Meteorit csapódott a fogyatkozó Holdba

2019.01.24. 13:13
Holdfogyatkozás Prágából nézve
Fotó: MICHAL CIZEK / AFP
Több, egymástól független felvétel is bizonyítja: a hétfő hajnali teljes fogyatkozása idején Holdba csapódott egy meteorit.
Gyakori, hogy a légkör által nem védett égitestek felszínét elérik az óriási sebességgel száguldó kisebb-nagyobb kozmikus törmelékdarabok. A Hold felénk forduló, de a Nap által meg nem világított oldalán feltűnő, ha néha egy kis törmelékdarab becsapódik, és a másodperc töredékéig tartó fényfelvillanást okoz. Ez történt a hétfő hajnali teljes holdfogyatkozáskor is, amikor a már bolygónk teljes árnyékkúpjába merülő és elsötétülő Holdon Petr Horálek cseh fizikus és amatőr csillagász égi kísérőnk elsötétült oldalán egy meteorit váratlan becsapódásának felvillanását rögzítette. Ehhez a Zöldfoki-szigetekhez tartozó Boa Vista szigetére kellett utaznia, ahol a tiszta égbolton figyelhette meg a teljes holdfogyatkozást és a váratlan fényfelvillanást a holdkorongon - írta a Csillagászat.hu.
A becsapódás megfigyeléséhez már egy kis műszer is elegendőnek bizonyult, és persze nagy szerencse is kellett, hogy a másodpercnél rövidebb ideig tartó felvillanást pont akkor “kapja el” a felvétel. Ezen kívül még mintegy tucatnyi fénykép is megerősíti, hogy a holdi becsapódás és a fényfelvillanás megtörtént. A spanyolországi Huelvai Egyetem csillagásza, Jose Maria Madiedo és kollégái, akik évek óta vadásszák a meteoritokat, a szokásos négy helyett nyolc távcsővel figyelték a Hold a különböző tájait. Ezúttal nekik is szerencséjük volt. Bár a New Scientist szerint olyan még nem történt, hogy fogyatkozása közben csapódjon be, a meteoritok által keltett fényfelvillanásokat a NASA észlelőhelyei és néhány, erre a célra szakosodott európai obszervatórium is megfigyeli. Az ilyen felvillanások gyakoriságát mutatja, hogy már 2-3 órás megfigyelés után bekövetkezhet egy becsapódás a Holdon. A becsapódó kis testek mérete a teniszlabdányitól a nagyobb kőtömbök méretéig is terjedhet.
Frissítve: 2019.01.24. 13:27

Népszerű videojátékról neveztek el egy cápafajt

2019.01.23. 17:17
Fotó: AFP
Az 1980-as évek egyik népszerű videojátékáról neveztek el egy újonnan felfedezett ősi cápafajt. A Galagadon nordquistae az 1981-ben megjelent japán-amerikai játék, a Galaga után kapta a nevét, ugyanis az ősi ragadozó fogai a játékban szereplő űrhajókra emlékeztették a kutatókat - írta az MTI a BBC hírportálja alapján.
A Journal of Paleontology című folyóiratban publikált tanulmány szerint a Galagadon nagyjából 67 millió évvel ezelőtt élt a mai Dél-Dakota állam területén és kortársai közé tartozott egyebek között a legendás Tyrannosaurus rex is.
"Ma talán különösnek tűnhet, de körülbelül 67 millió évvel ezelőtt a mai Dél-Dakota területét erdők, mocsarak és kígyózó folyók borították"

- mondta Terry Gates, az Észak-karolinai Állami Egyetem munkatársa, aki a tanulmány egyik társszerzője volt.

A Galagadon nordquistae apró, kevesebb mint egy milliméter átmérőjű fogait abban az üledékes talajban fedezték fel, amelyet a chicagói Field Múzeum paleontológusai hagytak hátra, miután feltárták a később Sue névre keresztelt T. rex csontjait. A maga 12,3 méteres hosszával Sue a világ legnagyobb és legteljesebb T. rex-csontváza. A maga 30-45 centiméteres testhosszával a Galagadon persze nem T. rexre, triceratopszra vagy a folyókba tévedt egyéb nagytestű dinoszauruszokra vadászott.
"Ennek a cápának a fogai kiválóan alkalmasak voltak az apró halak elkapására, vagy a csigák és rákok összeroppantására"

- magyarázta Gates.

A kutatók szerint a Galagadon nordquistae ma élő rokonai a rablócápa-alakúak rendjébe tartoznak.

A terhességi cukorbetegség összefügg a gyerek későbbi elhízásával

2019.01.23. 09:09
Fotó: CHASSENET / BSIP / AFP
A várandósság alatti magas vércukorszint összefügg a 10-14 évesek elhízásával egy új tanulmány szerint.
A várandósok akár 20 százalékánál is kialakul a terhességi cukorbetegség, azonban eddig nem volt információ arról, hosszú távon hogyan hat a kór a gyerekekre - írta az MTI a medicalxpress.com alapján. A maga nemében első tanulmányban, amely a várandósság alatti magas vércukorszint hosszútávú következményeit elemezte, a Northwestern Medicine kórház kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a terhességi cukorbetegségen átesett nők gyerekeinél 10-14 éves korukra nagyobb valószínűséggel alakul ki prediabéteszük - a cukorbajt megelőző állapot, inzulinrezisztencia -, és inkább híznak el, mint azok a kortársaik, akiknek édesanyja nem volt diabéteszes várandósan.
Az már ismert volt, hogy az anya elhízása vagy a diabéteszre való genetikai hajlam növeli a gyerek elhízásának és cukorbetegségének kialakulásának kockázatát.
"Tanulmányunk azt mutatta ki, hogy a várandósság alatti magas vércukorszint tovább fokozza a gyerek elhízásának és prediabéteszének kockázatát, függetlenül az anya testsúlyától és genetikai hajlamától"

- írták a kutatók a Diabetes Care című szaklap friss számában.

Az úgynevezett gesztációs, vagyis várandósság alatti diabétesz az a betegség, amikor egy nem cukorbeteg nőnek terhesen magasra szökik a vércukorszintje. Ez növeli a terhességi toxémia, a depresszió, a császármetszés és a magzat elhalásának kockázatát.
"A hosszú távú következmények ismerete még inkább hangsúlyozza a terhességi diabétesz felismerésének és kezelésének fontosságát. Tudjuk, hogy a kezelés csökkenti az újszülöttkori szövődmények esélyét, ám azt nem, hogy a gyerek idősebb korában fellépő kockázatokat is mérsékli-e"