Folytatódik az eljárás Magyarország ellen a Stop, Soros! miatt

Publikálás dátuma
2019.01.22. 06:30
Fotó: Tóth Gergő
Indoklással ellátott vélemény kiküldésével az Európai Bizottság (EB) a második szakaszba lépteti a Stop, Soros! törvénycsomag, és az ahhoz kapcsolódó alkotmánymódosítás miatt Magyarország ellen indított kötelezettségszegési eljárást – értesült brüsszeli forrásokból a Népszava. A döntés nyilvánosságra hozatala csütörtökön várható. Mint arról lapunk korábban is írt, az EB tavaly júliusban, elindítva az eljárást, felszólító levelet küldött a magyar kormánynak. A levélben leszögezte: nem egyeztethető össze az uniós joggal a Stop, Soros! néven emlegetett törvénycsomag, és az ahhoz kapcsolódó alkotmánymódosítás, amely bűncselekménnyé nyilvánítja, ha civil szervezetek nevében bárki segítséget nyújt menedékjog vagy tartózkodási engedély iránti kérelmet benyújtó embereknek.   A felszólító levélben az EB két hónapot adott a magyar hatóságoknak a válaszadásra. A kormány szeptemberben bejelentette: nem vonja vissza és nem módosítja a jogszabályokat. Ezek után már csak idő kérdése volt, hogy Brüsszel mikor dönt a folytatásról. 

Andy Vajna halála: körlevélben nyugtatják a TV2 dolgozóit

Publikálás dátuma
2019.01.22. 06:00

Fotó: Népszava
Könnyen lehet, hogy a filmproducer halála után a kormányközeli csatorna is Liszkay Gábor érdekeltségébe kerül. Egy forrásunk szerint ez a sors várhat a Rádió 1-re is.
A TV2 Csoport napi működése a továbbiakban is zavartalanul folyik tovább – a Népszava birtokába jutott belső email szerint ezzel a mondattal próbálta megnyugtatni Andy Vajna halálhíre után Dirk Gerkens, a csatorna vezérigazgatója a dolgozókat. A bizonytalanság érthető, a Népszava információi szerint Andy Vajna halától függetlenül is tulajdonosváltásra került volna sor a televíziónál, a tragédia pedig felgyorsíthatja a változásokat. Úgy tudjuk, Andy Vajna még a múlt héten is személyesen vett részt több üzleti tárgyaláson, erre a helyzetre azonban természetesen senki nem készült. Az kisebb meglepetés volt tavaly decemberben, hogy a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) megalakulásakor Andy Vajna két jelentős médiaérdekeltségét is megtarthatta, sem a TV2-őt, sem a Rádió 1-et nem kellett „felajánlania” Orbán Viktor egyik legfőbb bizalmasának, Liszkay Gábornak. Egy médiapiaci forrásunk szerint azonban ez már eleve csak egy ideiglenes helyzet volt, a háttérben már elkezdődött a tulajdonosváltás előkészítése. Mint azt a Népszava tavaly nyáron elsőként megírta, Orbán Viktor elégedetlen volt a csatorna működésével. A TV2-nek hiába adtak évek óta milliárdos nagyságrendű állami hirdetést, a csatornát működtető cég masszívan veszteséges volt, egyes forrásaink szerint azért, mert a nagy rivális RTL Klubhoz képest sokkal drágábban működött. A nagy tervekkel szerződtetett egykori RTL Klubos Dirk Gerkensnek a csatorna nézettségén sem sikerült jelentősen változtatnia, a TV2 nyomába sem ér riválisának. Az elmúlt években leginkább arról vált híressé, hogy egyes ellenzéki szereplőket személyesen is lejáratni próbáló anyagok sorozatával jelentkezett a híradója. (Amikor például összekeverték a hvg.hu lejáratni próbált újságíróját egy másik Gergely Zsófiával, 1,7 millió forintot kellett fizetniük.) Az még kérdés, hogy a csatorna végül a KESMA-hoz kerül-e, vagy „csak” egy kormányzati bizalmas tulajdonába. A csatornánál jelenleg, a cégadatok szerint 366-an dolgoznak, az éves bérköltség elérheti a 2,1 milliárd forintot. Ugyanígy új tulajdonosa lehet egy kormányzati forrásunk szerint a Rádió 1-nek is. Ez azért is érdekes lehet, mert informátorunk szerint Andy Vajna személyesen is többször megvédte a reggeli adás műsorvezetőit, akik olykor-olykor bírálták a kormányt és a Fideszt. „Ha új lesz a tulajdonos, akkor természetesen ez is megváltozhat” – mondta forrásunk, aki azt sem zárta ki, hogy Sebestyén Balázséknak esetleg új munkahely után kell nézniük.

Nem áll le a Filmalap

Nyitott kérdés még, hogy miként alakul a hazai filmfinanszírozás sorsa. Vajna ugyanis a nemzeti filmipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos is volt és a Magyar Nemzeti Filmalap Zrt. egyik létrehozója. A Filmalap – amelynek jelenleg 201 munkavállalója  van – 2019-ben 10,8 milliárd forint felett rendelkezhet. A társaság lapunk érdeklődésére leszögezte, hogy a haláleset ellenére sem állnak le a forgatások és a fejlesztések.

O1G - fújta a Momentum Polt Péter hivatala elé (videó)

Publikálás dátuma
2019.01.21. 22:13
Cseh Katalin Momentum-tag graffitis akció közben
Fotó: Facebook/Momentum Mozgalom
Az elhíresült mozaikszó mellett az Elios-ügy, Orbán magánrepülője, MNB-alapítványok is a járdára kerültek- az aktivisták tucatnyi témát fújtak fel, amivel a Legfőbb Ügyészség foglalkozhatna.
Graffiti akcióba kezdett hétfőn este a Momentum a Legfőbb Ügyészség székháza előtt: Cseh Katalin és aktivista társai kommentelők kéréseit teljesítve fújták fel a székház előtti úttestre, hogy Polt Péter hivatalának mivel kellene foglalkoznia. 
Orbán magánrepülője, kamupártok, Lázár kastélya, Nemzeti Kereskedő ház, Rogán és Portik kapcsolata, MNB- alapítványok, képviselők megverése, Gundel-menza, Elios-botrány, a média függetlensége, a szerb fociakadémia, Váradi András tragikus balesete, az orosz metrókocsi-ügy – sorban érkeztek a kérések, Cseh Katalinék pedig egymás után fújták fel a demokráciában az ügyészséget is érintő témákat. A Momentum tagjait időközben rendőrök is igazoltatták.  Várhatóan ebből is szabálysértési eljárás lesz, amilyen már Cseh ellen is indult, pusztán azért, mert a hétvégi tüntetésen füstgyertyát tartott. A Polt hivatala alá tartozó Központi Nyomozó Főügyészség hétfőn közleményben tudatta: teljesen jogszerűen hajították ki az MTVA székházából az ellenzéki képviselőket - ez is külön feliratot kapott a székház előtt.
Szerző