy már többször körbejárta ugyanazt, azaz már csak időhúzás, a felelősség alól való kibújás zajlik. A műsorvezető Gundel Takács Gábor nem akar elbizonytalanítani, de nem is segíthet. Tizenkét kérdésíró dolgozik, közülük ketten ellenőrzik is a kérdéseket, végül Holló Györgyi főszerkesztő és én is megnézzük, kontrolláljuk azokat. A stáb egy része húsz éve dolgozik együtt, nagy hibát hál’isten még nem követtünk el – mutatja be a hátteret Bányai Gábor. 

- József Attilával szólva „az én vezérem bensőmből vezérel” - idéz Bányai Gábor, a Legyen ön is milliomos! műsorkörnyezetéről kapcsolatos kérdésre válaszolva. - Készítek egy műsort, amelynek minden másodpercéért vállalom a felelősséget. Külön kezelem mindattól, ami körülötte, előtte és utána bárhol elhangzik. És szerintem a nézők is ezt teszik. Mert csak így lehet élni, közlekedni, gyereket nevelni, kultúrát fogyasztani, tévéműsort csinálni, tükörbe nézni 45 munkás év után is – fejezi be a kreatív producer.